Bias automaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Bias automaat

Berichtdoor Pjotr » za 26 mei 2018, 18:48

Bert61 schreef:Misschien dat Dit dit je op andere ideeen brengt :D

Nou nee niet echt... ??????????????????????????????

Overigens gaat het niet om min ideeën maar jullie ideeën. Jullie willen een automatische fixed bias :mrgreen:
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 mei 2018, 19:04

Pjotr schreef:Dat gaat dus niet Anne. Wat je ook bedenkt, kathode-C of niet, de schakeling zal dan altijd reageren op de gemiddelde stroom en naar zijn "instel" waarde willen corrigeren.
Dat gaat dus wel :D Er is één waarde die niet verandert, tweemaal de ruststroom !
Als je de stroom van beide eindbuizen samentelt is de som gelijk of groter dan twee maal de ruststroom, nooit minder.Als één buis naar nul dan gaat de ander boven de tweemaal, bij klasseA blijft de stroom er tussen, evenveel boven als onder (gemiddeld) de ruststroom.
De neg roosterspanning zo regelen dat de minimumstroom gelijk blijft.
Maar is dat zo erg? Dat doet een gewone PP met kathode-C toch niet anders?
Maar met vaste instelling wel, we willen een slimme vaste instelling :sure:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 26 mei 2018, 19:08

Ah!buis schreef:Op de ontbrekende ontlaad-R over de dikke C lijkt dat verdacht veel op wat ik liet zien :lol:
Comparator + diode is de BC547 en de buffer + stroombron is bij mij de BS250 !
Ja, ik hou 't graag simpel :sure:
Anne

Wat Piet1950 nu beschrijft (schema + tekst) is een regeling die na aanschakelen 1 keer zonder signaal de ruststroom afregelt en er daarna niet meer aan komt. Tijdens normaal bedrijf is alleen de balansregeling actief bij aan het regelen. Volgens mij is dat conceptueel wat anders dan jouw regeling, die continu het minimum van de twee kathodestromen in de gaten houdt.

Een voordeel van eenmalig afregelen zonder signaal en daarna constant houden is in ieder geval dat het volkomen onafhankelijk is van de golfvorm van het signaal. Ik denk dat de Dalojan-regeling, de Broskie-regeling en alle varianten erop die in dit draadje voorbij gekomen zijn de mist in gaan wanneer je langdurig een blokgolf van grote amplitude met duty cycle ongelijk aan 50 % afspeelt. (De vraag is natuurlijk waarom je in vredesnaam naar een keiharde blokgolf zou willen luisteren en of je luidsprekers dat wel zouden overleven, maar dat terzijde.)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 26 mei 2018, 19:45

Mischa72 is een print aan het maken van de dalojan
Dus wie weet is het snel te testen wat er gebeurd met een blok golf
shit draadje vergeten :oops:

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » za 26 mei 2018, 19:57

Zoals Anne al aangeeft, geen C in de kathodes, maar alleen klein meetweerstanden. In mijn schetsje wordt C opgeladen tot de juiste bias is bereikt. Daarna vormt de spanning over deze C als het ware de nieuwe referentiespanning. Deze C wordt niet meer geladen of ontladen!!. Deze stuurt de tail van de verschilversterker met constante stroom. Daardoor blijft de negatieve roosterspanning gemiddeld constant. Onafhankelijk van de uitsturing. Alleen het verschil tussen de 2 roosters kan variëren, afhankelijk van het verschil (= onbalans) van de 2 buizen.

Piet

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 mei 2018, 20:13

MarcelvdG schreef:Wat Piet1950 nu beschrijft (schema + tekst) is een regeling die na aanschakelen 1 keer zonder signaal de ruststroom afregelt en er daarna niet meer aan komt. Tijdens normaal bedrijf is alleen de balansregeling actief bij aan het regelen. Volgens mij is dat conceptueel wat anders dan jouw regeling, die continu het minimum van de twee kathodestromen in de gaten houdt.
Met die van Piet1950 moet je bij elk stel andere buizen de ruststroom opnieuw instellen.
De uitbreiding aan Piet van mij houdt idd het minimum in de gaten.Maar dat doet jou laatste bijdrage ook !
Een voordeel van eenmalig afregelen zonder signaal en daarna constant houden is in ieder geval dat het volkomen onafhankelijk is van de golfvorm van het signaal. Ik denk dat de Dalojan-regeling, de Broskie-regeling en alle varianten erop die in dit draadje voorbij gekomen zijn de mist in gaan wanneer je langdurig een blokgolf van grote amplitude met duty cycle ongelijk aan 50 % afspeelt. (De vraag is natuurlijk waarom je in vredesnaam naar een keiharde blokgolf zou willen luisteren en of je luidsprekers dat wel zouden overleven, maar dat terzijde.)
Dan zakt de ruststroom, hoeveel hangt af van de sterkte van de blok en hoever je kunt uitsturen voordat het geen A meer is.Na de herrie kruipt de stroom terug naar de ingestelde waarde.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 mei 2018, 20:51

Piet1950 schreef:Zoals Anne al aangeeft, geen C in de kathodes, maar alleen klein meetweerstanden. In mijn schetsje wordt C opgeladen tot de juiste bias is bereikt. Daarna vormt de spanning over deze C als het ware de nieuwe referentiespanning. Deze C wordt niet meer geladen of ontladen!!. Deze stuurt de tail van de verschilversterker met constante stroom. Daardoor blijft de negatieve roosterspanning gemiddeld constant. Onafhankelijk van de uitsturing. Alleen het verschil tussen de 2 roosters kan variëren, afhankelijk van het verschil (= onbalans) van de 2 buizen.

Piet

I.d.d. zo kan de instelling niet meer veranderen door het signaal en staat hij vast. Een keer opmeten na opwarmen en dan van afblijven! Dat vraagt eigenlijk om een microcontroller. Was Barry daar niet net ingedoken? :D
Peter de Jong

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 26 mei 2018, 21:23

Ah!buis schreef:
MarcelvdG schreef:Wat Piet1950 nu beschrijft (schema + tekst) is een regeling die na aanschakelen 1 keer zonder signaal de ruststroom afregelt en er daarna niet meer aan komt. Tijdens normaal bedrijf is alleen de balansregeling actief bij aan het regelen. Volgens mij is dat conceptueel wat anders dan jouw regeling, die continu het minimum van de twee kathodestromen in de gaten houdt.
Met die van Piet1950 moet je bij elk stel andere buizen de ruststroom opnieuw instellen.

Ik bedoelde hier de tweede van Piet1950, die met de supercondensator en de alleen in de tekst beschreven dinges die het signaal tegenhoudt tot de comparator / Schmitt-trigger omschakelt. Die regelt elke keer na inschakelen de stroom af, of dat is althans de bedoeling ervan.

Ah!buis schreef:De uitbreiding aan Piet van mij houdt idd het minimum in de gaten.Maar dat doet jou laatste bijdrage ook !

Klopt, en mijn laatste bijdrage gaat dan ook (net als alle andere vergelijkbare regelingen) de mist in als je langdurig een blokgolf afspeelt die 'm in klasse B stuurt.

Ah!buis schreef:
MarcelvdG schreef:Een voordeel van eenmalig afregelen zonder signaal en daarna constant houden is in ieder geval dat het volkomen onafhankelijk is van de golfvorm van het signaal. Ik denk dat de Dalojan-regeling, de Broskie-regeling en alle varianten erop die in dit draadje voorbij gekomen zijn de mist in gaan wanneer je langdurig een blokgolf van grote amplitude met duty cycle ongelijk aan 50 % afspeelt. (De vraag is natuurlijk waarom je in vredesnaam naar een keiharde blokgolf zou willen luisteren en of je luidsprekers dat wel zouden overleven, maar dat terzijde.)
Dan zakt de ruststroom, hoeveel hangt af van de sterkte van de blok en hoever je kunt uitsturen voordat het geen A meer is.Na de herrie kruipt de stroom terug naar de ingestelde waarde.
Anne

Dat is wat ik bedoel met de mist in gaan. De stroom gaat langzaam omlaag of langzaam omhoog, afhankelijk van de variant en van eventuele offsets, maar blijft in ieder geval niet op de bestelde waarde. De reden is heel simpel: je kunt de ruststroom eigenlijk alleen meten als de versterker in het klasse-A-gebied zit, en bij weergave van kneiterharde blokgolven zit hij elke periode maar heel kort in het klasse-A-gebied. In het ideale geval (zonder bandbreedtebeperkingen) zou hij zelfs abrupt van een toestand waarbij de ene buis uit en de andere hard aan staat naar een toestand waarbij de ene buis hard aan en de andere uit staat en terug springen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 mei 2018, 21:30

Pjotr schreef:Een keer opmeten na opwarmen en dan van afblijven! Dat vraagt eigenlijk om een microcontroller. Was Barry daar niet net ingedoken? :D
Tja, en daarvoor moet de stroom weer gemeten worden, ogenblikkelijke waarde, gemiddelde waarde, met of zonder signaal ... ???
Maar voor wie 't heel simpel wil houden (en wat spanningsverlies op de koop toe neemt) is er nog de benaderende stroombalanceerder van de bloemetjesman :D
Anne

Ook nog even verontschuldigen,
hier en daar heb ik de bijdragen van Piet en Marcel door elkaar gehaald :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 26 mei 2018, 21:38

MarcelvdG schreef:Klopt dit verhaal of maak ik een redenatiefout?

Stel dat je 'm flink ver uitstuurt. De spanning op de ene kathode varieert dan tussen 0 V en veel V, die op de andere kathode varieert dan ook tussen 0 V en veel V. De spanningsdeler bestaande uit twee keer 1 kohm komt dan uit op veel/pi V als de signalen halfsinusvormig zijn. Als dat meer is dan de kathodespanning waar de regeling naartoe wil regelen, blijft de ruststroom dalen tot je keiharde crossoververvorming hebt.

Als het verhaal klopt, valt het in principe op te lossen door twee BC547's te gebruiken, voor elke kant een. Dan regelt inderdaad de laagste van de twee de ruststroom. Dat heeft dan alleen weer als nadeel dat bij verre uitsturing de ruststroom fors omhoog gaat, zodanig dat uiteindelijk beide buizen continu stroom geleiden. Je hebt dan dus klasse A met adaptieve instelstroom gekregen. (Dat kun je ook als een voordeel beschouwen, het is maar net wat je wilt natuurlijk.)

Dit was een redenatiefout! De uitgangsspanning van de spanningsdeler wordt niet afgefilterd, dus dit hele verhaal is onzin. De schakeling doet precies wat ze doen moet, behalve dan bij langdurige harde blokgolven (die in normale muziek toch niet veel voorkomen).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 mei 2018, 21:48

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:Een keer opmeten na opwarmen en dan van afblijven! Dat vraagt eigenlijk om een microcontroller. Was Barry daar niet net ingedoken? :D
Tja, en daarvoor moet de stroom weer gemeten worden, ogenblikkelijke waarde, gemiddelde waarde, met of zonder signaal ... ???
Maar voor wie 't heel simpel wil houden (en wat spanningsverlies op de koop toe neemt) is er nog de benaderende stroombalanceerder van de bloemetjesman :D
Anne

Ook nog even verontschuldigen,
hier en daar heb ik de bijdragen van Piet en Marcel door elkaar gehaald :oops:

Hoe moeilijk kan het zijn? :D Alhoewel dit een elegante oplossing is, is hij natuurlijk niet zo perfect als de perfectionisten graag zouden zien ;) Ook deze gaat aan de wandel bij flink uitsturen en doet het eigenlijk ook alleen goed bij klasse-A
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 26 mei 2018, 22:26

Pjotr schreef:I.d.d. zo kan de instelling niet meer veranderen door het signaal en staat hij vast. Een keer opmeten na opwarmen en dan van afblijven! Dat vraagt eigenlijk om een microcontroller. Was Barry daar niet net ingedoken? :D

Met wat ik nu weet itt 9 jaar geleden, kan perfekt met een Arduino. Spanning meten over een (kathode) meetweerstand, naar een analoge ingang op Arduino. En die laten regelen.
De prioriteit ligt hier nu ergens anders, maar lijkt me wel leuk dit eens op te zetten.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 26 mei 2018, 23:01

Ah!buis schreef:Maar voor wie 't heel simpel wil houden (en wat spanningsverlies op de koop toe neemt) is er nog de benaderende stroombalanceerder van de bloemetjesman :D
Anne

Ik had de kousenbandschakeling van Blumlein ook ergens op internet gezien, maar ik heb echt geen idee hoe ze werkt. Ik zie wel dat als de ene kant wat te weinig stroom trekt, de andere kant ook wat wordt teruggeregeld, maar hoe je het nou zo uitkient dat de onbalans weggeregeld wordt en je wel op een min of meer voorspelbare instelstroom uitkomt, is mij niet duidelijk.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 mei 2018, 23:44

Omdat 't een benadering van gelijktrekken is heb ik er ook niet echt aandacht aan besteed.
Wel een tekening van het optellen van de kathodespanningen en wel deel dient voor het regelen (rood).Met een echte blok blijft er idd niets over van 't rood.
Tekening niet zo scherp, foutje gebeurt bij tekenen, wat laat om te herstellen.Ze komen me zodadelijk instoppen :D
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 27 mei 2018, 11:01

Denk dat je nu wel tussen de klamme lappen uit bent Anne
Was de warmste nacht sinds 1901
Je hebt mooi gevisualiseerd :goedzo: :dank:
Zo snap ik er ook wat van O:)

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » zo 27 mei 2018, 19:00

Met die Arduino heeft dat eens in AudioXpress gestaan, heb dat nog ergens liggen.
Zal het eens opzoeken.
Mvg, Ronny

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 27 mei 2018, 19:31

Het wordt steeds mooier en intersanter O:)

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 27 mei 2018, 23:13

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 28 mei 2018, 22:33

Was benieuwd of Ronny nog iets gevonden had in Audioexpress :D

AatV

Berichtdoor AatV » ma 28 mei 2018, 22:48

In de Elektuur Audiospecial no.2 (2007!) staat een artikel met het opschrift "Digibias, digitaal de ruststroom instellen en bewaken" van de hand van een zekere Jochem Zwiers. Geen idee of de gebruikte componenten nog verkrijgbaar zijn..
Hier is de uitgave nog te bestellen :
https://www.elektor.nl/elektor-audio-special-2-dutch

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 29 mei 2018, 8:32

Fusion Filterdesign

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 29 mei 2018, 9:00

Aat Ronny DS23man bedankt voor jullie inspanningen en resultaten
Dit is natuurlijk voor deze doehetselvert te hoog gegrepen
Maar Barry kan er tzt wel iets van maken vermoed ik O:)
Ben benieuwd wat Aat Anne Pjotr Ronny DS23Man er van vinden

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 29 mei 2018, 9:19

Ik heb bij elektor de vraag of een print verkrijgbaar is gedaan

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 29 mei 2018, 11:50

ik heb de post waarin een heel artikel uit een tijdschrift werd neergezet weggehaald, dat kunnen we niet toelaten ivm copyright.
:regels: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 701#p27701

citaten met bronvermelding (bv een enkele grafiek) kan wel, een heel artikel duidelijk niet
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » di 29 mei 2018, 12:57

Henk ik begrijp je mening volledig, dacht al dat ik hier problemen mee zou hebben; maar er is geen enkel printontwerp, de arduino codes kan je zonder problemen downloaden van de site zelf; dus als ik aangeef dat ik die audioxpress cd's heb gekocht; wat ik heb gedaan, heb 2014, 2015 en 2016 aangekocht, en als er interesse is voor deze ontwerpen ik ze wel kan doorsturen via mail privé ?
Zie niet direkt een verschil maar hoe kan er hier dan doorgeboord worden op deze schema's ?
Mvg, Ronny

Terug naar “Versterkers”