Aluminium vijlen

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 16709
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Aluminium vijlen

Berichtdoor Pjotr » do 24 dec 2015, 11:44

Iedereen die met een vijl aluminium te lijf gaat weet dat je vijl dan snel verstopt zit met stukjes vast gelast aluminium die moeilijk te verwijderen zijn. Vond een aardige filmpje over hoe je je vijl weer goed schoon krijgt:


[ Bekijk op youtube ]

Gebruikersavatar
cool
Berichten: 664
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor cool » do 24 dec 2015, 12:26

Voor het schoonmaken gebruik ik een messing strip van 20x4mm. Zeker voor de z.g. zoetvijlen werkt dit prima.
Overigens zijn er speciale vijlen voor aluminium te koop, ene kant rasp, andere kant vijl.
Bijlagen
rasp-vijl.jpg

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 19789
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor ray5150 » do 24 dec 2015, 12:56

Ik deed dat altijd met een bougie-borsteltje... (vijl schoonmaken dus... :hide: )

piet1955
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor piet1955 » do 24 dec 2015, 13:07

ray5150 schreef:Ik deed dat altijd met een bougie-borsteltje... (vijl schoonmaken dus... :hide: )


En voor dat je gaat vijlen de vijl wat in krijten met stoepkrijt.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21293
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor Henkjan » do 24 dec 2015, 14:15

da's handig :goedzo:

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 16709
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor Pjotr » do 24 dec 2015, 14:56

Met een bougieborsteltje of staalborsteltje je krijg meestal niet alle stukjes weg. Een krijtje werkt wel goed voor staal maar niet zo voor alu, doet WD40 het beter om dat vollopen te voorkomen. Mahja, dat geeft weer zo'n kliederzooi. Vond dit wel een leuke vondst, heb je er ook gelijk een handvat aan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bert61
Berichten: 2273
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: Oudenbosch

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor Bert61 » zo 30 jul 2017, 10:11

Een prima manier om Ruw Metaalfrezen schoon te krijgen is simpel met gootsteen ontstopper ( caustic soda)
MAAR WEL BUITEN , :!:
Pas op voor je ogen Als je kokend heet water gebruikt is de reactie zeer heftig
NOGMAALS PAS OP
Een glazenbeker of mok met heet water je frees erin wat gootsteen ontstopper er bij en dan gaat dat spul behoorlijk bruisen koken en vreet al het aluminium tussen de tandjes van de ruwfrees op
Als het aluminium op is stopt het koken vanzelf
Met het metaal van de frees gebeurt absoluut niets
Dat zelfde kan je met je vijlen doen.

Om een vijl weer scherp te krijgen gebruik je accuzuur , dat laatste heb ik zelf nog niet geprobeerd , stond ergens op YouTube .

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 5950
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor SARK » zo 30 jul 2017, 10:55

Bert61 schreef:Om een vijl weer scherp te krijgen gebruik je accuzuur


Of met "white vinegar": https://www.youtube.com/watch?v=FmP7ju189wQ

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 7903
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor Barry2001 » zo 30 jul 2017, 11:03

Heb eens geprobeerd met een bak caustic soda (gootsteenontstopper) en lauw water een bepaald effect op een alu plaat te krijgen. De reactie is zoals Bert zegt erg heftig, ik was erop verdacht, buiten, en dan nog ga je bijna om... effect viel tegen en het bleef bij een eenmalig experiment, kan me voorstellen dat het bij vijlen wel werkt.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 16709
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor Pjotr » zo 30 jul 2017, 11:25

Bert61 schreef:Een prima manier om Ruw Metaalfrezen schoon te krijgen is simpel met gootsteen ontstopper ( caustic soda)
MAAR WEL BUITEN , :!:
Pas op voor je ogen Als je kokend heet water gebruikt is de reactie zeer heftig
NOGMAALS PAS OP
Een glazenbeker of mok met heet water je frees erin wat gootsteen ontstopper er bij en dan gaat dat spul behoorlijk bruisen koken en vreet al het aluminium tussen de tandjes van de ruwfrees op
Als het aluminium op is stopt het koken vanzelf
Met het metaal van de frees gebeurt absoluut niets
Dat zelfde kan je met je vijlen doen.

Om een vijl weer scherp te krijgen gebruik je accuzuur , dat laatste heb ik zelf nog niet geprobeerd , stond ergens op YouTube .

Punt met deze methode is wel dat het erg onhandig is om om het kwartier met je vijl naar buiten te lopen en deze ceremonie op te voeren. En natrium hydroxide NaOH (gootsteenontstopper, caustische soda) in kokend water: veilgheidsbril op en rubber handschoenen aan!!! Het vrijkomend waterstofgas niet inademen. En oh ja het spettert nogal en die spettertjes branden gelijk gaatjes het behang (truien, boeken en huid). Makkelijkste blijft om het alu weg te steken zoals op dat filmpje met een stuk koper of messing strip. En dan bij voorkeur voordat je vijl begint vol te lopen :)

{Edit}
Barry was mij al voor ;) GEWOON NIET DOEN !!!

@Barry: Het effect op aluminium om dat mooi blank te beitsen hangt erg van de toevoegingen in het aluminium af. Sommig zacht alu plaat wordt prachtig "shiny" zilverkleurig. Als je dat direct met metaalvernis lakt (zoals cellulose vernis) blijft dat tientallen jaren mooi. Zeker als je daar nog plexiglas voor zet. Heb ik destijds veel voor versterker frontjes gebruikt en lijkt mij ook heel geschikt voor jouw klokjes. Ander alu, vooral automaten alu zoals staf en profielen, beitst wel maar krijgt een vies zwart modderlaagje. Dat krijg je alleen met stevig borstelen een beetje weg. Kwestie van proberen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 30 jul 2017, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert61
Berichten: 2273
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: Oudenbosch

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor Bert61 » zo 30 jul 2017, 11:59

Ik had al geschreven het buiten te doen
En als je een plaat aluminium wilt bewerken moet je het direct uit de causic soda onder stromend water schoon borstelen met een zachte borstel Anders krijg je zwarte vlekken.
Ik doe dit regelmatig Maar buiten, :!:
Ben misschien wat onvoorzichtig maar ik gebruik niet eens werk of rubber handschoenen
Als het koud is 8 graden gebeurt er niks , maar bij 60 graden heb je een zeer heftige reactie met veel damp
Ik heb een grote kunststofbak 40x60 cm en daar gooi ik dan 5- 10 liter warm water in paar eetlepels NACH en tien minuten later
Met een touwtje door een gaatje trek ik het er uit en onder de buitenkraan spoel ik het af
Doe dat al 30 jaar Nog nooit wat gebeurd Maar NIETBinnen
Ruwfrezen krijg je zo en ook vijlen prima schoon
Dat doe ik als ik klaar ben en niet bij elk korreltje alum in Mn vijl
Dan is dat met dat roodkoper makkelijke :D

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 3909
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor Kappa7 » ma 31 jul 2017, 7:31

Als je frees zo vol loopt dan smeer je niet goed.

Gebruikersavatar
Bert61
Berichten: 2273
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: Oudenbosch

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor Bert61 » ma 31 jul 2017, 10:07

Klopt helemaal
Maar smeren en koelen was mijn Cnc niet echt op gebouwd
De spettertjes vliegen zonder spatschermen 2-3 meter weg dat is ongeveer de groote van knutselhok
Alles is dat vettig plakkerig ook de vloer je kleren als je erbij staat.
Dus daar wordt aan gewerkt :D
Laatst gewijzigd door Marp op di 01 aug 2017, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: citaat weggehaald

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 3909
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor Kappa7 » ma 31 jul 2017, 23:48

Dan helpt nog maar een ding.
Een zak katten grid om je koelvloeistof te absorberen. :mrgreen:
Met de koeling en smering wordt ook de spaan beter gelost en zal je een mooiere afwerking krijgen van je werk.
Dus schermen er op en wat vaker dweilen.
Dat hoort er nu eenmaal bij.
Op de conventionele machines was dat altijd al zo geweest.
Laatst gewijzigd door Marp op di 01 aug 2017, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: geciteerd citaat weggehaald

Gebruikersavatar
Bert61
Berichten: 2273
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: Oudenbosch

Re: Aluminium vijlen

Berichtdoor Bert61 » di 01 aug 2017, 11:10

Denk dat je helemaal gelijk hebt , maar ik blaas nu met lucht op de frees
En dat is al een verbetering ik probeer met de lucht wat olie mee te laten aan via zo,n smeer potje waar de perslucht over heen blaast.
En ik ga niet dweilen dan maar wat mindere prestaties , Mn scoop al Mn onderdelen staan daar Mn werkplek om te solderen Cnc meten zit allemaal in een schuurtje van 2.3 x2.3 meter
Dus ik moet concessies doen Nevelsmering ooit eens geprobeerd maar dat is helemaal zooi alles werd vochtig
Dus nu lucht pufjes en af en toe een beetje wd40
Laatst gewijzigd door Marp op di 01 aug 2017, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: geciteerde citaten weggehaald. Dat leest gemakkelijker.


Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast