Frezen.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 18646
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Frezen.....

Berichtdoor ds23man » di 15 jan 2013, 21:23

Dus we hebben nu een FreesKees en een CncHans, wel verwarrend hoor! 8-[
Fusion Filterdesign

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Frezen.....

Berichtdoor EppeRRR » za 20 apr 2013, 23:15

Even een schop omhoog, had vanavond een ingeving om een inspiratie van internet om te zetten in iets wat in de praktijk eenvoudig te maken is.

Mijn inspiratiebron:
CircleCutterJig.jpg


RouterAndCircleCutter.jpg


f08b156a479801baba24e107fd4be0ea.jpeg



En wat ik met sketchup heb bedacht, er is een klein begin gemaakt:

Cirkel geleider.png


Beginmaat is 20mm en loopt door tot 30mm, verdere gaten lopen van x1 tot x0 door (van 31 tot 40mm bijv.). In Theorie zou dit betekenen dat je vanaf een radius van 23mm (diameter 46mm) al gaten kunt frezen. De puntjes kunnen dan gaten worden met een diamter van 1 of 1,5mm waar een 20mm spijkertje in past (plaatje van 8mm is als basis genomen).
De hulplijnen die parallel lopen staan 5mm uit elkaar.

Zijn er hier al mensen die dit gemaakt hebben?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 3991
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Frezen.....

Berichtdoor Zweitse » za 20 apr 2013, 23:18

Ik heb zo een ding gehad, maar was geen succes.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Frezen.....

Berichtdoor EppeRRR » zo 21 apr 2013, 1:55

Wat was de reden dan van het tegenvallende succes?
Onnauwkeurig, duurzaamheid, comptabiliteit met bovenfrees?

Ik heb dus het idee om zoiets zelf te maken, het zou dus fijn zijn om van tevoren te weten waar de problemen kunnen zitten of dat het misschien de moeite niet waard is om te proberen.
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 3991
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Frezen.....

Berichtdoor Zweitse » zo 21 apr 2013, 8:52

Na een paar maal gebruikt te hebben gemaakt van de router brak het plastic bij de bevestigingsgaten. Ook het inbrengen van de centreerpen is onhandig bij kleinere diameters, omdat deze zich dan onder de voet van de frees bevind en je er geen zicht op hebt. Al met al was het voor mij geen succes. In dit topic staan naar mijn mening betere oplossingen en wil voor mijzelf ook zoiets maken van trespa.

viewtopic.php?f=5&t=5650&hilit=freesgeleider
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Frezen.....

Berichtdoor EppeRRR » zo 21 apr 2013, 10:34

Centreerpen is inderdaad een 'probleem' met kleinere diameters als ik er beter over nadenk, maar daar heb ik nog een verstelbare gatenboor voor liggen in de schuur. Nog niet getest, maar kan daar gaten mee boren vanaf +/- 20mm.
Voor materiaal is natuurlijk altijd een oplossing, heb nog een flinke restpartij 8mm witte (9010) Rockpanel in de schuur liggen van 170mm breed en iets van +/- 800mm lang waar ik iets mee uit kan halen.

Het voorbeeld wat jij hebt gegeven heb ik ook nog getekend in Sketchup (in klad dan wel), denk dat met een 6mm frees een vrij kleine diameter mee te frezen is. Misschien toch wel een beter ontwerp om te bouwen, in ieder geval bedankt voor het toelichten :D

Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Frezen.....

Berichtdoor dopiereit » di 30 jul 2013, 18:54

ik heb een tijdje geleden zelf een geleider gemaakt om cirkels te frezen. Misschien interessant voor de genen die cirkels frezen moeten.

benodigdheden voor deze mal:

12 mm multiplex
draadeind 1 m
8 moertjes. m8
schroefbusjes met draad m5 (om 1 kant demontabel te maken)
2 boutjes m5
klein plaatje metaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
''A person who never made a mistake never tried anything new'' - A. Einstein

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 6276
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Frezen.....

Berichtdoor SARK » wo 23 okt 2013, 7:34

Stel je hebt het gat voor de unit al gefreesd en je moet de verdieping nog een tandje groter maken (groter in diameter) ....
Point75i_upgrade_3.jpg

Als je de diepte moet aanpassen dan moet je de schroeven of extra diep indraaien of deze stukken even overslaan en daarna met de hand verwijderen :idea:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.


Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten