goedkope kolomboor afdoende?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

aaronboumans

Re: goedkope kolomboor afdoende?

Berichtdoor aaronboumans » do 12 sep 2013, 16:16

als je hem kan krijgen voor 250 euro dan komt er nog opgeld bij en btw denk ik
Het is een snaargedreven prof huvema, is vast een redelijk goed ding
Maar wat dacht je van zoiets?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Beetje lomp maar wel een échte machine als je hem ergens kan hebben staan

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 12 sep 2013, 16:56

aaronboumans schreef:als je hem kan krijgen voor 250 euro dan komt er nog opgeld bij en btw denk ik
Het is een snaargedreven prof huvema, is vast een redelijk goed ding
idd, komt nog geld bij

aaronboumans schreef:Maar wat dacht je van zoiets?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Beetje lomp maar wel een échte machine als je hem ergens kan hebben staan
is 380V, dus komt nog eens een flink bedrag bij voor het aanleggen van krachtstroom wat ik nu niet heb

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » do 12 sep 2013, 17:18

Ja das waar, maar een echte profmachine zijn er bijna niet in 230V of je moet ze zelf omzetten...

fluffypuf

Berichtdoor fluffypuf » wo 20 nov 2013, 12:06

wat vinden jullie van deze kolomboormachine? iemand die er misschien ervaring mee heeft?
Ik zat te kijken naar een machine die niet te lomp is maar wel kracht heeft en op 230v werkt.
En het liefst een beetje degelijk en goedkoop :oops:

https://www.houkematools.nl/winkel/gere ... =discarded

Martin V

Berichtdoor Martin V » wo 20 nov 2013, 16:21

Dat lijkt mij wel een goede koop.
Het merk Einhell ken ik wel ik heb met een pneumatische boorhamer van dat merk gewerkt en dat ging prima,
maar van kolomboor machines heb ik er geen ervaring mee.
Voor (nagenoeg) dit geld komt men dit thuis brengen, terwijl je iets op marktplaats eerst bij iemand moet gaan kijken en moet gaan bellen om een afspraak te maken en dan ook nog het hele goedje mee moet nemen; maw. een heel gedoe dus wat je bij een bestelling op internet niet hebt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 20 nov 2013, 17:00

Is net zo Chinees als de rest van het goedkope spul. Maar wel prima bruikbaar voor de hobby.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 20 nov 2013, 17:44

http://www.hbm-machines.com/producten/k ... oormachine

Toch weer twee tientjes goedkoper... :lol:

fluffypuf

Berichtdoor fluffypuf » wo 20 nov 2013, 19:29

Maar bij die ander kunnen er ook 16mm boortjes in en volgens mij kan je de boordiepte instellen, en hij draait op een iets lager toerental.

Mja ik heb mijn kasten verprutst en dacht als ik nieuwe kasten bouw als LBVS is het wel makkelijk zoon ding, maar om er nu een aan te schaffen om alleen een LBVS te bouwen is ook wel een beetje maf natuurlijk

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 21 nov 2013, 21:44

De Einhell heeft een extra tussen spindel waardoor het toerental lager kan als bij die andere daarmee is het een sterkere machine en dat is erg prettig als je met een stappen boor grotere gaten wil maken, het duurt dan iets langer voor dat de motor het niet meer trekt.
Echter is de 500 watt nog wel aan de magere kant.
Wat de kwaliteit van de legers en de spindel is dat kan ik zo niet zeggen.
Vaak moet je mazzel hebben met zo een machine.
ik heb zelf ook zo iets maar dan van een andere chinees en daar had ik pech mee, een slinger van 0, 5 mm in de spindel die ik er niet uit krijg.
Dat is met een web winkel wel een risico natuurlijk.

Groetjes George

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » do 21 nov 2013, 21:55

Kappa7 schreef:ik heb zelf ook zo iets maar dan van een andere chinees en daar had ik pech mee, een slinger van 0, 5 mm in de spindel die ik er niet uit krijg.
Groetjes George

0,5mm slinger?? :-&
Fijn als je kleine gaatjes wilt maken....

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 21 nov 2013, 22:14

aaronboumans schreef:
Kappa7 schreef:ik heb zelf ook zo iets maar dan van een andere chinees en daar had ik pech mee, een slinger van 0, 5 mm in de spindel die ik er niet uit krijg.
Groetjes George

0,5mm slinger?? :-&
Fijn als je kleine gaatjes wilt maken....
ik heb nu boortjes met een slinger. Moet wel even zoeken naar de juiste stand en voor kleinere gaatjes onder de 3mm gebruik ik de proxon .

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 21 nov 2013, 22:30

Ik heb zo'n Einhell, of in elk geval 1 die er sterk op lijkt, zal nu een jaar of 10 zijn. Met de spindle's is het toerental te regelen. Gekocht bij een bouwmarkt, ook voor een dergelijk bedrag, weet het niet precies meer. Staat in de schuur vast met bouten op de werkbank. Tsja, wat valt er van te zeggen, al veel projecten mee geboord, gewoon een prima machine. Punt is als je zo'n ding hebt staan je 'm ook gebruikt als het werkstuk dat toelaat, je boort altijd recht en gaat veel mooier dan met een handmachine. Heb er zo'n plat bankschroefje bij gekocht, hoe heet zo'n ding, om een plaatje oid in te klemmen. Kleine boortjes, ik dacht vanaf 2mm of kleiner passen bij mij niet in de boorkop, heb ik een ander ding voor.

Mijn idee: prima voor de hobby wat hier zoal aan projecten voorbij komt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 nov 2013, 22:57

Barry2001 schreef:Ik heb zo'n Einhell, of in elk geval 1 die er sterk op lijkt, zal nu een jaar of 10 zijn. Met de spindle's is het toerental te regelen. Gekocht bij een bouwmarkt, ook voor een dergelijk bedrag, weet het niet precies meer. Staat in de schuur vast met bouten op de werkbank. Tsja, wat valt er van te zeggen, al veel projecten mee geboord, gewoon een prima machine. Punt is als je zo'n ding hebt staan je 'm ook gebruikt als het werkstuk dat toelaat, je boort altijd recht en gaat veel mooier dan met een handmachine. Heb er zo'n plat bankschroefje bij gekocht, hoe heet zo'n ding, om een plaatje oid in te klemmen. Kleine boortjes, ik dacht vanaf 2mm of kleiner passen bij mij niet in de boorkop, heb ik een ander ding voor.

Mijn idee: prima voor de hobby wat hier zoal aan projecten voorbij komt.

Zo'n ding heet een machineklem :D Het is wel zaak om daar niet op te bezuinigen: los schietende werkstukken en niet haaks zijn is een euvel van de goedkope chinezen.

Verder zijn er voor kleine boortjes inzet boorkopjes te koop van 0,5 mm - 6 mm met een zeskant er aan en die je in een grotere boorkop kunt zetten (zijn eigenlijk bedoeld voor een accuschoefboormachine zonder boorkop).
Peter de Jong

fluffypuf

Berichtdoor fluffypuf » wo 27 nov 2013, 19:50

Toch deze maar besteld, komt morgen binnen ik hoop dat het wat is.
Zodra ik er wat mee ga doen zal ik er ff wat foto's van maken, en een verhaaltje of het wel een beetje een goed ding is.
Ik had ook nog die van de gamma bekeken van Ferm dacht ik maar daar was ik ook niet zo weg van.
Maarja die kon ik dan wel in het echt bekijken dus we zullen het wel zien.
https://www.houkematools.nl/winkel/gere ... =discarded

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » wo 21 mei 2014, 15:32

heb er net weer 1tje bij, een WMW BT-2
hier staat een filmpje van zo een zelfde
http://www.youtube.com/watch?v=9P_rBCmpDWY

tandwielgedreven, 1,1kw, morse conus 2 met geïntegreerde uitdrijver, 10cm pinole
zeer stil/trillingvrij/spelingvrij (slinger 0,01mm op 5cm uit de snelspankop)
tafelmodelletje....van 165kg
voor een schamele 150 euro
er zijn echt nog wel koopjes!

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 21 mei 2015, 23:18

Ik snap niet dat mensen rustig voor duizenden euro's aan drivers kopen en dat 400v aanleggen te duur is...het is bij verkoop een meerwaarde op je huis en alle goeie prof apparatuur draait erop, ik heb zelf een 220A laskar en ben nog aan het sparen voor een goeie kolomboor die ook op 400v moet draaien, het is met zulke apparatuur gewoon fijner en veiliger werken. Ik heb momenteel m'n huis te koop staan en in het volgende huis leg ik het ook weer aan als het er niet in zit :mrgreen:

Heb trouwens op het werk nu offerte uitstaan voor een nieuwe contimac kolomboor, beste prijs kwaliteit verhouding die ik ken...

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 22 mei 2015, 1:17

Die meerwaarde kon wel eens tegenvallen en nee ik ga hier naar dat kleine schuurtje dat ik hier heb ook geen krachtstroom aan leggen.
De meterkast verbouwen is niet het grootste probleem maar de grondkabel naar de schuur toe graven zie ik echt niet zitten. [-X
Als je een huis koopt met een behoorlijke werkplaats dan kan ik me voorstellen dat je de 3 fase wel wil maken maar een gemiddelde woning met een schuur ter grote van 5x3 is voor mij echt te klein om een goede draai en freesbank in te zetten.
Die boor die doet het net zo goed op 230V dus wat is de noodzaak.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 22 mei 2015, 8:00

Je hebt helemaal gelijk, maar ik ook, we stellen duidelijk andere eisen en voorwaarden en daar is niks mis mee.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 22 mei 2015, 8:50

Shadow schreef:Je hebt helemaal gelijk, maar ik ook, we stellen duidelijk andere eisen en voorwaarden en daar is niks mis mee.
Klopt al heeft het meer met mogelijkheden en de situatie ter plaatsen te maken als met eisen stellen.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 22 mei 2015, 11:16

Wat wel een enorm voordeel is van krachtstroom is dat je keuze voor een 2dehands machine ineens véél groter wordt.

Al die krachtstroommachines vallen af als je alleen 220 hebt, het aanbod is erg groot op bijv marktplaats maar de doelgroep is een stuk kleiner.

Het aanleggen van krachtstroom kun je dus misschien zelfs nog wel terugverdienen zowat.
BMW R1150GS Adventure

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 22 mei 2015, 11:44

MechanicalAnimal schreef:Het aanleggen van krachtstroom kun je dus misschien zelfs nog wel terugverdienen zowat.

Wat ook niet helemaal eerlijk van me is want ik leg het zelf aan...

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 22 mei 2015, 16:15

Beter toch? :goeie:
BMW R1150GS Adventure

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 22 mei 2015, 22:20

Joh ik ben nen 3140/1010 gecertificeerd en ik zet al jaren 3 fase groepenkasten volgens de regels in huizen om ze gewoon met ijzerdraad en een loodje af te zegelen (voor de hobby dus, verdien m'n geld ergens anders mee), nog nooit stoute dingen gedaan en de mensen hebben altijd complimenten gekregen van het netbedrijf na de meterwissel en 3 fase installatie. Ik moet zeggen dat ik liefst ABB industriële automaten heb en Hager of GE kasten, gewoon mooi spul pakken, heb je het langst plezier van...

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”