goedkope kolomboor afdoende?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: goedkope kolomboor afdoende?

Berichtdoor Pjotr » do 23 jun 2011, 20:23

b_force schreef:Fftjes topicje kicken.

Heeft iemand ervaring met het merk Quantum?
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -3695-1-0/

Of het merk Jet (ook te vinden op die website)

(niet dat ik er nu geld voor heb, maar ben gewoon beetje aan het kijken)

Lijkt mij net zo'n zelfde ding als Ferm etc. Je weet het pas als je het gebruikt....

Er zit i.i.g een Jacobs boorkop op (eentje met een sleutel dus). Is meestal beter dan een zelfspannende (zonder sleutel). Bij de goedkopere wil met een speedboor door trillen de boor nog wel eens los komen bij zo'n zelfspannende kop.
Peter de Jong

b_force

Berichtdoor b_force » do 23 jun 2011, 20:26

OK :)

Het ziet er allemaal wat degelijker uit moet ik zeggen.
Gezien het volgens mij merken zijn die ook professioneel gebruikt worden heb ik daar wel meer (wellicht onterechte) vertrouwen in.

Misschien over paar maanden leuk cadeau :)

Peter, deze heeft volgens mij wel zo'n zelfspannende boorkop?
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -3696-1-0/

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 23 jun 2011, 20:36

b_force schreef:OK :)
Peter, deze heeft volgens mij wel zo'n Jacobs boorkop?
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -3696-1-0/

Nee dat is juist zo'n zelfspannende/snelspan boorkop. Ik heb meerdere malen gehad met speedboren dat die daarmee los rammelen en dat levert geen fraai gat op kan ik zeggen.

Merkmachines zegt op zich niet veel. De goedkopere lijn van Huvema b.v. komt ook uit India. Lijkt mij op zich geen slecht machientje hoor maar ik zou dan toch voor een maatje groter gaan: De B14. Zie ook de discussie hierover eerder in dit draadje.
Peter de Jong

b_force

Berichtdoor b_force » do 23 jun 2011, 20:42

Die kop bedoelde ik, stond een verkeerde onder mijn Ctrl-v :wink:

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » za 09 jul 2011, 10:53

zo, nog maar even een ervarinkje erbij zetten :D

ik heb zo'n goedkope kolomboor van Ferm' :rock:....de FTB16/450

[img]http://www.ferm.webzone.ru/images/ftb16.jpg[/img]

Daar heb ik voorlopig alleen nog maar gaten in een 4mm dikke stalen strip geboord (met goede boren van International Tools) en dat ging opperbest. In deze strips moest schroefdraad worden getapt ter bevestiging van de drivers.

Wat me wel opvalt is dat er wat speling in de onderdelen zit. Ook maak ik geen gebruik van het tafeltje waar je je werkstuk op kan klemmen. Zodra je de boorkop op je werkstuk laat zakken en druk zet dan voel je het tafeltje doorbuigen.
Onder het tafeltje staat nu een rond stuk rioolbuis rechtop, zodoende kan er niks meer doorbuigen.
BMW R1150GS Adventure

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » za 29 sep 2012, 11:26

Mochten er nog mensen in dit topic komen........probeer dit maar eens met een Creusen ofz van >100 kilo :wink:

P1040306small.jpg

P1040307small.jpg

P1040310small.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R1150GS Adventure

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 30 sep 2012, 19:22

MechanicalAnimal schreef:Mochten er nog mensen in dit topic komen........probeer dit maar eens met een Creusen ofz van >100 kilo :wink:

Liever niet.
Ik gebruik daar liever een boven frees voor met een scherpe hout boor.
Gaat net zo mooi en is boven dien een stuk lichter.

Wel goed bedacht zo.

Groetjes George

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » zo 30 sep 2012, 19:31

Kappa7 schreef:Ik gebruik daar liever een boven frees voor met een scherpe hout boor.

ook een goeie!

lukt dat dan ook met alle maatjes boor? Want mijn OF1010 gaat een 4mm houtboor niet klemmen in zijn spantang.
BMW R1150GS Adventure

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 30 sep 2012, 19:48

Festool heeft een 5mm deuvelboor voor bovenfresen in het assortiment.
Fusion Filterdesign

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 30 sep 2012, 20:51

En anders even de schacht af draaien tot deze in de span tang past.
Ik heb daar verschillende maten voor liggen.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 01 okt 2012, 20:11

ds23man schreef:Festool heeft een 5mm deuvelboor voor bovenfresen in het assortiment.

yep, die ken ik :mrgreen: alleen ik moet 8mm gaten boren :wink:

Kappa7 schreef:En anders even de schacht af draaien tot deze in de span tang past.
Ik heb daar verschillende maten voor liggen.

Ah, kijk, daar heb ik helaas de mogelijkheid niet voor hier.

ik heb overigens wel geprobeert met een houtfreesje de gaten te maken maar een freesje is lastiger te centreren op een afgetekent boorpunt. Met de kolomboor en een houtboortje kan ik gebruik maken van het centreerpunt op het boortje en zo perfect het gat te boren.
BMW R1150GS Adventure

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 02 okt 2012, 6:35

Dan snap ik het probleem helemaal niet, die Festool heeft toch een spantang van 8mm?
Fusion Filterdesign

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » di 02 okt 2012, 17:20

Leuk en aardig, maar ik wist niet dat je zomaar een houtboor in een bovenfrees kunt gebruiken. Die maakt wel ff weetikveel hoeveel meer toeren he.

Ik heb het geprobeerd met een houtfrees dus maar dat is lastig centreren ergo de kolomboor-oplossing met houtboor.

In mijn topkast heb ik M4 moeten boren maar dat was maar een baffle van 30mm dik, dat ging nog wel uit de hand maar dikker wou ik toch iets van geleiding.
BMW R1150GS Adventure

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 02 okt 2012, 17:44

Zit toch een toerenregelaar op dat ding?
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 02 okt 2012, 17:51

MechanicalAnimal schreef:Ik heb het geprobeerd met een houtfrees dus maar dat is lastig centreren ergo de kolomboor-oplossing met houtboor.

Bovendien kun je eigenlijk helemaal niet boren met gewone langsfrezen, en al helemaal niet met de goedkope Chinese van de bouwmarkt. Dat kan alleen als ze speciaal daarvoor zijn gemaakt met een kops snijvlak en die zijn duurder.

O.k. de meesten krijgen hun gewone freesjes ook wel het hout inwurmd, met MDF is dat niet zo'n probleem. Maar lekker gaat dat niet en met wat harder hout is het dan meer er in "branden" :lol:
Peter de Jong

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » di 02 okt 2012, 21:37

ds23man schreef:Zit toch een toerenregelaar op dat ding?

10K-23K

Pjotr schreef:Bovendien kun je eigenlijk helemaal niet boren met gewone langsfrezen, en al helemaal niet met de goedkope Chinese van de bouwmarkt. Dat kan alleen als ze speciaal daarvoor zijn gemaakt met een kops snijvlak en die zijn duurder.

O.k. de meesten krijgen hun gewone freesjes ook wel het hout inwurmd, met MDF is dat niet zo'n probleem. Maar lekker gaat dat niet en met wat harder hout is het dan meer er in "branden" :lol:

Gewoon in stapjes die frees naar beneden en je krijgt een perfect rond gat. In hardhout is het misschien een ander verhaal, dat weet ik niet, ik heb het hier over MDF in mijn bouwtopic.

En ja ik heb frezen met een vlakke onderzijde, meeste van ENT en RvS-Tools.
BMW R1150GS Adventure

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » zo 25 nov 2012, 12:31

MechanicalAnimal schreef:Mochten er nog mensen in dit topic komen........probeer dit maar eens met een Creusen ofz van >100 kilo :wink:

Met een fatsoenlijke kolomboor met een redelijke uitlading (of een radiaalboormachine) kan je direct boren en hoef je niet zo ingewikkeld te doen. Maar ik heb makkelijk kletsen; ik heb 3 echte kolomboormachines (tandwiel Arboga met kruistafel (250kg), snaar Bimak tafelmodel (80kg)en een tandwiel Strands (350kg).
Ben ooit wel begonnen met twee Fermpjes. Ik kan zeggen dat het kleinste modelletje je ernstig gaat teleurstellen. Zelf voor wat boren in hout!. De grotere vloerstaander (met 1,5pk motor (beetje vermogen is belangrijk) heeft nooit echt teleurgesteld. Ook in aluminium ging dat best. Uiteindelijk is hij gesneuveld op de motor (grote-gaten-boor in 38mm mdf), te heet geworden en doorgebrand, heeft alles te maken met het rendement en koeling van de motor, daarom is een goede motor ook wat duurder. Een goede motor is ook belangrijk om het toerental goed constant te houden zodat je gladdere, rondere,rechtere(haaks) gaten krijgt. En natuurlijk (voor metaal in ieder geval) goede boortjes. Is een groot verschil tussen, wat je bijna niet kan voorstellen voordat je ermee hebt gewerkt. (puntgeometrie, coating, productieproces(gewalst, gerold, geslepen), hardheid (niet alle hss is hetzelfde)
Kortom, alles wat je in je eentje kan dragen aan machines gewoon laten staan.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 25 nov 2012, 20:59

aaronboumans schreef: Maar ik heb makkelijk kletsen; ik heb 3 echte kolomboormachines (tandwiel Arboga met kruistafel (250kg), snaar Bimak tafelmodel (80kg)en een tandwiel Strands (350kg).

Eehm, Aaron, ik begrijp hieruit dat je een hele grote werkplaats hebt ? ook stationair gereedschap heeft een WAF factor... :wink:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 25 nov 2012, 21:19

Tuurlijk is profesioneel prettiger om mee te werken maar zal voor de meeste hier niet echt tot de mogelijkheden behoren.
Zelf als oud draaier en frezer kan mijzelf prima redden met een goedkoop kolomding.
Voor de meeste bewerkingen voldoet deze prima.
Tuurlijk mis ik het hrotere vemogen wel en ook een kruistafel zou prettig zijn maar met een betje inventiviteid red ik het prima.

Groedjes George

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » ma 26 nov 2012, 8:16

Kappa7 schreef:Tuurlijk is professioneel prettiger om mee te werken maar zal voor de meeste hier niet echt tot de mogelijkheden behoren.
Zelfs als oud draaier en frezer kan ik mijzelf prima redden met een goedkoop kolomding.
Voor de meeste bewerkingen voldoet dit prima.
Tuurlijk mis ik het grotere vemogen wel en ook een kruistafel zou prettig zijn maar met een beetje inventiviteit red ik het prima.

Groetjes George

Ja inderdaad, ik bedoelde/probeerde te zeggen dat een Ferm oid prima is, maar neem niet de kleinste...

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » ma 26 nov 2012, 8:21

ray5150 schreef:
aaronboumans schreef: Maar ik heb makkelijk kletsen; ik heb 3 echte kolomboormachines (tandwiel Arboga met kruistafel (250kg), snaar Bimak tafelmodel (80kg)en een tandwiel Strands (350kg).

Eehm, Aaron, ik begrijp hieruit dat je een hele grote werkplaats hebt ? ook stationair gereedschap heeft een WAF factor... :wink:

Ja ik heb ooit zelf een tweede huis gebouwd achter in de tuin. Daar heb ik nu een werkplaats. Geen waf problemen daarmee dus...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 26 nov 2012, 18:45

tja, dan kan het ja....niet iedereen heeft de ruimte daarvoor. zat mensen hier die prutsen op een zolderkamertje van een paar vierkante meter.
Ik heb nog de mazzel dat ik een schuur heb van 4.5 bij 2.5, lijkt groot, maar als je ziet hoe vol hij staat.... :shock: vriezer, kerstspullen, gereedschappen, tuinspullen, klusspullen, noem maar op.
Ik kon ooit voor niks een joekel van een profesionele afkortzaag krijgen. heb nee gezegd, kon het echt niet kwijt hier. :roll:

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » ma 26 nov 2012, 19:01

ray5150 schreef:tja, dan kan het ja....niet iedereen heeft de ruimte daarvoor. zat mensen hier die prutsen op een zolderkamertje van een paar vierkante meter.
Ik heb nog de mazzel dat ik een schuur heb van 4.5 bij 2.5, lijkt groot, maar als je ziet hoe vol hij staat.... :shock: vriezer, kerstspullen, gereedschappen, tuinspullen, klusspullen, noem maar op.
Ik kon ooit voor niks een joekel van een profesionele afkortzaag krijgen. heb nee gezegd, kon het echt niet kwijt hier. :roll:

Als je ooit nog zo een aanbieding krijgt.... GEEF EVEN EEN SEINTJE! :mrgreen: :wink:
alhoewel ik al een echte bewo afkortzaag heb is een beugelafkort altijd handig erbij...

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 30 jun 2013, 15:39

Even een schopje.

Ik heb van de week een Ferm TDM1025 gehaald.
ferm-tdm1025-tafelboormachine-350w.jpg

Alvorens je die gaat gebruiken dien je deze eerst even te laten inlopen. Ik maak de bovenkap los om de riemen in te stellen op de laagste snelheid en wat zie ik :shock:

ferm1.jpg

ferm2.jpg

Waardoor komt dat dan?
Nou de stroomkabel hoort uiteraard ONDER dat bruine geleidertje en NIET er overheen...

ferm3.jpg

Nu zit het goed, maar zie je dat de band nog steeds tegen de geleider aanloopt.
Ik heb de stroomkabel dan ook helemaal naar links geduwd en de geleider zo strak als mogelijk aangedraaid. Daarna liep de band netjes vrij.

ferm4.jpg

Wat een PRUTSERS bij die "kwaliteitscontrole".
Dit ga ik uiteraard wel aan Ferm Nederland laten weten. Al is het maar om ze dit 1x te laten zien.

Nu weten jullie het ook, dus eerst je Ferm goed controleren!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 30 jun 2013, 15:53

Hebben ze daar wel een afdeling kwaliteitscontrole ? lijkt me een nogal prijzige aangelegenheid... :mrgreen:
Zullen wel eerder Indiase of Chinese kinderhandjes zijn geweest die een foutje hebben gemaakt.

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”