Accu schroefmachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

rho

Accu schroefmachine

Berichtdoor rho » za 10 mar 2012, 19:35

Ik weet niet juist in welke rubriek ik het moet plaatsen, dus zet ik het maar hier.

Ik ben op zoek naar een degelijke accu schroefmachine. Mijn budget ligt op maximum €150.
Binnen dat budget zoek ik voor een schroef-/boor-machine +2de accu.
Liefst zou ik een 14,4V toestel willen. (wegens iets meer koppel)

Ik heb enkele modellen van Bosch bekeken, maar ik vind binnen mijn budget geen apparaat met Li-Ion accu. Voor zover ik weet laden die sneller en is hun levensduur best wel goed te noemen. Daarbij zijn ze aardig compact. Maar zijn deze voordelen echt zo uitgesproken t.o.v. NiCd accu's?

Voorlopig lijkt een Bosch PSR 14,4-2 een goeie keuze. Een Black&Decker HP146F4LK lijkt ook wel leuk, maar die heeft maar 1 accu. (ik kan 'm voorlopig niet vinden in een pack met een extra accu)
Een Makita 6271DWALE lijkt me ook best goed maar met een accu spanning van 12V heb ik een beetje schrik voor te weinig kracht.

Wat die kracht/aandraai moment betreft: Ik ga 'm moeten gebruiken om een houten zolder in de nieuwe tuinberging vast te schroeven + klossen vast zetten tussen de houten bruggen. Dus het eerste gebruik gaat geen speakerbouw betreffen, maar later natuurlijk wel.

Heeft iemand gouden tips?

dre

Re: Accu schroefmachine

Berichtdoor dre » za 10 mar 2012, 19:43

de tijd van te weinig kracht is al even voorbij! :wink:

als ik zie hoe sterk de 10,8v schroefmachines al zijn tegenwoordig.......
потому что он может!

rho

Berichtdoor rho » za 10 mar 2012, 19:55

Dus je denkt dat ik met een 10,8V accu toe kom?
En zie je voldoende voordeel aan een Li Ion t.o.v. een Ni Cd accu, dat het prijsverschil verantwoordt?

Arno

Berichtdoor Arno » za 10 mar 2012, 19:58

Juist voor thuisgebruik is Li-ion is een verstandige keuze. Als je hem dan eens een keer nodig hebt is de accu waarschijnlijk nog vol.

dre

Berichtdoor dre » za 10 mar 2012, 20:01

rho schreef:Dus je denkt dat ik met een 10,8V accu toe kom?
En zie je voldoende voordeel aan een Li Ion t.o.v. een Ni Cd accu, dat het prijsverschil verantwoordt?

10,8v volt zou i kalleen voor schroeven gebruiken,voor thuis is 12v prima(wel li-ion als het kan)
потому что он может!

Arno

Berichtdoor Arno » za 10 mar 2012, 20:03

Ik heb thuis ook zo'n Makita 12V gebakje. Let erop dat in de bouwmarkt je vaak hetzelfde model vindt, maar dan met de 1.3A accu's. Die moet je sowieso niet hebben. Ik heb die met de 2A NiCd accu's. Dat dingetje heeft behoorlijk wat power, maar als ik hem eens nodig heb zijn de accu's leeg, en moet ik dus eerst gaan laden. Dat was eigenlijk al vrij snel het geval en dus niet perse gerelateerd aan oude accu's.

Arno

Berichtdoor Arno » za 10 mar 2012, 20:07

http://www.hornbach.nl/cms/nl/nl/produc ... 43539.html

Over Macallister gereedschap heb ik goeie dingen gehoord. Tis iig geen geld.

Arno

Berichtdoor Arno » za 10 mar 2012, 20:08

Of nog gekker en nog steeds niet duur:

http://www.hornbach.nl/cms/nl/nl/produc ... 43593.html

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » za 10 mar 2012, 20:13

Genoemde Makita heb ik al best lang, en ben ik zeer tevreden mee. Heb er nauwelijks iets op aan te merken, en ben best kritisch als het op elektrisch gereedschap aankomt. Enkel heel diep schroeven in niet voorgeboord hardhout, kan een probleem zijn. Maar dat hoor je eigenlijk niet te doen ;-). Wat mij betreft niet te vergelijken met welke Black&Decker dan ook; over de Bosch kan ik niet oordelen.

Ik gebruik hem vrij regelmatig, dus accu leeg als je hem nodig hebt, komt bij mij niet voor.
Mijne heeft een snellader, weet niet of dat standaard is, en volgens mij is de accu daarmee ruim binnen het kwartier nokkievol. Waarschijnlijk zelfs sneller.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

CoenvanDongen

Berichtdoor CoenvanDongen » za 10 mar 2012, 20:51

Bosch accutolletjes zijn heerlijk! Goede kwaliteit voor een goed budget.
Elke keer als ik er een gebruik verbaas ik me over de kracht die uit zo'n dingetje kan komen.
Ik heb zelf een Hitachi en die gaat ook al heel wat jaartjes mee.

Ik zet mijn vraagtekens bij Black&decker. Ik heb daar een keer een decoupeerzaag van gekocht die werkelijk al moeite had met 18 mm multiplex :-k
Geruild met een Bosch die goedkoper was, en die snijdt zich zonder moeite door een merbau deur.
Arno schreef:http://www.hornbach.nl/cms/nl/nl/producten_nl/psproduktdetail_nl_43539.html

Over Macallister gereedschap heb ik goeie dingen gehoord. Tis iig geen geld.

Hier heb ik ook goede dingen over gehoord maar heb er geen ervaring mee.

teacher

Berichtdoor teacher » za 10 mar 2012, 21:20

Ik heb een makita DF330. 10.8 volt li-on. Bedoeld voor het lichte tot middelzware werk.
Prima ding. 2 accu's, snellader en een ledlamp erbij.
tjolk op het ZBA forum...

sander1238

Berichtdoor sander1238 » za 10 mar 2012, 23:03

ik zou voor een bosch gaan, heb zelf nu een bosch prs 12-2 met 12v, 1,5 ah nicd accu's (2 stuks), heel veel plezier van. bij mijn vorige bosch begonnen de accu's na ong 10 jaar hobby gebruik slechter te worden, de machine zelf slijt nauwelijks

sander

richard

Berichtdoor richard » za 10 mar 2012, 23:54

CoenvanDongen schreef:Ik heb zelf een Hitachi en die gaat ook al heel wat jaartjes mee.
Onlangs ook een Hitachi gekocht, deze bevalt mij beter dan de Makita.
Genoeg is beter.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » zo 11 mar 2012, 0:06

Op werk slijten wij makita's, hitatchi's en metabo's. Dingen zijn 14,4v en 3.0Ah.

Zelf werk ik thuis met een DeWalt DCD710S2 10.8V accuschroefmachine

[ Bekijk op youtube ]

Schroeven van 5x80 gaat zonder problemen de hele dag goed, 6x120 lukt ook wel maar dit was puur uit nieuwsgierigheid en zou dit niet de hele dag willen proberen.
Lekker compact en accu in 40 minuten vol (heb 2 li-ion accu's in de koffer), 1,5 jaar terug gekocht voor een kleine €120,-.

suc6

Bean

Berichtdoor Bean » zo 11 mar 2012, 2:19

Arno schreef:Ik heb thuis ook zo'n Makita 12V gebakje. Let erop dat in de bouwmarkt je vaak hetzelfde model vindt, maar dan met de 1.3A accu's. Die moet je sowieso niet hebben. Ik heb die met de 2A NiCd accu's. Dat dingetje heeft behoorlijk wat power, maar als ik hem eens nodig heb zijn de accu's leeg, en moet ik dus eerst gaan laden. Dat was eigenlijk al vrij snel het geval en dus niet perse gerelateerd aan oude accu's.

Hier ook een Makita 12V met twee 2.0 Ah accu's. Ik heb geen last van lege accu's, ook niet na een tijd 'em niet gebruikt te hebben. En als een accu na (langdurig) gebruik leeg is, dan is die eerder vol dan dat ik nr. 2 leeg heb. Ik heb deze nu een jaar of vijf en still going strong. Ook is de kracht van het 12V model voor mij altijd voldoende. Wat mij betreft een aanrader, maar inderdaad wel met de 2.0 Ah accu's. En de tweede accu is eigenlijk een must! (niets zo vervelend als een lege accu halverwege je klus!)
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

rho

Berichtdoor rho » zo 11 mar 2012, 9:14

Arno schreef:Ik heb thuis ook zo'n Makita 12V gebakje. Let erop dat in de bouwmarkt je vaak hetzelfde model vindt, maar dan met de 1.3A accu's. Die moet je sowieso niet hebben. Ik heb die met de 2A NiCd accu's. Dat dingetje heeft behoorlijk wat power, maar als ik hem eens nodig heb zijn de accu's leeg, en moet ik dus eerst gaan laden. Dat was eigenlijk al vrij snel het geval en dus niet perse gerelateerd aan oude accu's.

Dat is nu net het probleem. Ik ga hem de komende weken waarschijnlijk regelmatig nodig hebben maar daarna eerder sporadisch. Dan heb de tijd niet om eerst de accu te moeten laden.
Je opmerking i.v.m. de 1,3Ah accu's geldt die ook voor de Li-Ion accu's?
Anders staat deze bovenaan de lijst. Maar die heeft dus een 1,3Ah accu.

Het is een beetje schipperen tussen het laad-nadeel van een NiCd accu en het prijsnadeel van een Li-Ion accu.

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 11 mar 2012, 9:28

Ik heb hier nu al zo'n 5 jaar een makita in gebruik en moet zeggen voor wat betreft accutollen wil ik nooit meer anders.

In mijn geval gaat het om de 9.6v NiCd alleen die is volgens mij bijna nergens meer te krijgen.
De reden dat ik voor de 9,6 gekozen heb en niet een zwaarde model is vanwege het formaat van de accu. Dit is misschien niet iets waar je in eerste instantie veel over nadenkt maar toch wel degelijk het overwegen waard. Zeker als je ook als je nogal eens in de hoogte moet werken of op onmogelijke plekken. Dan scheelt dat beetje formaat en het stukje gewicht dat je minder hebt best wel een stuk.

Voor wat betreft de accu's en de kracht van de machiene, voor mij is gebleken dat je met 9,6v meer dan zat power hebt. De accu's zijn misschien wel iets sneller leeg maar mijne kwam destijds met een tweetal accu's en een goede lader die ze in een uurtje weer vol knalt. Dit bleek tijdens het klussen ruim voldoende te zijn.
Tegen de tijd dat accu 1 leeg was was nr 2 weer vol en vice versa.
Tevens kwam ie destijds met een mooie zware soort van canvas gereedschap koffer.

Afbeelding

Gr,

Harm.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » zo 11 mar 2012, 11:49

Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Leon

Berichtdoor Leon » zo 11 mar 2012, 12:05

Hier gebruik ik nu al weer jaren een Bosch (blauw) 24V machine. Is natuurlijk nog NiCd, maar ik snap de problemen met accu's die geschetst worden niet helemaal: als ik na een paar maanden de machine uit de garage pak kan ik gewoon nog een halve dag werken met de accu. En dan moet je nog hard doorwerken ook, want anders haal je alsnog gewoon de hele dag ermee. De machine werd geleverd met 3 accu's en een 1 uurs snellader, en die heb je dus eigenlijk bijna nooit nodig. NiCd hoor je trouwens echt helemaal leeg te werken, anders krijg je te maken met het geheugeneffect van de cellen.
Veel mensen zullen een dergelijke machine te zwaar of te duur vinden, maar ik moet zeggen dat het ongelofelijk lekker werkt en je zit nooit met het vraagstuk of je iets beters moet kopen. 3 weken geleden is mijn eerste Bosch machine overleden, na 17 jaar trouw doorhameren in beton begaf mijn boorhamer het. Per jaar gebruik gerekend zijn de machines bizar goedkoop.

Arno

Berichtdoor Arno » zo 11 mar 2012, 12:42

Leon schreef:Is natuurlijk nog NiCd, maar ik snap de problemen met accu's die geschetst worden niet helemaal: als ik na een paar maanden de machine uit de garage pak kan ik gewoon nog een halve dag werken met de accu.

Blijkbaar verschillen de ervaringen nogal. Op m'n werk hebben we ook jaren met die Makita 12V machientjes met NiCd accu's gewerkt, en ook daar was het probleem met lege accu's aanwezig. Als voorbeeld de haakse schroeftol. Heb je heel soms nodig, en dan is de accu zo goed als leeg.

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 11 mar 2012, 13:13

En daar ligt het probleem nou juist net arno,

die haakse slijpert gebruik je dus maar zelden en als je hem gebruikt hebt laad je waarschijnlijk niet eerst de accu weer op. Vervolgens wordt ie met een half volle accu weg gelegd en krijg je dus te maken met het boven genoemde geheugen effect.

Het devies bij de Ni-Cd accu's is dus helemaal leeg draaien en weer opladen alvorens weg te leggen.

Zeker bij nieuwe accu's is het belangrijk om ze de eerste 1 of twee keer volledig op te laden en weer helemaal leeg te draaien voordat je ze gaat gebruiken om er echt mee aan het werk te gaan. Het is even werk maar je accu's gaan hierdoor wel een stuk langer mee.

Ik heb dit destijds gedaan door gewoon de knop van de accu tol even vast te plakken en laat maar een paar uur draaien.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 11 mar 2012, 13:20

Beetje eindeloos/lastig dit. Zo'n beetje alles boven de €150 is wel goed. En is hogere spanning beter? Ik heb zelf nog een oude Hitachi van 7,2V en daar zijn al aardig wat hardhouten tuinschuttingen mee in elkaar geschroefd. Dus tja...

Nicad vs Lithium is ook zoiets. Voor beide geldt goede kwaliteit kost geld. En met vrijwel alle accumachines laden beide in ongeveer een uur. Over het algemeen is NiCad robuuster en gaat veel langer mee, gebruik je ze een jaar niet dan zijn ze wel leeg maar schade levert dat niet op, dat is bij Lithium anders. Een lege Lithium accu die je een jaartje leeg weg legt wordt onbruikbaar. Meeste Lithium in de goedkopere machines is LiPo en die houden het na 2 jaar wel voor gezien (versleten). Meestal is een volle NiCad i.d.d. na 3 maanden wel meer 50% leeg uit zichzelf maar daartegenover kunnen ze bij goed gebruik wel een jaartje of 10 mee gaan. Alleen in de dure profi machines kom je de betere Lithium-ijzerfosfaat accu's tegen, o.a. in DeWalt en de B&D VPX lijn. Qua duurzaamheid zou ikzelf nog steeds voor NiCad gaan.
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » zo 11 mar 2012, 16:12

hoe dan ook,elke accu die niet gebruikt wordt gaat gewoon keihard achteruit.
en zeker als ie niet bijgeladen wordt.
потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 11 mar 2012, 16:37

Doh, juist NiCads zijn daar goed tegen bestand. Lithium niet en lood al helemaal niet, die moet je sowieso helemaal vol houden. Lithium gaat trouwens het langste mee als je ze niet helemaal vol maar halfvol geladen bewaart. Dan kunnen ze wel een jaartje ongebruikt opgeslagen worden.
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » zo 11 mar 2012, 16:40

nou kom maar even naar mijn metabo accutol kijken,en een makita..............
alle accu`s naar de knoppen..............

ze zijn gewoon niet meer op te laden.
потому что он может!

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”