Accu schroefmachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

richard

Re: Accu schroefmachine

Berichtdoor richard » di 10 apr 2012, 4:32

EppeRRR schreef:...Voor mij vele malen prettiger en beter dan die ellendige kruiskoppen.
Vrijwel allee PH of PZ schroeven die ik had heb ik als geschenk aan me pa gegeven.
Met andere woorden; je doet je pa een een hoop ellende cadeau. :mrgreen:
Genoeg is beter.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 10 apr 2012, 9:23

Torx: mooi spul, maar: geen uitbreekmogelijkheid. Dat houd in: als je schroef vast zit werkt hij je bitje er niet uit. Resultaat: klappen op je pols, zwaar belastte bitjes/slijtage.
Bij eventueel hergebruik breekt de kop snel af vanwege de enorme krachten die erop komen. De bouwvakkers welke onlangs mijn huis zette, gebruiken het liefste géén torx, en hergebruikte er sowieso geen één.

Die uitbreekmogelijkheid van de Pozi's en phillipsen is juist gebleken zeer prettig te zijn. Echter: wel het juiste bitje (qua vorm en qua maat) pakken natuurlijk.

Ik gebruik de torxen nauwelijks, de laatste keer dat ik ze gebruikte was voor mijn, trede voor trede opgehangen, trap: plusminus 130 stuks. En dus wél last gehad van mijn pols dus ($%^&%-schroeven...). gelukkig geen uitgebroken koppen, dat dan weer wel :D

Heeft je pa die schroeven nog liggen?........ :twisted:

Arno

Berichtdoor Arno » di 10 apr 2012, 12:44

Wowly schreef:Torx: mooi spul, maar: geen uitbreekmogelijkheid. Dat houd in: als je schroef vast zit werkt hij je bitje er niet uit. Resultaat: klappen op je pols, zwaar belastte bitjes/slijtage.
Bij eventueel hergebruik breekt de kop snel af vanwege de enorme krachten die erop komen. De bouwvakkers welke onlangs mijn huis zette, gebruiken het liefste géén torx, en hergebruikte er sowieso geen één.

Die uitbreekmogelijkheid van de Pozi's en phillipsen is juist gebleken zeer prettig te zijn. Echter: wel het juiste bitje (qua vorm en qua maat) pakken natuurlijk.

Ik gebruik de torxen nauwelijks, de laatste keer dat ik ze gebruikte was voor mijn, trede voor trede opgehangen, trap: plusminus 130 stuks. En dus wél last gehad van mijn pols dus ($%^&%-schroeven...). gelukkig geen uitgebroken koppen, dat dan weer wel :D

Heeft je pa die schroeven nog liggen?........ :twisted:

Wij zijn op het werk een tijdje terug overgegaan op Assy, een torx-variant ontwikkeld door Würth.
Hetzelfde principe als torx dus, en ik herken eigenlijk niets van wat je zegt. Wij zijn er allemaal zeer positief over.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 10 apr 2012, 12:57

Wat is er dan zo positief aan? Het enige wat ik kan bedenken is dat het je bitje goed op zijn plek houdt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 10 apr 2012, 13:04

Wowly schreef:Torx: mooi spul, maar: geen uitbreekmogelijkheid. Dat houd in: als je schroef vast zit werkt hij je bitje er niet uit. Resultaat: klappen op je pols, zwaar belastte bitjes/slijtage.

Jan, er zit niet voor niets een instelbare koppelbegrenzer op een schroefboormachine... :roll: Gebruik die dan ook juist.
Peter de Jong

Arno

Berichtdoor Arno » di 10 apr 2012, 15:00

Wowly schreef:Wat is er dan zo positief aan? Het enige wat ik kan bedenken is dat het je bitje goed op zijn plek houdt.

Ja, je hoeft dus niet meer het bitje in de schroefkop te duwen. Je kunt dus gewoon de machine het werk laten doen. Dat werkt zo aan de werkbank al fijn, maar als je buiten je macht staat te werken, of op lastig bereikbare plekken moet schroeven met bijvoorbeeld een haakse schroeftol, dan is het echt super. Ook gaan de bitjes veel langer mee, omdat ze niet in de schroefkop slippen.

Verder kun je, zoals Pjotr al zei, je machine instellen. De meeste mensen met veel 'schroefervaring' doen dit gewoon op gevoel. De tol kan immers ook langzaam draaien, het laatste stukje.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 10 apr 2012, 16:10

Voordeel van Torx is ook dat het "sterretje" minder diep in de kop zit dan de "punt" van een kruiskop. Daardoor is er meer vlees tussen kop en schroef bij verzonken schroeven en zijn Torx ook sterker. I.i.g. draai je de kop er minder snel af. Maar goed, als dat kritisch zou zijn dan zit je eigenlijk toch al in het schemergebied van verkeerd gebruik van schroeven.
Peter de Jong

Gijs

Berichtdoor Gijs » di 10 apr 2012, 17:01

EppeRRR schreef:PH of PZ heb ik alleen nog maar om gips te schroeven, verder werk ik alleen nog maar met torx. Voor mij vele malen prettiger en beter dan die ellendige kruiskoppen.
Vrijwel allee PH of PZ schroeven die ik had heb ik als geschenk aan me pa gegeven. Ik hebt vrijwel alleen nog maar torx schroeven in me kast liggen :D

Laatst een dak gerenoveerd samen met een aannemer die op torx was overgestapt. Heel fijn, er lagen constant 6 schroevers/boormachines op het dak voor de verschillende maten schroeven, elke schroefdiameter heeft zn eigen bitmaat.
Geef mij maar "ouderwetse" kruiskoppen, met een PZ2 in de schroefmachine en voor als t lomp moet een PZ3 achter de hand kun je bijna elke constructie maken.

Mezelf maar weer eens een investering gegund, voor een klus met veel steil klim en klauterwerk leek een lichtgewicht schroefmachine me erg handig.
ben terechtgekomen bij deze

Afbeelding

Licht en klein, kan aan mn broek hangen zonder dat deze constant op mn enkels zakt, en toch sterk genoeg voor 5*95mm dakschroeven. Als ie net zo goed is als de rest van mn Milwaukee gereedschap ben ik er nog jaaaren blij mee. Alleen wel geregeld op zoek naar de tweede accu, die is zo klein dat ie verdwaalt in mn bus.
It's a long way to the top if you wanna rock n roll

Arno

Berichtdoor Arno » di 10 apr 2012, 19:35

Gijs schreef:...elke schroefdiameter heeft zn eigen bitmaat.

Dat is bij torx idd niet zo mooi. Het scheelt per merk ook weer.
Ook daar ben ik heel blij met assy van Würth. Daar zijn de bitmaten hetzelfde verdeeld als bij kruiskop.

dre

Berichtdoor dre » di 10 apr 2012, 19:36

op mijn werk komt het ook regelmatig voor dat ik grote hoeveelheden torx schroeven los moet draaien,en dan grijpt een kruiskop toch wel een stuk makkelijk aan als zo`n torx........
ofwel vastdraaien gaat beter,maar los is echt minder........

en torxbitjes breken inderdaad sneller als kruis,ongeacht de kwaliteit........
потому что он может!

Arno

Berichtdoor Arno » di 10 apr 2012, 19:38

Dre, nog een reden om Berner een schop te geven en over te stappen op Würth. :mrgreen:

dre

Berichtdoor dre » di 10 apr 2012, 19:46

geen cent wurth toch? :mrgreen:

doe mij maar gewoon pozi! :sure:
потому что он может!

dre

Berichtdoor dre » di 10 apr 2012, 20:00

ik heb ook wel eens met die assy gewerkt trouwens.
die lopen iets taps toe als ik het goed heb,dat was een stuk beter.
потому что он может!

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » di 10 apr 2012, 21:43

@richard: Hij was er zeer blij mee ;)

@Wowly: Zoals Pjotr al aangaf, schroefmachine is in te stellen zodat je niet de klappen krijgt ;)

@Gijs: Waarom zoveel verschillende bitjes/schroeven dan? Bij mij op werk hadden we 4 maten schroeven die wij voor 99% van de gevallen nodig zijn, tx25 voor 5x50, 5x80 en 5x100 en tx30 voor 6x120. Met Würth/Assy gebruiken we nog maar 1 bitje voor al deze maten.

Arno schreef:
Gijs schreef:...elke schroefdiameter heeft zn eigen bitmaat.

Dat is bij torx idd niet zo mooi. Het scheelt per merk ook weer.
Ook daar ben ik heel blij met assy van Würth. Daar zijn de bitmaten hetzelfde verdeeld als bij kruiskop.

Assy hebben wij hier op werk nu ook sinds een jaar, werkt perfect. Hiervoor poppers en woodies gehad welken ook zeer goed bevallen zijn, maar eenmaal Assy/Würth schroefjes en wil nu niet meer anders.

Vast en losdraaien zonder het (abnormale) kracht zetten op de schroef om te voorkomen dat het bitje de schroef dol draait :D

Gijs

Berichtdoor Gijs » di 10 apr 2012, 23:50

EppeRRR schreef:@Gijs: Waarom zoveel verschillende bitjes/schroeven dan? Bij mij op werk hadden we 4 maten schroeven die wij voor 99% van de gevallen nodig zijn, tx25 voor 5x50, 5x80 en 5x100 en tx30 voor 6x120. Met Würth/Assy gebruiken we nog maar 1 bitje voor al deze maten.

ja, af en toe komt dat zo uit op een klus. Maar wat je beschrijft is precies t probleem waar ik tegenaan liep. Zolang je bij 1 schroefdiameter blijft werkt t prima, heb je meer diameters heb je meer gedoe. De schroeven van Wurth ken ik (nog) niet, maar ik weet ook niet of ik die op ga zoeken. Schroeven koop ik meestal bij de groothandel als ik er toch ben, zie mezelf niet nog een extra ritje langs de schroevenhandel maken, dan kom ik nog minder aan werken toe. Wordt leuk als je gelijk een kast vol schroeven kunt kopen denk ik.
It's a long way to the top if you wanna rock n roll

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 11 apr 2012, 10:59

Jullie hebben gelijk met die begrenzer, ik gebruik die niet echt veel. Zal ik toch eens gaan doen, zeker met die torxen

Wat zijn goede bitjes voor torxen?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 11 apr 2012, 13:15

Ik heb zelf een aantal jaren geleden wat maten Torx bitjes van Wolfcraft gehaald bij de plaatselijke ijzerwinkel (zaterdag hè :mrgreen: ). Die waren niet echt goedkoop maar ze zijn na jaren nog steeds niet beschadigd. En daar zijn toch inmiddels wel een aantal hardhouten tuin schuttingen mee in elkaar gezet.
Peter de Jong

Juriaan
Ook commercieel actief

Berichtdoor Juriaan » ma 28 mei 2012, 14:40

ben erg tervreden met mijn Makita DF-330d ... mooi 10.8V machientje

bij praxis gekocht met wat korting voor 159,-

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 09 nov 2012, 19:59

kl*te NiCd bosch-dingen....laad me de rambam en na een halve dag op de werkbank zijn ze leeg, ik heb een 12volt en 14.4volt Bosch accuboormachine, 2 accu's per boor, 2 laders en grijp constant een boor zonder prik. De standaard bouwmarkt-boormachinesetjes van rond de 100 euro zijn dit.

Ik wil dus eens een Li-Ion aacuboormachine proberen.

Wie heeft er ervaring met het segment rond de 200 euro, graag een set met 2de accu. Ik hoef geen bitjes/boortjes en andere inferieure rotzooi er gratis bij :mrgreen:

Is zo'n metabo een goed keus?

€160
http://www.boormachinestore.nl/product/ ... -accu.html

€219
http://www.boormachinestore.nl/product/ ... s-pro.html
10.8V en zit wel een haaks voorzetding op en weer die vermaledijde bitjes, doe mij maar korting :rofl:

en we hebben een hitachi met 14volt:

€189
http://www.boormachinestore.nl/product/ ... 4dsfl.html

en voor 199 euro doet Makita ook nog ff mee..

http://www.boormachinestore.nl/product/ ... 43she.html

iemand ervaring met deze, of verglijkbare types?
BMW R1150GS Adventure

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 09 nov 2012, 20:06

Ik heb al jaren Metabo's, geweldige machines.... En zeker de Lion :D
Fusion Filterdesign

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 09 nov 2012, 20:25

Zo'n Metabo heeft ook wel een erg vertrouwenswekkend uiterlijk.

Ik heb zelf de OF1010 bovenfrees van Festool en heb erg veel schik met dat ding, alleen die accutollen zijn wel erg duur, zal nog eens kijken wat dat online nog moet kosten.
BMW R1150GS Adventure

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 09 nov 2012, 20:27

Heb die laatste uit je rijtje, de Makita. Ligt lekker in de hand, niet te zwaar, zeer krachtig, goede begrenzer, en die accu krijg je in een zaterdag(middag) echt niet leeg :D Li-Ion, weinig zelfontlading. Zijn niet goedkoop, maar dan heb je ook een goed stuk gereedschap.

Oja, ook wel prettig, maar dat kunnen de anderen ook wel hebben, als het een keer wat kleiner moet, ook 1 mm boortjes passen in de kop.

rho

Berichtdoor rho » vr 09 nov 2012, 20:41

Ik ben wel tevreden van mijn Hitachi. Hij heeft meer dan een maand stil gelegen en vandaag had ik 'm nodig en ik heb er wel enkele uren mee gewerkt en hij is nog niet leeg. Dus die accu was niet echt veel van z'n lading verloren in die tussentijd.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » vr 09 nov 2012, 21:13

Wij hebben bij ons op werk dit jaar nieuwe accuboor en slagschroef gekregen van Panasonic (14,4v 3.3Ah)...

Afbeelding

...met Hitatchi en Makita gewerkt (en voldeed best wel) maar kan hier niet aan tippen, wat een geweldig apparaat/apparaten van Panasonic :D. Kan niets anders aanraden :D :D

Aaad

Berichtdoor Aaad » vr 09 nov 2012, 23:40

Ik heb de makita 343 als vervanger voor m'n oude black and decker.
Sterke accuboor/schroef machine. Ligt goed in de hand.
Is nog niet zo oud, Alle 2 de accu's pas 2 keer opgeladen, dus ze zijn nog niet
"ingespeeld". Opladen gaat super snel.
M'n oude black and decker had nicads en die heb ik 's winters in de vrieskou
in de schuur laten liggen, waarschijnlijk was dat de reden dat ze niet meer opladen.

Aad

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”