160mm zaagblad voor MDF, OSB, MPX

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

rho

160mm zaagblad voor MDF, OSB, MPX

Berichtdoor rho » ma 21 mei 2012, 14:33

Heeft er iemand goeie tips i.v.m. een zaagblad (160mm/20mm) voor het zagen van MDF, OSB of MPX met een zeer zuivere zaagsnede?
Ik heb net een handcirkelzaag gekocht, maar zoals te verwachten is het bijgeleverde zaagblad niet bepaald geschikt voor het fijnere werk.

Pjotr

Re: 160mm zaagblad voor MDF, OSB, MPX

Berichtdoor Pjotr » ma 21 mei 2012, 15:36

Hoezo niet? Meestal is het bijgeleverde HM blad een universeel blad.

Zelf gebruik ik de bladen van CMT tot volle tevredenheid. Niet heel goedkoop maar toch wel redelijk van prijs: http://www.borentappenschuren.nl/catego ... zaagbladen Ikzelf heb het blad 291.160.24H voor universeel werk. Is een 160mm universeel 24 tands blad.

rho

Berichtdoor rho » ma 21 mei 2012, 15:59

Heb je geen last van splinters die afbreken (bij MPX) bij dit universeel blad? Vooral bij het uitkomen van de tand uit de snede rafelt zo'n blad meestal. (mijn ervaring met geleende toestellen/bladen)

Ik heb de zaag eigenlijk nog niet gebruikt, maar bij het zien van het bijgeleverde blad moest ik onmiddellijk aan voorgaande ervaringen denken.
Ik wil een blad hebben dat toch wel voor een hele fraaie snede kan zorgen.

Ik zal de zaag iig eens testen op een oefenstukje. Misschien dat het beter meevalt dan het materiaal dat ik tot nu toe in bruikleen had.

Maar tips i.v.m. goeie zaagbladen blijven natuurlijk welkom.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 21 mei 2012, 16:05

Er zijn wel allerlei soorten bladen die zo geslepen zijn dat je geen rafels krijgt en voor diverse materialen zoals gelamineerde plaat maar niet in die maat. Die zijn allemaal groter en bedoeld voor een tafelcirkelzaag.

Voor een maatje handcirkelzaag met 160/20 mm is de keuze erg beperkt. Het scheelt al een behoorlijke slok voor fijn werk als je een blad hebt met 24 tanden i.p.v. de gebruikelijk 10 of 12 tanden.

rho

Berichtdoor rho » ma 21 mei 2012, 16:34

Dan zal ik eens gaan zoeken naar een blad met 24 tanden.
CMT is interessant. Ik heb er een freesje van en dat bevalt me wel. Dat blad dat jij gebruikt houd ik dus zeker in gedachten.

Voor algemeen zaagwerk dat niet zo secuur hoeft te zijn ga ik het bijgeleverde blad gebruiken. Maar als je een speakertje netjes wil bouwen mag het toch wel iets mooiere snede zijn vind ik.

Arno

Berichtdoor Arno » ma 21 mei 2012, 17:07

Ook voor de kleinere handcirkelzagen kun je fijn vertande bladen kopen. Festool heeft er bijvoorbeeld een van diameter 160, met 48 tanden.

CMT heeft idd hele mooie zagen erbij.

292.160.40H heeft 40 tanden, daar kun je echt strak mee zagen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 21 mei 2012, 17:30

Dat is een afkortzaag, Zaagt dat dan nog een beetje fatsoenlijk plaatmateriaal en gaat dat dan niet erg langzaam?

rho

Berichtdoor rho » ma 21 mei 2012, 17:41

Nice, die 292.160.40H ziet er wel geschikt uit.
De prijs is ook zeer aangenaam.
Festool is wel een stukje duurder dacht ik.

Bestelnr 46716020 bij De Frezenshop lijkt me ook wel wat. Maar dat is toch de bovenste limiet van wat ik er aan wil spenderen. Zó vaak zal nu ook weer niet gebruikt worden.
Bij de gewone handcirkelzaagbladen van Edesso kan je tussen 36 en 48 tanden kiezen. Lijkt me ook wel interessant. (er zijn er ook met minder tanden natuurlijk)

Leon

Berichtdoor Leon » ma 21 mei 2012, 18:51

Kijk ook eens bij http://www.ecotools.nl/
Ik heb een heel andere machine, maar ben over veel van hun zaagbladen zeer te spreken. In jouw maat hebben ze ook veel keus.

Arno

Berichtdoor Arno » ma 21 mei 2012, 19:59

Pjotr schreef:Dat is een afkortzaag, Zaagt dat dan nog een beetje fatsoenlijk plaatmateriaal en gaat dat dan niet erg langzaam?

Die term 'afkortzaag' is een beetje ongelukkig. Als je veel met massief hout werkt, dan gaat het wel op, een schulpblad en een afkortblad. Maar voor plaatmateriaal is de zogenaamde 'afkortzaag' een goede keus. Beter dan zo'n universeel zaagblad als het gaat om strakke resultaten.

Maar Rik, ga nou niet van die peperdure bladen kopen (die 46716020), dat is zwaar overdreven voor de toepassingen die je noemt.

Het ligt er ook een beetje aan welke zaagsnelheden je kunt halen, en dus ook wat het vermogen is van je machine. Het grootste probleem bij 'hobbyisten', is dat ze alles heel langzaam doen (voor de veiligheid is dat vaak maar goed ook!), en door teveel warmteontwikkeling wordt je gereedschap dan te snel bot.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 21 mei 2012, 21:46

Ok duidelijk Arno. Ik heb altijd begrepen dat een afkortzaag een hele kleine snijhoek had. Daardoor splintert hij vrijwel niet maar zaagt ie ook langzamer. Zie dat dat bij dat blad van CMT wel mee valt dus.

En i.d.d. niet te langzaam voeden (maar ook weer niet te snel). En bovenal een scherpe zaag gebruiken!

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 21 mei 2012, 23:26

Ik gebruikte altijd een Festool blad, want ja, 'de snede moet wel scherp zijn he, en dat mag wat kosten'...
Tot het moment dat iemand probeerde om de aluminium lineaal er mee door te zagen :boos: :lol: :rofl: per ongeluk.

Toen voor 'even tijdelijk' een stuk goedkoper 48tands Ivana blad gekocht.
En die heb ik nu, een jaar later, nog steeds. Totaal geen behoefte hem te vervangen, merk geen enkel verschil eigenlijk.
Ragscherpe snedes, enkel de dikte van het blad is anders. Evenals de dikte van de portemonnee :).

Wat enorm scheelt trouwens, is de zaag niet op zijn maximale/minimale diepte te stellen.
De tanden lijken dan veel meer te gaan 'slaan' en rafels te maken, kan het anders ook niet goed verklaren.
Net zó diep, dat de tanden volledig door de snede heen steken, dat lijkt bij mij het best te werken.
En een antisplinterstripje op de lineaal (of indien niet mogelijk, een stuk resthout meezagen ?)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 21 mei 2012, 23:53

Aluminium zagen gaat trouwens perfect met een cirkelzaag Marco :mrgreen: Alleen heb je daar dan wel een speciaal zaagblad voor nodig met een negatieve snijhoek: http://www.borentappenschuren.nl/catego ... +Aluminium.

Met deze zaag ik met gemak 10 mm dik alu en kort ik koelprofielen af met mijn Metabo'tje :D

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 22 mei 2012, 12:35

Offtopic : Ik weet het, Peter. Ik zal het m'n meisje vertellen, voor de volgende keer dat ze m'n gereedschap compacter wil proberen te maken :lol: .

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 mei 2012, 13:30

Was ook maar een grapje. Wel zijn er hier best wel een aantal die versterkerkasten en chassis zelf van alu maken. Investeren in een goede cirkelzaag daarvoor loont dan wel behoorlijk.

rho

Berichtdoor rho » di 22 mei 2012, 13:44

Leon schreef:Kijk ook eens bij http://www.ecotools.nl/
Ik heb een heel andere machine, maar ben over veel van hun zaagbladen zeer te spreken. In jouw maat hebben ze ook veel keus.

Goeie tip en erg lage prijzen. Dat zou ook wel eens de moeite kunnen zijn om eens een zaagje te bestellen. Voor die prijzen kan je al eens experimenteren.

rho

Berichtdoor rho » di 22 mei 2012, 13:47

Arno schreef:
Pjotr schreef:Dat is een afkortzaag, Zaagt dat dan nog een beetje fatsoenlijk plaatmateriaal en gaat dat dan niet erg langzaam?

Die term 'afkortzaag' is een beetje ongelukkig. Als je veel met massief hout werkt, dan gaat het wel op, een schulpblad en een afkortblad. Maar voor plaatmateriaal is de zogenaamde 'afkortzaag' een goede keus. Beter dan zo'n universeel zaagblad als het gaat om strakke resultaten.

Maar Rik, ga nou niet van die peperdure bladen kopen (die 46716020), dat is zwaar overdreven voor de toepassingen die je noemt.

Het ligt er ook een beetje aan welke zaagsnelheden je kunt halen, en dus ook wat het vermogen is van je machine. Het grootste probleem bij 'hobbyisten', is dat ze alles heel langzaam doen (voor de veiligheid is dat vaak maar goed ook!), en door teveel warmteontwikkeling wordt je gereedschap dan te snel bot.

Waarschijnlijk was ik weer te high-end aan het zoeken.
Mijn zaagmachien is trouwens een Bosch PKS 55 A.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 mei 2012, 14:04

rho schreef:
Leon schreef:Kijk ook eens bij http://www.ecotools.nl/

Goeie tip en erg lage prijzen. Dat zou ook wel eens de moeite kunnen zijn om eens een zaagje te bestellen. Voor die prijzen kan je al eens experimenteren.

Prijzen zijn i.d.d. erg laag, ook voor freesjes zie ik. Maar of je nou gelijk voor het allergoedkoopste Chinese spul moet gaan betwijfel ik toch...

rho

Berichtdoor rho » di 22 mei 2012, 14:26

Daarom dat ik het ook over experimenteren had. Voor die prijzen kan je niet echt zwaar bedrogen worden. Zolang je maar beseft dat die prijzen niet altijd top-materiaal garanderen toch.

Leon

Berichtdoor Leon » di 22 mei 2012, 19:03

De beton (met name de SDS max) & titaanboren zijn prima, net als de zaagbladen en de RVS schroeven. Hun thermohandschoenen zijn trouwens ook erg goed. Een deel van hun zaagbladen komt overigens gewoon uit Duitsland.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » wo 23 mei 2012, 22:38

Interessant topic dit :D Zoek nog een nieuw blad voor het fijne werk mbt afwerking op zolder :D

fillemon

Berichtdoor fillemon » vr 01 jun 2012, 18:47

wat ik er van weet (niet veel) maar hier een paar zaken die ik interessant vond

1)koop een blad met zoveel mogelijk tanden
2)zet het zagblad zo dat het juist door de volledige plaat hout komt (splinters krijg je als je tanden loodrecht op de plank inslaan)
3)heb je een zaagtafel: zet je zaagblad 2mm of zo boven de tafel uit en haal de plank over het blad in de draairichting van het blad (dus het hout naar je toe trekken ipv wegduwen). Dan draai je de plank om en zaag je er gewoon door met de tafelzaag.

ik hoop dat je er wat aan hebt
groetjes

Christian

Berichtdoor Christian » vr 01 jun 2012, 21:51

Ik zou dat laatste zeker niet doen. Als je zaagblad het hout te pakken krijgt, trekt ie het zo uit je handen. :roll:
Altijd tegen de draairichting inzagen.

Arno

Berichtdoor Arno » vr 01 jun 2012, 22:27

fillemon schreef:1)koop een blad met zoveel mogelijk tanden

Dat kun je niet zomaar stellen. Het is afhankelijk van de toepassing.
fillemon schreef:2)zet het zagblad zo dat het juist door de volledige plaat hout komt (splinters krijg je als je tanden loodrecht op de plank inslaan)

Zet je op een zaagtafel de zaag nét iets hoger dan de materiaaldikte, dan zal de onderkant van het materiaal er goed uitzien, maar loop je bij bepaalde materialen kans op uitsplintering aan de bovenkant. Ook is er meer kans op terugslag als het materiaal wat gaat klemmen, en wil de zaag het materiaal omhoog duwen ipv op de tafel. (bij een handcirkelzaag zijn de principes min of meer gelijk, maar dan is alles ondersteboven)
fillemon schreef:3)heb je een zaagtafel: zet je zaagblad 2mm of zo boven de tafel uit en haal de plank over het blad in de draairichting van het blad (dus het hout naar je toe trekken ipv wegduwen). Dan draai je de plank om en zaag je er gewoon door met de tafelzaag.

Dit soort adviezen mag je NOOIT aan iemand geven. Dat je dat zelf wilt doen, met bijbehorende risico's, is aan jezelf (hoewel ik het met klem afraad).
Op zich is het idee van 'voorritsen' niet verkeerd, maar je kunt dat dan beter in de gewone zaagrichting doen. Het feit dat de zaag dan zo ondiep staat zorgt er al voldoende voor dat het materiaal niet splintert.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 01 jun 2012, 22:32

Christian schreef:Ik zou dat laatste zeker niet doen. Als je zaagblad het hout te pakken krijgt, trekt ie het zo uit je handen. :roll:

Wat geheid op een keer gebeurd! Hoe voorzichtig je ook bent.

Bovendien om dat goed te laten gaan poetst de zaag er meer doorheen dan dat ie zaagt.

[Edit]

Ah, Arno is mij al voor. Het kan niet genoeg gezegd worden.

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”