Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

wupsie

Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Berichtdoor wupsie » za 13 okt 2012, 13:36

Hallo; aangezien ik het gedoe met zaaglineaal en losse circelzaag een beetje zat ben de volgende vraag :
Met welke zaagtafel realiseren jullie allle geweldige projecten die ik hier tegen kom??

Begrijp mij niet verkeerd:
Met mijn zaag, plus lineaal en mft3 tafel zijn zeer nauwkeurige resultaten te halen, maar er kleven ook nadelen aan.
Zo is het verstellen en calibreren nogal omslachtig, lastig als je meerdere diktes wil zagen.
Ook het zagen van smalle delen gaat eigenlijk niet.
Verder kun je er zoals ik al eerder aangaf wel precies mee zagen, maar er zit geen snelheid in.

Ergo: er gaat een zaagtafel aangeschaft worden.

Mijn eisen:
Minimale zaagdiepte 6cm.
Groot blad, of uit te breiden met extra tafels.
Blad moet zijn voorzien van gleuven waarin hulpstukken kunnen worden geplaatst
Deze gleuven moeten spot on parallel aan het zaagblad lopen.
Er moet voor het schulpen een goede degelijke precies in te stellen zijgeleider bij zitten.
Deze zijgeleider moet ook bij het verstellen exacht parallel aan de gleuven in het zaagblad , en het zaagblad lopen.
Verder moet het zaagblad in hoogte verstelbaar zijn en fixeerbaar.
Ook moet de hoek van het zaagblad verstelbaar zijn, liefst van zeg iets meer dan 90 tot iets minder dan 45 graden.
Qua vermogen denk ik aan 2kW.
Eventueel moet een roltafeltje te plaatsen zijn.
De tafel moet zijn voorzien van een maat aanduiding, welke doorloopt in eventuele verbredingstafels.

E.e.a. mag niet te groot zijn, mijn werkplaats wordt ongeveer 5 bij 3 meter, en er komt meer in te staan dan een zaagtafel.

Dus: deel jullie ervaring met mij :)

Zweitse

Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??

Berichtdoor Zweitse » za 13 okt 2012, 13:46

Ik gebruik een Bosch PTS 10
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

wupsie

Berichtdoor wupsie » za 13 okt 2012, 13:50

Bedankt voor je reactie :)
Hoe nauwkeurig is hiermee te zagen??is de parallel geleider stabiel?
Kun je hiermee ook mooi sluitende verstekken zagen??
ik ga de goegel masjien effe aanslingeren.

wupsie

Berichtdoor wupsie » za 13 okt 2012, 14:13

Zweitse schreef:Ik gebruik een Bosch PTS 10

Bij de lokale bouwmarkt bekeken, er was een bosch man aanwezig.
Nu ben ik nogal een neuroot, met dien verstande dat zich in mijn rugsak een haarlineaal, een meetklok en statief bevonden :)
Over de hele breedte van het blad heb ik een afwijking tussen zaagblad en gleuven tafel gemeten van net geen 3 mm.
Dat vind ik onacceptabel.

Respons van de Bosch mijnheer: het is niet in de markt gezet als een preciseie zaagtafel
Op mijn vraag of het tafelblad tov bv het zaagblad versteld kon worden, moest hij mij het andwoort schuldig blijven.

Verder zag de zaag er goed uit.
Voor de prijs een nobrainer, maar ik haal met mijn mft3/ts55 en lineaal betere resultaten.

Bring em on guys!!!!!!
Wat wat voor jullie van doorslaggevend belang bij het aanschaffen van jullie huidige zaagtafel?

BTW: ben op twee Marktplaats ads afgegaan, maar was een beetje verbaasd wat met durfde te vragen voor bijna schuurvondsten :)
De eerste zaag was een elektra beckum, hiervan slingerde het blad 1 mm :(
De tweede zaag zag er wel knap uit, maar de vraagprijs was iets aan de hoge kant.

De zaag wil ik dus ook tweedehands aan schaffen.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 13 okt 2012, 14:32

Ach, ook mijn CS70 'Precisio' is niet totaal precies. Ben nog aan het sparen voor de langsgeleider en de zijtafel, dan zou het nog wat beter moeten worden. Ben overigens wel tevreden hoor, voor echt nauwkeurig zagen aan plaatmateriaal moet je toch een formaatzaagtafel hebben: ik heb daarvoor geen ruimte en nu ook even geen budget.
Mark Bakker

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » za 13 okt 2012, 14:41

Kan mij totaal niet vinden in je verhaal Wupsie. Mijn ervaring is juist dat
het een zeer degelijke zaagtafel is. Maar gewoon even Googlen naar gebruikers ervaringen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 13 okt 2012, 14:54

Als ik je eisen zo lees wupsie, dan zou ik eens bij een 2e hands machinehandel gaan kijken naar een goede 2e hands professionele werkplaatsmachine. Met een machine uit de hobby hoek ga je dat allemaal niet redden. Wat jij eist is een machine op productie niveau.

Overigens, zo kan het ook: viewtopic.php?p=1452582#p1452582 Eenmaal goed afgesteld, zaagt dit voor mij nauwkeurig genoeg (0,1 mm). Onder een hoek zagen kan wel maar gebruik nooit, heb ik ook vrijwel nooit nodig.
Peter de Jong

wupsie

Berichtdoor wupsie » za 13 okt 2012, 16:08

Het verbaasd mij wel dat de pecisio niet nauwkeurig zaagt voor het geld, denk dat daar met een middagje afstellen nog wel wat winst is te behalen :)
Zie de precisio ook wel eens op mp voorbij komen, mooi compact en modulair systeem, jammer dat het zo kostbaar is.
Voor een formaatzaag heb ik geen ruimte, trouwens, wat wel straight out of the box heeeeel mooi zaagt zijn de erika mafell zaagtafels, maar die kosten dan ook wat :)

markbakk schreef:Ach, ook mijn CS70 'Precisio' is niet totaal precies. Ben nog aan het sparen voor de langsgeleider en de zijtafel, dan zou het nog wat beter moeten worden. Ben overigens wel tevreden hoor, voor echt nauwkeurig zagen aan plaatmateriaal moet je toch een formaatzaagtafel hebben: ik heb daarvoor geen ruimte en nu ook even geen budget.

wupsie

Berichtdoor wupsie » za 13 okt 2012, 16:11

Zal er de nodige reviews eens op na lezen.
Zo op het oog krijg je veel veur weinig :)
Nu is weinig een relatief begrip, want voor mij is 500 euro ook een klap met geld :)

Zweitse schreef:Kan mij totaal niet vinden in je verhaal Wupsie. Mijn ervaring is juist dat
het een zeer degelijke zaagtafel is. Maar gewoon even Googlen naar gebruikers ervaringen.

wupsie

Berichtdoor wupsie » za 13 okt 2012, 16:14

Verhip; het DIY schaamrood staat mij op de kaken :)
Zo kan het natuurlijk ook.
Heb nog geen werkplaats, dus nu eerst mn meisje zover krijgen dat zo'n plaat in de werkkamer er wel raar uit ziet, maar dat je er heule mooie dingen mee kunt maken.
Ik ga je topic eens op mn gemak doorlezen :)

Pjotr schreef:Als ik je eisen zo lees wupsie, dan zou ik eens bij een 2e hands machinehandel gaan kijken naar een goede 2e hands professionele werkplaatsmachine. Met een machine uit de hobby hoek ga je dat allemaal niet redden. Wat jij eist is een machine op productie niveau.

Overigens, zo kan het ook: viewtopic.php?p=1452582#p1452582 Eenmaal goed afgesteld, zaagt dit voor mij nauwkeurig genoeg (0,1 mm). Onder een hoek zagen kan wel maar gebruik nooit, heb ik ook vrijwel nooit nodig.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » za 13 okt 2012, 16:30

wupsie schreef:Nu is weinig een relatief begrip, want voor mij is 500 euro ook een klap met geld

Ik heb de mijne met 25 % Korting gekocht bij de Praxis. :mrgreen:

wupsie

Berichtdoor wupsie » za 13 okt 2012, 16:42

Zweitse schreef:
wupsie schreef:Nu is weinig een relatief begrip, want voor mij is 500 euro ook een klap met geld

Kijk, die massel moet je natuurlijk af en toe hebben.
Mag ik vragen in welk topic fotos staan van jou creaties??

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 13 okt 2012, 18:33

wupsie schreef:Het verbaasd mij wel dat de pecisio niet nauwkeurig zaagt voor het geld, denk dat daar met een middagje afstellen nog wel wat winst is te behalen

Dat afstellen is wel gelukt, dank je. :mrgreen: Voor de panelen van een gemiddelde standluidspreker is zo'n tafel gewoon nét wat klein. Met een beetje opletten komt het doorgaans helemaal goed, maar als je wel eens een plaat hebt gezaagd op zo'n grote tafel is formaatje bouwzaagtafel gewoon behelpen.
Mark Bakker

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » za 13 okt 2012, 19:35

wupsie schreef:
Zweitse schreef:

Kijk, die massel moet je natuurlijk af en toe hebben.
Mag ik vragen in welk topic fotos staan van jou creaties??

viewtopic.php?f=15&t=11168&hilit=scanspeak+reference+plus Deze zijn gemaakt met de handcirkelzaag

viewtopic.php?f=3&t=16076 Deze zijn gemaakt op de zaagtafel

wupsie

Berichtdoor wupsie » za 13 okt 2012, 20:31

:goeie: Sweet :rock:

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » za 13 okt 2012, 23:43

http://link.marktplaats.nl/603677809

Is dat misschien wat voor je? Dezelfde tafel heeft mijn vader ook staan en is gewoon een degelijk ding.
Misschien wel niet alle mogelijkheden waar je om vraagt maar met een beetje handigheid en een paar stukken betonplex is dat vast goed te doen. Iig een stevige basis met een zware machiene en groot blad.

Als ie dichter bij was geweest had ik em zelf gehaald overigens ik wordt namelijk helemaal gallisch van mijn lidl tafeltje. daar is na een paar zware klussen namelijk geen preciesie meer mee te behalen. Dit was in het begin overigens wel anders alleen slijten die dingen blijkbaar nogal hard.

Of als je een 380 aansluiting hebt.....

http://link.marktplaats.nl/604435474 erg mooie machiene al zeg ik het zelf.

Dan

Berichtdoor Dan » zo 14 okt 2012, 0:27

Ik wil voor zoiets als dit gaan
http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/soort-machine/combinatiemachines-robland/px/px-06-combinatiemachine-230v/1-4-13-1-49953-1-0/
Met beperkte ruimte toch de meeste houtbewerkingen kunnen doen :kwijl:

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 14 okt 2012, 3:27

Ziet er netjes uit maar persoonlijk zou ik zelf nooit weer zo'n klein tafeltje nemen.
Mijn ervaring is dat het goed gaat met kleine delen maar zodra je een wat grotere plaat hebt (en daaronder versta ik al de 61 x 122 plaatjes) dat het knap lastig wordt om netjes te zagen door gebrek aan steun. En dan heb ik mijn zaagtafeltje al in het verlengde van mijn werkbank staan dus heb zelfs een uitloop tafel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wupsie

Berichtdoor wupsie » zo 14 okt 2012, 11:31

Alleen 220 volt hier, maar deze tafels vragen wat knutselwerk, en reperteerbare resultaten zijn in deze basis lastig.
Bij dit soort zagen is de tafel vaak ook niet vlak.
In dat daglicht is de DIY oplossing van pjotr aantrekkelijker, je kunt het zo mooi en precies maken als je zelf wilt
Heb even wat doelloos zitten surfen , en kwam de tension box tegen: dat is een konstructie wijze waarbij een houten werkblad 100% :) vlak blijft.
Maar goed, daar heb ik nu niets aan.
Wat ik ook heb gevonden is een zaag slede, en dat lijkt mij voor de korte termijn een goede oplossing.
De zaagslede maak je zelf van bv een mooie plaat berken multiplex of trespa, of whatever je hebt liggen, je plakt/schroeft er hardhouten latten onder, die exact passen in de gleuven van je zaagblad, et voila: goed afgetseld zaag je exacte hoeken van 90 graden.
E.e.a is natuurlijk te voorzien van aanslagen en wat dies meer zij.
Ondertussen bewaak ik met argus ogen de ads op marktplaats.
Heb al wat potentiele kandidaten op het oog :) :) :)

hrscharft schreef:http://link.marktplaats.nl/603677809

Is dat misschien wat voor je? Dezelfde tafel heeft mijn vader ook staan en is gewoon een degelijk ding.
Misschien wel niet alle mogelijkheden waar je om vraagt maar met een beetje handigheid en een paar stukken betonplex is dat vast goed te doen. Iig een stevige basis met een zware machiene en groot blad.

Als ie dichter bij was geweest had ik em zelf gehaald overigens ik wordt namelijk helemaal gallisch van mijn lidl tafeltje. daar is na een paar zware klussen namelijk geen preciesie meer mee te behalen. Dit was in het begin overigens wel anders alleen slijten die dingen blijkbaar nogal hard.

Of als je een 380 aansluiting hebt.....

http://link.marktplaats.nl/604435474 erg mooie machiene al zeg ik het zelf.

wupsie

Berichtdoor wupsie » zo 14 okt 2012, 11:47

Leuk ding, maar net even te klein :)
Vraag mij af of de prijs wel klopt :shock:
De vlakvandikte is eigenlijk onbruikbaar; de meeste planken zijn toch rond de 20 cm breed.
Het nadeel van combimachines is dat je goed moet nadenken over de plaatsing in je werkplaats.
Deze is welliswaar mooi compact, maar de grotere broers en zussen zijn toch echt serieus groter :)
Even een optel sommetje:
We gaan uit van gebruikte machines.
Zaagtafel: 500 euro
Vlakvandikte bank: 700 euro
pennegatdingesapparaat: 500 euro

Een freesinrichting hoef ik niet :)
Komen we in totaal op 1700 euro
Jonguh...wat een geld..dat heb ik niet op de plank liggen hier.
Het voordeel van losse machines is, dat ze nog enigzins verplaatsbaar zijn, en, je kunt de kosten spreiden natuurlijk.

Dan schreef:Ik wil voor zoiets als dit gaan
http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/soort-machine/combinatiemachines-robland/px/px-06-combinatiemachine-230v/1-4-13-1-49953-1-0/
Met beperkte ruimte toch de meeste houtbewerkingen kunnen doen :kwijl:

wupsie

Berichtdoor wupsie » zo 14 okt 2012, 11:52

Precies: in dit geval gaat het gezegde klein is fijn niet op.
Wel mooi om te zien dat je creatief in de weer bent geweest met de beschikbare ruimte trouwens :rock: :D

hrscharft schreef:Ziet er netjes uit maar persoonlijk zou ik zelf nooit weer zo'n klein tafeltje nemen.
Mijn ervaring is dat het goed gaat met kleine delen maar zodra je een wat grotere plaat hebt (en daaronder versta ik al de 61 x 122 plaatjes) dat het knap lastig wordt om netjes te zagen door gebrek aan steun. En dan heb ik mijn zaagtafeltje al in het verlengde van mijn werkbank staan dus heb zelfs een uitloop tafel.

Dan

Berichtdoor Dan » zo 14 okt 2012, 12:16

Die prijs klopt wel :) Tja, dit soort apparaten blijft lastig, hoewel ik zelf een simpele zaagtafel heb waarvoor ik voor elk specifiek klusje zelf een hulpmiddel maak van wat reststukjes hout. Ondanks dat neemt dat ding best veel ruimte in. Verder red ik me aardig maar ideaal wordt het nooit. Machines zijn duur en ruimte meestal beperkt...
Als je niet veel te besteden hebt zou ik denk ik een simpele zaagtafel nemen zoals onderstaand. Voor ingewikkelde klusjes maak je dan gewoon een hulpstukje. Ik heb zelf een paneeldeur gemaakt met dat ding. Met geduld en creativiteit kom je best ver.
tkhs.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wupsie

Berichtdoor wupsie » zo 14 okt 2012, 12:32

Dan: klopt als een bus jongen.
Uiteindelijk zijn er een aantal zaken belangrijk in de basis:

*Gleuven zaagtafel parallel tov elkaar en zaagblad.
*Zaagblad/zaagas slingert NIET.
*Zaagtafel moet een voor de klusjes die je er mee gaat doen een fatsoenlijk formaat hebben.

Ik zal zo even wat linkjes plaatsen van een aantal tafels op marktplaats.
Heb hier ook nog een metabo
Daarvan gaat e.e.a naar een machinebouwer, mits rendabel, beschik ik dan over een puike tafel, maar dat is nog afwachten.

Dan schreef:Die prijs klopt wel :) Tja, dit soort apparaten blijft lastig, hoewel ik zelf een simpele zaagtafel heb waarvoor ik voor elk specifiek klusje zelf een hulpmiddel maak van wat reststukjes hout. Ondanks dat neemt dat ding best veel ruimte in. Verder red ik me aardig maar ideaal wordt het nooit. Machines zijn duur en ruimte meestal beperkt...
Als je niet veel te besteden hebt zou ik denk ik een simpele zaagtafel nemen zoals onderstaand. Voor ingewikkelde klusjes maak je dan gewoon een hulpstukje. Ik heb zelf een paneeldeur gemaakt met dat ding. Met geduld en creativiteit kom je best ver.
tkhs.jpg

wupsie

Berichtdoor wupsie » zo 14 okt 2012, 13:40

Mijn opties op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/598519304
Deze is complet met mes beschermkap en andere toebehoren, staan helaas niet op de foto.
Assen is bij mij om de hoek, dus kijken/proberen moet kunnen.
Het is een 2704, mooi formaat , met uitschuifbare tafels.

http://link.marktplaats.nl/604005720
Deze is niet compleet, mes en beschermkap ontbreken, maar zijn te bestellen natuurlijk.
Wat mij stoord is de beschadiging onder aan de behuizing, het lijkt er op dat de zaag is gevallen, zoals jullie kunnen zien, zit er direct onder de kap machinerie, dus dat baart mij zorgen.
De dewalt heeft wel een mooi systeem om de ripfence te verplaatsen, deze loopt middels tandwielen over een tandkrans, mooi presies systeem, en , na te stellen :)
De afstand is een probleem; alleen kijken kost al een klap aan brandstof :)

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 14 okt 2012, 18:46

het is trouwens mogelijk om een 380 motor op 230 te laten draaien met de zogenaamde Steinmetz schakeling. Je hebt dan uiteraard wel maar 1/3e van het vermogen tot je beschikking.

Op het klemmenplaatje of te wel aansluitplaatje moet je de 6 klemmen (3 boven en 3 onder)vertikaal doorverbinden. Je hebt dus 3 vertikale verbindingen nodig om de klemmen die onder elkaar staan te verbinden.

Als er letters bij staan verbind je zo U1 met W2, V1 met U2 en W1 met V2 (van boven heb je U1, V1 en W1. Van onderen W2, U2 en V2). Op U1/W2 sluit je de nul aan. Tussen W1/V2 en V1/U2 sluit je de condensator aan. Die heeft een waarde van 63 microfarad per 1 kW. In jouw geval dus de helft dat is ca. 33 microfarad. De L1 (fase) sluit je aan op W1/V2 of V1/U2 ivm. links of rechts draaiend.
Afbeelding
Enig nadeel is dat de motor geen 0,55 kW meer kan leveren maar ongeveer 3 keer zo weinig (0,2 kW). Kijk even of dat voldoende is voor jouw toepassing. Sukses en laat maar eens horen of het werkt ! Groeten, Willem.

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”