Wie kan me helpen met aanpassen van een Ikea lamp

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Duck Twacy

Wie kan me helpen met aanpassen van een Ikea lamp

Berichtdoor Duck Twacy » zo 02 nov 2014, 19:19

Ik besef dat dit onderdwerp geen audio betreft (of gereedschap :) ). Hopelijk mag ik toch enige tips vragen, omdat hier nu eenmaal hele handige jongens (en meisjes?) komen. En al die metaalbewerkingsgereedschappen mogen toch ook wel eens voor wat anders worden gebruikt?

Ik heb een hanglamp gekocht (bij Ikea) maar hij hangt te laag (zelfs op de hoogste stand). Het enige wat ik kan bedenken (naast terugbrengen, maar formeel ruilen ze m niet want hij is al uit de doos. Bovendien vind ik t wel jammer want hij staat wel leuk) is de ijzeren staaf/buis waarmee hij aan het plafond hang een cm of 6 in te korten (dat zou net genoeg zijn) . Door de staaf loopt de stroomdraad en er is ook een soort holle draadeind ingemonteerd waarna met een aantal bouten een haak vast zit. Dat draadeind krigj ik er niet uit (weet niet f te geklemd, gelijmd of met inwendig schroefdraad aan de buis vast zit.)

Pics zeggen hopelijk wat meer...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op zo 02 nov 2014, 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Duck Twacy

Re: Wie kan me helpen met aanpassen van een Ikea lamp

Berichtdoor Duck Twacy » zo 02 nov 2014, 19:26

En nog een plaatje nadat ik de haak etc (met enige moeite, want ik kon er slecht bij met een steeksleutel) van het stuk draadeinde heb afgehaald. Dat draadeind zit moervast in de buis (maar je kan nauwelijks kracht zetten want weining houwvast en met nijptang/baco denk ik dat je het schroefdraad zult beschadigen)

Dus wellicht gewoon de buis 6 cm inkorten en iets nieuws maken om m mee op te hangen.

Hier zit ik een beetje verlegen om goed advies....

help..

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 02 nov 2014, 19:31

Als dat schroedraad ook nog gelijmd of op een andere manier geborgd zit, wordt het lastig. Hoe ziet die buis er aan de andere kant uit, bij je fitting?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 02 nov 2014, 19:33

Bekabeling er uit en draadpijp met passende steeksleutel uit pijp draaien ( heeft vlakke kant). Pijp inkorten en draadpijp er weer indraaien met steeksleutel en bekabeling terugplaatsen. Appeltje eitje.....
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 02 nov 2014, 19:36

Het wordt sowieso lastig, ook als je het schroefdraad er wel uit krijgt. Als je er dan een stuk afzaagt zit er natuurlijk geen inwendig schroefdraad meer in de buis.

Kun je die ophangconstructie niet op een of andere manier aan de buis vastmaken met een knelfitting voor waterleidingen? Dan heb je geen schroefdraad meer nodig.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » zo 02 nov 2014, 19:42

Daar zit een ijzeren ring, waar je weer haken kunt steken om de hoogte te bepalen. Maar zelfs zonder die haken hangt ie te laag (die tire wraps zijn alleen om even om te proberen, daar moet ik dan een ring kopen doe open en dicht kan, volgens mij bestaat dat wel in scheepsbeslag ofzo)

Het is verder absoluut geen dure lamp of zo (nog geen 30 euro, de led lampje die erin moeten kosten bija even veel)
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70251066/

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » zo 02 nov 2014, 19:46

knelfitting. Dat klinkt interessant. Hoe werk t dat en kan je dat als leek (had een oom die loodgieter was, helaas is hij al enige tijd overleden).

En is het sterk genoeg (ook na 20 jaar). je wil de lamp natuurlijk niet op je hoofd laten vallen... Weegt toch een kilo of 4

Is het bv ook mogelijk om zelf weer inwendig schroefdraad in de buis te tappen (of te laten tappen? Het draadeind is 10 mm diameter

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 02 nov 2014, 19:56

ds23man schreef:Bekabeling er uit en draadpijp met passende steeksleutel uit pijp draaien ( heeft vlakke kant). Pijp inkorten en draadpijp er weer indraaien met steeksleutel en bekabeling terugplaatsen. Appeltje eitje.....

Lijkt mij ook.
Mogelijk zit de draadpijp nog met een druppel lijm vast maar dat kan je makkelijk los krijgen door dat gedeelte warm te stoken, 70 tot 80 graden zal voldoende zijn om de lijm los te krijgen.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 02 nov 2014, 20:11

Als het schroefdraad intern doorloopt is dit natuurlijk de oplossing.

cool

Berichtdoor cool » zo 02 nov 2014, 23:10

Schroefdraad is volgens mij M10 fijn. Buis afzagen en draad erin tappen als deze niet doorloopt. Kan wel proberen een tap te regelen morgen...
Loek

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » ma 03 nov 2014, 11:31

Dank voor het aanbod. Duurt wel even weer voordat ik tijd heb vrees ik (morgen voor mijn werk naar d UK) en vandaag komt het ook niet zo best uit.. Misschien mag ik daar later nog een keer op terug komen.

Dat schroefdraad erin tappen heeft natuurlijk alleen zin als ik het holle stukje draadeind eruit krijg (maar daar zijn al een aantal tips voor gegeven die ik nog moet proberen).

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 03 nov 2014, 11:54

Als die buis van aluminium is dat kan die draadbuis wel eens zelf tappend zijn
Fusion Filterdesign

cool

Berichtdoor cool » ma 03 nov 2014, 13:26

Met 2 moeren tegen elkaar in draaien beschadigd de draad niet en heb je meer grip, en opwarming helpt als er loctite is gebruikt. Nieuwe draadbus is bij gamma te koop. Kom maar langs als je weer tijd hebt. Succes,
Loek

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » ma 03 nov 2014, 13:53

Dank allen (en nogmaals excuus, dit is eigenlijk geen audio onderwerp).

Materiaal is geen aluminium, maar staal (zal wel geen hoge kwaliteit zijn, Ikea kennende)

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”