welke bovenfrees ? budget tot €125

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

bramwilbrink

welke bovenfrees ? budget tot €125

Berichtdoor bramwilbrink » za 09 mei 2015, 0:37

beste medeforummers,

ik heb besloten om een bovenfrees aan te schaffen, waarom?
omdat ik bij mijn eerste luidspreker project, de concertino's met de visaton w130-s en de sc 10n, 2 frontjes heb laten frezen voor 45 euro. dat vindt ik nog best wel wat geld voor 2 voorkantjes :lol: .

toen dacht ik , als ik nou zelf zo'n machine aanschaf , dan ben ik na 3 paar frontjes al goedkoper uit dan het te laten doen.
als 16 jarige is het budget natuurlijk niet ontzettend hoog voor goed gereedschap, maar ik denk dat ik voor dit geld wel een frees kan halen waar ik wat mee kan. want als ik een festool, een soortgelijke machine wil, dan moet ik richting de 500 euro gaan denken. en dat vindt ik voor nu toch echt teveel.
dus heb ik mijn budget tot een max van 125 euro gesteld, hier kan natuurlijk wel iets in gerekt worden, maar niet veel!

toen heb ik op de site's van de bekende bouwmarkten gekeken , en toen kwam ik op de volgende apparaten uit:
de bosch pof 1200 :
https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... 0w/5015898

ik heb deze machine in het echt even aangevoeld, en hij ligt wel lekker in de hand, en de kolom beweegt wel soepel heen en weer. dat vindt ik een belangerijk punt! plus dat hij 55mm omlaag kan zakken, en dat je goed zicht hebt op je werkplek

de volgende is een bosch pof 1400:
de broer van de pof 1200 volgens mij,
https://www.karwei.nl/assortiment/bosch ... b021264176

hij heeft iets meer vermogen, en je krijgt er een koffer bij + een frezensetje.
maar wat mij het handigst lijkt, is de instelling dat je op 1/10 van een mm kan instellen.
deze kost normaal zon 159 euro, maar met een 20% kortingsbon erbij kom ik op 127,20 euro uit, wat ik niet teveel vindt als de extra punten op deze frees ook echt een meerwaarde heeft.

dan de 3e
dat is een lux of 1200
https://www.karwei.nl/assortiment/lux-b ... b021471146
en goedkoopste tot nu toe, die ik er ook nog een beetje degelijk vindt uit zien, alleen iets meer plastic dan de bosch machine's. ik weet niet of iemand met dit merk ervaring mee heeft?
ze hebben er trouwens nog wel een leuk promo filmpje van, en ik vind hem daarin niet slecht presteren. :D
https://www.youtube.com/watch?v=1lX5Akzwyr0

dat waren ze die ik tot nu toe gezien heb, ik weet niet of iemand van jullie ervaring heeft met deze machine's? of weet iemand anders nog andere modellen, ik hoor het graag.!

gr bram wilbrink

beijert

Re: welke bovenfrees ? budget tot €125

Berichtdoor beijert » za 09 mei 2015, 0:43

Ik zou voor een jonge tweedehands gaan met zo'n budget. Daar kan je mooi spul voor kopen. Gewoon kijken wat er op je pad komt.

Er loopt hier nog ergens een draadje met machines.
viewtopic.php?f=72&t=13306&hilit=Bovenfrees
Mark

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 09 mei 2015, 10:07

Heb zelf deze en is inderdaad niet binnen je budget.
http://www.powertoolshop.nl/product/184 ... ignal.html
Wat ik een absolute meerwaarde van een dergelijke machine vind is de fijn regeling in zowel verticaal als horizontaal.
Nu is de klok in de diepte regeling wat overdreven en zou je op zoek kunnen gaan naar een frees die daar een fijn regeling heeft. Dat maakt het wel wat goedkoper en werkt ook prima.
De horizontale fijn verstelling vind ik echt het belangrijkste.
Vooral om gaten te maken is die handig.
Tot op de 0.1mm kan ik zo gaten maken.
En dat is voor het bouwen van een speaker dan wel weer handig.

sander1238

Berichtdoor sander1238 » za 09 mei 2015, 10:17

Kappa7 schreef:Heb zelf deze en is inderdaad niet binnen je budget.
http://www.powertoolshop.nl/product/184 ... ignal.html
Wat ik een absolute meerwaarde van een dergelijke machine vind is de fijn regeling in zowel verticaal als horizontaal.
Nu is de klok in de diepte regeling wat overdreven en zou je op zoek kunnen gaan naar een frees die daar een fijn regeling heeft. Dat maakt het wel wat goedkoper en werkt ook prima.
De horizontale fijn verstelling vind ik echt het belangrijkste.
Vooral om gaten te maken is die handig.
Tot op de 0.1mm kan ik zo gaten maken.
En dat is voor het bouwen van een speaker dan wel weer handig.

Niet echt in het budget van ts. Maar wel een mooi machine.

Ik heb zelf de pof1200 van bosch. Voor normaal gebruik een fijne machine. Enige min punt is de vergrendelings hendel. Deze is van matige kwaliteit, ik heb hem verwijderd want je kunt hem ook vergrendelen met steeksleutel 12. Als ik nog eens zou mogen kiezen zou jk gaan voor de 1400 uitvoering, meer vermogen en een mooiere fijnafstelling.

beijert

Berichtdoor beijert » za 09 mei 2015, 12:03

I agree, ik heb de POF 1400 ACE. leuk ding, zelf als nieuw gekocht voor €75,-
Mark

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 09 mei 2015, 12:40

Ik denk niet dat het verstandig is om die LUX frees te kopen.
Zelf heb ik een KBM van een paar tientjes die qua constructie er nog al veel op lijkt, met name de hoogteverstelling.

13-1.jpg

Die is namelijk echt uien. een rare, gammele constructie met een stukje draadeind, en een pen met maat verdeling.
Ook niet zo handig is de diepte vergrendeling die aan de achterkant zit, die wil tijdens het frezen nog wel eens losschieten... :shock:
Ander minpunt is dat de machine eigenlijk te groot en te zwaar is voor fijn werk zoals luidsprekers verzinken.
Ook de vergrendeling van de frees in de kop is niet echt ideaal te noemen, je moet met een veerpin de as vergrendelen, en met een steeksleutel de kop losdraaien.
Bij mij is het gat voor die pin helemaal uitgesleten en ik verwacht dat die pinconstructie binnenkort afbreekt
Met de motor is op zich verder niks mis. vermogen zat, er zat zelfs een extra set koolborstels bijgeleverd.

Die Bosch machientjes zijn echt een stuk compacter en handzamer. veel beter geschikt voor fijn werk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » za 09 mei 2015, 12:40

Ik gebruik ook een Bosch POF-1400 met zelfgebouwde cirkelgeleider
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

beijert

Berichtdoor beijert » za 09 mei 2015, 12:51

Zo'n KBM, Ferm, LUX gevalletje heb ik vast gemonteerd onder een werktafel. Dan doet ie z'n werk prima. (Dwz heel snel rondjes draaien) al het plastic en ijzer wat er aan zit is volgens mij een stuk brozer dan de B-merken.

Dat is een mooi ding Zweitze..
Mark

Bean

Berichtdoor Bean » zo 10 mei 2015, 22:35

Hét verschil tussen de goedkopere Bosch 1200 en de Bosch 1400 is dat de laatste een elektronische toerentalregeling (constantregeling) heeft.
Deze machine gaat meer vermogen leveren als het toerental terugvalt, dus wanneer je gaat frezen. Dit betekent dat 'ie op lagere toeren ook goed werkt, mocht je dat (bv. met een grotere frees) een keer nodig hebben.
De regeling op goedkope bovenfrezen lijkt hier misschien op, maar doet niet hetzelfde. De goedkope regelt niet bij als er meer vermogen wordt gevraagd, maar valt gewoon terug in toeren. Ik vind dat minder prettig werken.

Alleen al daarom zou ik, met jouw budget kiezen voor de Bosch 1400 ACE (waarbij de C voor contstantregeling staat).
De fijnafstelling in 1/10e mm is inderdaad een prettige bijkomstigheid. Daarnaast is het gewoon prettig dat er meteen een setje frezen bij zit, kun je meteen aan de slag!
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 10 mei 2015, 22:44

Bean schreef:Alleen al daarom zou ik, met jouw budget kiezen voor de Bosch 1400 ACE (waarbij de C voor contstantregeling staat).
De fijnafstelling in 1/10e mm is inderdaad een prettige bijkomstigheid. Daarnaast is het gewoon prettig dat er meteen een setje frezen bij zit, kun je meteen aan de slag!

Vraagje: Zit er een kopieerring bij, en zo ja, wat is daarvan de diameter?

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 10 mei 2015, 23:16

Volgens mij 17mm....
Dennis

bramwilbrink

Berichtdoor bramwilbrink » zo 10 mei 2015, 23:19

Hallo iedereen!,
ik heb nog niet de tijd gehad om te reageren, maar ik had de reacties gister al doorgelezen , en daaruit zag ik dat de Bosch pof1400 ace al snel de beste keus is. Dus gister waren de bonnen nog geldig, dus ik nog net voor sluitingstijd de karwei ingelopen om hem te halen.

Toen ik hem had, uiteindelijk voor 115 euro en een paar cent,(wat ik tot nu toe zie en voel) vindt ik dat een nette prijs! Ik heb hem nog niet gebruikt , maar wel even uit de doos gehaald en aangevoeld. Wat me opviel was dat ie best wel stevig aanvoelt en je best wel goed zich hebt op je freeswerk. Daarnaast krijg je ook nog 3 spantangen meegeleverd (dat zijn toch die moeren waar je je frees mee vast klemt?) . En de zij/cirkel geleider vindt ik wel degelijk opzich, tot ongeveer 25 cm uit de kant verbuigt hij niet echt, maar verder dan dat krijgt hij best wel veel speling. Als cirkelgeleider vindt ik het niet handig, je boort een gat als middelpunt, en dan draai je een pin vast op je zijgeleider met een vleugelmoer . Je kan dan maar minimaal een cirkel frezen van een 20 cm doorsnee ongeveer, wat net iets te klein is voor de gemiddelde tweeter ;) .

#idit zijn tot nu toe een beetje de plus en min punten, ik ga morgen proberen om een visaton w130 in te frezen in een stukje resthout! En dan natuurlijk eerst een fatsoenlijke cirkelgeleider maken!

Gr bram
Ps: de diameter van de kopieerring is : buitenkant,16 mm,
binnenkant 14 mm,

sander1238

Berichtdoor sander1238 » ma 11 mei 2015, 7:00

Veel succes met je nieuwe aankoop. Ik denk een goede keuze.

SARK

Berichtdoor SARK » ma 11 mei 2015, 7:21

Gefeliciteerd :!: Welke cirkelgeleider ga je eigenlijk maken :?:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

bramwilbrink

Berichtdoor bramwilbrink » ma 11 mei 2015, 21:41

hier weer een ''update''
vandaag een vrije dag van school, dus kon ik de frees uitproberen! :rock:
als eerst had ik op papier een schets gemaakt van hoe ik de cirkelgeleider wou maken, het is een beetje een achterhaalt ontwerp, en aal vaker hier gemaakt op het forum.
wat te zien is is dit topic :http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5650
maar het blijkt goed te werken had ik gelezen.
dus ik een a4 tje erbij gepakt en een simpele geleider getekend met de maten erbij, zodat ik het zelf ook nog een beetje overzichtelijk kan houden :)
daarna met de maten naar de plaatselijke zagerij gegaan, en die hebben voor mij de 3 strookjes gezaagd. toen zag ik dat ze ook nog een buis van 8 mm doorsnede hadden liggen, en gevraagd of ze die ook nog op maat konden zagen. en dat kon ook!
dus ik helemaal blij, hoefde ik thuis niks meer te zagen.
toen kwam ik bij de kassa en was de prijs.... 3,90 voor een meter aluminium en 3 strookjes.
dat vindt ik een zeer nette prijs, vooral omdat alles precies op maat is gezaagd. op de mm nauwkeurig!

toen thuis gekomen, heb ik de geleider verder in mekaar gezet,
dus 4 gaten geboord(niet helemaal door het hout heen),
een strook weggehaald met de bovenfrees,(zodat we ook echt kunnen frezen)
en daarna het geheel in mekaar gezet.

toen heb ik een plaat resthout gepakt en eerst een paar strookjes er in gefreesd, dat ging goed!
toen heb ik uit me luidsprekers een woofer geschroefd en die in een plaat proberen te frezen met de geleider.
dat gaat erg goed! de cirkel wordt ook perfect rond, alleen is het nog lastig om de precieze breedte te bepalen zodat de woofer er precies in valt. maar ik dacht dat ik wel ongeveer goed zat, dus heb ik de cirkel zo gelaten en verder gefreesd.
toen heb ik de cirkel eruit gefreesd. zie foto

daarna nog een hap uit de rand gefreesd voor de aansluitingen.
en toen passen... :yeah:
toen kwam ik erachter dat ik net 2 mm te breed had gefreesd en eigenlijk een 0,5 mm te ondiep.
dus niet perfect. maar voor de eerste keer, goed genoeg!
het is ook nog maar een proefstukje dus hij telt niet mee, maar ik vindt het tot nu toe, niet erg lastig om een mooie cirkel te frezen!
ik ga morgen nog wat proberen te frezen en dan ook nog wat proberen met de kopieerfrees.

tot nu toe ben ik erg te vrede met deze frees!

gr, bram wilbrink

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 14 mei 2015, 22:52

Dat ziet er toch al keurig uit zo voor een eerste probeersel.
Het lastige is inderdaad om de diameter van de cirkel goed te krijgen.
Door dat de instelling soms maar een klein stukje moet opschuiven om op de juiste maat te komen heb je eigenlijk een fijn afstelling nodig.
Deze kan je makkelijk aan je bestaande mal maken door in het midden tussen de geleidestangen een lange bout of draadeind te maken.
Dit is dan een aanslag waar je de freesvoet tegen aan kan laten komen.
Door dat de bout verstelbaar is kan je nu ook gecontroleerd de feest in de slede verschuiven.
Daarnaast blijft de maat dan ook ingesteld als je de frees even voor een ander klusje nodig hebt en later weer verder wil.

SARK

Berichtdoor SARK » vr 15 mei 2015, 7:00

Maar hoe "fixeer" je de bout dan zodat deze tijdens het frezen niet kan lostrillen en moet de bout dan ook niet heel lang zijn om de volledige instellengte te kunnen overbruggen :?:
Afbeelding

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 15 mei 2015, 21:52

SARK schreef:Maar hoe "fixeer" je de bout dan zodat deze tijdens het frezen niet kan lostrillen en moet de bout dan ook niet heel lang zijn om de volledige instellengte te kunnen overbruggen :?:

Fixeren doe je gewoon met een contra moer. :wink:
De lengte hangt af van je ruimte die je nodig hebt op je mal.
Zie hier maar wat ik bedoel.
Knipsel.JPG

Knipsel1.JPG

SARK

Berichtdoor SARK » vr 15 mei 2015, 23:00

Hmmmm, ik denk dat de TS de boel gewoon iets nauwkeuriger moet instellen. Dit lijkt me een beetje overkill voor zijn doel.
Ik ga hier iig nog eens goed naar kijken want me like the idea very much :mrgreen:
Afbeelding

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 15 mei 2015, 23:38

Het nauwkeurig bepalen van de freesdiameter is inderdaad een kwestie van veel doen (en een proefstukje maken).

Ik frees al jaren (decennia eigenlijk) met een POF-400 van Bosch, de opvolgertypen zijn over het algemeen alleen maar beter geworden.
Van de mijne is de eerste set koolborstels nog niet eens op...

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

bramwilbrink

Berichtdoor bramwilbrink » za 16 mei 2015, 10:53

Kappa7, bedankt voor je idee!
Ik denk dat ik dat er nog een keer opbouw, want dan kan je wel heel precies instellen.

Maar mijn probleem dat ik te groot had gefreesd, want ik ging ervan uit dat hij 146mm in doorsnede was, (die maat stond op het doosje) toen heb ik er 2 mm bij opgeteld om te zorgen dat hij er niet strak in vlier, maar het bleek uit mijn proefstukje dat dat minder moest zijn dan 148mm eerde in de richting van 146,5 of 147mm doorsnee.

Dus het klopt ook wat sark zegt, ik kan hem nauwkeurig genoeg instellen . Alleen was dit dus een instelfout, en niet een fout/afwijking van de precissie van de cirkelgeleider.

Maar bedankt voor alle input!

Alleen liep ik tegen nog 1 probleem aan, en dat is de diepte die ik kan frezen, want de freesjes die ik erbij heb gekregen zijn in zijn geheel best wel kort, 51mm totaal waarvan de Snijders 21 mm zijn. Dus nu kan ik , als ik dan met geleider frees,(voetplaat 6mm mdf) dan blijft er nog maar 11-12 mm over om te frezen want veel verder durf ik de frees niet uit de as halen... Dus wie weet waar je een frees kan halen met een langere as/snijvlak, dus in zijn geheel langer. Ik heb zo'n frees nog niet kunnen vinden helaas. Dus misschien weten jullie nog een adres?

Alvast bedankt voor de moeite!
gr, bram wilbrink

Jag

Berichtdoor Jag » za 16 mei 2015, 11:10

Ecotools.nl

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 16 mei 2015, 19:30

+1
Pas nog een paar jongens met een snijvlak van ruim 30 mm lang besteld.

richard

Berichtdoor richard » za 16 mei 2015, 23:20

bramwilbrink schreef:... want veel verder durf ik de frees niet uit de as halen...
Buiten dat het gevaarlijk kan zijn om de frees ver uit de as te halen is een goede inklemming ook belangrijk voor de afvoer van de warmte.
Genoeg is beter.

bramwilbrink

Berichtdoor bramwilbrink » zo 17 mei 2015, 0:52

Richard, zorgt de as dan ook dat de frees gekoeld wordt, of klopt dit niet? Want hij maakt toch maar op een klein stukje contact met de as?
Gr, bram

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”