Haakse slijper set... (Blauwe) Bosch of Makita? En Murenfrees Ferm...

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

avdboom

Haakse slijper set... (Blauwe) Bosch of Makita? En Murenfrees Ferm...

Berichtdoor avdboom » do 02 mar 2017, 16:17

Zo hallo.... ik moet mij bijna weer opnieuw voorstellen na een tijd niet aktief geweest te zijn. Druk druk druk hier, maar nog genoeg projectjes in de vriezer om weer op te pakken als de tijd er rijp voor is. Af en toe lees ik nog wel mee maar wil mijzelf niet teveel verleiden...

Maar wel andere projecten, zoals verhuizen en een verbouwing. En aangezien hier een paar van de handigste mensen rondhangen die ik ken toch weer op ZBA om jullie inzichten te vragen....

Ik wil een haakse slijper set aanschaffen. Initieel om een muurtje weg te halen en een giboblokken muurtje (koof) wat dunner te maken omdat ik 2cm extra nodig heb voor de keuken, DOH... en evt. ter ondersteuning van leidingen infrezen. Later wil ik er keramische tegels mee doorhalen.

Nu twijfel ik tussen een Bosch en Makita set. Volgens mij gewaagd aan elkaar. Ik heb zelf een zwak voor Makita maar laatste tijd ook wat Blauw Bosch apparaten gehanteerd en dat voelt ook wel goed. Heeft iemand van jullie hands on ervaringen of een argument dat mij in de richting van 1 van de twee duwt? Of is het echt om het even?
http://www.toolstation.nl/shop/p79700?c ... GwodzUoLNg
https://www.gereedschapcentrum.nl/makit ... 0wod-F4BRg

Voor het infrezen van leidingen in vooral gibo, maar ook een paar in hard betonnen muren denk ik aan een bfyb muurfrees van Ferm:
https://www.gamma.nl/assortiment/ferm-m ... /p/B453727

Er zitten diamantslijpschijven bij maar voor reserve, en evt. infrezen van leidingen in de harde betonnen muren denk ik aan die van Metabo:
https://www.powertoolshop.nl/product/24 ... mm-3x.html (drie stuks).
Iemand ervaringen of bfyb alternatieven?

Ik hoor graag julie ervaringen/ideeen O:)

Pjotr

Re: Haakse slijper set... (Blauwe) Bosch of Makita? En Murenfrees Ferm...

Berichtdoor Pjotr » do 02 mar 2017, 16:51

Heb zelf met een 2,2kW Metabo veel gedaan: Straatjes, tuinborders. Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit met dit spul als het maar van goede kwaliteit is. Bedenk wel welke capaciteit je nodig hebt. Voor incidenteel een tuinborder heb je geen 2 kilowatter nodig. Voor het op maat maken van betontegels is het wel prettig. Ohw ja, zo'n 2 kW machine vraagt wel een zware groepsautomaat met aanlopen, minstens D, als er geen softstart op zit. Zelfs met 40m verlengsnoer klapte een B en C er bij mij uit met de Metabo zonder softstart.
Peter de Jong

Rody

Berichtdoor Rody » vr 03 mar 2017, 11:51

Ik heb zo'n Ferm sleuvenfrees gehad. Kan aan mij liggen, maar ik vond het een onhandig pokkeding. Ik ben vrij snel overgestapt op een diamantschijf in de haakse slijper. Twee parallelle groeven slijpen en uitpikken met de pneumaat. Wel veel stof agv geen afzuiging. Maatje met een alleszuiger er vlak bij helpt.

De haakse slijper die ik gebruik is een Makita van Toolstation. Deze begon te roken na wat sleuven geslepen te hebben. Ik laat de schijf het werk doen dus daar ligt het niet aan. Ik heb hem aan de kant gegooid en de klus afgemaakt met mijn Gamma slijpertje van twee kauwgomballen die geen krimp gaf. Na een hoop gesoebat met Toolstation een nieuwe Makita gehad....

beijert

Berichtdoor beijert » vr 03 mar 2017, 13:17

Ik heb 11 jaar terug een setje van agojama gekocht om achter de hand te hebben.

Die heeft onderhand heel wat meer meters gemaakt dan ik had verwacht. Vooral veel 7cm dikke 60x60 tegels voor ons terras en wat muren door midden. Op dit moment maakt ie allemaal sleuven.

Vooralsnog zie ik geen reden om ook maar één cent te spenderen aan een apparaat die pretendeert duurzamer te zijn. Zuiver werken zit hem hiermee toch in je eigen vingers.
Mark

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 03 mar 2017, 18:04

Voor mijn werk maak ik gebruik van zowel (blauwe) Bosch als Makita machines, ook wel eens een haakse slijper, ja.
Voor allebei de merken geldt, niks mis mee, het is professioneel spul voor een professionele prijs.

Bij die muurfrees heb ik zo mijn bedenkingen. als het bedoelt is om tijdens een verbouwing een paar sleuven te frezen, kun je er net zo goed eentje voor een paar dagen huren, en er desnoods een set goedkope diamantschijven bijhalen, ze verslijten toch waar je bijstaat. helemaal als je in beton aan de slag gaat.

avdboom

Berichtdoor avdboom » zo 05 mar 2017, 13:13

Pjotr schreef: Bedenk wel welke capaciteit je nodig hebt. Voor incidenteel een tuinborder heb je geen 2 kilowatter nodig. Voor het op maat maken van betontegels is het wel prettig. Ohw ja, zo'n 2 kW machine vraagt wel een zware groepsautomaat met aanlopen, minstens D, als er geen softstart op zit. Zelfs met 40m verlengsnoer klapte een B en C er bij mij uit met de Metabo zonder softstart.

Bedankt Peter. Goed punt dat het dubbeltje de kant van de Bosch op laat vallen! Die heeft aanloopstroom begrenzing, de Makita niet...
Dat ik een 230mm wil heeft met de zaag diepte te maken, die is met 125mm beperkt.

@Rody:
De muurzaag is meer omdat ik 7cm giboblokken dunner wil maken, en daar mee kan ik allemaal zaagsneden met gelijke diepte maken die ik dan afslijp 1 voor 1. Ik denk dat het met de hand diepte bepalen erg lastig gaat blijken. Bonus is dat ik wat sleuven voor leidingen kan maken en redelijke stof afzuiging heb. Als het alleen voor leidingen was had ik het wel met de haakse slijper gedaan. Ik ga er nog eens over denken...

Ik ben het er mee eens dat vaak goedkopere apparatuur goed voldoet en ook flink mishandeld kan worden, maar in set vorm incl. Diamantschijven ontloopt de prijs elkaar niet veel t.o.v. goedkoop spul waar ik los schijven bij moet kopen. Bovendien heeft die Bosch aanloopstroombegrenzing die wel eens heel handig kan zijn. Zo een automaat die er elke keer uit klapt zit ik ook niet op te wachten...

@Ray.
Bedankt. Die murenzaag koop ik dan sowieso extra schijfjes bij. Die kan ik later toch nog gebruiken in de haakse slijper. Hij is dan beschikbaar wanneer ik hem nodig heb. Na de verbouwing kan ik hem evt. Verkopen en ben ik alsnog goedkoper uit als huren. Dat is de theorie in ieder geval haha. Van die Gino muurtjes zal hij niet slijten, en het zouden maar een paar sleufjes in beton zijn.

Iemand ervaring met diamantslijpschijven die goed zijn maar wel aan de bijstandsnorm voldoen? Ik kwam nu uit op Metabo voor BFYB schijven, via Coolblue goed betaalbaar...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 05 mar 2017, 15:02

avdboom schreef:
Pjotr schreef: Bedenk wel welke capaciteit je nodig hebt. Voor incidenteel een tuinborder heb je geen 2 kilowatter nodig. Voor het op maat maken van betontegels is het wel prettig. Ohw ja, zo'n 2 kW machine vraagt wel een zware groepsautomaat met aanlopen, minstens D, als er geen softstart op zit. Zelfs met 40m verlengsnoer klapte een B en C er bij mij uit met de Metabo zonder softstart.

Bedankt Peter. Goed punt dat het dubbeltje de kant van de Bosch op laat vallen! Die heeft aanloopstroom begrenzing, de Makita niet...

Gedeliciteerd :proost: Zo'n softstart is ook wel prettig voor je polsen. Zo'n grote machine geeft toch ook wel een behoorlijke aanloopkoppeldreun.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 05 mar 2017, 15:07

Softstart is voor watjes....... :mrgreen:
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 05 mar 2017, 16:35

ds23man schreef:Softstart is voor watjes....... :mrgreen:

Watjes? Daar heb je toch geen haakse slijper voor nodig? Daar volstaat een klein schaartje :wink:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 05 mar 2017, 16:59

pappaleo schreef:

Watjes? Daar heb je toch geen haakse slijper voor nodig? Daar volstaat een klein schaartje :wink:

Gerhard zijn vrouw is tandarts... :roll:
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 05 mar 2017, 18:14

De plaatselijke verdoving:

hamer.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » zo 05 mar 2017, 18:55

avdboom schreef:@Rody:
De muurzaag is meer omdat ik 7cm giboblokken dunner wil maken, en daar mee kan ik allemaal zaagsneden met gelijke diepte maken die ik dan afslijp 1 voor 1. Ik denk dat het met de hand diepte bepalen erg lastig gaat blijken.

(pure nieuwsgierigheid, heeft niet met je gereedschapsvraag te maken)

Ga je met de uitgedunde blokken een muurtje maken? Dan hou je wel weinig "vlees" over, helemaal als er ook nog leidingen in verzonken worden. Het wordt ook niet mooi vlak als je ze eerst inslijpt en daarna afslijpt. Zijn er niet handiger manieren te verzinnen om een dun muurtje te realiseren?

avdboom

Berichtdoor avdboom » di 07 mar 2017, 4:37

AntonZ schreef:
avdboom schreef:@Rody:
De muurzaag is meer omdat ik 7cm giboblokken dunner wil maken, en daar mee kan ik allemaal zaagsneden met gelijke diepte maken die ik dan afslijp 1 voor 1. Ik denk dat het met de hand diepte bepalen erg lastig gaat blijken.

(pure nieuwsgierigheid, heeft niet met je gereedschapsvraag te maken)

Ga je met de uitgedunde blokken een muurtje maken? Dan hou je wel weinig "vlees" over, helemaal als er ook nog leidingen in verzonken worden. Het wordt ook niet mooi vlak als je ze eerst inslijpt en daarna afslijpt. Zijn er niet handiger manieren te verzinnen om een dun muurtje te realiseren?

Goede vraag. Het is een bestaande koof waarin een rioolbuis van boven naar beneden gaat. Die staat in de hoek en komt de keuken tegenaan te staan (links). Rechts eindigt die op een muur. Daar kom ik 2-3 cm tekort. De koof is gemaakt van 7cm giboblokken. Deze wil ik dus aan de keuken zijde inzagen en de reepjes af slijpen en zo het bestaande muurtje ongeveer 3cm dunner maken. Blijft 4cm over dat niks te houden heeft want er staat een keuken tegenaan. Na in slijpen stucadoor er dunnetjes overheen en ik heb me 2,5cm gewonnen.

Zoals altijd wordt het weer anders als je denkt er uit te zijn... vind ik opeens iemand van wie ik een 230mm haakse slijper (volgens mij ook blauwe Bosch) mag lenen voor even \:D/ , en me schoonpapa had nog een 230mm diamantschijf over... Dus die hoef ik voor het beperkte gebruik niet aan te schaffen...

Denk nu aan deze aanbieding voor een 125mm slijper voor overige werkzaamheden en later de tegels voor de badkamer: http://www.toolstation.nl/shop/p23663?table=no
Met 2 diamantschijven er bij niet verkeerd denk ik. Later nog een geschikte schijf er bij voor de tegels en Hopla...

Ik vraag eerst nog maar even rond voor een sleuvenfrees voor ik hem aanschaf, wie weet kan ik die ook wel in de kennisenkring vinden :sure:

avdboom

Berichtdoor avdboom » di 07 mar 2017, 4:40

Pjotr schreef:
pappaleo schreef:

Gerhard zijn vrouw is tandarts... :roll:

Haha, weer lekker op dreef, voel me meteen weer thuis :bakkie:

Wisten jullie trouwens dat saddist het Latijnse woord voor tandarts is... :lol:

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”