"Disaster strikes..."

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

"Disaster strikes..."

Berichtdoor pompebled » vr 29 dec 2017, 22:44

Donderdag 28-12:

Ben ik de halve ochtend bezig een malletje te maken voor de kantfrees, zodat alle hoeken van de voetplaat van de speakerstands, waar ik mee doende ben, dezelfde radius krijgen, houdt na het afronden van de eerste hoek, mijn freesmachine, een Bosch POF 400 er mee op...
Ik had de laatste tijd al wat vonken gezien bij het opstarten en soms moest ik 'm een zetje geven voor 'ie aanliep, dus ik dacht, de koolborstels zijn na 20 jaar+ onderhand op, de machine opengeschroefd, zijn er van de 15,5 mm nog ruim 12mm over, hmmm, misschien de druk te laag, fluks een paar vulstukjes er achter en met verhoogde koolborsteldruk een nieuwe poging.
Een korte burst en vervolgens nop...
Stad in, nieuwe koolborstels gehaald en gemonteerd; geen effect.

Misschien de schakelaar? Machine weer open, schakelaar eruit en doorgemeten, werkt perfect.
Wikkelingen doorgemeten; check, alle verbindingen van stekker tot collector ok; check.

Machine weer in elkaar; na het inschakelen een korte opleving, dan niks meer.

Ik kan er jammer genoeg geen soep van maken, morgen brengt Coolblue een nieuwe.
Het lullige is, dat er inwendig niks te zien/meten valt wat er niet meer functioneert, behalve minieme slijtsporen op de collector zit er geen stof in het aandrijvingsdeel en draait alles soepeltjes...

Vijdag 29-12:

Vandaag een forse doos in ontvangst genomen en me vertrouwd gemaakt met de Bosch POF 1200AE.

Vergeleken met de POF 400 is de POF 1200 AE een monster, veel groter en zwaarder, iets dat niet per sé een voordeel is, de stugge kabel (koud buiten) trekt aan de frees, hij donderde van de werkbank op de tegels en ik heb gelijk een hoek uit de kunststof voetplaat...
Voor de rest werkt het prima, het is alleen even wennen aan het feit dat je de schakelaar ingedrukt moet houden tijdens het frezen, dat is bij de POF 400 gewoon een aan-uit schuifschakelaar en kon ik de frees op ander plekken vasthouden voor een beter zicht, of geleiding.
Ik snap wel dat het een veiligheidsdingetje is, maar onhandig is het wel...

Als klap op de pudding bleken mijn kantfrezen te kort voor het vertikale bereik van deze freesmachine, dus mijn malletje van gisteren werkte niet, de voetplaten zijn 24 mm dik, grmbl...
Nieuwe frezen besteld bij ecotools, maar om toch verder te kunnen een nieuwe mal gemaakt voor de kopiëerring, die ook als extra met de frees werd geleverd.
Het was wel even uitvogelen hoe dit precies werkte maar ik heb inmiddels een (min of meer) functionerende mal.

Inmiddels schoot de tijd lekker op (ik moest de te gebruiken frees eerst nog slijpen) en bij het testen op de eerste hoek begon het (zoals voorspeld) te regenen...
Ik heb van één voetplaat de rondingen in de regen afgemaakt, maar als het hout nat wordt, wil de frees er niet meer soepeltjes overheen glijden, dus echt lekker werkt dat niet.

Morgen verder, want vandaag zou het pas tegen de avond weer droog(isch) worden en dan is het alweer te donker.

Vraagje: zou het zinvol zijn de POF 400 op te sturen naar de Bosch Servicedienst in een laatste poging om 'm weer aan de praat te krijgen?
Zo'n tweede (lichte) machine is erg handig als je veel freeshandelingen met verschillende dieptes en frezen achter elkaar moet doen, of een horde gaatjes vertikaal in een plaat moet boren.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Shadow

Re: "Disaster strikes..."

Berichtdoor Shadow » vr 29 dec 2017, 22:50

Soms moet je ook gewoon afscheid nemen en een excuus voor een nieuwe kleine frees is dan ook weer gevonden. Festool heeft een mooi kleintje maar Triton ook :wink:

dre

Berichtdoor dre » za 30 dec 2017, 7:59

Een schakelaar meet je door onder belasting. :wink:
потому что он может!

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 30 dec 2017, 12:06

dre schreef:Een schakelaar meet je door onder belasting. :wink:

Is het niet voldoende dat ik 230V meet op de uitgaande draden van de schakelaar met de stekker in het stopcontact?
De motordraden had ik er uit gehaald, want door de schalen constructie van de POF 400 ligt het hele binnenwerk los als je één schaal er af hebt geschroefd.
Het lijkt me geen goed idee om in die situatie stroom op de motor te zetten...

Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb, is de schakelaar overbruggen.

Groeten, Jan.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 30 dec 2017, 12:47

Wat ik vooralsnog niet lees is dat je de collector hebt schoongemaakt met fijn schuurpapier.
En wat je ook kunt doen, is op Marktplaats zoeken naar een gebruikte POF500 of zijn broertje POF52
Dat zijn hele fijne compacte machientjes.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 dec 2017, 13:05

Als de collector flink vonkt maar de kookborstels zijn nog in orde, is het meestal een onderbroken ankerwikkeling (of een kortgesloten , maar dat komt eigenlijk niet voor). Komt nogal eens voor bij dat snel draaiend spul. Wordt dus een nieuw anker of een nieuwe POF. Anker kun je wel doormeten met een ohm meter. Als je verschil meet tussen tegenoverelkaar liggende lamellen van de collector heb je prijs!
Peter de Jong

pompebled

Berichtdoor pompebled » zo 31 dec 2017, 17:19

Pjotr heeft de prijs!

Vandaag nog even de machine opengehaald en de ankerwikkelingen doorgemeten, er is er inderdaad ééntje defect.
Nu vind ik een vervangend anker alleen in Engeland, omgerekend inclusief verzendkosten nét geen €75,00.
Dat is me iets te gortig...

Groeten, Jan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 dec 2017, 17:25

Dat is wel aan de prijs. Zou volgende week Bosch in Nederland zelf even bellen. Van onze 30 jaar oude wasmachine hadden ze zelfs nog de nodige onderdelen liggen. Zijn erg behulpzaam als ze kunnen. Kun je wel een tekening vinden met de partnummers?
Peter de Jong

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 01 jan 2018, 0:19

Jawel:
https://www.mtmc.co.uk/Bosch-POF-400-/- ... 88419.aspx
Het anker compleet zit op 54,17 pond.

Ik zal er volgende week eens een telefoontje aan wagen, onder het motto: niet geschoten....

Groeten, Jan.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » di 02 jan 2018, 21:20

Kruis verkoopt ook onderdelen, check even het serienummer en klik dan op de juiste voor een lijst onderdelen

https://www.kruis.nl/onderdelen/zoeken?zoeken=POF+400
BMW R1150GS Adventure

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 02 jan 2018, 21:30

Klopt, maar besteld die ook weer bij de importeur. Kun je net zo goed eerst zelf Bosch bellen.
Peter de Jong

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » wo 03 jan 2018, 7:57

Pjotr schreef:Klopt, maar besteld die ook weer bij de importeur. Kun je net zo goed eerst zelf Bosch bellen.

Dat snap ik ook wel, ik geef alleen maar even aan dat je dat allicht niet helemaal uit de UK hoeft laten komen.

Dat kost natuurlijk een zwikje verzendkosten extra lijkt me, Via kruis is dat misschien dus een beetje goedkoper :D
BMW R1150GS Adventure

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 03 jan 2018, 9:11

Voor het geld dat zo'n anker kost, heb je een complete gebruikte machine van marktplaats.

Bij kruis staat het het anker onder "niet meer leverbaar"

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » wo 03 jan 2018, 9:36

ray5150 schreef:Voor het geld dat zo'n anker kost, heb je een complete gebruikte machine van marktplaats.

Bij kruis staat het het anker onder "niet meer leverbaar"

dat zal best.....met de kans dat je anker er na 2 weken weer uitligt :wink:

ik heb niet naar de betreffende onderdelen gekeken omdat ik niet precies wist wat er nou stuk was en je sowieso op de site van Kruis je namelijk eerst op basis van het serienummer naar de juiste onderdelenlijst moet gaan.
BMW R1150GS Adventure

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 03 jan 2018, 10:51

Ik heb destijds voor mijn Triton ook een nieuw anker uit GB laten komen, Triton zit in GB. Verzendkosten waren vergelijkbaar met Postnl. Als je het anker vervangt is het raadzaam ook gelijk de lagers te vervangen en natuurlijk ook de koolborstels, maar daar heeft ie al nieuwe van. Dan is hij vrijwel weer als nieuw.

Het is gewoon een fijn klein machientje. Dus als goed repareren binnen het redelijke blijft lijkt het mij zeker de moeite waard. 2e hands zou ik ook niet doen. Wat nu stuk is is ook het enige wat redelijkerwijs stuk kan.
Peter de Jong

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”