Frezen.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 12788
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Berichtdoor dre » za 31 jan 2009, 10:39

ik doe `t niet anders :wink:

Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Probleempje met het frezen.

Berichtdoor rvdvalk » ma 09 feb 2009, 10:45

Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met het frezen van mijn luidsprekers.
De eerste zijkand gedaan, eerst de grootste cirkel om de unit verzonken te plaatsen, daarna de kleinere volledig uitfrezen. Alles zag er mooi rond uit. Ik dacht nog:" dat gaat makkelijk."

Ik pak de Seas H1208 er bij en "hang" hem er in en wat denk je het past niet :S

Als ik de unit aan een kant in het uitgefreesde gat plaats dan kom ik aan de andere kant z'n 2mm ruimte te kort (wat eigenlijk nog weggefreesd had moeten worden. Dat lukt nu niet meer natuurlijk.
Ik heb het bij een geprobeerd, uit de losse hand frezen maar dat ging niet goed :(

Hoe kan het dat als ik de twee stukken achter elkaar frees (zonder de frees los te halen) dat het net is of de gaten niet het zelfde centrum hebben of dat de units niet rond zijn.

Ik heb bij de tweede al iets grotere gaten gefreesd maar daar kwam ik met het zelfde probleem te zitten.

Zou het aan mijn cirkel geleider kunnen liggen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Berichtdoor sietse » ma 09 feb 2009, 15:39

Zitten de geleide stangen van de geleider wel goed vast in de freesvoet? Zo te lezen verschuift er iets tijdens het frezen.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Berichtdoor rvdvalk » ma 09 feb 2009, 16:29

sietse schreef:Zitten de geleide stangen van de geleider wel goed vast in de freesvoet? Zo te lezen verschuift er iets tijdens het frezen.

Ik zal er eens op letten. Het kan zijn dat een van de moeren lostrilt.

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8247
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel

Berichtdoor Wowly » ma 09 feb 2009, 17:19

check of het middenpunt geen speling heeft. Omdat je aan een zijde blijft staan duwt je een zijde op. In die richting word het dan elliptisch.

Dus, kleiner gaat boren als centrum, moet PRECIES passen, anders werkt het niet.

jan

Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 226
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Probleempje met het frezen.

Berichtdoor Bean » ma 09 feb 2009, 17:47

rvdvalk schreef:Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met het frezen van mijn luidsprekers.
De eerste zijkand gedaan, eerst de grootste cirkel om de unit verzonken te plaatsen, daarna de kleinere volledig uitfrezen. Alles zag er mooi rond uit. Ik dacht nog:" dat gaat makkelijk."

Ik pak de Seas H1208 er bij en "hang" hem er in en wat denk je het past niet :S

Als ik de unit aan een kant in het uitgefreesde gat plaats dan kom ik aan de andere kant z'n 2mm ruimte te kort (wat eigenlijk nog weggefreesd had moeten worden. Dat lukt nu niet meer natuurlijk.
Ik heb het bij een geprobeerd, uit de losse hand frezen maar dat ging niet goed :(

Hoe kan het dat als ik de twee stukken achter elkaar frees (zonder de frees los te halen) dat het net is of de gaten niet het zelfde centrum hebben of dat de units niet rond zijn.

Ik heb bij de tweede al iets grotere gaten gefreesd maar daar kwam ik met het zelfde probleem te zitten.

Zou het aan mijn cirkel geleider kunnen liggen?

Het uitgefreesde gat is dus uiteindelijk kleiner geworden dan de rand van de korf van je woofer. Begrijp ik dat goed?
En is het gat dat je hebt uitgefreesd nu wel of niet goed rond?
En is de luidsprekerkorf wel mooi rond? (just checking)
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Berichtdoor rvdvalk » ma 09 feb 2009, 18:17

Wowly schreef:check of het middenpunt geen speling heeft. Omdat je aan een zijde blijft staan duwt je een zijde op. In die richting word het dan elliptisch.

Dus, kleiner gaat boren als centrum, moet PRECIES passen, anders werkt het niet.

jan

Ja, dat klopt. Er zit geen speling in voor zover ik kan beoordelen.

@Bean
Klopt wat je zegt. Het lijkt er op dat alles rond is. Ook de luidsprekerkorf lijkt goed rond.

Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 226
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Berichtdoor Bean » ma 09 feb 2009, 23:18

rvdvalk schreef:@Bean: Klopt wat je zegt. Het lijkt er op dat alles rond is. Ook de luidsprekerkorf lijkt goed rond.


Ok, alles is goed rond. Dan ligt het waarschijnlijk niet aan veranderde instellingen van de frees (door welke oorzaak dan ook).
Zou het kunnen dat je een meetfout hebt gemaakt bij het instellen van de frees? Misschien kun je ons uitleggen hoe je de diameter hebt ingesteld en kun je een fotootje van je cirkelgeleider posten?
Groeten, Wouter



To bean or not to Bean

Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Berichtdoor CarloPJB » di 10 feb 2009, 0:57

Heb je eerst `n proef gedaan....?
En, ik frees altijd in meerder stappen voorwat betreft de diepte.En dan altijd zo dat de laatste 0.1 mm blijft staan.Op deze manier hou je altijd je center over en kun je op het laatst met `n mesje de cirkel uitsnijden.

Hoop dat een en ander duidelijk is ???

Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Berichtdoor rvdvalk » di 10 feb 2009, 8:59

Bean schreef:
rvdvalk schreef:@Bean: Klopt wat je zegt. Het lijkt er op dat alles rond is. Ook de luidsprekerkorf lijkt goed rond.


Ok, alles is goed rond. Dan ligt het waarschijnlijk niet aan veranderde instellingen van de frees (door welke oorzaak dan ook).
Zou het kunnen dat je een meetfout hebt gemaakt bij het instellen van de frees? Misschien kun je ons uitleggen hoe je de diameter hebt ingesteld en kun je een fotootje van je cirkelgeleider posten?

De foto's staan een pagina terug.

@Carlo
Je zou kunnen zeggen dat dit nu mijn proef is :)
De diepte frees ik ook uit in meerdere stappen, alleen de laatste .x mm laat ik niet staan. Dat is wel een goede tip!

Ik teken voor elke unit een kruis, dan stel ik een passer in en teken de cirkel. Deze meet ik dan nog na met een geodriehoek of lineaal.
Dan boor ik het gat in het midden voor de centreer pin en stel ik de frees in op het oog, net over de afgemeten lijn.
Dat zou toch goed moeten zijn?

Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 226
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Berichtdoor Bean » di 10 feb 2009, 11:06

rvdvalk schreef:De foto's staan een pagina terug.

Ah, dat had ik niet gezien :oops:
Dat ziet er solide uit! Kan bijna niet dat daar enige speling op zit.

rvdvalk schreef:Ik teken voor elke unit een kruis, dan stel ik een passer in en teken de cirkel. Deze meet ik dan nog na met een geodriehoek of lineaal.
Dan boor ik het gat in het midden voor de centreer pin en stel ik de frees in op het oog, net over de afgemeten lijn.
Dat zou toch goed moeten zijn?

Lijkt me niet dat je met deze werkwijze een andere diameter kunt frezen dan je in gedachten had.
Meet je ook de diameter van de luidsprekerkorf op? Of ga je uit van de datasheet van de leverancier? 't Lijkt me sterk, maar misschien zit daar een afwijking :?:
Groeten, Wouter



To bean or not to Bean

Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Berichtdoor rvdvalk » di 10 feb 2009, 11:32

Ik ga inderdaad uit van de datasheet, afgerond naar boven. Dat leek me voldoende.
Misschien dat ik dat toch anders moet aanpakken.

Het valt niet mee om een 22cm woofer op te meten met een schuifmaat :lol:

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 6709
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Probleempje met het frezen.

Berichtdoor Marp » di 10 feb 2009, 12:42

Het kwam al vaker voor dat een driver niet pastte als iemand de maten uit de datasheet hanteerde. Die blijken niet altijd even precies te zijn. Het is dan ook aan te raden om altijd zelf de korf te meten.

rvdvalk schreef:Als ik de unit aan een kant in het uitgefreesde gat plaats dan kom ik aan de andere kant z'n 2mm ruimte te kort (wat eigenlijk nog weggefreesd had moeten worden. Dat lukt nu niet meer natuurlijk.
Ik heb het bij een geprobeerd, uit de losse hand frezen maar dat ging niet goed :(

Heb je het stuk MDF nog, wat uit het gat kwam? M.b.v. wat blokjes of latjes aan de achterkant kan je dat (of een ander stuk MDF van dezelfde dikte) terugschroeven, zodat de geleider weer houvast heeft om een grotere diameter te frezen.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.


structuurinformatie

Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Re: Probleempje met het frezen.

Berichtdoor rvdvalk » di 10 feb 2009, 12:56

Marp schreef:Heb je het stuk MDF nog, wat uit het gat kwam? M.b.v. wat blokjes of latjes aan de achterkant kan je dat (of een ander stuk MDF van dezelfde dikte) terugschroeven, zodat de geleider weer houvast heeft om een grotere diameter te frezen.

Ja, dat heb ik nog maar dan neem ik liever een nieuwe plaat en begin opnieuw. Het is gelukkig niet erg veel werk dat frezen.

Nog tips over hoe een speaker op te meten?

De tweeter lukt nog met een schuifmaat, maar de woofer niet :lol:

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 6709
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Probleempje met het frezen.

Berichtdoor Marp » di 10 feb 2009, 13:24

Enkele mogelijkheden:
  • De workmate aandraaien totdat de klemvlakken de driver bijna insluiten, en dan de afstand tussen de klemvlakken meten. Of, als de randen van de workmate teveel afgerond zijn....
  • Hetzelfde, maar dan met twee losse plankjes. Dan alleen wel even nameten of de planken zich ook zuiver parallel t.o.v. elkaar bevinden.
  • Een rekvrij touwtje, metaaldraad of lint rond de driverrand trekken, aftekenen waar het uiteinde wordt overlapt, en vanuit de gevonden lengte (=omtrek) terugrekenen naar straal of diameter.
  • Een passer-achtige vorm maken van latjes o.i.d., waarvan de uideinden naar binnen geknikt kunnen worden. Schuif de driverrand tussen de naar binnen wijzende poot-uiteinden door, zodat de poten uiteen worden geduwd. Daarna de afstand tussen de pootuiteinden opmeten. De scharnierpunten dienen soepel genoeg te zijn om mee te geven zonder dat de poten buigen, maar niet zo soepel dat de poten bij de geringste aanraking al hun positie kwijt zijn. Afhankelijk van het gevoel waarmee je werkt, is met de eerdergenoemde methoden de kans op fouten wat kleiner.
Laatst gewijzigd door Marp op di 10 feb 2009, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.


structuurinformatie

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4148
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » di 10 feb 2009, 13:36

rvdvalk schreef:Het valt niet mee om een 22cm woofer op te meten met een schuifmaat :lol:

Oh? nooit een probleem mee gehad. :mrgreen: .
Overigens kun je met een knappe rolmaat aardig op een tiende benaderen..
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Berichtdoor sietse » di 10 feb 2009, 15:17

Ik meet de dia gewoon met een liniaal. Heb er één van 50cm lang. Maar pas wel op dat je de infrezing niet te precies maakt, als je de boxen gaat lakken. Die lak maakt de infrezing net ff wat kleiner en het is mij al es gebeurd, dat de unit er toen net niet in paste. En dat was balen. :roll:
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 6709
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Berichtdoor Marp » di 10 feb 2009, 15:28

sietse schreef:Maar pas wel op dat je de infrezing niet te precies maakt, als je de boxen gaat lakken.

En niet alleen als je achteraf nog een laklaag wilt aanbrengen. Een klein beetje bewegingsvrijheid voorkomt ook spanning op de korf wanneer de baffle iets krimpt bij een lagere luchtvochtigheid.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.


structuurinformatie

Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Berichtdoor rvdvalk » wo 11 feb 2009, 13:09

Bij het opmeten met mijn enorme winkelhaak kom ik uit op 22cm, in de datasheet staat 220,6+/-4mm en in mijn schetsen was ik uit gegaan van R=111mm.
Theoretisch zou het dan moeten passen, dan heb ik toch ergens een fout gemaakt.

Als ik de nieuwe platen heb nog maar eens alles goed uittekenen.

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Berichtdoor sietse » wo 11 feb 2009, 19:59

Maak efkes een topic aan van wat je wilt bouwen, fotootjes enzo, :lol:
8)
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Berichtdoor rvdvalk » wo 11 feb 2009, 20:11

sietse schreef:Maak efkes een topic aan van wat je wilt bouwen, fotootjes enzo, :lol:
8)

:lol:
Die is er ook.link

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Berichtdoor sietse » do 12 feb 2009, 13:07

:oops: :oops:
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

vinnie411
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor vinnie411 » ma 16 feb 2009, 22:21

even een vraagje.
Wie van jullie gebruikt een stofzuiger bij het frezen.
ik ben nu een tijdje op zoek naar een stofzuiger voor mdf en kan niet vinden welke stofklasse ik dan moet hebben.
kan het gewoon met een stofklasse L machine zoals de festool mini en midi of moet je voor hout/mdf een stofklasse M machine hebben welke een stuk duurder zijn.
wat gebruiken jullie en wat raadt je aan of vooral niet aan.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 22913
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Berichtdoor Henkjan » ma 16 feb 2009, 23:31

wat is je doel? binnen frezen en dan niet meer hoeven afstoffen, of in een werkplaats en is het doe alleen maar dat het werkstuk een beetje vrij van stof blijft?

vinnie411
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor vinnie411 » di 17 feb 2009, 6:13

in de garage van mijn drive-inn woning frezen.
in deze garage staat ook nog een wasmachine en koel/vriescombi en wat opslag, dus wil niet te veel stof door de ruimte hebben.
zat zelf aan een nieuwe festool ctl midi te denken of een 2de hands ctl 22e
beiden hebben stofklasse L.


Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten