Frezen.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Frezen.....

Berichtdoor DragoSz » do 15 jul 2010, 22:53

Ik heb exact het zelfde model gemaakt vorige week alleen dan met 1 half verroeste geleider :lol:
Minder lullen en meer luisteren :rock:

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 2659
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Nijkerk

Re: Frezen.....

Berichtdoor MechanicalAnimal » zo 18 jul 2010, 13:58

Mijn cirkelgeleider stapsgewijs:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R1150GS Adventure

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 2659
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Nijkerk

en nog maar een hulpmiddel....

Berichtdoor MechanicalAnimal » di 12 okt 2010, 14:18

Nog een handig hulpmiddel:

Voor foto's ff naar ander topic:

viewtopic.php?p=1481687#p1481687

Vandaag mezelf nuttig gemaakt met het fabriceren van een tafelverbreding voor de frees. Dit tegen het kantelen van de frees bij kantbewerkingen zoals waar ik mee bezig ben. Het probleem met de bijgeleverde zool is dat deze op je werkstuk moet liggen. Door het gebruik van lijmklemmen heb ik hier helaas geen ruimte voor.
Dus maar een andere oplossing gevonden:

Men neme stukjes afvalhout en fabriceren daar een verhoging van. Door het gebruik van 2 glijzooltjes ipv een vlakke plaat glijdt deze met nog minder weerstand over je werkblad. Met 2 gaatjes in de originele tafelverbreding monteer je met 2 boutjes de verhoging.

En omdat 1 plaatje meer zegt dan 1000 woorden hier een paar pics:
BMW R1150GS Adventure

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 19147
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Frezen.....

Berichtdoor Pjotr » za 26 mar 2011, 11:08

Variatie op een thema: Een omgekeerde cirkelgeleider.

Om wat nauwkeuriger te kunnen werken heb ik de boel maar eens omgedraaid:
Cirkel_geleider.jpg
Cirkel_geleider_det.jpg


Met een hulp centreerplankje (om aan beide kanten te kunnen frezen) werkt dit ook een stuk makkelijker dan een standaard cirkelmal in de gewone inval modus. Ook de stofafzuigslang zit nu niet meer in de weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 2659
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Nijkerk

Re: Frezen.....

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 08 apr 2011, 13:16

Hoi Pjotr!

dat ziet er goed uit zeg :rock:

zou je wat meer plaatjes kunnen posten zoals de bevestigingen en dergelijke. En hoe gebruik je 'm nou daadwerkelijk?

Stel je op voorhand de diepte in en monteer je dan de frees ofzo? en als je wilt starten met de cirkel, hoe druk je dan je frees in je werkstuk? Heb je een hoogteverstelling eronder?

Mooi gedaan hoor :D
BMW R1150GS Adventure

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 19147
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Frezen.....

Berichtdoor Pjotr » vr 08 apr 2011, 17:11

Extra plaatje heb ik even niet :-$

Ik heb bij de bovenfrees gelijk dit freestafeltje gekocht:
RTA 300.jpeg

Ik heb daar 2 stroken betonplex aangeschroefd waar mee ik het tafeltje met lijmklemmen tussen twee losse tafels vast zet (zie foto vorige post). De balk kan heen en weer schuiven in 2 gleuven van de freestafel zoals je ziet. De plaat van de cirkelgeleider komt in de plaats van de balk en zet ik vast met de 2 T-bouten die bij de balk horen. Hij kan dus heen en weer schuiven in de gleuven die voor de balk bedoeld zijn.

Uitmeten van de diameter is heel simpel: De draaipen is 10 mm diam. Het is nu een kwestie van met de schuifmaat om de frees en de pin heen meten voor gaten en tussen de frees en de pin voor "wielen". En dan niet vergeten met de 10 mm diameter van de pin rekening te houden :mrgreen: De diepte stel ik gewoon in met de fijn instelling van de diepte-instelling van de frees. In plaats van infrezen met de frees druk je nu de plaat over de frees heen a.h.w. De diepte kan ik ook nauwkeurig met de schuifmaat meten met een hulpplaatje van aluminium met een bekende dikte wat tijdelijk over de frees heen valt om uit te meten. Echt nodig is dit meestal niet omdat de verdeling op de freesmachine al op 1/10 mm nauwkeurig is. Dit werkt natuurlijk alleen als je ook een freesmachine hebt met een aparte draaiknop voor het fijn instellen van de diepte. Op goedkopere en simpelere machines zit dat er meestal niet op..

De pin is van een stukje rond messing die met een 50 mm M6 inbusbout vast zit. Wat een beetje lastig is is om deze pin precies haaks op de plaat te krijgen. Daarom heb ik een 30 mm carrosseriering ring onder zitten. Die is vlak ingeboord in de plaat met een speedboor en vastgelijmd met 5 min epoxy. Aan de onderkant zit gewoon een M6 inslagmoer die ook ingeboord is zodat ook daar de plaat vlak blijft. Voor de stevigheid zit die ook vastgelijmd met 5 min epoxy.

Het is wel erg oppassen met deze constructie want het is best wel behoorlijk gevaarlijk met zo'n snel draaiende frees zonder bescherming. Dus kinderen, kanaries en katten ver uit de buurt houden en zelf niet teveel koffie drinken ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 2659
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Nijkerk

Re: Frezen.....

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 08 apr 2011, 19:03

he-le-maal duidelijk!

Pjotr schreef:.......en zelf niet teveel koffie drinken ;)


maar ook zeker niet te weinig :wink:
BMW R1150GS Adventure

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 19147
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Frezen.....

Berichtdoor Pjotr » zo 12 jun 2011, 16:28

.

Oh ja, er was toch ergens een goede reden om géén goedkope frezen te gebruiken EN een veiligheidsbril op je neus te zetten?

El-Cheapo-frees.jpg


Nou ja, gisteren zaterdag 4 uur en je mist een 6 mm freesje. Dus snel nog even voor sluitingstijd naar de dorps Fixet en voor 12 euries nog eentje gescoord. Zonde van de moeite :(

Deze draaide op 22.000 rpm met een voorzet van 2 mm. Gelukkig zit er op mijn frees een goede stofafscherming en vloog het afgebroken stuk de stofzuiger in. Je zult het anders maar om je oren krijgen :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3064
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Frezen.....

Berichtdoor Arno » zo 12 jun 2011, 16:38

Balen.

Ik wil niemand aanzetten tot onverantwoord klusgedrag (dus vooral dragen die bril) :) , maar ik heb al wat freesjes zien breken en eigenlijk schieten ze nooit weg. Vooral de kleine rechte freesjes hebben zo weinig centrifugaalkracht, dat ze vrijwel direct door het materiaal gestopt worden en omvallen.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 19147
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Frezen.....

Berichtdoor Pjotr » zo 12 jun 2011, 16:45

Oh dat is een geruststelling ;) Ik hoorde anders toch wel een flinke tik tegen het plastic van de afscherming. Maar 2 mm is ook niet veel om in vast te blijven zitten. Juist omdat die kleine freesjes weinig kunnen hebben oefende ik weinig kracht uit. Het eerste stukje ging als een mes door de boter en toen was het plotsklaps over. Dit was dus ècht bagger kwaliteit.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3064
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Frezen.....

Berichtdoor Arno » zo 12 jun 2011, 17:09

Pjotr schreef:Ik hoorde anders toch wel een flinke tik tegen het plastic van de afscherming.


Ja, soms tollen ze nog wel even door, maar het is echt niet zo dat ze als een kogel door de ruimte schieten :)

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 1336
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Frezen.....

Berichtdoor MichaelB » zo 12 jun 2011, 20:48

Deze was 2,75 euro 8-[ :-#

LASMSIMG_0037.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Frezen.....

Berichtdoor EppeRRR » do 16 jun 2011, 0:03

Afbeelding

Vanavond een beugel aangepast tot cirkelgeleider. Zag de 2 delen naast elkaar liggen en kon het niet laten :D
Moet nog even een stukje trespa hebben om deze wat universerel te maken maar 1 dezer dagen eens kijken of hij met het eerste gat (wat volgens mijn) met een straal van 80mm kan frezen.

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Frezen.....

Berichtdoor EppeRRR » di 21 jun 2011, 18:22

Resultaat :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 2659
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Nijkerk

Re: Frezen.....

Berichtdoor MechanicalAnimal » di 21 jun 2011, 21:43

Goed bezig Epppppppppeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!
BMW R1150GS Adventure

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Frezen.....

Berichtdoor EppeRRR » di 21 jun 2011, 23:32

Dank u :D

Moet nu alleen nog een plaatje eronder maken zodat hij traploos instelbaar is. Hoekijzertje heeft nu 2 gaten om aan het plaatje te kunnen bevestigen.
Zal eens kijken naar iets van trespa, heb nog wel een stuk van 8mm dik liggen alleen is die niet zo heel breed. Rockpanel is net niet hard genoeg.
Vrees/Frees dat ik bij de action of xenos langs moet voor onderdelen :P

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 2659
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Nijkerk

Re: Frezen.....

Berichtdoor MechanicalAnimal » wo 22 jun 2011, 10:46

EppeRRR schreef:Dank u :D

Zal eens kijken naar iets van trespa, heb nog wel een stuk van 8mm dik liggen alleen is die niet zo heel breed. Rockpanel is net niet hard genoeg.


Heb je niet op zolder nog een stukje kliklaminaat liggen? Dat s vrij dun en zo hard als de pest. Wordt vaker gebruikt als zool voor een doe-het-zelf-cirkelgeleider. Ikzelf heb gewoon 6 mm MDF eronder.
BMW R1150GS Adventure

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 19147
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Frezen.....

Berichtdoor Pjotr » wo 22 jun 2011, 11:03

Het maakt niet zoveel uit wat je gebruikt, ik had er eerst een van 9 mm berken multiplex. Zorg wel dat het niet te dik is zodat de frees er nog voldoende diep doorheen komt.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 2659
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Nijkerk

Re: Frezen.....

Berichtdoor MechanicalAnimal » wo 22 jun 2011, 11:16

Precies, in 9/10 gevallen steunt de hele vlakke zool op je werkstuk. Dan maakt het niet zo uit hoe rigide de zool is.

Hoe dunner je zool is, hoe meer er van je freesdiepte overblijft omdat je frees niet een dikke zool hoeft te overbruggen.
BMW R1150GS Adventure

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Frezen.....

Berichtdoor EppeRRR » wo 22 jun 2011, 22:20

Komt wel goed, trespa wat ik nu heb liggen is zo'n 8mm dik. Moet iig nog een langere frees halen (praxis kon ik ze vanavond niet zo snel vinden) wanneer ik in dikkere platen wil frezen.

Gebruikersavatar
morca
Berichten: 272
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Frezen.....

Berichtdoor morca » wo 13 jul 2011, 19:02

ik moet ook aan de frees,
maar ik heb nog niet veel vreeservaring.
Ik wil een rond gaatje maken van 7,8 en dat moet rond uitlopen,trompetvorm om turbulentie te voorkomen.

Nu lees ik over een gaatje in het midden boren de frees daar in rond draaien tot je door het hout bent,
Nou was ik bij de winkel maar een rond vreesje waar dit mee kan of die manier kende ze niet.taps toelopend in een ronding
het is ook de bedoeling de kastranden af te ronden
Kan dit met een kant en klaar vreesje ,of moet ik gewoon freesje hebben en dan laagje voor laagje tot het rond afloopt..

Heb even gauw gelezen zo te zien moet ik een geleider zelf maken

Daarbij komt nog dat ik niet goed weet welke frees een festool is wel goed maar ook iets duurder als de andere merken
iemand tips welke machine en hoe ronde kanten aan een kist en in een 7,8cm gaatje te maken

Vgr ,Morca

Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Frezen.....

Berichtdoor Leon » wo 13 jul 2011, 19:40

Bedoel je een afrondfrees/kwartrondfrees? Zie bijv.:
http://shop.jvl-europe.com/epages/61425 ... frondfrees
Wat je waarschijnlijk wilt is met een rechte frees de 7.8 cm cirkel frezen, en daarna met een afrondfrees de ronding erin maken. Dat is de gebruikelijke manier van werken.

Gebruikersavatar
morca
Berichten: 272
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Frezen.....

Berichtdoor morca » wo 13 jul 2011, 20:46

Leon schreef:Bedoel je een afrondfrees/kwartrondfrees? Zie bijv.:
http://shop.jvl-europe.com/epages/61425 ... frondfrees
Wat je waarschijnlijk wilt is met een rechte frees de 7.8 cm cirkel frezen, en daarna met een afrondfrees de ronding erin maken. Dat is de gebruikelijke manier van werken.

Ja dat bedoel ik :D
Het is nieuw voor mij dus kan me niet goed voorstellen hoe je strak in een rondje kan draaien,ik moet een soort geleider gaan maken vermoed ik ,heb het topic vluchtig doorgelezen.
Ik wilde met de decopeer de gaten maken maar met de frees is wel iets mooier voor mij.
Dacht alleen het afronden te frezen maar je kan er ook de gaten perfect mee maken.
Dat werkt gewoon met een gaatje midden in het te frezen gat te boren,en dan rond draaien en steeds iets dieper,Als ik het goed begrijp?
Maar een rond gat afronden met een afdondfrees,kan ik zo zelf even niks op verzinnen...

De meeste frezen hebben hier zelf toch geen geleider voor? In de winkel word ik niet veel wijzer,dus kom het eerst hier maar eens vragen voordat ik iets koop.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 19147
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Frezen.....

Berichtdoor Pjotr » wo 13 jul 2011, 21:10

morca schreef:De meeste frezen hebben hier zelf toch geen geleider voor? In de winkel word ik niet veel wijzer,dus kom het eerst hier maar eens vragen voordat ik iets koop.

Slechte winkel dan... Afrond frezen hebben een kogellagertje om de frees te geleiden langs de rand van het gat. Daarmee maak je dan de rand afgerond door ook steeds dieper een randje weg te frezen.

Voor een flinke afronding, zeg met een straal groter dan 12mm, heb je wel een zwaardere machine nodig. Met een simpele goedkope kom je niet weg dan, alleen met veel ervaring misschien.

Afrondfrees.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

b_force
Berichten: 12365
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27

Re: Frezen.....

Berichtdoor b_force » wo 13 jul 2011, 21:33

Het is überhaupt maar de vraag of 12mm -door die grote diameter- wel in je bovenfrees past.


Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten