Lijmklemmen, welke?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

jurriaan

Lijmklemmen, welke?

Berichtdoor jurriaan » zo 18 mar 2007, 21:34

Welke lijmklem van de bouwmarkt is een aanbeveling? (met 4 lijmklemmen kan ik geen kasten bouwen)

De één handslijmklem van de Gamma (6,95 in de voordeelbak) is redelijk maar de spankracht zou groter mogen.
Apple user

richard

Berichtdoor richard » zo 18 mar 2007, 22:23

Zelf gebruik ik goedkope lijmklemmen. Maar meestal schroef ik de verbindingen, de klemkracht wordt dan door de spaanplaatschroeven geleverd. Na uitharden van de lijm haal ik de schroeven er weer uit en zet ik er deuvels voor in de plaats.

Met de eenhands klemmen die op een kitspuit lijken heb ik slechte ervaringen, gammele dingen die ook scheef klemmen.

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » zo 18 mar 2007, 22:44

Ik gebruik al jaren de 5 euro lijmklemmen uit de voordeelbak van de gamma. Ze hebben niet alleen de kleintjes, maar ook de stevige groter versies (zijn iets duurder, maar werken prima)

Afbeelding
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » zo 18 mar 2007, 23:05

Edo schreef:Ik gebruik al jaren de 5 euro lijmklemmen uit de voordeelbak van de gamma. Ze hebben niet alleen de kleintjes, maar ook de stevige groter versies (zijn iets duurder, maar werken prima)
Idem dito, en veel (extra) lange want ze zijn nooit lang genoeg op de een of andere manier ;). Zou je voor zo'n collectie een A-merk nemen, dan wordt het een fortuin aan lijmklemmen en dat is zonde. Wel twee stuks van die dingen die je met 1 hand kunt bedienen, ook bij de Gamma e.d. te vinden. Veel duurder, veel betere kwaliteit/duurzaamheid, maar vooral: ontzettend handig voor 'die eerste klem' als je een hand tekort komt bij wat grotere projecten.
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

De Timmerman

Berichtdoor De Timmerman » zo 18 mar 2007, 23:09

[quote="richard"]Na uitharden van de lijm haal ik de schroeven er weer uit en zet ik er deuvels voor in de plaats[/quote]

Waarom haal je deze schroeven er weer uit? Als de schroeven aan de binnenkant zitten, laat ik ze altijd zitten. Is dit niet verstandig?

Overigens is het prima werken met de "goedkope rommel" van de bouwmarkt. Ik heb wel enkele duurdere exemplaren voor de handigheid: van die klemmen die je met één hand kunt bedienen en een paar van Festool. Deze laatste kan ik op 1001 manieren gebruiken bij mijn zaagtafel en zaagliniaal.

markje

Berichtdoor markje » ma 19 mar 2007, 13:17

Ik gebruik die goedkope 1 handsklemmen om te zorgen dat het boeltje blijft zitten en dan gaat er om de +/- 10 cm een schroef in en daarna gaat de klem er weer af.

Ik werk niet met deuvels, daar heb ik een hele slechte ervaring mee, bovendien wil ik graag een kast in klap in elkaar lijmen en dat is het handigst met schroeven.

Groeten Mark

richard

Berichtdoor richard » ma 19 mar 2007, 22:00

De Timmerman schreef:Waarom haal je deze schroeven er weer uit? Als de schroeven aan de binnenkant zitten, laat ik ze altijd zitten. Is dit niet verstandig?
De schroeven laten zitten kan ook prima. De gaatjes moet je wel goed afstoppen maar dan blijft er altijd nog het risico dat het zich op den duur door de laklaag gaat aftekenen. (met deuvels trouwens ook)

Ik heb de schroeven bij mijn laatse bouwwerk na uitharden van de lijm vervangen door deuvels met het idee dat houten deuvels beter bij de materialen spaanplaat en MDF past dan het metaal van de schroeven. Deuvels pakken beter in het spaanplaat. Bovendien kun je de schroeven hergebruiken 8)

De kast is gebouwd met een combinatie van spaanplaat, MDF en multiplex, afgewerkt met bladlood en vilt.

Het spaanplaat van de kast is aan de buitenzijde bekleedt met een dunne laag MDF voor een betere afwerking.

pulsie

Berichtdoor pulsie » za 24 mar 2007, 15:59

richard schreef:Bovendien kun je de schroeven hergebruiken 8)

Zuinige Hollander? O pardon Fries :lol:

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”