Ervaringen bovenfrees merken/typen

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Chris_T

Ervaringen bovenfrees merken/typen

Berichtdoor Chris_T » do 08 jan 2009, 2:03

Beste medehobbyisten,

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik nieuwsgierig naar de ervaringen van verschillende merken bovenfrezen.
Enkele dagen geleden heeft namelijk het noodlot toegeslagen en is mijn Topcraft bovenfrees bij het wegzetten naar beneden gekukelt.
Gevolg; een half afgebroken handvat en half kapotte/kromme diepte instelling.
Tijd voor een nieuwe bovenfrees dus!

Omdat ik met de Topcraft meer bezig was met het checken/herinstellen van de continue verlopende diepteaanslag en het ding de hele tijd ging schranken, wil ik toch een stapje hoger op gaan en een goede middenklasse bovenfrees nemen.
Festool en Metabo maken fantastisch spul, maar de prijzen daarvan liggen jammer genoeg buiten mijn budget.

Mijn eerste oog is gevallen op de Bosch 1200AE
Voor de prijs ziet deze er erg aantrekkelijk uit.
Een keus heb ik echter nog niet gemaakt, daarvoor wacht ik eerst op de ervaringen ;).
Daarbij ben ik vooral benieuwd naar de nauwkeurigheid en handelbaarheid van het apparaat.

Alle ervaring is natuurlijk welkom.
Er zullen vast wel meerdere geinteresseerden zijn en het kan de toekomstige zelfbouwer een handje helpen in het maken van een goede keuze.

Bij voorbaat dank.

sevenup

Berichtdoor sevenup » do 08 jan 2009, 8:38

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » do 08 jan 2009, 14:36

Voor mij nooit meer Black & Decker !

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 08 jan 2009, 14:52

+1 de preciesie ontbreekt compleet, en dat is nou net waarvoor je een frees hebt...

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » do 08 jan 2009, 15:14

Let bij je aankoop op de asdikte van de freesjes die in de machine passen. Ik heb een Bosch die alleen 6mm aankan. Die zijn soms net wat moeilijker te krijgen. En nooit "in de aanbieding".

Boerenterprise

Berichtdoor Boerenterprise » do 08 jan 2009, 18:42

+2 B&D is tegenwoordig echt geen goed gereedschap. Persoonlijke voorkeur gaat tegenwoordig uit naar Metabo.

Paul

Berichtdoor Paul » do 08 jan 2009, 19:42

sluit me geheel aan bij boerenterprice en anderen, hoogteverstelling van de blackendecker is niet om over naar huis te schrijven

Joost

Berichtdoor Joost » do 08 jan 2009, 19:57

Hey Sikalot,

Ik ben een bezitter van de 1200 AE. Hier zuigt de diepte instelling ook aan alle kanten. Veel te onnauwkeurig. Ook zit de frees niet goed in het midden waardoor als je de copieerfrees gebruikt, de ene kant anders wordt dan de andere. Ik heb hem terug gebracht en een nieuwe gekregen, maar deze had hetzelfde probleem.

Mijn advies, niet kopen. [-(

Mijn vader heeft de allergoedkoopste Ferm en deze vind ik beter dan de Bosch. Deze heeft tenminste een fijnafstelling voor de diepte...

Succes.

P.s. hij is ook veel te lomp en te zwaar, werkt niet prettig. Toch nog een positief puntje..er zit een stofafzuiging bij, wat (nagenoeg) stofvrijfrezen mogelijk maakt. Handig als het buiten vriest.....

Groet Joost

Ben de laatste tijd ook meer van Metabo. Prima spul, maar wel wat duurder.

De Timmerman

Berichtdoor De Timmerman » do 08 jan 2009, 20:28

FR_Aad schreef:Let bij je aankoop op de asdikte van de freesjes die in de machine passen. Ik heb een Bosch die alleen 6mm aankan. Die zijn soms net wat moeilijker te krijgen. En nooit "in de aanbieding".

Waarschijnlijk kun je het klemmetje waar je je freesje inklemt vervangen voor een 8mm exemplaar. Heb ik ook gedaan in mijn Bosch.

Ik heb overigens de goedkoopste Bosch (OF 500 of iets dergelijks) en ben hier heel tevreden over. Ik werk ook wel eens met een geleende Festool. Qua veelzijdigheid ongekend, qua prijs ook (factor 4 of 5 duurder dan een Bosch....)

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 08 jan 2009, 22:59

Bedankt voor de reacties allemaal,

Ik was al bang dat de diepteinstelling niet goed was van de Bosch, wat ontzettend jammer is.
Hij lag namelijk lekker in de hand, veel lichter dan de Topcraft en bovendien kon ik bijna met 1 vinger de frees naar beneden drukken, zo soepel.
Het ziet er naar uit dat ik voor een frees met en goede diepteinstelling toch wat dieper in de buidel moet gaan tasten..

De freesmachines van Ferm en Topcraft lijken als 2 druppels water op elkaar en komen waarschijnlijk uit dezelfde fabriek.
Ik vermoed zelfs dat Topcraft door Ferm geïmporteerd wordt ;).
Voor mijn geen optie dus.

Toch maar even kijken naar een Metabo.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » do 08 jan 2009, 23:39

Of jezelf verwennen met `n echte.... , n Festool :wink:

b_force

Berichtdoor b_force » vr 09 jan 2009, 0:21

DeWalt.... :roll:

Maargoed kost allemaal een hoop poen.

Het is ook hoe handig je zelf met bepaalde dingen om kunt gaan.
Ik gebruik al tijden een simpele Einhell en eerlijk gezegd heb ik nog nooit een fout gemaakt met het ding.
Dat terwijl de hoogte meting idd niet fijn is (sterker nog, bij mij is hij er niet meer), maar dat kun je prima oplossen door met een goede schuifmaat rekening met bepaalde dingen te houden.

Voor MDF is dit ding prima en kun je gemakkelijk een flink stuk weghalen.
Voor harder hout moet je het in delen doen, maar dat is ook geen ramp.
Niet ideaal voor sommigen, maar wat ik hier mee wil zeggen is dat het prima kan.

Heb je een geldboom, neem een DeWalt of Festool.
DeWalt kun je echt verkrachten en het blijft het doen.

Heb minder geld, een Metabo.
Neem je genoegen met herrie(lawaai), Bosch.

Wil je gewoon eens kijken wat het is (en ben je bereid zelf extra handelingen te doen)
De rest...

It's all up to you.
Anders leen je eens van iemand een frees en kijk je wat je daarvan vindt.

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » vr 09 jan 2009, 0:37

Nog geen Makita hier langsgekomen?

Echter, vind ik die merkendingen maar van redelijk ondergeschikt belang. Want er zijn genoeg mensen die vinden het per sé nodig om een Porsche te kopen, omwille dat ze harder door de bochten kunnen gaan dan met een Opel Corsa. Nu is het zo dat de Porsche veel meer dingen aan boord heeft om het ook werkelijk te kunnen. Die auto kan wel met 80 door die bocht. Maar nu gaat sjonnie in deze auto zitten en heeft zijn auto wat oncharmant dicht bij een boom geparkeerd. Hoe kan dit nou? De auto zou het toch moeten kunnen? Sja, maar de bestuurder kon het niet. Sterker nog, met de goede technieken en controle zul je met een Opel Corsa sneller door een bepaalde bocht heenkunnen dan met een Porsche.

Mensen die een bandschuurmachine van 500 euro willen maar niet eens weten hoe ze een vijl moeten vastpakken.

Het is deels de machine die het mooie werk aflevert, maar ook voor een groot deel de ge- of misbruiker.

Het uitzoeken van materieel is dermate smaakgebonden dat fanboyachtige reacties zonder duidelijke onderbouwing niet echt veel waard zijn. (DeWalt!!!1111oneonehonderdelf etc) ;)
Laatst gewijzigd door jantje-secuur op vr 09 jan 2009, 0:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Forumregel 5: SARK heeft er een plaatje van

b_force

Berichtdoor b_force » vr 09 jan 2009, 0:40

En zo is het maar net Interficior!

8)

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » vr 09 jan 2009, 9:40

Interficior je hebt gelijk.
Maar het is toch een pak aangenamer werken met festool hoor. Het zijn de kleine doordachte en handige dingen die zulk gereedschap goed maakt.
En het is niet alleen dat. Ik had hiervoor een 1500watt budget frees en nu een 1010watt festool. De motor is toch een heel pak degelijker en krachtiger. Met de budgetfrees heb ik ook mooi kunnen frezen maar het koste me de nodige voorbereiding en ik heb rekening gehouden met de afwijkingen op het toestel. Met de festool gaat het gewoon veel gemakkelijker en sneller.

mvg,

Tim

ps: ik heb geen aandelen in festool maar ben er wel heel gelukkig mee

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 09 jan 2009, 11:08

ik ben er echt niet beter mee gaan frezen, maar met m'n Metabo komt er echt een veel mooier resultaat uit m'n handen dan met de B&D, daar heb ik werk overnieuw moeten doen omdat het ding gewoon niet nauwkeurig genoeg was, noem het speling, noem het toleranties, noem het preciesie, whatever; met de Metabo 2x meten, instellen, en t gaat gewoon goed. nu moet ik alleen wat overnieuw doen als ik zelf kluns (t ding laten kantelen bv), en daar helpt idd het duurste merk niet tegen... wel tegen fouten van het apapraat, ga je met je eigen stuurkunst de zelfde bocht met de zelfde snelheid in, dan zal je met je Porsche een veel grotere kans hebben om er heel uit te komen dan met een verso... want de chauffeur is een geveven, de vraag van de chauffeur is welke auto die moet kopen...

Rien Kleinjan

Berichtdoor Rien Kleinjan » vr 09 jan 2009, 17:27

Ik ben zo'n 20 jaar geleden begonnen met een Bosch frees. Na anderhalf jaar gaf hij helaas de geest ..... via de zaak toen een Hitachi M8 gekocht. Wat een verschil ! Veel meer stabiliteit en rust in het freeswerk. Kwam nog bij dat de frezen nu niet meer verbrandden. Doordat de Bosch problemen had met frezen in betonplex kon ik niet genoeg snelheid halen en liepen de frezen snel warm. Met de Hitachi bestond dat probleem niet. Technisch gesproken is dit alles een gevolg van de stabilere spindel van de Hitachi.
Conclusie : koop gelijk een goede zware machine en je hebt een machine voor het leven. Van goedkoop gereedschap krijg je altijd spijt en moet je alsnog iets goeds kopen. Resultaat : twee keer zo duur dan in een keer een goede kopen en een hoop frustraties.
Goed gereedschap is het halve werk, de rest is vakmanschap.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » vr 09 jan 2009, 23:28

Ik zou ook graag van alles wat ik aan gereedschap koop direct iets goeds kopen en er levenslang mee doen. De realiteit is dat dat voor mij niet betaalbaar is. Voor gereedschap waar ik niet bekend mee ben, begin ik daarom vaak met iets goedkoops. Geen man overboord als ik het uiteindelijk zelden of nooit gebruik. Soms voldoet het goedkope spul verrassend goed. En als het snel sneuvelt of niet precies genoeg is, is er nog steeds niet veel geld verkwist en weet ik waar ik op moet letten als ik iets beters aanschaf.

Ik frees niet zo veel, heb zo'n goedkope Ferm en voor wat ik er mee doe, voldoet het tot nu toe. Heel precies werk heb ik er niet mee gedaan. Wat ik prettig vind, is dat inschuiven (van de diepte) lekker soepel gaat. Veel betaalbare merkfreesmachines in de bouwmarkt gaan stug en schoksgewijs en zijn daarom veel moeilijker in te stellen dan de verguisde Ferm van een paar tientjes.

Bij bijvoorbeeld accu-boormachines en buigtangen voor CV/koper buis ben ik na goedkoop zonder spijt overgestapt op beter en (veel) duurder spul. Maar mijn bovenfrees, klopboor, haakse slijper, sleuvenfrees, labellen-frees, zaagtafeltje en boorhamer waren goedkoop en zijn tot nu toe goed genoeg voor mij.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 10 jan 2009, 11:52

als het budget de beperkende factor is, zou ik gaan zoeken naar een nette gebruikte van de genoemde betere frezen... m.n. merken die bericht zijn op de profi markt, bv Hitachi *), zijn bomvast uitgevoerd, daar kan je dus prima een 2e handje van kopen

*) ik heb ooit eens een gebruikte bandschuurder van Hitachi gekocht, en ondanks het verweerde uiterlijk is het een prima ding

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 10 jan 2009, 19:21

Nogmaals bedankt iedereen!
Ik ben er nu wel uit dat ik toch naar de semi-professionele markt moet gaan kijken.
Nauwkeurigheid is iets van wat ik ontzettend belangerijk vind en als ik de verhalen zo lees dat laten de goedkopere modellen en zelfs modellen uit de middenklasse dat vaak afweten.
Ok er is veel te bereiken door de instelling de hele tijd te controleren, maar dat is iets wat ik nou juist niet wil.
Het is erg vermoeiend en bij moelijke freesvormen is bovendien de kans veel groter dat er een foutje insluipt.

Op dit moment ben ik toch aan het kijken naar een Festool, Hitachi of Dewalt.
De Metabo signal 1229 had ik eerst op het oog, maar de blijkt nogal een kleine freesopening te hebben, aangezien ik het ook een beetje wil misbruiken als kantenfrees valt die helaas af.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 10 jan 2009, 19:55

Paar jaar een Metabo bovenfrees, en erg tevreden mee.
Rob.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 10 jan 2009, 21:23

Sikalot schreef:De Metabo signal 1229 had ik eerst op het oog, maar de blijkt nogal een kleine freesopening te hebben, aangezien ik het ook een beetje wil misbruiken als kantenfrees valt die helaas af.
de opening in de voet is idd niet echt groot, waardoor ik idd een werkloze 45° kantenfrees heb.... verder een prima frees

buisje

Berichtdoor buisje » za 24 jan 2009, 19:29

Ik heb een simpel ding, ferm 550W. Doet het prima, voor grote afrondingen moet je meerdere keren erover, ivm lage vermogen. Toerental is regelbaar, diepte netjes in te stellen. 2 spantangen zitten erbij, 6 en 8 mm. De voetplaat heb ik gecopieerd van een plaatje mdf om er kleine radii mee te frezen.

Belangrijkste bij het bovenfreesgebeuren is hier nog niet genoemd: de frees!

Voor het frezen gebruik ik die simpele hartmetalen dingen niet, maar een 6mm aluminium (snelle spoed) HSS frees. Die snijdt mooi door het materiaal ipv dat hij het eraf ramt/slaat. Hartmetaal drukt mdf in platen naar boven. Die cheapo HM frees setjes zijn leuk om te oefenen. Voor mooi werk koop een (duur :( ) kwalitatief goed freesje

Boerenterprise

Berichtdoor Boerenterprise » za 24 jan 2009, 22:38

In zeker zin ben ik het met jou eens, maar .............. HM freesjes zouden het MDF er af slaan/ rammen?? Ik denk dat je hier een fundamentele fout begaat, door een bepaalde materiaal kwaliteit te beoordelen op het "misbruik" er van door onze "kier" kijkende mede mens. Hard Metaal of Hoge Sterkte Staal frezen verschillen zeer zeker in hardheid/ kwaliteit, maar dit is met name te merken wanneer het gebruikt wordt voor harde materialen, zoals metalen. Maar voor MDF maakt dit totaal niets uit. Het is een zeer zacht materiaal, maar dat weet jij ook. Als je echter een goede kwaliteit frees koop HM koopt (lees: europese makelij) Dan zal deze ook als een mes door boter/ (MDF) gaan en je zult er zeker lang plezier van hebben. Wat niet weg neemt dat er met een HM frees iets meer aandacht besteed moet worden wanneer het gebruikt wordt voor het snijden van een harder materiaal. Vaak wordt een materiaal als "slecht" beoordeeld, terwijl het niet goed toegepast/ gebruikt wordt. Een goed voorbeeld hiervan is kunststof. Kunststof is uit de huidige samenleving niet meer weg te denken. Het wordt steeds vaker als vervanger van metaal toegepast. Als er echter een product gekocht wordt, en deze kapot gaat, wordt er veelal gewezen naar het kunststof. Echter wanneer er een juiste keuze wordt gemaakt voor de toepassing van een kunststof, is het materiaal vaak niet als boosdoener aan te wijzen.

Chris

buisje

Berichtdoor buisje » za 24 jan 2009, 22:44

HM heeft een vlakke spaanhoek. HSS frezen hebben een mooie schroefvorm. Maar goede frezen zijn goud waard, ook HM frezen 8)

HSS betekent trouwens: High Speed Steel, Carbonstaal met toevoegingen zodat het niet ontlaat bij hogere temperaturen. HM is een gesinterde metaal-carbiden verbinding en dus knoert hard :lol:

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”