Ervaringen bovenfrees merken/typen

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Boerenterprise

Berichtdoor Boerenterprise » za 24 jan 2009, 23:12

Buisje,

Beide frees soorten hebben een positieve snijhoek anders wordt het verwijderen van materiaal echt een drama en dan maakt het niet uit wat voor materiaal je er mee wil verwijderen.
Inderdaad goede frezen zijn goud waard, daar valt niet over te twisten. Beter dus om de €15 setjes te laten voor wat ze zijn.
Ik geef toe dat ik de twee materialen omgewisseld heb (het is ook al weer een tijdje geleden). :oops: :oops: , maar ik vatte het eerst op, als zijnde: HM frezen zijn kl#ten. Daar ben ik het dus niet mee eens.

HSS frezen hebben (naar mijn mening) zeker niet per definitie een schroefvorm. Dit is ook afhankelijk van de "soort" frees die je koopt.

Maar goed, laten we het maar laten voor wat het is.

Chris

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 25 jan 2009, 9:59

betaalbare goede bovenfrees staat voor mij gelijk aan Perles OF808

Dit is een copy van de beroemde ELU freesmachine.
Een copy is het eigenlijk niet, want ze zou naar verluid worden vervaardigd in dezelfde fabriek en op dezelfde lijn als de 3x duurdere Elu's.
Toen ik 25 jaar geleden mijn eerste OF808 kocht - die na 2 huizen, 150 gitaren en weetikveel aantal speakers, nog steeds probleemloos haar werk doet - zei de verkoper mij dat de onderdelen die net buiten de te strenge Elu toleranties vielen, gebruikt werden voor de Perles OF808.

10 jaar later heb ik er nog eenzelfde, maar toerental geregelde, bijgekocht. Ook deze doet nog steeds probleemloos haar werk.
Gewoon niet kapot te krijgen.

Omdat ze identiek is aan de Elu kun je ook alle voor Elu gestandaardizeerde opties op gebruiken. Daaronder bvb houders voor vaste opstelling, spantangen, afzuigadapters, ...

Ze zijn niet overal te vinden.
Mijn stamwinkel "3 hamerkes" in Antwerpen verkoopt ze nog. Ik denk dat ze nu zo'n 80 euro kost zonder electronisch toerental e, 105 euro met toerental controle. Op eBay kom je ze ook af en toe tegen.

Het enige minpunt voor mij is de toerental regeling. Bij het frezen heb ik meestal weinig geduld en gebruik daardoor een nogal hoge voersnelheid. De toerentalgeregelde machine heeft een koppel protectie. Dat wil zeggen dat hij in beveiliging gaat als hij teveel weerstand ondervind. Dan moet je 3 seconde wachten waarna hij terug begint te draaien.

Ed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

indoubt

Berichtdoor indoubt » zo 25 jan 2009, 11:01

Ziet ziet er inderdaad mooi uit. Ik doe dan hoofdzakelijk op een redelijk zware machine maar met een relatief kleine voet. Van de meeste machines zijn de voeten te groot (voor wat ik er mee wil). Ik hou deze in gedachte

Ooit, als test en voor m'n eerste zelfbouwluidspreker, zo'n goedkope, kleine, Ferm gekocht (iets van 50€). Die doet het dus uitstekend en is tot op heden niet kapot gegaan. Wel een keer last gehad met de schakelaar maar dat is alles. Elke keer dat ik er wat mee moet frezen denk ik dat het de laatste is maar voorlopig heeft ie het toch maar gedaan. (4 subwoofers, 12 luidsprekers, 2 centers)

Nauwkeurigheid is geen probleem. Voor wat het gekost heeft is het apparaat redelijk nauwkeurig en het grootste deel van de nauwkeurigheid komt van de gebruiker en niet van het apparaat bij een frees. Het cirkeltool heb ik destijds zelf gemaakt en deze is voldoende solide.

Zou ik hem nog een keer kopen? Nee, waarschijnlijk niet, ik zou voor iets kwalitatief beters gaan maar toen was geld meer een issue als nu en het heeft me toen wel in staat gesteld om te frezen. Als de kwartjes tellen zou ik de ferm niet voorbijlopen.

Met goedkope cirkelzagen heb ik wel slechte ervaringen qua nauwkeurigheid, met name afkortzagen. Voor cirkelzaag heb ik een 62 kg wegende metabo gekocht 8)
Laatst gewijzigd door indoubt op di 27 jan 2009, 0:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Always be in doubt until sure

b_force

Berichtdoor b_force » zo 25 jan 2009, 15:59

Zo Ed, 100 euro voor zo'n ding is niet bepaald duur.
8) , misschien dat ik ooit ......

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 25 jan 2009, 17:27

De Ferm-gebruikers lijken toch wel te bevestigen wat ik eens noemde, maar wat bij bij velen op weerstand blijft stuiten: Ferm schijnt niet meer de rommel te zijn van weleer. Het is zeker geen merk voor een professional die er veel mee werkt, maar voor wie af en toe een klusje moet doen en niet al te hoge eisen stelt, schijnen de huidige machines prima te voldoen... iets wat niet gezegd kan worden van sommige bekendere merken uit de categorie "huis, tuin & keuken".

Zelf heb ik overigens niets van Ferm, maar dit is de ervaring van een 66-jarige groothandelaar in machines die hoofdzakelijk topmerken repareert en levert aan bedrijven in de omgeving. Via de achterdeur verkoopt hij soms aan particulieren, en voor die groep koopt hij op speciaal verzoek wel eens in bij Ferm. In het verleden deed hij dit wel eens met apparaten uit de professionele lijn van Black & Decker, maar dat merk komt er bij hem niet meer in. Tijden schijnen te veranderen.....

--
Edit: ik heb een klein beetje gejokt. :oops: Mijn vorig jaar aangeschafte haakse polisher is van Ferm.
Voor weinig gekocht om eenmalig een zwaar verweerde auto te polijsten, vanuit de gedachte "als het maar
even draait en blijft draaien
". Weliswaar geen precisiegereedschap, maar hij voelt aan alsof hij mij overleeft.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

Boerenterprise

Berichtdoor Boerenterprise » zo 25 jan 2009, 21:36

Ik heb ook een ferm bovenfrees (niet echt veel gebruikt). Inderdaad ook gekocht toen er nog meer op de centen gelet moest worden. Ik gebruik hem nog steeds, maar heb de lagers pas vervangen, omdat deze helemaal rauw waren. Als ik de lagers had moeten kopen was er een andere frees gekocht, maar ik heb ze gratis van mijn werk kunnen meenemen. Ook vind ik de "lagering" van de diepte instelling slecht. Ik moet aan een kant drukken om de frees naar beneden te krijgen. Toen ik de lager ging vervangen kwam de oorzaak hiervan boven water. Er zit aan een kant iets dat als glijlager door moet, alleen zit er veel te veel spelling op, waardoor de randen als lager fungeren. De chromen staf waar het lager over hoort te glijden heeft het chroom laagje verloren, dus glijden doet ie niet helemaal fijn. Toch wordt hij nog gebruikt, zolang hij het blijft doen..... ooit komt er een betere.

Chris

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 25 jan 2009, 21:58

Dat is dan toch minder. Dat het soms behelpen is met een goedkoop apparaat, is de keerzijde van de medaille, maar speling kan je natuurlijk niet gebruiken bij een stuk precisie-gereedschap.

Had je trouwens geen garantie meer? Ferm hanteert een fabrieksgarantie van 3 jaar.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

structuurinformatie

Boerenterprise

Berichtdoor Boerenterprise » zo 25 jan 2009, 22:01

Tja, het bonnetje.... waar had ik die toch gelaten :oops:

buisje

Berichtdoor buisje » zo 25 jan 2009, 22:32

Nadeeltje van die ferm moet ik ook bekennen. De hoofdspil is vrij dun, of de lagering heel iets te ruim of zo, bij veel verspaning hoor ik de boel resoneren en extra geluiden maken. Verder zit er iets ruimte in de geleidepennen, de diepte aanslag is niet altijd precies gelijk. Ik zou een keer twee goede bussen kunnen draaien, maar dan kan ik beter een semi-professionele kopen.

Maar heb er 2 bureaus mee gemaakt en 1 en ander aan speakers, en ben er erg tevreden over.

http://img128.imageshack.us/img128/4776 ... ersyr3.jpg

Boerenterprise

Berichtdoor Boerenterprise » zo 25 jan 2009, 22:36

Hij werkt inderdaad prima, zolang je met de tekortkomingen weet om te gaan.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 26 jan 2009, 0:41

Wow, de Perles frees ziet er ontzettend goed uit voor die prijs.
Helaas is een paar dagen geleden de knoop al doorgehakt en heb ik een Festool EBQ1010plus aangeschaft.
Het was wel even slikken met de prijs, maar na de ellende die ik gehad heb met de Topcraft model wilde ik niet weer een halve aankoop doen.

Ik denk dat het inderdaad wel klopt over wat er van Ferm (Topcraft) gezegd wordt, als je zo op marktplaats rondkijkt zie je allerlei verschillende modellen met hetzelfde typenummer rondzwerven.
Modellen uit verschillende bouwjaren met kleine veranderingen cq. verbeteren zo te zien.

Hoe dan ook, ik ben wel blij met de aanschaf.
Het gewicht is minder en het formaat een stuk kleiner.
Bovendien gaat de geleiding net als bij de Bosch 1200AE erg soepel.
Nu nog even kijken hoe het in de praktijk voelt!

Hieronder is trouwens even een plaatje van de nieuwe en de oude freesmachine te zien:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 26 jan 2009, 6:24

Zo te zien zijn de meningen elders niet veel anders. Behalve dan.....

Iemand op gitaarnet, over Ferm, schreef:Ik wil eigenlijk wel zo'n ding kopen "voor erbij". Ik heb wel een Festo, maar een extra frees kan handig zijn om minder vaak bitjes te hoeven wisselen, voor minder kritisch werkjes (luidspreker kasten), of om er eentje als tafelfrees in te bouwen.

structuurinformatie

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 26 jan 2009, 16:57

Marp schreef:Zo te zien zijn de meningen elders niet veel anders. Behalve dan.....

Iemand op gitaarnet, over Ferm, schreef:Ik wil eigenlijk wel zo'n ding kopen "voor erbij". Ik heb wel een Festo, maar een extra frees kan handig zijn om minder vaak bitjes te hoeven wisselen, voor minder kritisch werkjes (luidspreker kasten), of om er eentje als tafelfrees in te bouwen.

Feit is wel dat in de gitaarbouw een tolerantie van 1/10 mm gangbaar is.
(hangt ook van de bouwer af.)

hemaworst

Berichtdoor hemaworst » ma 26 jan 2009, 18:45

:( wat toevallig, mijn Aldi Topcraft begint ook wat kapot te gaan. Dat plastikke ding waar mee je de diepte in kan stellen is niet meer te bewegen.

Waar kan ik die Perles 808 kopen? ik kan het nergens vinden op internet(ben ik nou echt zo onhandig met google?). Ik zou het apparaat graag in mijn handen hebben voordat ik hen bestel. Gamma en Praxis hoef ik zeker niet langs?

vinnie411

Berichtdoor vinnie411 » ma 26 jan 2009, 19:09

ben ook een beetje rond aan het neuzen en zie ook erg veel verschil in de herrie die die dingen maken.
festo/hitachi/dewalt allemaal rond de 80/83db geluidsniveau
en bosch/b&d/skil soms zelfs boven de 105 db!!!
momenteel geniet de hitachi m8sa2 dan ook mijn voorkeur samen met de dewalt 614/15 zijn beide ongeveer net zo duur (215 euro)

buisje

Berichtdoor buisje » ma 26 jan 2009, 19:23

sietse

Berichtdoor sietse » ma 26 jan 2009, 19:57

Ik had in héél vroeger dagen es een Black en Decker met de daarbij geleverde feesjes. Die machine was niet zoveel mis mee denk ik, maar de freesjes! Roodgloeiend na ca 10cm freezen. En toen ik dan es een keer toch maar door gezet heb, waren nog al grote boxen, was dat einde machine. Verbrand door de hitte van de frees.
Ik heb nu, na lange tijd geen freesmachine, een Metabo 3620 en Hardmetalen freezen, dus geen HSS. Die freesjes zijn duur, ca 40Euro p.st. maar die doen het tot nu toe in alle houtsoorten prima en gaat mijn machine dus niet stuk.!!
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

hemaworst

Berichtdoor hemaworst » ma 26 jan 2009, 22:12

buisje schreef:http://cgi.ebay.de/PERLES-PROFI-Oberfr%E4se-Fr%E4se-Holzfr%E4se_W0QQitemZ260351780679QQcmdZViewItemQQimsxZ20090125?IMSfp=TL090125166003r23913

ah top! vaag zeg dat ebay, als ik zoek op perles 808 krijg ik helemaal geen resultaten.

Ik heb contact met de verkoper gehad en hij gaat morgen vragen wat verzending naar NL kost. ben benieuwd. iig bedankt voor de tip

buisje

Berichtdoor buisje » ma 26 jan 2009, 22:33

:) Mooi dingetje iig

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 27 jan 2009, 0:22

vinnie411 schreef:ben ook een beetje rond aan het neuzen en zie ook erg veel verschil in de herrie die die dingen maken.
momenteel geniet de hitachi m8sa2 dan ook mijn voorkeur samen met de dewalt 614/15 zijn beide ongeveer net zo duur (215 euro)

Op het geluid van de freesmachine zou ik niet afgaan. Deze speelt een te verwaarlozen rol als je eenmaal de frees in het MDF zet.
Always be in doubt until sure

meanman64

Berichtdoor meanman64 » di 27 jan 2009, 7:27

Ik denk dat je ook moet kijken of er rollagers of naaldlager inzitten dat verschil hoor je dus wel.

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 27 jan 2009, 13:40

hemaworst schreef:
buisje schreef:http://cgi.ebay.de/PERLES-PROFI-Oberfr%E4se-Fr%E4se-Holzfr%E4se_W0QQitemZ260351780679QQcmdZViewItemQQimsxZ20090125?IMSfp=TL090125166003r23913

ah top! vaag zeg dat ebay, als ik zoek op perles 808 krijg ik helemaal geen resultaten.

Ik heb contact met de verkoper gehad en hij gaat morgen vragen wat verzending naar NL kost. ben benieuwd. iig bedankt voor de tip

startprijs 40 euro, en hij is nieuw. Zowieso een buitenkans. Let wel, deze heeft geen toerentalregeling. Leuk om ze beide te hebben. Grote frezen steek je dan in de toerentalgeregelde en kleine frezen in de niet-regelbare.

Ook een beetje vervelend is dat de verkoper nog geen historiek heeft bij eBay

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 27 jan 2009, 13:41

indoubt schreef:
vinnie411 schreef:ben ook een beetje rond aan het neuzen en zie ook erg veel verschil in de herrie die die dingen maken.

Op het geluid van de freesmachine zou ik niet afgaan.

Precies, als Audiofanaat zet je ALTIJD een hoofdtelefoon op als je gaat frezen.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 27 jan 2009, 18:14

Nou dat weet ik nog net zo niet, een gemiddelde gehoorbeschermer zal zo'n 20dB dempen en dat niet overal gelijk.
Met 105dB zit je nog steeds op de 85dB wat behoorlijk hard is voor een constant geluid.
Alsof je zonder bescherming met de 'stillere' frees zit te frezen...
Maar vergeet niet dat ook de omgeving er last van heeft en dat diegene die geen bescherming op hebben wel aan een behoorlijke dosis lawaai zijn blootgesteld (spelende kinderen in de buurt, buur met migraine etc.)
Denk ook aan je medemens/dier!
105dB en 85 dB is daarbij echt een gigantisch verschil.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 27 jan 2009, 18:35

Misschien meten de andere merken wel het geluidniveau, vrij draaiend en op minimaal toerental terwijl weer andere merken het geluidniveau presenteren met een maximaal toerental terwijl er met een 24 mm vlakfrees door hardhout gejakkerd wordt... Dan kom je waarschijnlijk dicht tegen de 130dB uit... Dat gilt nog harder dan de baby van de buren... Weet je trouwens wat meer dB produceert, een drilboor of een jankende baby op 1 meter?

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”