Ervaringen bovenfrees merken/typen

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 27 jan 2009, 18:56

Uit ervaring zeg ik: baby!
(Twee huilbaby's gehad, het gaat over en daar was ik dan ook heel blij om :mrgreen: )
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 27 jan 2009, 19:09

Op een televisieprogramma werd 10dB verschil gemeten tussen een grote Jackhammer en een jankende baby op 1 meter... Waarbij de baby inderdaad won!!!
En daar staan ze niet met een koptelefoon bij....'t is schandalig...
Beetje purschuim dempt aardig trouwens....:twisted:

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op di 27 jan 2009, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 27 jan 2009, 19:14

audiomanics schreef:Beetje purschuim dempt aardig :twisted:

Een lepel pindakaas ook. :mrgreen:
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

vinnie411

Berichtdoor vinnie411 » di 27 jan 2009, 20:06

de b&d pof1400ace geluidsdrukniveau 95 db(A)
geluidsvermogen 106 db(A)
de Hitachi m8v2 geluidsdrukniveau 79 db(A)
geluidsvermogen 90 db(A)
de skil 1833ma geluidsdrukniveau 85 db(A)
geluidsvermogen 96 db(A)
de festool 1010ebq geluidsdrukniveau 79 db(A)
geluidsvermogen 90 db(A)
de dewalt 621k geluidsdrukniveau 85 db(A)
geluidsvermogen 93 db(A)
de ferm prm1015 geluidsdrukniveau 91 db(A)
geluidsvermogen 102 db(A)

je ziet dat er een groot verschil zit tussen de merken.
de buurt zal dat zeker op prijs stellen, ik wel in ieder geval.
en dan gebruik ik gewoon mijn optoplastiken -28db +/-3db
tevens zie je bij de goedkopere dat het opgenomen vermogen veel groter is dan het asvermogen en is een bosch 1400 watt bijna net zo sterk als een festool 1000watt, terwijl je 400watt minder uit je wcd trekt (dit is een complete pc met monitor e.d.)!!!

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 27 jan 2009, 20:12

vinnie411 schreef: terwijl je 400watt minder uit je wcd trekt (dit is een complete pc met monitor e.d.)!!!

Neem een ding van mij aan: dat opgegeven vermogen zul je NOOOOIT halen. Dit is ongeveer de grens waarbij de motor twijfelt over stil staan en ontploffen of rokend door knorren...
't is mij nog niet gelukt om meer dan 500W vermogen te vragen met mijn 900W Kress.. En toen had ie 't echt wel zwaar!!..

Kees

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 27 jan 2009, 20:20

Deze 30 jaar oude Perles OF808E meet 90 db op de grond, gemeten op hoogste snelheid en met de meter op enkele cm afstand (anders pastte het niet op de foto).
Bij halve snelheid ietsje minder muziek.

Als ik de frees in de lucht hou en de meter op 1 meter hou dan gaat er nog 5 db af.

En als ik de stekker uit trek, meet ie nog steeds 36db :?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 27 jan 2009, 23:27

Zoals audiomanics al aangaf, doet allemaal niet terzake. Als je met de frees het hout ingaat, dan gaat het geluidsniveau dramatisch omhoog. En dat is wat telt en waar je de gehoorschade van oploopt zonder bescherming.

P.S. topic starter, ik heb ook die OF 1010 EBQ, heerlijk apparaat. :D
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Arno

Berichtdoor Arno » wo 28 jan 2009, 20:33

Mijn mening over bovenfrezen; Koop vooral een degelijk apparaat. Ik heb veel liever een Makita van de eerste generatie zonder toerentalregeling en superfijnafstelling, dan zo'n Aldi-gebakje met alles erop en eraan. Ik ben meubelmaker, en een collega van mij had eens zo'n Topcraft ding gekocht, omdat hij dacht dat daar toch niet zo veel mis mee kon zijn. Na een paar keer frezen valt de hele freeszool van die geleidestangen! :shock:

hemaworst

Berichtdoor hemaworst » vr 30 jan 2009, 20:27

:( eindelijk antwoord van de verkoper van de perles frees op ebay. verzend kosten zijn 24 euro. Dus ik dacht, "goed, 40 euro +24 = 64 euro, dat wil ik wel betalen." Blijkt dat er al weer 2 mensen tegen elkaar aan het opbieden zijn. Mijn ervaring met ebay is dat het dan een dure aangelegenheid wordt. Ik denk dat ik dus maar af zie van mijn bod, zeker omdat het om de meest eenvoudige versie gaat.

Dus ik meteen verder zoeken naar een normale winkel die Perles verkoopt.
ik heb overal gezocht naar een Perles dealer in Nederland, maar nergens gevonden.

@asterduc: ik kan nergen het telefoonnummer vinden of een url van de 3 Hamerkes in antwerpen. Ik heb het gezocht in de Belgische telefoongids, maar niks gevonden. Weet jij een telefoonnummer?

Verder heb ik de folder van Festool helemaal doorgebladerd: wat een super ongelooflijk goed uitgewerkt concept zeg. jammer dat zo;n frees 400 euro kost :(

vinnie411

Berichtdoor vinnie411 » za 31 jan 2009, 9:13

dan toch via marktplaats op een festool 1010ebq plus gestuit, ga morgen kijken of die de 200 euro waard is.

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 31 jan 2009, 12:52

hemaworst schreef:@asterduc: ik kan nergen het telefoonnummer vinden of een url van de 3 Hamerkes in antwerpen. Ik heb het gezocht in de Belgische telefoongids, maar niks gevonden. Weet jij een telefoonnummer?
(

+32 32338161

Drie Hamerkens denk ik dat de volledige benaming is van de winkel.
Typisch ouderwets 'vader en zoon' bedrijfje aan de haven.
Zij zitten op de Paardenmarkt in Antwerpen.

Hugo77

Berichtdoor Hugo77 » wo 18 mar 2009, 18:22

Interessant topic. Ik verwacht binnenkort mijn eerste freesklus(je) te moeten doen.

Ondanks dat ik beslist geen twee linkerhanden heb, is het werken met een bovenfrees voor mij niet zo vanzelfsprekend als werken met ander gereedschap.

Ik ben benieuwd wie mij uitleg of een linkje kan geven, over hoe je met een bovenfrees een perfect rond gat maakt. Ik heb twee zeer mooie Vertigo kasten staan die ik niet wil verprutsen.

sietse

Berichtdoor sietse » wo 18 mar 2009, 19:51

Had je misschien al gezien, maar toch maar ff.
viewforum.php?f=5
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

vinnie411

Berichtdoor vinnie411 » wo 18 mar 2009, 21:14

Hugo77 schreef:Interessant topic. Ik verwacht binnenkort mijn eerste freesklus(je) te moeten doen.

Ondanks dat ik beslist geen twee linkerhanden heb, is het werken met een bovenfrees voor mij niet zo vanzelfsprekend als werken met ander gereedschap.

Ik ben benieuwd wie mij uitleg of een linkje kan geven, over hoe je met een bovenfrees een perfect rond gat maakt. Ik heb twee zeer mooie Vertigo kasten staan die ik niet wil verprutsen.

als je goede uitleg wil over hoe je verschillende handelingen moet doen met de bovenfrees dan vind ik de volgende site erg nuttig
http://www.hout-draaien.com/frezen.html
is een site met veel uitleg in pdf files (downloaden, printen, bundelen) :D
soms gebruiken ze hulpstukken die je kan kopen, maar nu je ook ziet hoe je ze gebruikt kan je ze goed namaken.

hemaworst

Berichtdoor hemaworst » zo 05 apr 2009, 22:23

de drie hamerkes had de perles niet meer. De baas vertelde dat hij ze niet meer kon krijgen voor een goede prijs. Ik heb de perles OF9E gekocht in een duitse webshop. http://www.sautershop.de/product_info.p ... _OF9E.html.
De shop verzend naar NL voor 7 euro. Ik heb hem via paypal betaald en de volgende dag had ik hem binnen, super.
Afbeelding.
Ik heb er 186euro incl verzenden voor betaald. Het apparaat is gebouwd als een tank. Mooi ook dat hij zachtjes start, ipv in 1x volledig op toeren. het voorkomt de "ruk" aan de frees, zodra hij start. Het aparaat voelt echt 10x steviger aan dan de Bosch en BD frezen in de gamma en praxis.
Wat opvalt is dat hij echt super weinig geluid maakt. Ik ben er erg blij mee. En hij is volledig compatible met Trend frezen, waar erg veel hulpstukken voor zijn. Hoe lang hij meegaat moet nog blijken, ik heb hem net 1 dag binnen :D

De shop heeft ook de 8, die asterduc heeft(denk ik). dat is een ELU mof96 clone, blijkbaar een ikoon in de frees geschiedenis. Kost maar iets van 160 euro.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 13 apr 2009, 15:18

Ondertussen heb ik al wat freeswerkjes verricht met de Festool en wat een heerlijk apparaat zeg!
Instellen en geen omkijken naar :).
Okee om op 1/10mm te frezen is een proefstukje nodig omdat de nulaanslag niet altijd goed in te stellen is, maar daarna gaat het als een trein.
Hij maakt ook een hoop minder herrie en kan veel meer hebben dan het aldi geval (toerental zakt nauwlijks in), bewijst maar weer dat opgenomen vermogen niets zegt over het werkvermogen.

Ik ben er heel tevreden mee en het apparaatje is zeker zijn geld waard (E430.- neergeteld voor de plus versie met geleiderail.

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 14 apr 2009, 8:45

kijk kijk, hier gaan nog heel wat mooie freesprojecten van komen.
Ik ben blij voor jullie dat je een degelijk apparaat hebt gekocht.
Zulk een frees gaat een leven lang mee en kan altijd ingezet worden.

Laatst nog een kennis die vroeg of hij mijn wipzaag mocht lenen om een uitsparing in zijn keukenblad te maken omdat de nieuwe koelkast een ietsje te hoog was. Nu, dat zou niet goed gekomen zijn met die zaag.
Heb er de bovenfrees tegenaan gezet. De uitsparing is nu mooi strak en zonder afbrokkeling van het Formica.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 14 apr 2009, 14:26

Wipzaag=decoupeerzaag :-) Wat een prachtig woord!
(Jullie Belgen zijn een stuk minder "Engels" ingesteld dan wij Nederlanders.)
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 14 apr 2009, 15:44

Leeuwarden schreef:Wipzaag=decoupeerzaag :-) Wat een prachtig woord!

haha, Jan, dat is zo.
Een decoupeerzaag, sjonge, kom daar als kind maar eens op.

Jullie Nederlander maken dat allemaal te netjes en veels te ingewikkeld.

Neem nu wat jullie noemen, 'een aktief uitvoerend medewerker van de openbare reinigingsdienst', da's bij ons gewoon 't manneke van de vuilkar!

Het vlaams is zo leuk, zo vanzelfsprekend en verstaanbaar. Als we niet zoveel dialecten zouden hebben was Vlaams allang DE wereldtaal geworden!

b_force

Berichtdoor b_force » di 14 apr 2009, 16:31

vuilnisman, bedoel je gewoon :wink:

AntonZ

Re: Ervaringen bovenfrees merken/typen

Berichtdoor AntonZ » di 04 nov 2014, 19:58

Topic kick van heeeeeel lang geleden.

Mijn goedkope Ferm bovenfrees heeft goed dienst gedaan, ik heb voor weinig geld aardig wat cirkeltjes gefreesd en kantjes afgerond. De precisie is echter niet geweldig. Hij begint behoorlijk lawaaiig te worden. Nou is iedere bovenfrees tijdens gebruik een herriebak volgens mij, maar het is duidelijk hoorbaar dat de lagers op hun eind beginnen te lopen. Zoals gewoonlijk ben ik begonnen met een goedkope variant. Soms voldoet dat prima en houdt het jaren vol. Soms merk je dat je zo'n stuk gereedschap eigenlijk zelden gebruikt. En soms is het een openbaring wat je er mee kan maar merk je dat een betere kwaliteit welkom is. Tijd dus voor een betere bovenfrees. Een paar examens gehaald, dus ik vond dat ik wel een kadootje van mezelf verdiend heb. Met dank aan Asterduc voor de tip heb ik een Perles bovenfrees besteld in Duitsland. Snelle en vriendelijke communicatie per email, het pakketje is inmiddels onderweg. Ik ben benieuwd.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 04 nov 2014, 20:22

Ik heb de Triton nog niet voorbij zien komen.
Ik gebruik mijn bovenfrees eigenlijk op zijn kop aan een "tafel" gemonteerd.
Grote voordelen van deze frees vind ik dat hij heel nauwkeurig en eenvoudig op diepte te stellen is, eenvoudig snel in een vergrendeling te zetten waarmee je snel en eenvoudig de frees kan wisselen. Met een kleine, standaard, ingreep (het verwijderen van de veer) is het ding uitermate geschikt voor tafelmontage.
En hij is ook nog goedkoop! Veel frees voor weinig geld.. Wat mij betreft een aanrader. Ik gebruik 'm bijna iedere dag.

http://www.tritontools.com/nl-NL/Model/MOF001

Kees

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » di 04 nov 2014, 21:33

Dat is ook een mooi ding. Volgens mij is Triton wel eens in een ander draadje genoemd. Hij lijkt mij met bijna 5kg wat aan de forse kant voor lichter handgebruik. Ik hou hem wel in mijn achterhoofd voor als ik nog eens een nieuwe voor vaste montage nodig heb (ik heb nog een tweede goedkope bovenfrees op zijn kop in een klein freestafeltje zitten).

asterduc

Re:

Berichtdoor asterduc » do 06 nov 2014, 8:46

asterduc schreef:Zulk een frees gaat een leven lang mee en kan altijd ingezet worden.

... en dat is niet echt helemaal waar.
Vorige week heeft één van mijn Perles freesmachines de geest gegeven.
Ik heb het nieuwe terras van onze achterbuur rond gefreesd.
20 lopende meter van 3 cm dikke composiet planken. Dat ging niet goed.
Het composiet heeft de neiging tot smelten en klemt daarbij het freesje vast als het terug begint af te koelen.
Die aanhoudende zware belasting is de 35 jaar oude Perles teveel geworden.

Jammer. Het was de variant zonder electronische toerentalregeling. Die heeft geen overbelastingsbeveiliging en stopt dus niet als je te sterk aanzet.

Dan

Berichtdoor Dan » do 06 nov 2014, 10:07

Ik heb sinds een paar maanden een makita kantenfrees.
Da's echt een kek dingetje met heel veel mogelijkheden.
Oa een bovenfreesset.

http://www.toolnation.nl/machine/frezen ... m-box.html

Het apparaat neemt 700W op en is naar mijn idee sterk genoeg voor de meeste toepassingen.

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”