Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Aaad

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Berichtdoor Aaad » do 01 jun 2017, 0:14

Aaad schreef:Ik heb zo'n zelfde soort station maar dan van Conrad
https://www.conrad.nl/nl/soldeerstation ... 88415.html
Punt is inderdaad slecht, volgens mij een ijzeren puntje.
Ik heb de slechte punt eraf gezaagd en een 2mm gaatje getapt waarin een stukje dikke koperen aardedraad met 3mm spoed getapt die dienst doet als punt. Zo nu en dan even vijlen en het gaat als de trein.
Ook een stuk koperstaaf op maat gedraaid zoals de originele punt. Werkt ook goed, al moet de punt zo nu en dan van zwarte aanslag worden ontdaan, vooral het stuk dat in de schacht gaat. En natuurlijk zo nu en dan de vijl erlangs.
Pas nog een nieuwe draad eraan gemaakt, de isolatie ging scheuren. De nieuwe draad is ook wat soepeler, de oude was van het begin af behoorlijk stug.
Het station heb ik ook wat verzwaard met een stuk lood. Blijft het verder al 10 jaar doen.

Aad

En kaduuk...... aardlek vloog eruit, even de bout uit elkaar om te kijken wat er mankeert en er brak spontaan een van de draden van het verwarmingselement af en uiteraard niet meer te repareren. Het leek zo mooi...
Maar weer een oude weller van 18 watt voor het lichte werk opgezocht.

Aad

Kalimba

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Berichtdoor Kalimba » wo 23 aug 2017, 1:37

Ik heb ook zo'n goedkoop station gehad van ik dacht €19,95. Leuk voor kleine dingen maar met kabels solderen te licht. Een Weller station vond ik te duur en heb de Toolcraft ST-80a een aantal jaren geleden gekocht en bevalt gewoon heel goed. Degelijk en doet wat ik wil voor een goede prijs.

Terug naar “Elektronicagereedschap”