Welke soldeerpunten voor Weller WTCP-S?

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

KILLorBE

Welke soldeerpunten voor Weller WTCP-S?

Berichtdoor KILLorBE » ma 29 mar 2010, 22:27

Voor verleende diensten "in de IT sector" heb ik ooit een Weller WTCP-S en een Weller desoldeer station gekregen, nu sta ik op het punt (No pun intended) om een paar punten te bestellen, maar ik vraag me af of het wel de juiste punten zijn aangezien ik de oude punt nog nooit vervangen heb.

Deze, deze, deze en/of deze.

De maximum temperatuur heeft zeker met de lengte o.i.d.te maken? Een langere punt bereikt een lagere maximum temperatuur?

Iemand enig idee of er meer geschikte punten zijn bij Conrad? want die zoekfunctie werkt niet altijd zoals ik zou willen.

Wil er 2 bestellen, 1 voor het 'normale' werk zoals transitoren, weerstanden, condensatoren e.d. en 1 voor het fijnere werk zoals SMD e.d.

Tips en suggesties worden gewaardeerd.

Pjotr

Re: Welke soldeerpunten voor Weller WTCP-S?

Berichtdoor Pjotr » ma 29 mar 2010, 22:31

Dat is toch een Weller met zo'n magneetschakelaar er in? Daar is maar 1 soort punt voor. Weliswaar in verschillende grootten en temperaturen:

Bedoel je deze: http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... allpartial

De temperatuur heeft niet zozeer met de lengte maar met de soldeertemperatuur te maken 320 - 370 graden voor normaal werk en een 400 graden 6 mm punt voor blikken bakjes en speakerkabel.

Ik gebruik zelf een 320 graden fijne ronde punt voor SMD en een 370 graden 3 mm "beitel"-punt voor normaal printwerk. Of je lange of korte punten gebruikt is persoonlijk. Ikzelf gebruik meestal lange omdat die wat extra warmtebuffer hebben.

KILLorBE

Re: Welke soldeerpunten voor Weller WTCP-S?

Berichtdoor KILLorBE » ma 29 mar 2010, 23:21

Pjotr schreef:Dat is toch een Weller met zo'n magneetschakelaar er in? Daar is maar 1 soort punt voor. Weliswaar in verschillende grootten en temperaturen:

Bedoel je deze: http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... allpartial

De temperatuur heeft niet zozeer met de lengte maar met de soldeertemperatuur te maken 320 - 370 graden voor normaal werk en een 400 graden 6 mm punt voor blikken bakjes en speakerkabel.

Yep, magnastat heet het geloof ik, wist niet dat er maar 1 soort punt voor was.
Laatst wel gezocht maar kon het niet meer vinden/er niet meer opkomen, nu is het me duidelijk (denk ik), doordat de sterkte van de magneet afneemt door hitte schakelt hij eerder uit (Soort bi-metaal o.i.d.).

Denk dat ik dan maar deze en deze bestel (1 = 0,8mm/3,2mm 370C, 2 = 1,2mm rond 370C), tenzij iemand iets anders aan beveelt.

Bedankt!

Terug naar “Elektronicagereedschap”