Goede multimeter gezocht voor hifi toepassingen

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Theduboracle

Goede multimeter gezocht voor hifi toepassingen

Berichtdoor Theduboracle » do 01 apr 2010, 19:18

Wie kan mij vertellen waar ik mij een goede multimeter kan bestellen voor het goed meten van weerstanden tot 10 ohm en waarmee ik ook spoelen kan meten op hun waarde.
Bij conrad kan ik er geen goede vinden die bijde kan meten.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Goede multimeter gezocht voor hifi toepassingen

Berichtdoor Henkjan » do 01 apr 2010, 19:20

Conrad

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 01 apr 2010, 20:07

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » do 01 apr 2010, 20:44

Haal bij Conrad geen hele goedkope, ik heb een keer eentje van 8 euro besteld, vond hem geen succes :(
"Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt."

OldSkool

Berichtdoor OldSkool » do 01 apr 2010, 22:03

Ik zou een tweedehands Fluke kopen op marktplaats.
Heb er laats eentje gekocht voor 60 euro.
Veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter dat die van Chinese copy apparaten.
Je zult daar nooit spijt van krijgen (die goedkope dingen wel).

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » do 01 apr 2010, 22:22

Conrad verkoopt verschillende LCR meters, met de meeste goedkope multimeters kan je geen induktiviteit meten.
Rob.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 01 apr 2010, 22:26

Theduboracle schreef:Wie kan mij vertellen waar ik mij een goede multimeter kan bestellen voor het goed meten van weerstanden tot 10 ohm en waarmee ik ook spoelen kan meten op hun waarde.
Bij conrad kan ik er geen goede vinden die bijde kan meten.

Lage weerstanden tot 10 ohm kun je niet goed meten simpelweg met een multimeter, ongeacht de kwaliteit er van. Daarvoor heb je de 4-punts of Kelvin methode nodig. Alternatief is om een bekende nauwkeurige referentie weerstand te gebruiken, zie hier: http://measure.feld.cvut.cz/groups/edu/ ... ask_12.pdf Je te meten weerstand is dan de verhouding van de 2 gemeten spanningen maal de referentieweerstand. Daarvoor heb je helemaal geen dure supermeter nodig.

Voor spoelen heb je een speciale LCR meter nodig. Een goede kost een paar duizend euries. Een redelijk eenvoudige LC meter heeft Velleman: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=699
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

SARK

Berichtdoor SARK » vr 02 apr 2010, 6:55

Met ARTA/LIMP kan toch ook een leuke LCR meter worden gemaakt, heeft iemand hier ervaring mee :?:
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/AppNo ... ev0Eng.pdf
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 10 apr 2010, 0:48

Pjotr schreef:Lage weerstanden tot 10 ohm kun je niet goed meten simpelweg met een multimeter, ongeacht de kwaliteit er van.
kan je dit eens wat toelichten? want een beetje Fluke geeft die orde grootte weerstanden toch met 2 of 3 relevante cijfers aan (en dan ook nog vrij exact de waarde die er op m'n 1% weerstand staat), en als de herhaalbaarheid van een meting wat vertelt, dan doet zelfs die Voltcraft van mij t al vrij aardig.

vigier

Berichtdoor vigier » za 10 apr 2010, 10:17

En zou je een spoel niet kunnen meten met een signaalgenerator op 2 verschillende frequenties, weerstand ermee in serie en dan bij beide frequenties de weerstand meten?
Meer ideëen dan tijd

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 10 apr 2010, 12:18

Monacor heeft ook zo'n LCR metertje, Monacor LCR-4000 (Prijs is daar tegenwoordig excl. BTW vermeld!)
Geen idee hoe nauwkeurig deze in het echt is, maar ze beloven min. 0.3% basis nauwkeurigheid bij de weerstandsmeting.
Voor echt nauwkeurig meten, heb je een gecalibreerde meter nodig. En die zijn niet goedkoop :(.

Meten met Arta is trouwens een heel goed alternatief.
Daarbij kan in ieder geval tot 1 decimaal nauwkeurig een weerstand worden opgemeten.
De nauwkeurigheid hangt dan vooral af van de opgeven referentieweerstand en calibratie van de geluidskaart.
Het enige probleem is dan het vinden van een goede referentieweerstand (wil je meer nauwkeurig dan 1% meten).
Maar, met een glimlach en een lekker biertje is er vast wel iemand op het forum te porren om die referentieweerstand heel precies voor je op te meten ;).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 10 apr 2010, 12:25

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:Lage weerstanden tot 10 ohm kun je niet goed meten simpelweg met een multimeter, ongeacht de kwaliteit er van.
kan je dit eens wat toelichten? want een beetje Fluke geeft die orde grootte weerstanden toch met 2 of 3 relevante cijfers aan (en dan ook nog vrij exact de waarde die er op m'n 1% weerstand staat), en als de herhaalbaarheid van een meting wat vertelt, dan doet zelfs die Voltcraft van mij t al vrij aardig.

Heb je dat linkje bekeken wat ik gaf? Het is simpelweg omdat de weerstand van de meetsnoeren zelf en de overgangsweerstand van meetpennen/kroko's varieert tussen de 0,1 ohm en 1 ohm (en soms nog wel meer). Lager dan ca. 10% nauwkeurigheid kom je dan dus niet.

Dat voorkom je door de methode te gebruiken die in dat linkje staat wat ik gaf.

<Edit>

Klopt Chris. 0,1% weerstanden zijn gewoon bij Farnell te bestellen en zijn niet echt heel duur. Je schiet daar niet echt veel mee op omdat dan eveneens kabelweerstanden mee gaan tellen en je ground layout dan erg belangrijk wordt. Je hebt dan echt een geluidskaart nodig met gebalanceerde ingangen die je ook goed moet calibreren. En voor x-over filters heeft naar mijn idee nauwkeuriger dan 1% niet veel nut.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 10 apr 2010, 13:19

je bedoelt dan zeker fig 12.2 in dat ene velletje PDF? dan zou je dus 2 stuks multimeter nodig hebben, 1 voor de stroom te meten, en een voor de spannningen. btw: wat bedoelen ze met "Use suitable measurement procedure to exclude influence of thermo-electrical voltages"? btw2: waarvoor heb je die commutator nodig?

maar als ik nou met m'n croco's eerst de weerstand van een bekende referentie meet (bv een 1% weerstand met relevante waarde) en daaruit de overgangsweerstand bepaal, en dan m'n te meten object meet en die waarde corrigeer met die overgangsweerstand? ja, dan heb je een wat lagere nauwkeurigheid wegens 2 maal meetonzekerheid die ook nog op een verschilwaarde werkt, maar als dat binnen een paar % blijft is dat toch OK?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 10 apr 2010, 13:38

Henkjan schreef:je bedoelt dan zeker fig 12.2 in dat ene velletje PDF? dan zou je dus 2 stuks multimeter nodig hebben, 1 voor de stroom te meten, en een voor de spannningen.

Niet echt. Als je met een 1,5 V batterij meet en een referentieweerstand van 22 ohm gebruikt dan heb je die stroombegrenzingsweerstand niet nodig en hoef je de stroom ook niet echt te meten. Het gaat om de verhouding van de spanningen en die kun je juist het beste met een en dezelfde meter meten. De nauwkeurigheid van de meter is dan niet zo belangrijk, wel de lineariteit en die is bij de meeste digitale meters, ook de goedkope dingetjes, dik in in orde.

Overigens is de meetmethode van Limp gebaseerd op dit principe.
Peter de Jong

b_force

Berichtdoor b_force » za 10 apr 2010, 14:36

De Velleman DVM1090 of de Mastech (V&A) MS8201H (= 100% identiek) is denk ik precies wat de TS zoekt.
Kan weerstand, inductie, capaciteit, stroom, spanning etc allemaal prima meten.
Zelfs ook frequenties.

Heeft een vrij goede nauwkeurigheid (beter dan de meeste Fluke draagbare multimeters).
Ik heb hem zelf ook en bevalt erg goed!

Met een trucje kun je zelfs het bereik van je capaciteit meter flink vergroten.
Wil je echt flink kunnen meten aan capaciteiten, dan raad ik de VA501 aan.
Die kan tot 20mF!

Voor weerstanden zou je een 2e hands Fluke 8050A oid kunnen zoeken.
(hoewel ik daar ook nog steeds op zit te zoeken :twisted: )

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 10 apr 2010, 14:53

b_force schreef:De Velleman DVM1090 of de Mastech (V&A) MS8201H (= 100% identiek) is denk ik precies wat de TS zoekt.

Is idd een leuke meter maar die doet ook geen vierpuntsmeting. Schiet dus voor lage weerstand waarden niet echt op.
Peter de Jong

b_force

Berichtdoor b_force » za 10 apr 2010, 14:58

Pjotr schreef:
b_force schreef:De Velleman DVM1090 of de Mastech (V&A) MS8201H (= 100% identiek) is denk ik precies wat de TS zoekt.

Is idd een leuke meter maar die doet ook geen vierpuntsmeting. Schiet dus voor lage weerstand waarden niet echt op.

Ik heb hem eens vergeleken met oa die 8050A waar we een aantal van op school hebben staan. Daarnaast nog vergeleken met een paar heel erg prijzige Keithley meters (die echt walgelijk precies kunnen meten).

Qua nauwkeurigheid zit het prima.
Met andere woorden, weerstanden onder 10ohm meten met 1 decimaal gaat goed.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 10 apr 2010, 15:33

b_force schreef:Met andere woorden, weerstanden onder 10ohm meten met 1 decimaal gaat goed.

Maar niet nauwkeurig. Als dat geen probleem is, tja dan gaat het goed. Decimalen achter de komma zeggen niets als de meetmethode niet goed is.

Simpel testje: Probeer eens 0 (nul) ohm te meten door de meetpennen kort te sluiten. De waarde die je dan meet is dan de foutwaarde en die kan behoorlijk variëren. En nog meer met de vertinde draadjes van weerstanden die op zich op deze manier niet een erg betrouwbaar contact maken.
Peter de Jong

b_force

Berichtdoor b_force » za 10 apr 2010, 16:19

In feite de gespecificeerde nauwkeurigheid (zeker bij de duurdere meters).
Voor de Velleman geldt ±1%, dus inderdaad niet nauwkeurig, maar is dat hier nodig dan???
Ik zou het zelf lekker vinden om er een decimaal bij te hebben. Maar dat is puur omdat ik weleens naar andere dingen kijk.
Voor enkel wat meten aan weerstandjes etc is dat toch niet nodig.

Als je richting de 0 gaat ga je inderdaad effecten krijgen van je meetpinnen enzo.
Maar voor elke standaard meting aan weerstanden varieert dat echt niet zo veel.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 10 apr 2010, 17:45

(Het zal wel weer een stomme vraag zijn...) Maar waarom zou je willen weten of een weerstand van 4,7 Ohm eigenlijk 4,69 is? of 4,71?
En bij welke toepassing is dat zo kritsch, vraag ik mij dan af.
Indien je een weerstand neemt van 10 Ohm bij 1 % tolerantie zou je afwijking maximaal 0,1 Ohm moeten zijn.

b_force

Berichtdoor b_force » za 10 apr 2010, 17:58

ray5150 schreef:(Het zal wel weer een stomme vraag zijn...) Maar waarom zou je willen weten of een weerstand van 4,7 Ohm eigenlijk 4,69 is? of 4,71?
En bij welke toepassing is dat zo kritsch, vraag ik mij dan af.
Indien je een weerstand neemt van 10 Ohm bij 1 % tolerantie zou je afwijking maximaal 0,1 Ohm moeten zijn.

Het gaat wellicht wat ver (en voor sommigen de pet te boven), maar de afwijking gaat volgens een zogenaamde Gauss-verdeling.
De breedte is dan de zogenaamde standaarddeviatie en die wordt 3 keer gebruikt om 99% van alle gevallen te hebben.
Het kan dus theoretisch voorkomen dat je een weerstand hebt die voor geen meter klopt.

Er zijn toepassingen te verzinnen dat je nauwkeuriger zou willen meten. Maar wat ik al zei, voor huis- tuin en keuken gebruik is dat niet nodig.
Je bent sowieso zelden geïnteresseerd in de exacte waarde. Ik vind het wat lastig uit te leggen waarvoor ik het gebruik, maar daarbij is een decimaal er bij vaak wel handiger. Voor de rest kan het soms ook handig zijn voor schakelingen die heel erg gevoelig zijn (komt zelden voor).
Op mijn studie is het soms handig zodat de onnauwkeurigheid niet ranzig hoog wordt of omdat er gemeten wordt met heel erg grote/kleine stromen (en dus vaak ook grote of juist erg kleine weerstanden). Hall-effect was daar geloof ik een mooi voorbeeld van (pfoe tijd geleden voor mij :P)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 10 apr 2010, 18:00

ray5150 schreef:(Het zal wel weer een stomme vraag zijn...) Maar waarom zou je willen weten of een weerstand van 4,7 Ohm eigenlijk 4,69 is? of 4,71?

Nee dat boeit idd niet zo veel, het verschil tussen 4,7 en 6 ohm wel soms. Maar idd vaak dat ook niet eens. Als je je maar bewust bent van de marges die er zijn op wat je meterje aangeeft.
Peter de Jong

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 11 apr 2010, 14:16

Leuk hoe TS altijd weer het gesprek op gang brengt :wink:
Geen reactie meer van gezien... Is wellicht zelf nu een multimeter aan het bouwen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 11 apr 2010, 15:03

wouter schreef:.............
Geen reactie meer van gezien... Is wellicht zelf nu een multimeter aan het bouwen

Hij zoekt waarschijnlijk nog geschikt weerstandsdraad er voor :P :twisted:
Peter de Jong

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 11 apr 2010, 15:25

:twisted:

Terug naar “Elektronicagereedschap”