Zelfbouwers en hun etsbak.

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Zelfbouwers en hun etsbak.

Berichtdoor ray5150 » zo 21 jul 2013, 23:52

Een topic waarin we kunnen discussiëren over alle zaken die met PCB fabricage te maken hebben.

Er zijn hier best wel aardig wat mensen die zich daarmee bezig houden dus kunnen we altijd leren van elkaar.

Om maar eens een eerste voorzet te geven, tot op heden etste ik altijd met ijzerchloride. (de welbekende bruine balletjes.)
Vroeger kocht ik die bij Stuut, de laatste jaren bij Dick Best. voor mij het beste, goedkoop, en lang houdbaar.
Nu blijkt dat die vanwege milieu wetgeving niet meer verkocht mogen worden.

Wat gebruiken de ZBA zelf etsers daarvoor ?
Wat is er aan alternatieven bruikbaar en te krijgen, die goedkoop en makkelijk te bewaren zijn ?

carolus

Re: Zelfbouwers en hun etsbak.

Berichtdoor carolus » ma 22 jul 2013, 11:38

ray5150 schreef:Wat is er aan alternatieven bruikbaar en te krijgen, die goedkoop en makkelijk te bewaren zijn ?

Hi Ray,
... 't-is-simpel-in-mijne-winkel ...

Lichtbak: ... een stel l(tweede-hands) UV-lampen (met ballast).
Ontwikkelaar: .... Ontstopper (uit de Brico/Gamma) ) , voor de kleine alchimist het NaOH, of ook nog in de volksmond "soudecaustique". Een vingerhoedje in een kommeke water
Etsmiddel: ... Zoutzuur (uit de Brico/Gamma), voor de kleine alchimist het HCL, een busje concentratie 30%
Waterstofperoxyde (H2O2) , een flesje bij de buurt-apotheker (medicijnenmenger). Ander product mogelijk c.f.r. cosmetica producten ..

(consulteer voorafgaandelijk de plaatselijke reglementering over het lozen van afvalwater)
Magistrale-bereiding etsmiddel .
(preventieve veiligheidsmaatregelen bij het mengen en gebruik: ventilatie, oogbescherming, handbescherming, kleding, )
Zoutzuur (HCL) 2 delen
Water (H2O) 1 deel
Waterstofperoxyde 1 deel
Opwarming is niet nodig ...

Hé voila.... alles voor een "appel en een ei".
Dit alles onder eigen verantwoordelijkheid met kennis van chemische gevaren en gebruik en reglementering ....

Bonne chance ...

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 22 jul 2013, 11:48

Gesproken als een ware alchemist! Ik mag hopen dat dergelijke praktijken in de buitenlucht of onder een professionele afzuiginstallatie gebeuren?

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

carolus

Berichtdoor carolus » ma 22 jul 2013, 13:40

meiborg schreef:.... in de buitenlucht of onder een professionele afzuiginstallatie gebeuren? .... Mvg Reinder

Hi Reinder,
In concreto, in een toepassing bij/in een huis-en-tuin gebeuren (dus zuiver ZBA dixit RAY) is een "normaal" geventileerde ruimte voldoende (@ home) ... evenwel, buiten mag.

En een paar toemaatjes:
Kijk eens op YOUTUBE de verschillende mogelijke rubrieken "ETCHING PCB" ... heel ludiek en ... vindingrijk .....
En, tijdens het etsen ondervond ook een beter ets-resultaat met het afspelen van een muziekske "De leerling tovenaar" van Paul Ducas ....

Mvg
Karel

SuperR

Berichtdoor SuperR » ma 22 jul 2013, 13:53

Mijn ets-verhaaltje

Wat het belangrijkste is, is je negatief. Heb je die goed, dan komt de rest, zo heb ik dat tenminste ervaren, niet zo nauw.
Ik print niet meer thuis op mijn laserprinter. Ik maak de PDF, loop naar de copy-sjop. Even op de z/w printer uitdraaien en dan op een fatsoenlijke kopieermachine overzetten op een transparantje. Die transparantjes heeft de copy-sjop, maar ik heb in het verleden zelf ook sheets gekocht voor de laserprinter.

Belichten;
Houten behuizing met in de DEKSEL! 3 UV TL lampen. De print leg ik dus op de bodem van de behuizing, met de fotolaag naar boven. Layout erop, op zo'n manier dat je de tekst kunt lezen. Ik doe ALTIJD tekst op mijn bottom layer om te voorkomen dat ik de print gespiegeld maak. (Iets met ezels en stenen)
Belicht tijden zijn helemaal afhankelijk van je sheet, mogelijke glasplaat, TL lampen en merk PCB. Mijn ervaring is dat als ik een fatsoenlijk negatief heb, ik tussen de 2 en 3 minuten kan belichten. Maakt niet zo gek veel uit.
Voor en na het belichten hoef je de print niet panisch uit het licht te houden. Ik zou hem niet een uur in de volle zon leggen, maar je hoeft echt niet in een donkere kamer te werken.

Ontwikkelen;
Helemaal afhankelijk van de sterkte en de temperatuur. Ontwikkelaar moet gewoon op kamertemperatuur zijn. Het proces gaat al snel zat als ik het recept volg op de sticker. Ik heb die korrels van DB gebruikt, maar ik gebruik ook wel eens zakjes voor 1 liter van de lokale elektronicazaak. Die korrels zijn wat fijner, maar verder is het vast identiek. Zakje in water doen volgens sticker en goed doorroeren. Ik heb bij de Blokker een keer twee afsluitbare kunststof bakjes van Curver gehaald. Deze zijn degelijk genoeg om netjes af te sluiten.

Printje erin. Afhankelijk van de sterkte en de temperatuur zie je naw vrij snel de belichte fotolak los komen van het koper. Je zult hele duidelijke contouren zien tussen de fotolak en het koper. De print uit de bak, even afspoelen en inspecteren. Na het afspoelen kun je prima met je vingers over de koper en laklaag wrijven. De lak die niet is belicht heeft wel wat meer nodig dan wat wrijven om los te komen. Door te wrijven zie je meestal in een paar tellen of alle belichte lak eraf is. De lak wil namelijk nog wel eens op de print blijven liggen tijdens het ontwikkelen. Voor de zekerheid even terug in de ontwikkelaar na het afspoelen. Als het goed is zie je nu niks meer los komen.

Etsen;
Ik heb in het verleden wel eens Fe3Cl gebruikt, maar inmiddels nier meer. Ik gebruik Natrium Persulfaat, van DB of de lokale elektronicazaak. Dit spul werkt prima en je hebt wat meer zicht op je printje. Gewoon volgens sticker oplossen in water. Als je met oplossing gaat etsen op kamertemperatuur moet je engelengeduld hebben en met wat pech komt de print er niet mooi uit. Ik had een warmte element ergens liggen, dus die gebruik ik om de oplossing op temperatuur te krijgen. Ik monitor/regel de temp momenteel niet, maar dat zou nog kunnen. Ik heb nog ergens een temp probe van eBay liggen.
Als de print goed is belicht en ontwikkeld, zul je binnen een paar seconden in het etsmiddel zien dat de koperlaag wat matter wordt. Gebeurt dat niet, heb je of te kort belicht of te kort ontwikkeld. Ik beweeg de oplossing wat, maar bij mijn oplossing duurt het zo'n 20 minuten voordat het koper weg is. Ik kom af en toe dus kijken naar de print.

Als al het koper weg is;
Na het etsen heb je een print met stukken epoxy en koperbaantjes met fotoprint. Fotolak soldeert niet lekker dus ik leg de print nog even onder de UV TL'en. Paar minuten later stop ik de print weer in de ontwikkelaar. Alle fotolak eraf en voila, een printje.

Boren;
Haal een Dremel met een boorstandaard of zoals ik heb gedaan, een Proxxon machientje met boorstandaard.

PCB op maat maken;
Met tangen, scharen en ijzerzaagjes lukt het met wat gepruts vast wel, maar als je meer dan 1 printje per jaar maakt zou ik een mini tafelzaagje halen. Dat werkt makkelijk en netjes.

Martin V

Berichtdoor Martin V » ma 22 jul 2013, 14:02

Mooi verhaal! SuperR

Voordat ik niet een goede laserprinter had was ik ook afhankelijk van een copyshop.
Ik zocht eigenlijk een betaalbare laserprinter, geen nieuwe in de winkel maar een goede tweedehandse.
Na wat zoeken vond ik deze zaak http://heideict.nl/.
Mijn laserprinter heeft 25 euro gekost en nu kan ik alles gewoon thuis doen en hoef ik niet naar de copyshop.
Etsen doe ik ook met zoutzuur en waterstof peroxide, een etsbak met verwarming is niet nodig.
En je kan het mengsel zo sterk maken als je zelf wilt door de mengverhouding aan te passen.
Belichten doe ik met een gezichtsbruiner van de kringloop.
Om de printplaat goed te belichten gebruik ik een fotolijstje als belichtingsraam van 20 bij 30cm wat bij de Action of de Xenox gekocht is,
wat nog geen 2 euro kost.

-Maar nu mijn vraag-

Ik heb deze transparanten gekocht:
tranparanten.JPG

Deze folie zou geschikt moeten zijn voor een laserprinter, maar helaas hecht de toner niet goed.
Heeft iemand hetzelfde probleem of doe ik iets verkeerd?

Ik gebruik een Brother zwart/wit laserprinter.
Inmiddels ben ik overgestapt op kalkpapier maar ik had liever deze folie willen gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Martin V op ma 22 jul 2013, 15:12, 2 keer totaal gewijzigd.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 22 jul 2013, 14:31

Mijn ervaringen met de folie, maar dan voor de belichting bij de drukker (DTP werk) was wel dat de drukker mij vertelde dat de originele toner voor mijn HP Postscriptprinter (gespiegeld) beter hield, en na dit te hebben geprobeerd ben ik bij de originele toner blijven hangen.

De toner kan dus de oorzaak zijn.

Als ik tegenwoordig wat heb voor de drukker, gaat het met de PDF formaten en 300 dpi.
Hans

mtb

Berichtdoor mtb » ma 22 jul 2013, 16:21

Het kan nog gieriger met PrintFit transparantfolie voor inktjet van de Lidl: €6 voor 20xA4,
die ik ook nog eens doormidden snij, zodat ik A5'jes kan printen (let inderdaad op de goede kant, die is enigzins mat) met mijn Epson all-in inktjet van €35.
Belichten doe ik met een omgebouwde Philips gezichtsbruiner, €10 op Marktplaats, met maar twee buisjes aan voor kleine printjes.
Ontwikkelen heb ik een tijdje met gootsteenontstopper van de Digros gedaan, maar dat vertrouw ik niet meer, dus heb ik maar zuivere caustische soda gekocht.
Etsen doe ik met zoutzuur (<10%) van de bouwmarkt en waterstofperoxide (<3%) van Kruidvat, omdat dat het duurst is, dompel ik de print onder in zoutzuur en voeg kleine beetjes peroxide toe, totdat het begint te werken, beetje schudden en na een halfuur is het gebeurd, wel afhankelijk van de overgebleven concentratie, want het spul vervliegt met de jaren.
Ik vind het wel fris ruiken, net een zwembad met die chloorlucht.
Op de HTS begonnen we met peroxide van 30% en dan een beetje HCl van 30% erbij en dan is het in een paar seconden klaar, maar wel in een zuurkast!
Om boortjes te sparen gebruik ik altijd hardpapieren printjes, epoxy is een killer!
Begin jaren 80 deden we de printservice voor Radio Bulletin en de bouwpakketjes van Amroh en Elset en maakten we zo honderden PCB's per jaar, alleen de films kwamen van de drukker, die overigens jaren meegingen, later hebben we een oude repro-camera gekocht zodat we ze zelf konden maken.
We gebruikten jerrycans met hoge concentratie van de drogist onder ons in de Prinsestraat te Den Haag.
Na een paar jaar begon de PVC-afvoerbuis een beetje te lekken, maar dat was geen ramp, want we verhuisden toch naar de Lier.
Eind jaren 80 en 90 ging alles met de computer en liet ik alles maken, op een paar enkelzijdige prototype's na dan.

SARK

Berichtdoor SARK » ma 22 jul 2013, 21:32

Martin V schreef:-Maar nu mijn vraag-

Ik heb deze transparanten gekocht:
tranparanten.JPG

Deze folie zou geschikt moeten zijn voor een laserprinter, maar helaas hecht de toner niet goed.
Heeft iemand hetzelfde probleem of doe ik iets verkeerd?

Ik gebruik een Brother zwart/wit laserprinter.
Inmiddels ben ik overgestapt op kalkpapier maar ik had liever deze folie willen gebruiken.

Stel je wel het juiste papier in op je printer :?: Ik kan me zo voorstellen dat de folie misschien een hogere fusertemperatuur nodig heeft om de toner goed te laten hechten op de folie :idea:

Follow your printer manufacturer's guidelines for how to load transparencies and how many you can load at a time.

Choose "Print" from the "File" menu. In the Properties options, choose "Transparency" for the paper type.

http://www.ehow.com/how_4793470_print-t ... ncies.html
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 22 jul 2013, 21:42

hannesie schreef:Mijn ervaringen met de folie, maar dan voor de belichting bij de drukker (DTP werk) was wel dat de drukker mij vertelde dat de originele toner voor mijn HP Postscriptprinter (gespiegeld) beter hield, en na dit te hebben geprobeerd ben ik bij de originele toner blijven hangen.

De toner kan dus de oorzaak zijn.

Dat klopt wel Hans. Ik heb zelf nog een oude HP Laserjet 6MP. Goedkope alternatieve toner ervoor kost de helft dan de originele en is prima voor gewoon kantoorwerk. Maar het is toch wel opvallend dat de originele HP toner veel zwarter en egaler afdrukt en ook een betere scherpte levert. Op film zie je dat verschil erg goed.

Overigens is veel kwaliteitsverschil in films. Ze moeten sowieso bestand zijn tegen de hoge fuser temperatuur en dan nog blijft de ene mooi vlak en rimpelt de andere behoorlijk.
Peter de Jong

SuperR

Berichtdoor SuperR » di 23 jul 2013, 7:16

Leg inderdaad voor de grap eens je laser-geprinte velletje naast een "verse" uit de doos. Ik heb wel eens vellen gehad die 2 mm korter waren na het printen. Succes om dan dubbelzijdig alles netjes uit te lijnen.

daniel

Berichtdoor daniel » di 23 jul 2013, 8:07

SuperR schreef:Leg inderdaad voor de grap eens je laser-geprinte velletje naast een "verse" uit de doos. Ik heb wel eens vellen gehad die 2 mm korter waren na het printen. Succes om dan dubbelzijdig alles netjes uit te lijnen.

ik printte altijd eerst een aantal velletjes om te zorgen dat de printer goed opgewarmd was. Dan ging het met dubbelzijdig altijd wel goed. Ik heb geprint met zowel een HP laser als met een Brother. Vaak wel twee printjes over elkaar voor extra zwarting.

mtb

Berichtdoor mtb » di 23 jul 2013, 17:23

Ik weet niet wat voor printjes jullie (willen) maken, maar het gaat toch prima met een goedkope inktjetprinter en folie:
RSC-0907.PNG

Er zitten behoorlijk dunne spoortjes op, maar het is goed gelukt:
RSC-15.JPG

Het moest allemaal in een standaardkastje en had een dubbelzijdigdoorgemetaliseerde moeten worden, maar het topcopper heb ik met draadjes op de onderkant gelegd, dus bovenop zitten geen sporen:
RSC-12.JPG

Zie http://www.luidsprekers.org/RSC/ waar dit ding voor is en laat ook eens wat zien.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 23 jul 2013, 17:30

Ik moet zeggen dat ik niet zo sta te springen om aan de slag te gaan met zoutzuur en waterstof peroxide.
Dan neig ik toch wat meer naar het Natrium persulfaat. oplossen in water en klaar.

Waar ik dan wel een paar vragen over heb is de houdbaarheid en het bewaren daarvan.
Het Ferrichloride had ik gewoon altijd (open) in de etsbak zitten. een zakje van een pond met twee liter water ging ongeveer een jaar mee, als er wat verdampt was ging er een scheut water bij.

Maar van Natrium persulfaat lees ik dingen over gasvorming, en dat je het niet zo lang kunt bewaren.

Wat kunnen jullie hierover zeggen ?

@mtb, wat is de dikte van dunste lijntjes in bovenstaande layout ?
Ik ben tot nog toe niet dunner gegaan dan 0.024".

SuperR

Berichtdoor SuperR » di 23 jul 2013, 17:55

mtb schreef:inktjetprinter en folie

En het feit dat het inkjet is het grote verschil tov een goedkope laserprinten.
Maar van Natrium persulfaat lees ik dingen over gasvorming, en dat je het niet zo lang kunt bewaren. Wat kunnen jullie hierover zeggen?

Gasvorming heb ik niet gemerkt. Bij mij thuis staat er een bakje met de deksel "dicht" erop regelmatig maanden zonder dat iemand er aan komt. En wat betreft het bewaren, die ervaring heb ik ook niet. Misschien is het wel waar, maar ik geef gewoon mezelf de schuld als een printje mislukt (wat sinds een tijdje al niet meer gebeurt)

mtb

Berichtdoor mtb » di 23 jul 2013, 18:52

De dunste spoortjes zijn 0"012 (0,305 mm) en dat ging dus goed.
HCl en H202 kosten niet veel en zitten in kleine flesjes, dus na een paar printjes is het op en dan ga je nieuwe halen.
In een zwembad zit meer chloorgas dan er bij het etsen vrijkomt.

daniel

Berichtdoor daniel » di 23 jul 2013, 21:39

ik heb ook altijd met natrium persulfaat geetst. Ook geen problemen met bewaren. Na verloop van tijd verdampt er wat water en kristalliseert er wat etsmiddel uit. Beetje water erbij en de tank weer opwarmen en die kristaln losten zo weer op.

Ik gebruikte trouwens zo'n etstankje van Velleman. 1 liter etsmiddel in een veticale bak, luchtpompje erbij voor de belletjes en een aquariumverwarmer voor de warmte

sander1238

Berichtdoor sander1238 » di 23 jul 2013, 21:48

Waar ik dan wel een paar vragen over heb is de houdbaarheid en het bewaren daarvan.
Het Ferrichloride had ik gewoon altijd (open) in de etsbak zitten. een zakje van een pond met twee liter water ging ongeveer een jaar mee, als er wat verdampt was ging er een scheut water bij.

ik bewaar het in donkere kleine jerrycans waar ik een 2mm gaatje in de dop heb geboord en dan een stukje tape erover, mocht er gasvorming ontstaan dan kan dat er via de tape eruit. meen me te herinneren van mijn grafische opleiding dat ontwikkelaar donker bewaard moest worden.

mijn ets setje ziet er als volgt uit,
een oude gezichts-bruiner in een oude flat bed scanner gebouwd, werkt perfect, met bungard pcb's volstaat bij mij met 2 min belichten.
de sheets druk ik zelf af met een canon inkjet printer, heb het ook wel eens laten doen bij de copyshop maar vond het beter met originele inktcartriges van canon.

ik gebruik alleen bungard pcb's, heb ooit Velleman gehad maar hiervan werd de ontwikkelaar heel snel donker en troebel.

ontwikkelaar is deze http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1898 , goedkoop en werkt perfect

mijn etstbakje, een gewoon kunststof bakje, zet ik in een afwasbak gevuld met heet water, als verwarmings-element heb ik een elementje wat bedoeld is om drinktorens voor kippen/vogels vorstvrij te houden, dit samen houd de vloeistof mooi rond de 40 graden.
voor beluchting heb een een aluminium buisje 6mm met een buigijzer omgebogen, het uiteinde dicht geknepen en 1mm gaatjes geboord en dan met een aquarium lucht pompje. werk perfect

voor dat ik ga etsen boor ik in de pcb een 1mm gaatje in een hoek zodat ik hier rvs lasdraad van 0,8 mm doorheen kan steken waarmee ik hem in de etsbak ook aan de rand kan hangen

het etsen zelf doe ik met http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=724

het zelf fabriceren van ets en ontwikkelaar is niet aan mij besteed, de kant en klare middelen volstaan voor mij goed, zijn mijn inziens ook minder schadelijk voor mens en natuur, al blijft het rommel.

wat ik wel mis in bovenstaande teksten is
werk met handschoenen aan !!!

mtb

Berichtdoor mtb » wo 24 jul 2013, 14:41

Ja hoor, jullie weten het allemaal beter!
Die bruin-gele troep moet je toch verwarmen? anders duurt het uren.
Ik heb het in mijn pre-HTS tijd (>40 jaar geleden) ook wel gedaan in een vuurvaste schaal in de oven, maar dat vond mijn moeder niet zo leuk.
Met zoutzuur/peroxide is het zo gebeurd in een voedselbakje, er zat eerst kibbeling in, maar ik gebruik ook andere formaten waar de sticker vanaf is.
Bovendien kan je zien wat er gebeurt en dat heb je met die drap niet!
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 jul 2013, 14:50

Ach maakt het uit? Het etst beide prima en geeft beide gaten in je kleren als je morst. Het ene gele gaten het andere witte gaten.

Blijf gewoon bij wat je goed bevalt en gewend bent. Voor mij is dat die hele grote etsbak in China en soms die in Hongarije als het heel snel moet. Scheelt een stuk in het geklieder :D
Peter de Jong

mtb

Berichtdoor mtb » wo 24 jul 2013, 15:09

Pjotr schreef:Voor mij is dat die hele grote etsbak in China en soms die in Hongarije als het heel snel moet. Scheelt een stuk in het geklieder :D

Graag een linkje naar je adresjes in China en Hongarije, want ik ben het geklieder ook wel zat en ik ga zeker niet chemisch doormetaliseren.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 24 jul 2013, 15:23

Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 jul 2013, 15:42

Yup en verder: http://makepcb.com/ (is nu even uit de lucht zie ik)
En voor het snelle en extra fijne werk: http://www.eurocircuits.com/

Eurocircuits is wel het duurste maar niet zo heel duur meer dat het niet loont. Kunnen ook direct Eagle files verwerken. Ze zijn eigenlijk niet duurder dan de Chinezen als je het snel uit China met de courier zou willen laten komen.
Peter de Jong

knuisje

Berichtdoor knuisje » wo 24 jul 2013, 15:48

Vroegah etste ik ook zelf m'n printjes. Maar vooral het boren vond ik altijd een monnikenwerk. Ik laat ze nu voor een appel en een ei maken bij de Chinees (aai-tiet studio :mrgreen:).
( ͝° ͜ʖ͡°)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 jul 2013, 15:50

En het fijne SMD PCB werk kun je eigenlijk niet zelf meer met de hand doen.
Peter de Jong

Terug naar “Elektronicagereedschap”