Universele printplaten, beginnersvraag

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

ThijssjihT

Universele printplaten, beginnersvraag

Berichtdoor ThijssjihT » di 03 dec 2013, 12:37

Welke universele printplaat moet ik gebruiken?

Ik ben een beginner met elektronica. Ik snap de theoriën, en ik kan redelijk netjes en goed stevig solderen. Als hobbyproject wil ik graag een 'simpele' toongenerator met wat effectjes maken, om de basis van zelfbouwaudioelektronica een beetje onder de knie te krijgen. Zelf printplaten ontwerpen en etsen komt nog wel, eerst wil ik het graag makkelijk houden met universele printplaten. Dat is niet zo erg om te verpesten als ik toch iets fout doe.

Als ik printplaten vergelijk kom ik grofweg 3 soorten tegen.:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?mode=view&id=78958
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?mode=view&id=78959
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?mode=view&id=78957

Hier heb ik zelf een aantal gedachtes bij. Klopt dit een beetje?:
Die printplaat met lange banen kan handig zijn om je +V -V en gnd op te maken. Zelf een betrouwbaar voedinkje maken, en dan heb je genoeg aansluitpunten. Nadeel is dat je alleen in de breedte kan werken, en dus slechts een klein deel van de oppervlakte kan gebruiken. De banen die geen +V -V en gnd zijn, zijn dan niet nuttig, en niet meer bruikbaar, omdat je anders componenten kortsluit.
De eilandjes van 3 zijn wat dat betreft erg handig. Het is makkelijk om je componenten op elkaar aan te sluiten, maar voor voeding en de gnd moet je erg veel doorlussen. Dat lijk me wat omlachtig.

Kloppen deze gedachtes? Zijn er nog andere voor- en nadelen aan deze typen printplaten? Waarom zou je die platen met losse eilandjes gebruiken? Aan het aantal verschillende artikelen met losse eilandjes lijken deze mij het populairst. Waarom?
Bijlagen
530592_LB_00_FB_EPS_1000.jpg
Universele printplaat. Eilandjes van 3
530753_LB_00_FB_EPS_1000.jpg