Universele printplaten, beginnersvraag

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

ThijssjihT

Universele printplaten, beginnersvraag

Berichtdoor ThijssjihT » di 03 dec 2013, 12:37

Welke universele printplaat moet ik gebruiken?

Ik ben een beginner met elektronica. Ik snap de theoriën, en ik kan redelijk netjes en goed stevig solderen. Als hobbyproject wil ik graag een 'simpele' toongenerator met wat effectjes maken, om de basis van zelfbouwaudioelektronica een beetje onder de knie te krijgen. Zelf printplaten ontwerpen en etsen komt nog wel, eerst wil ik het graag makkelijk houden met universele printplaten. Dat is niet zo erg om te verpesten als ik toch iets fout doe.

Als ik printplaten vergelijk kom ik grofweg 3 soorten tegen.:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?mode=view&id=78958
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?mode=view&id=78959
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?mode=view&id=78957

Hier heb ik zelf een aantal gedachtes bij. Klopt dit een beetje?:
Die printplaat met lange banen kan handig zijn om je +V -V en gnd op te maken. Zelf een betrouwbaar voedinkje maken, en dan heb je genoeg aansluitpunten. Nadeel is dat je alleen in de breedte kan werken, en dus slechts een klein deel van de oppervlakte kan gebruiken. De banen die geen +V -V en gnd zijn, zijn dan niet nuttig, en niet meer bruikbaar, omdat je anders componenten kortsluit.
De eilandjes van 3 zijn wat dat betreft erg handig. Het is makkelijk om je componenten op elkaar aan te sluiten, maar voor voeding en de gnd moet je erg veel doorlussen. Dat lijk me wat omlachtig.

Kloppen deze gedachtes? Zijn er nog andere voor- en nadelen aan deze typen printplaten? Waarom zou je die platen met losse eilandjes gebruiken? Aan het aantal verschillende artikelen met losse eilandjes lijken deze mij het populairst. Waarom?
Bijlagen
530592_LB_00_FB_EPS_1000.jpg
Universele printplaat. Eilandjes van 3
530753_LB_00_FB_EPS_1000.jpg
Universele printplaat. Losse eilandjes
530809_LB_00_FB_EPS_1000.jpg
Universele printplaat. Horizontale lijnen

Pjotr

Re: Universele printplaten, beginnersvraag

Berichtdoor Pjotr » di 03 dec 2013, 12:59

Die lange banen kun je naar wens onderbreken met een 3 mm of 4 mm boortje.

Zelf gebruik ik de variant met losse eilandjes, dat is het meest flexibel. Het loont dan om een rolletje blank vertind koperdraad van 0,7 mm aan te schaffen voor de langere verbindingen. Die leg ik dan ook voor zover mogelijk aan de soldeerzijde.

Maar welke variant je ook gebruikt, teken eerst de hele layout op mm papier of beter op papier met een 0,1" raster. Dan kun je compacter werken en heb je geen onaangename verrassingen dat het niet uit komt. Zie ook hier: http://electronicsclub.info/stripboard.htm

Niet gratis maar wel handig: http://www.abacom-online.de/uk/html/lochmaster.html

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » di 03 dec 2013, 13:03

Nog een gratis programma om layouts voor experimenteerprinten te ontwerpen: http://blackboard.serverpool.org/?page_id=30

ThijssjihT

Berichtdoor ThijssjihT » di 03 dec 2013, 14:41

Ronald_1 schreef:Nog een gratis programma om layouts voor experimenteerprinten te ontwerpen: http://blackboard.serverpool.org/?page_id=30

Bedankt, dit gaat me onwijs helpen! Ik heb een schema voor een vrij simpele voeding en een voor een blokgolfgenerator, en ik raakte al een paar maal helemaal in de war.

Pjotr schreef:Die lange banen kun je naar wens onderbreken met een 3 mm of 4 mm boortje.

Zelf gebruik ik de variant met losse eilandjes, dat is het meest flexibel. Het loont dan om een rolletje blank vertind koperdraad van 0,7 mm aan te schaffen voor de langere verbindingen. Die leg ik dan ook voor zover mogelijk aan de soldeerzijde.

Maar welke variant je ook gebruikt, teken eerst de hele layout op mm papier of beter op papier met een 0,1" raster. Dan kun je compacter werken en heb je geen onaangename verrassingen dat het niet uit komt. Zie ook hier: http://electronicsclub.info/stripboard.htm

Niet gratis maar wel handig: http://www.abacom-online.de/uk/html/lochmaster.html

Bedankt voor de tip. Deze methode van jou met vertind koperdraad om banen te creëren lijkt me inderdaad wel heel handig. Ik schaf vertind koperdraad aan en ik ga eens prutsen met alle platen om te kijken wat voor mij het makkelijkst is.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 03 dec 2013, 15:00

Met losse eilandjes kun je de meeste verbindingen wel maken met de langere uiteinden van weerstanden en condensatoren die door de print heen steken, door die naar wens te buigen als "print sporen". Dat blanke vertind koperdraad kun je perfect recht krijgen door het te "strekken". Knip dan een stuk af en klem een uiteinde in de bankschroef. Met een combinatietang trek je dan aan het andere uiteinde zodat het een klein beetje uitrekt (niet te veel). Het stukje draad is dan perfect recht.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 03 dec 2013, 20:52

Ik heb in het verleden met alle drie de soorten gewerkt. vind de "3 eilanden" het minst prettig.
"Baantjes" of "eilanden" hangt een beetje af van het schema. eilanden is het meest flexibel.

Zoals Peter beschrijft, deed ik het ook. alleen gebruik ik gestript (stug) telefoondraad. is 0.5 mm en werkt hartstikke goed.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 03 dec 2013, 23:19

Zelf gebruik ik het liefst de printplaat zonder koper, alleen gaatjes print dus.
Dat vind ik het makkelijkst werken en loop je het minste kans op sluiting tussen de verschillende eilandjes.
En dan zo als pjotr aangeeft de pootjes ombuigen naar elkaar toe en aan elkaar bakken. Het koper heb je dan helemaal niet nodig. Voor langere baaneis het wel handig om iets van blanke draad tehebben.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » wo 04 dec 2013, 1:17

Ik vertinde altijd de eilandjes aan elkaar.
Kost alleen best veel tin (en vraagt wel wat skills, dus wellicht niet zo handig voor een beginner. :P )

Aaad

Berichtdoor Aaad » wo 04 dec 2013, 21:06

Kappa7 schreef:Zelf gebruik ik het liefst de printplaat zonder koper, alleen gaatjes print dus.
Dat vind ik het makkelijkst werken en loop je het minste kans op sluiting tussen de verschillende eilandjes.
En dan zo als pjotr aangeeft de pootjes ombuigen naar elkaar toe en aan elkaar bakken. Het koper heb je dan helemaal niet nodig. Voor langere baaneis het wel handig om iets van blanke draad tehebben.

+1

Aad

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 04 dec 2013, 21:32

Nee, dat vind ik nou helemaal niks....

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » do 05 dec 2013, 0:32

ray5150 schreef:Nee, dat vind ik nou helemaal niks....

Ik ook niet, dat is echt enorm gepruts en geklieder (en hopen dat je pootjes dan maar lang genoeg zijn)

Losse eilandjes is het beste

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 dec 2013, 0:20

b_force schreef:Ik vertinde altijd de eilandjes aan elkaar.
Kost alleen best veel tin (en vraagt wel wat skills, dus wellicht niet zo handig voor een beginner. :P )

Gebruik je dan de tin als geleider dat is pas prutsen van de bovenste plank.
Daar is tin niet voor.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » zo 08 dec 2013, 1:30

Kappa7 schreef:
b_force schreef:Ik vertinde altijd de eilandjes aan elkaar.

Gebruik je dan de tin als geleider dat is pas prutsen van de bovenste plank.
Daar is tin niet voor.

Nee hoor, dat werkt super snel als je de slag eenmaal hebt en zit er relatief netjes uit.
Gaatjesprintjes zijn sowieso gepruts.
Tegenwoordig kun je voor weinig al mooie printen laten maken.

En sja, is het "verboden" om tin ervoor te gebruiken?
Een aardappelschilmesje is ook niet bedoeld voor klussen, maar soms verrekt handig om even snel een hoekje ergens vanaf te schaven.
Een schroevendraaier kun je ook heel goed gebruiken om verfblikken te openen of ergens kit vanaf te halen.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 dec 2013, 11:05

Lijkt me niet verboden maar in zetten voor grotere stromen lijkt me niet aan te raden.
En als we mooie zilveren gelijders gebruiken om het een en ander aan elkaar te knopen gaan we dan wel prutsen met tin om het een en ander aan elkaar te hangen. Lijkt me niet erg wenselijk in een audio keten.
Verder is een maatwerk bordje wel zo mooi maar soms wil je dat gewoon eerst even proberen of snel iets opzetten en dan is gaatjes print erg handig.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 08 dec 2013, 12:59

b_force schreef:Nee hoor, dat werkt super snel als je de slag eenmaal hebt en zit er relatief netjes uit.
Gaatjesprintjes zijn sowieso gepruts.
Tegenwoordig kun je voor weinig al mooie printen laten maken.

En sja, is het "verboden" om tin ervoor te gebruiken?
Een aardappelschilmesje is ook niet bedoeld voor klussen, maar soms verrekt handig om even snel een hoekje ergens vanaf te schaven.
Een schroevendraaier kun je ook heel goed gebruiken om verfblikken te openen of ergens kit vanaf te halen.

Een kijkje in de keuken van Bart :lol: Je bent de schuifmaat gebruiken als moersleutel nog vergeten :P

Maar George heeft wel een punt, tin is als geleider vele malen slechter dan koper. En dat doorsolderen van eilandjes is op den duur erg onbetrouwbaar. Gaat trouwens alleen lekker met vierkante eilandjes, met die ronde al een stuk lastiger. Het kan wel even voor een snel proefje maar niet als het wat langer mee moet. Heb heel wat eenmalige proefjes op gaatjesboard in elkaar gezet die na 20 jaar nog steeds prima werken en waar nog dagelijks dankbaar gebruik van wordt gemaakt.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » zo 08 dec 2013, 21:19

Ik vind het allemaal nogal spijkers op laag water zoeken op die manier.
Dat gaat alleen nog maar over persoonlijke gevoelens ergens bij.

Liever gebruik je wat anders (ook wat klusspullen betreft), maarja, als je even niks anders hebt op dat moment.

Terug naar “Elektronicagereedschap”