CircuitMaker by Altium free PCB tooling

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

CircuitMaker by Altium free PCB tooling

Berichtdoor Barry2001 » wo 29 jul 2015, 11:13

Altium is een professioneel simulatie, schema teken en pcb ontwerp pakket dat de laatste jaren flink aan de weg timmert. Interessant voor de hobbyist is dat er een gratis 'light' versie uitgekomen is onder de naam CircuitMaker. Ik heb het geprobeerd en het is erg goed, alle functies om printen (zoals wij dit voornamelijk hier op het forum doen) te kunnen tekenen zit erin. Altium loopt voorop met de 3D visualisatie en mogelijkheden om bv 3D step modellen te kunnen integreren, ook dit zit in CircuitMaker.

Voorbeeldje:

CM1.JPG

CM2.JPG

CM3.JPG

Natuurlijk gaat voor niets de zon op, en dit is ook gelijk een groot nadeel en iets waarvan je je bewust moet zijn: je designs zijn altijd openbaar. Je logt in bij CM en logt daarmee in op een community, je slaat je designs niet lokaal op maar cloud based. Voor toegankelijkheid ben je dus ook weer afhankelijk van CM.

Voor wie dit geen probleem vindt, probeer het eens, los van bovenstaand groot nadeel was ik er aangenaam door verrast:
http://www.circuitmaker.com/#why_circuitmaker (Er zit een library bij als je even snel wat wil proberen, zoals vaker gezegd wees op je hoede met het gebruik van aangeleverde libraries!!)

Pjotr

Re: CircuitMaker by Altium free PCB tooling

Berichtdoor Pjotr » wo 29 jul 2015, 13:36

Altium (waarvan Circuitmaker een beperkte versie is) in zijn algemeenheid:

PCB design is een van de beste die je vinden kunt. Schematic entry een drama voor analoge ontwerpen, behoorlijk lastig en inefficiënt. Leercurve is erg steil en lang. Overigens wat gebeurt er met je werk in de cloud als Altium er weer mee kapt?

Hier wat meer deskundigen:

http://www.eevblog.com/forum/altium/fre ... is-coming/
http://www.eevblog.com/forum/altium/cir ... dead-jim!/

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 29 jul 2015, 15:32

Pjotr schreef:Altium (waarvan Circuitmaker een beperkte versie is) in zijn algemeenheid:

PCB design is een van de beste die je vinden kunt. Schematic entry een drama voor analoge ontwerpen, behoorlijk lastig en inefficiënt. Leercurve is erg steil en lang. Overigens wat gebeurt er met je werk in de cloud als Altium er weer mee kapt?

Hier wat meer ervaringsdeskundigen: http://www.eevblog.com/forum/altium/fre ... is-coming/

Dat bedoel ik met toegankelijkheid. Maar om eens een pcb-tje voor de hobby te maken, wel leuk om eens mee te spelen, wees je bewust van de beperking. Best intuitief, als je er even voor gaat zitten kom je een heel eind.

Altium in PCB design een van de beste? dacht het niet, dat is nou net het zwakke punt. Als het wat moeilijker wordt kan Altium aardig de weg kwijt raken. Push & shove op een vol bordje, differential pairs (denk aan bv ethernet of usb), gaat gewoon veel te vaak nog fout. Cadence of Mentor tooling is hier verreweg superieur in.
Waar Altium in uitblinkt is flexibiliteit, je kunt bv heel eenvoudig functies in een string combineren waardoor je met een muisklik kunt doen waar je je in eerder genoemde de rambam voor moet klikken. Stukje routing uit Gerbers overnemen (desnoods door met een ander pakket gemaakt), geen probleem. Ander sterk punt is 3D, daar lopen Cadence en Mentor echt in achter. Gewoon meer old school, degelijk. Mooi een 3D step van een behuizing inlezen en automatisch een boardoutline voor je pcb hieruit creeren inclusief montage gaten, heel fraai In Altium. Overigens is de flexibiliteit in Altium ook gelijk een valkuil, je moet weten wat je doet, 'even' kliklik een footprint aanpassen heb je zo voor elkaar...

De laatste jaren maakt Altium een sterke inhaalslag door een team enthousiaste jonge ontwikkelaars, maar echt op het gebied van hardcore routing zijn ze er nog niet. Had laatst eens dat een spoor niet echt gesnapped zat op een padje, schampte er net langs. Werd gezien als goede verbinding en er komt geen error. Dit soort dingen zie ik net iets te vaak, bij Mentor en Cadence zijn dit soort dingen er al lang uit. Niet voor niets komen er ook zo vaak updates van (Kw)Altium :D

Dit CircuitMaker is een voorbeeld van de weg die ze inslaan, natuurlijk is het bedoelt je lekker te maken om Altium aan te schaffen zodat je wel je designs lokaal kunt opslaan. Een uitstekend initiatief om aspirantklanten kennis te laten maken met het product met behoorlijk wat functionaliteit. Met designs in de cloud en voor iedereen toegankelijk weten ze toch wel dat het professioneel niet 'misbruikt' gaat worden.

De beste PCB tekentool? Is er (nog) niet. Allemaal hebben ze hun voors en tegens. Maar als Altium deze stijgende lijn doorzet kunnen ze het zeker worden.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 jul 2015, 15:51

Dan heb je het wel over professioneel power user gebruik Barry. Mentor en Allegro/Cadence? Ben je helemaal een eeuwigheid mee bezig om dat door te krijgen :lol:

Een van de essenties van Altium, althans het PCB ontwerp gedeelte, is dat het volledig design rule driven is. En daar zit ook de valkuil: Als je dat niet goed door hebt en je de design rules niet goed gedefinieerd hebt staan naar wat je nodig hebt, ga je de mist in. Het is een opgeleukte versie van het oude Protel98 maar dan wel inmiddels 4x zo duur als dat oude Protel als je het aan wilt schaffen.

Al die oude pakketten zijn eigenlijk molochs uit het Unix mainframe tijdperk voor uitsluitend PCB ontwerp met een Windows shelletje er omheen gebreid. Schema entry is nooit een sterk punt geweest van al die pakketten.

Voor de hobby ben je gewoon veel en veel beter af met Eagle of KiCad. Zeker als je het nog leren moet.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 29 jul 2015, 17:05

Pjotr schreef:Dan heb je het wel over professioneel power user gebruik Barry. Mentor en Allegro/Cadence? Ben je helemaal een eeuwigheid mee bezig om dat door te krijgen :lol:

Een van de essenties van Altium, althans het PCB ontwerp gedeelte, is dat het volledig design rule driven is. En daar zit ook de valkuil: Als je dat niet goed door hebt en je de design rules niet goed gedefinieerd hebt staan naar wat je nodig hebt, ga je de mist in. Het is een opgeleukte versie van het oude Protel98 maar dan wel inmiddels 4x zo duur als dat oude Protel als je het aan wilt schaffen.

Al die oude pakketten zijn eigenlijk molochs uit het Unix mainframe tijdperk voor uitsluitend PCB ontwerp met een Windows shelletje er omheen gebreid. Schema entry is nooit een sterk punt geweest van al die pakketten.

Voor de hobby ben je gewoon veel en veel beter af met Eagle of KiCad. Zeker als je het nog leren moet.

Mentor/Cadence is ook design rule driven uiteraad, heet daar constraints, maar is hetzelfde idee. En inderdaad is de looptijd langer, maarja, een bordje opnieuw bestellen omdat er een fout in zit is ook lastig uit te leggen aan een projectleider en duurt nog veel langer... voor complexe borden heeft Mentor/Cadence nog steeds mijn voorkeur. Daar zie je het echt niet als er iets halfbakken in zit en moet je voor 100% op de tooling kunnen vertrouwen. Snel een protootje bakken, dan Altium, is ook wat ik met het flexibele bedoelde. Mentor/Cadence, en dan vooral die laatste zijn RSI kwekers :D je klikt je de rambam inderdaad voor een simpele functie, een erfenis uit het Unix tijdperk. Ik weet niet of je Pads kent, van Mentor, bestaat nog uit 2 losse pakketten, een Router en een gedeelte waar je je planes legt en plaatsing doet. Welkom in de 21e eeuw :mrgreen:

Het is ook zo dat Altium gunstig in de markt werd gezet, maar inmiddels is het bijna net zo duur als de concurrent als je een jaarlicentie met ondersteuning koopt.

Voor de hobby, daarom postte ik de link ook, vind ik Altium of hier CircuitMaker ook erg geschikt. Altium werkt intuitiever dan de rest bij elkaar, maar het blijft opletten wat je doet. Op een eenvoudig bordje is het nog zichtbaar als er een fout in zit.

Voor de hobbybordjes zoals ik ze maak gebruikte ik KiCad tot nu toe en blijf dat ook doen denk ik. Het cloud gebeuren van CircuitMaker spreekt mij persoonlijk niet aan, maar als je hier geen probleem mee hebt is het een mooie gelegenheid met een dergelijk pakket kennis te maken.

Terug naar “Elektronicagereedschap”