soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

hardy

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Berichtdoor hardy » ma 04 apr 2016, 13:53

Pjotr schreef:
hardy schreef:
sander1238 schreef:Kijk dat is nou echt diy. Zelf je soldeerijzer maken. Ziet er top uit hoor. Ga hier zelf ook maar eens naar kijken. Is nooit weg een 2e station erbij.

Het kastjes is ook helemaal diy van dubbelzijdig printmateriaal zonder lichtgevoelige laag waarvan ik nog een aantal plaatjes had liggen.
Wel alles gefreest met, ook weer diy, cnc machientjes. (ook de knopjes).
Die gebruik ik ook om de printen te boren, dat doe ik voordat ik de layout erop leg, want dan kun je die heel precies uitlijnen om te etsen.

Misschien even een eigen topic voor maken...

Zal er binnen kort wel eens tijd voor maken met foto's, CnC frees ziet er niet uit kwa afwerking (electronica zonder behuizing met veel zichtbaar kabelwerk), maar werkt perfect, en dan blijft het er mij vaak bij als je met andere projecten bezig gaat waarvoor je dat ding alleen maar als gereedschap gebruikt.

Hardy

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 04 apr 2016, 14:33

En ik dacht juist om de volgende keer dit mee te bestellen bij de Eoo, oftewel ome dirk
boutje.JPG

Speciaal voor SMD, moet dan nog een regelaartje aan voor het op temperatuur houden.
Meuk van € 2,95 . :mrgreen:

Dit is ook leuk spul.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 04 apr 2016, 22:37

Pruts jij maar lekker verder Hans... :rofl:

Voor de echte SMD freaks die het wat hogerop willen zoeken kwam ik deze nog tegen:
WELLERWSM1.png

http://www.reichelt.de/WELLER-Loetstati ... ANGUAGE=EN

Warmt op in 3 seconden en er zit een bewegingssensor in om hem in te schakelen vanuit standby. Stiften zijn ong. vergelijkbaar met JBC qua prijs (element en stift zijn 1 geheel). Het boutje is ook los verkrijgbaar voor ong. 145 euries. Werk aan de winkel Hardy :mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 04 apr 2016, 23:34

De link doet het (hier) niet.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 04 apr 2016, 23:38

ray5150 schreef:De link doet het (hier) niet.

Misschien zijn ze failliet? :lol: De homepage van Reichelt doet het ook niet op het moment ;)

hardy

Berichtdoor hardy » ma 04 apr 2016, 23:49

Pjotr schreef:Pruts jij maar lekker verder Hans... :rofl:

Voor de echte SMD freaks die het wat hogerop willen zoeken kwam ik deze nog tegen:
De bijlage WELLERWSM1.png is niet meer beschikbaar

http://www.reichelt.de/WELLER-Loetstati ... ANGUAGE=EN

Warmt op in 3 seconden en er zit een bewegingssensor in om hem in te schakelen vanuit standby. Stiften zijn ong. vergelijkbaar met JBC qua prijs (element en stift zijn 1 geheel). Het boutje is ook los verkrijgbaar voor ong. 145 euries. Werk aan de winkel Hardy :mrgreen:

Wie weet, even de software aanpassen en kan dan gewoon aan mijn station. :mrgreen:
Maar mijn oude oude weller doet het nog perfect ook voor smd's.
Ooit zo'n 5 jaar geleden 20 van deze locdecoders gebouwd voor mijn zoon z'n modeltreinen.
printje is 12x16mm (gevouwen) met 0603 weerstanden/condensatoren en gewoon met m'n weller.
Gewoon leuk om te doen, maar is niet rendabel natuurlijk, kosten kant en klaar ook bijna niks.

Hardy
Bijlagen
web-pcb12.jpg

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 apr 2016, 0:16

We vroegen niet om lock printjes Hardy maar om een printje voor dat Wellerboutje :mrgreen:

B.t.w. Voor degenen die wel wat meer uit willen gven, koop dan deze: http://weller-discount.nl/weller-soldee ... v-p-8.html

wsd_81se.jpg

Is geschikt voor zowel super fijn SMD als kabelwerk (4mm stift)
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 05 apr 2016, 14:01, 3 keer totaal gewijzigd.

hardy

Berichtdoor hardy » di 05 apr 2016, 0:24

Pjotr schreef:We vroegen niet om lock printjes Hardy maar om een printje voor dat Wellerboutje :mrgreen:

SMD solderen toch ??? :-k

Hardy

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 07 apr 2016, 17:19

Dit lijkt mij ook een mooi ding:
Ersa_rds80.png

Simpel met 3 instelbare temperaturen.
In de Ersa shop voor €128 inclusief!

Is er ook iemand die hier ervaring mee heeft?
Zit de punt er bijv. ook degelijk op met de veer en zijn de potloodpunten <1mm fijn voor smd?
Ik heb altijd gewerkt met Aoyue/Hakko beitelpuntjes van 0.8 of 0.5mm.
Een ronde punt van 0.5mm was een grote ergernis met soldeer dat maar niet aan de punt wil kleven, maar misschien is dat bij een merk product anders?

Ik lees eigenlijk alleen klachten over de redelijk stugge pvc snoer, maar dat is makkelijk te vervangen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 07 apr 2016, 19:11

Ersa maakt over het algemeen prima spul en de stiften gaan lang mee. Dat boutje ziet er goed en degelijk uit. Maar de transformator/controller lijkt uit dezelfde Chinese fabriek te komen als mijn bout waarvan van de week de controller de geest heeft gegeven: Display en functionaliteit is exact hetzelfde. Desalniettemin lijkt het mij een prima ding waar je zondemeer de ZBA CA wel netjes meer in elkaar krijgt. Vergeet trouwens niet zo'n messing krullenspons mee te bestellen, heb je beslist nodig voor SMD. Die Ersa stiften zijn naar mijn ervaring beslist van een andere kwaliteit dan die van Ali Jojo. En zeker i.c.m. een krullenspons zal zo'n potloodpunt geen probleem meer geven. Werkt wel het fijnste met SMD.

Zelf heb mijn eigen advies maar opgevolgd en die bovenstaande Weller WSD-81iSE besteld, met gelijk verschillende stiften van 0,3 mm tot 4 mm.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » vr 08 apr 2016, 0:02

Het ziet er in ieder geval stukken beter uit dan de Ali jojo zoals je het noemt :lol:. Het is bij mijn Aoyue 937 zelfs zo erg dat het hitte element maar wat rond bungelt in de stift :roll:
Verrassend genoeg is de temperatuur wel heel netjes geijkt (binnen een paar graden), het duur alleen wel een minuut of 2 voordat de laatste 20 graden gehaald zijn.

Ik heb mij wat verder ingelezen en daarbij een bericht gezien dat de Ersa Pico/Nano beter dan de RDS80 zijn qua temperatuur regeling.
Het zijn de kleine broertjes van de (professionele) I-con/I-tool serie, waarbij de sensor of 'meetpunt' schijnbaar in de punt zit volgens Ersa: http://www.eevblog.com/forum/testgear/e ... g-station/
In 9 seconden opgewarmd tot 350 graden, dat is aardig vlot met 68W.

De prijzen zijn ook heel netjes, €113 voor de Pico en €177 voor de Nano (= Pico met ESD veiligheid/geaard soldeerpunt) en komen standaard met een messing krulspons.
Voordeel met de RDS80 is wel dat daar weer massieve punten voor te krijgen zijn (de 842 serie).
De vraag is dan; wat is belangrijker? Thermische capaciteit of betere temperatuur regeling met 68W voeding? :-k
Het plan is namelijk om op termijn ook over te stappen naar loodvrij.
Ik verwacht daarbij een enkele keer aan dubbelzijdige printjes met dikke koperlagen te moeten werken.

nanko

Berichtdoor nanko » vr 08 apr 2016, 10:32

Pjotr schreef:
B.t.w. Voor degenen die wel wat meer uit willen gven, koop dan deze: http://weller-discount.nl/weller-soldee ... v-p-8.html

wsd_81se.jpg

Is geschikt voor zowel super fijn SMD als kabelwerk (4mm stift)

Welk type stiften hoort bij deze bout ? ik kan het niet vinden op de site......

edit) Gevonden , de XNT serie
Laatst gewijzigd door nanko op vr 08 apr 2016, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 08 apr 2016, 10:36

Chris_T schreef:De vraag is dan; wat is belangrijker? Thermische capaciteit of betere temperatuur regeling met 68W voeding?

Je moet toch wel wat massa hebben in de tip/verwarmingselement om ook grotere zaken goed te kunnen solderen, zoals connectoren, dikke elco's, etc. Met zo'n fijn puntje gaat dat niet lukken, zeker niet op een print met een doormetallisatie op de pinnen en een groot kopervlak eromheen.

Zo'n kleine bout verliest dan héél snel warmte en dat soldeert gewoon niet lekker, denk aan slecht vloeien, koude solderingen etc. Ik heb eens een blauwe maandag met zo'n 80W Weller SMD set gewerkt, ik werd er gillend gek van wegens bovenstaande.

dre

Berichtdoor dre » vr 08 apr 2016, 10:41

Welke zou jij adviseren dan? :sure:

nanko

Berichtdoor nanko » vr 08 apr 2016, 11:27

SSassen schreef:Ik heb eens een blauwe maandag met zo'n 80W Weller SMD set gewerkt, ik werd er gillend gek van wegens bovenstaande.

ook met de dikste stift?
Ik soldeer ook grote onderdelen, de 65 Watt van het elementje heb ik wel nodig.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 08 apr 2016, 12:17

Tja, als Sander niet verder van hoe en wat vertelt... :roll: Weller maakt vele typen en ik moet zeggen dat ik de 80W W(S)P80 ook een onding vind. En elco's met een SMD stiftje gaan solderen gaat natuurlijk ook niet. Maar Sander heeft wel gelijk dat warmtecapaciteit belangrijker is dan stookvermogen. Met mijn oude Weller WCP van 50W heb ik heel wat blikken bakjes gesoldeerd met een 6 mm stift er in. Voor diegenen die er nog een hebben, hij is ook prima geschikt voor SMD als je daar een fijne potloodstift in zet. Alleen moet je dan wel de juiste temperatuur nemen. Nummer 7 is te heet, dan verbrandt het vloeimiddel. Nummer 6 is prima dan.

Voor de CA versterker is de warmtecapaciteit ook belangrijk bij het SMD spul. Het koper is dubbeldik (2oz) en vooral de aardconnecties nemen veel warmte op.

nanko schreef:Welk type stiften hoort bij deze bout ? ik kan het niet vinden op de site......

Dat is het type XNT. Daar zijn idioot veel variaties van. Hier vind je de hoofdcatalogus van Weller: http://www.weller.de/en/Weller---Downlo ... ures.html#{%22string%22:%22%22,%22current_site%22:%22weller%22,%22current_brand%22:%22Weller%22} (WOW Catalog).

B.t.w. de voorbeelden die ik liet zien in het CA draadje zijn gesoldeerd met dat Ersa 6W boutje van nog geen €30.-, tenminste het SMD. Elco's en groter werk met de Weller WCP met een 2 mm stift.

Ik heb de WSD-81ise gekozen omdat op deze trafo ook de oude WECP van Weller past (is tegenwoordig de LR21) met wel een flinke warmtecapaciteit voor het zwaardere werk. Als het goed is wordt ie vandaag bezorgd.

Bean

Berichtdoor Bean » vr 08 apr 2016, 12:56

Chris_T schreef:Dit lijkt mij ook een mooi ding:
Ersa_rds80.png

Simpel met 3 instelbare temperaturen.
In de Ersa shop voor €128 inclusief!

Is er ook iemand die hier ervaring mee heeft?
Zit de punt er bijv. ook degelijk op met de veer en zijn de potloodpunten <1mm fijn voor smd?
Ik heb altijd gewerkt met Aoyue/Hakko beitelpuntjes van 0.8 of 0.5mm.
Een ronde punt van 0.5mm was een grote ergernis met soldeer dat maar niet aan de punt wil kleven, maar misschien is dat bij een merk product anders?

Ik lees eigenlijk alleen klachten over de redelijk stugge pvc snoer, maar dat is makkelijk te vervangen.

Ja, die heb ik hier thuis staan. Inderdaad een fijn soldeerstation met regelbare temperatuur. De drie temperatuurvoorkeuzes kun je zelf instellen. En je kunt met de plus en min knop altijd de temperatuur aanpassen.

De bevestiging van de soldeerpunt d.m.v. het veertje werkt prima. Je kunt ook een opgewarmde punt makkelijk verwisselen.

Soldeer die niet op de punt wil 'hechten' heb ik nog niet meegemaakt.

Inderdaad het enige nadeel is het snoer, dat is inderdaad wat stug. Maar niet onoverkomelijk en inderdaad op termijn misschien vervangbaar.

Het kleine puntje heb ik wel, maar nog niet gebruikt voor smd... De CA of de voedingsprinten van Knuisje wordt het eerste smd-project 8-[

cool

Berichtdoor cool » vr 08 apr 2016, 15:48

Voor het kleine werk heb ik de WECP. Als deze bout kapot gaat kan hier een PES51 op die bij een WES51 station hoort, ongeveer een LR21.
Voor het zwaardere werk heb ik ook een TCP.
Bij Amazon koop je al een komplete WES51 voor $100. Maar is 110v.
Bijlagen
DSC_0944.jpeg

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 08 apr 2016, 16:46

Yup, dat is een ouwetje Loek. Maar wel het onverwoestbare Weller spul waar je zowat alles mee aan kan. Nou ja, de zinken dakgoot dan weer net niet :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 08 apr 2016, 16:50

Leo heeft ook nog zo'n oudje, maar dan zonder de temperatuurinstelling.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » vr 08 apr 2016, 17:27

Ziet er inderdaad hetzelfde uit, maar zonder regeling. Gerhard heeft de figurant op mijn foto's goed bekeken. :mrgreen:

30 jaar geleden gekregen. Kwam bij een bedrijf vandaan waar hij al afgeschreven was.
Still going strong.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 08 apr 2016, 21:38

Vanmiddag heeft DPD een doos gebracht met daarin:
IMG_2886_DIY.jpg

Niet verkeerd, mooi klein boutje. In 9 seconden op temperatuur en in 4 sec vanuit stdby. Mooi soepel snoer ook. Warmtebuffer van de stiften is wel niet dat van de WCP maar toch behoorlijk. De 4,2mm stift staat in nalevering maar met de 3,2mm op 340 graden meer dan genoeg voor de TH:
IMG_2887_DIY.jpg

cool

Berichtdoor cool » vr 08 apr 2016, 22:58

Dit kan beter Peter, niet helemaal gevloeid lijkt het.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 08 apr 2016, 23:22

cool schreef:Dit kan beter Peter, niet helemaal gevloeid lijkt het.

Moet de hele tab dan? :D Als het soldeer hol staat is het een teken dat het goed door gevloeid is. Is wat lastig te fotograferen. De uiteinden kunnen idd beter maar dan moet ik wel extra flux aanbrengen en dat geeft het risico dat het tin over de hele tab uitvloeit, dat wil je niet.

Terug naar “Elektronicagereedschap”