nieuwe multimeter aanschaffen

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: nieuwe multimeter aanschaffen

Berichtdoor dre » za 03 dec 2016, 8:52

Spanning meten op een grote accu terwijl de meter op stroom stand staat geeft inderderdaad aparte effecten........
Ik dacht ineens:Huh??? er zat toch geen verlicht display in de meter! :mrgreen:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » za 03 dec 2016, 9:06

Haha, klinkt bekend! Lang, maar dan heel lang gelden had ik een bijbaantje in een electronika onderdelen winkel. Verkochten we ook multimeters, kwam iemand terug met een defecte meter voor garantie. In de meter bleek het koper tussen de connectoren op de print opgekruld :mrgreen: Nee, klant wist niet hoe het defect kon ontstaan. Later kwam het hoge woord er wel uit, ook in stroom meet stand een accu willen meten.
Wat doet zo'n start accu, 60 misschien wel 100A? Kun je wel wat mee doen ja :goedzo:

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 03 dec 2016, 11:43

Barry2001 schreef:Wat doet zo'n start accu, 60 misschien wel 100A? Kun je wel wat mee doen ja :goedzo:

De capaciteit is in Ah, dus 60Ah enz. Piekstromen van meer dan 1000A zijn geen probleem voor een gezonde startaccu :rock:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 03 dec 2016, 12:10

En dat is dus waarom dat goedkope spul vaak niet aan de opgegeven CAT xx klasse voldoet. Stel je voor dat een meter in een CAT III (of zelfs CAT IV) installatie zich op een dergelijke manier gedraagt. Klein feestje kan dan wel eens een flink groot feest worden :-&

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 03 dec 2016, 13:31

Collega van me heeft zo eens een plofje veroorzaakt door een 787 op de stand mA (en de pennen zo ingeplugd) 'even' op de rails van een paneel te meten, dat gaf best vuurwerk :shock:
Gelukkig niks aan over gehouden...

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » za 03 dec 2016, 13:55

Shadow schreef:De capaciteit is in Ah, dus 60Ah enz.

Oh, ik dacht dat ze van de Albert Heijn kwamen :wink:

Aaad

Berichtdoor Aaad » zo 04 dec 2016, 13:35

Pjotr schreef:En dat is dus waarom dat goedkope spul vaak niet aan de opgegeven CAT xx klasse voldoet. Stel je voor dat een meter in een CAT III (of zelfs CAT IV) installatie zich op een dergelijke manier gedraagt. Klein feestje kan dan wel eens een flink groot feest worden :-&

De Voltcraft 850 gaat staan piepen als je in het stroombereik gaat meten.
Extra waarschuwing dus.

Aad

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 04 dec 2016, 13:52

op standje "weerstand meten" gaat het ook niet goed als je dan een wcd wil checken....

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 04 dec 2016, 13:56

Aaad schreef:De Voltcraft 850 gaat staan piepen als je in het stroombereik gaat meten.
Extra waarschuwing dus.

Aad

En voor doven een vlaggetje ? :lol:
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 04 dec 2016, 14:02

Doen veel meters. Doen ze alleen als je de snoeren op een stroomingang hebt aangesloten en de schakelaar op spanning meten staat. Mijn oude Dynatek heeft het ook, veel waarde vind ik het niet hebben. Steek je alsnog de pennen in het stopcontact dan ontploft ie nog steeds.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 04 dec 2016, 16:51

Dat is een Test waar mijn Fluke 85 op beveiligd is , ik ga dat niet testen voor een interessant YouTube filmpje :D
Of dat aleen via een pieper is die meestal niet hoor, :?
Mede dankzij m'n foutje met stopcontact test met mijn Metrix :oops:
Dat piepertje in m'n Fluke hoor ik nu alleen nog als ik het in de goede hoek tov van mijn goede oor leg

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 04 dec 2016, 18:31

De beveiliging van het stroombereik is alleen een zekering. Het is de toegepaste zekering en vooral ook hoe hij gemonteerd is (geen brokken maakt of doorgebrande printsporen), hoe effectief het is.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 04 dec 2016, 18:45

Persoonlijk ben ik niet vies van een stukje vuurwerk. Al eens meegemaakt dat een installatiebedrijf per ongeluk ongesynchroniseerd een 120kva set inschiet op een busbar waar al een 120kva set op stond te draaien. Oud en nieuw is er niets bij..... :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik heb nog nooit 2 turbodiesels zo horen brullen! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 04 dec 2016, 19:42

Pjotr schreef:De beveiliging van het stroombereik is alleen een zekering. Het is de toegepaste zekering en vooral ook hoe hij gemonteerd is (geen brokken maakt of doorgebrande printsporen), hoe effectief het is.

Je ziet toch vaak dat het 'groot' bereik van een multimeter, stel 10A of meer ongezekerd is? Moet er ook bij staan dan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 04 dec 2016, 20:16

Yup, dat zijn die hele goedkope metertjes van de Gammelklasse :D In een fatsoenlijke CAT xx rated meter moeten degelijke ceramische 1000V patronen zitten. En dan ook gèèn Chinese met een tolerantie van 500%! Dan zit je ongeveer vanaf de €100,- voor de low cost meters. Wil niet zeggen dat die goedkopere niet goed zouden zijn voor de hobby. Maar ga daar niet verder mee dan de werkbank of lichtnet thuis.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 04 dec 2016, 20:36

Daarom dekt het zich ermee af natuurlijk. Ik heb 1 meter waar het kan, herstel ZOU moeten kunnen en daar staat op dat het ongezekerd is.. Gammelklasse inderdaad :D

Overigens is dat de door Ray eerder aangehaalde Metex die ik volgens mij ook al 30 jaar heb. Niet stuk te krijgen!

Heb ook een Fluke 10 handmultimeter die ik veel gebruik, zo'n ding met automatisch bereik. Display begon weg te vallen, heb toen het geleidende band vervangen tussen display en print, naam ff kwijt hoe het heet. Sindsdien geen probleem meer.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 04 dec 2016, 21:22

ds23man schreef:Persoonlijk ben ik niet vies van een stukje vuurwerk. Al eens meegemaakt dat een installatiebedrijf per ongeluk ongesynchroniseerd een 120kva set inschiet op een busbar waar al een 120kva set op stond te draaien. Oud en nieuw is er niets bij..... :lol: :lol: :lol: :lol:

Prutsers [-(
Het lichtste wat ik synchroniseer is 300kVA en de max tot nu toe is 2x 1000kVA, allemaal probleemloos door de goeie sets van Bredenoord.
Wel eens wat problemen door complexe belasting (thyristors are a bitch) maar altijd goed ten einde gebracht.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 04 dec 2016, 21:24

Barry2001 schreef:Daarom dekt het zich ermee af natuurlijk. Ik heb 1 meter waar het kan, herstel ZOU moeten kunnen en daar staat op dat het ongezekerd is.. Gammelklasse inderdaad :D

Overigens is dat de door Ray eerder aangehaalde Metex die ik volgens mij ook al 30 jaar heb. Niet stuk te krijgen!

Heb ook een Fluke 10 handmultimeter die ik veel gebruik, zo'n ding met automatisch bereik. Display begon weg te vallen, heb toen het geleidende band vervangen tussen display en print, naam ff kwijt hoe het heet. Sindsdien geen probleem meer.

Verwar je nu niet Metex (Koreaans) met Metrix (Frans)? Metex is China klasse. Metrix is ABB Metrawatt klasse. Heb destijds een Metrix gehad, 1 van de eerste DVM's, was ca FL400 in de jaren '80. Die was IP67 met rubber afdichtingen en nagenoeg onverwoestbaar.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 04 dec 2016, 21:27

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:Daarom dekt het zich ermee af natuurlijk. Ik heb 1 meter waar het kan, herstel ZOU moeten kunnen en daar staat op dat het ongezekerd is.. Gammelklasse inderdaad :D

Verwar je nu niet Metex (Koreaans) met Metrix (Frans)? Metex is China klasse. Metrix is ABB Metrawatt klasse. Heb destijds een Metrix gehad, 1 van de eerste DVM's, was ca FL400 in de jaren '80. Die was IP67 met rubber afdichtingen en nagenoeg onverwoestbaar.

Metrix is eigendom van Chauvin Arnoux zo ver ik weet :wink:
Maar, goed spul :rock:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 04 dec 2016, 21:33

Nee Metex, klopt wel, maar Gammelklasse dus, low end. Maar houdt het al wel 30 jaar vol en dat ding heeft wat meegemaakt.. M'n eerste multimeter, dacht een verjaardagskado. Als je de draaischakelaar ronddraait denk je steeds dit is het laatste jaar, maar het blijft maar werken ..
Voor de rest, beetje verFluked hier :twisted:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 04 dec 2016, 21:48

Nee, Metex vind ik geen Gammelklasse. Is gewoon goed middensegment. Denk dat het een van de oudere betaalbare merken is die nog steeds overleven, net als Antex soldeerboutjes :D

Aaad

Berichtdoor Aaad » ma 05 dec 2016, 13:03

Ah!buis schreef:
Aaad schreef:De Voltcraft 850 gaat staan piepen als je in het stroombereik gaat meten.
Extra waarschuwing dus.

Aad

En voor doven een vlaggetje ? :lol:
Anne

Wat zeggie? :lol:

Aad

Aaad

Berichtdoor Aaad » ma 05 dec 2016, 13:07

Pjotr schreef:Doen veel meters. Doen ze alleen als je de snoeren op een stroomingang hebt aangesloten en de schakelaar op spanning meten staat. Mijn oude Dynatek heeft het ook, veel waarde vind ik het niet hebben. Steek je alsnog de pennen in het stopcontact dan ontploft ie nog steeds.

Ik heb ook een oude meter die geen seintje geeft maar bij vergeten heeft me dat toch weleens (gelukkig alleen) wat zekeringen in een voeding gekost. De shunt over de meter is dan de "boosdoener".

Aad

Aaad

Berichtdoor Aaad » ma 05 dec 2016, 13:09

ds23man schreef:Persoonlijk ben ik niet vies van een stukje vuurwerk. Al eens meegemaakt dat een installatiebedrijf per ongeluk ongesynchroniseerd een 120kva set inschiet op een busbar waar al een 120kva set op stond te draaien. Oud en nieuw is er niets bij..... :lol: :lol: :lol: :lol:

En jij van het lachen zo te zien.

Aad

Thomox

Berichtdoor Thomox » di 06 dec 2016, 18:06

Dinkie is binnen :rock:

Fraai metertje voor 't geld, doet wat 't moet doen :goedzo:

Terug naar “Elektronicagereedschap”