Zelfbouw CNC 1 , 2, en de huidige NR 3 :)

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

WrineX

Zelfbouw CNC 1 , 2, en de huidige NR 3 :)

Berichtdoor WrineX » di 12 jun 2018, 22:14

In 2011 dacht ik ik koop wat mdf wat draadeinde super goedkoop controller bordje en ga kijken of ik iets kan maken wat iets kleins kan frezen :) het leek me geweldig koffie drinken en kijken hoe iets gemaakt werd ;) Lineair lagers bestonden uit skate lagers en stukken platstaf en wat onderdelen van scanners. ik had 3 kleine stappen motoren gekocht bij een elektronica dump en gaan maar. het bed en hoofd frame eigenlijk bestond uit mdf in stroken gezaagd op mijn balkon om zo een soort schaakbord te maken van latten om zo een 'stevige' basis te maken zonder dat ik 10 massieve planken nodig had, kan alleen halen wat ik op een fiets mee kon nemen, en ojah stevig was relatief natuurlijk :)

CNC Nr 1
ik heb helaas maar liefst 1 foto van dit ding :) en een filmpje in actie... nouja actie :) val er bijna bij in slaap als het niet zoveel herrie zou maken, maar veel van geleerd.
IMG_0218.JPG

hier in actie ;)
https://youtu.be/knUdGduf65s

Het ding stond ook gewoon in mijn werk kamer waar ik ook afleveringen voor geluid van de tv voorbereide ideale locatie hahaha :)

maarja zoals je ziet kleine bovenwoning niet veel keus

CNC NR 2

Bij CNC nummer twee gebruikte ik eerst nog het goedkope bordje en MDF als basis materiaal voor de machine, als ik een klein beetje geld over had (student) kocht ik een 2e hands onderdeel en verving dat, dus langszaam maar zeker was het een soort bij elkaar geraapt zooite van zelf gemaakt linear rails van staal met skate lagers en SKF linear guides and echte ballscrews :) haha aardig Frankenstein ding :)

Hier zijn een aantal onderdelen al vervangen maar de basis is nog steeds mdf en de grootste as is nog steeds zelf gemaakt knaken geleiding :)

hier freest het wat mdf
https://youtu.be/uQZMtbazaXs
en hier doet hij moeilijk met een nieuwe pc haha
https://www.youtube.com/watch?v=bRqb0ksn4ow

CNC Nr 3

En hier kon ik eindelijk de machine in zetten om CNC nummer 3 te maken. dat was nog een beetje geklooi omdat alle goede onderdelen van deze machine gebruikt werden in de nieuwe :) ik had tenslotte nog steeds geen geld :)

https://youtu.be/A6LOCKI2Z1w

hier wat onderdelen die hij met pijn en moeite toch maar mooi gemaakt heeft, mdf freest aluminium ;)

De top plaat van de Z as
IMG_0756.JPG

De plaat waar de frees motor aan komt met een gleuf erin gefreest zodat hij genoeg ruimte heeft om over het lager blok te gaan

IMG_0757.JPG

Bijna complete Z as linear rail mist nog en de motor
IMG_0754.JPG

De brug en een van de Kogelomloop spindels die aan beide kanten zitten om de y as heen en weer te bewegen
en een van de balken van het frame waar de Y as boven op komt met een linear rails

IMG_0763.JPG

IMG_0778.JPG

Leuk om op te merken is dat ik alles in sketchup had getekend en met alles wat ik moest frezen (zoveel mogelijk) rekening gehouden had met bestaande maten platstaf.

AutoSave_CNC machine Joppe 3.jpg

Ik had dit gedaan omdat CNC Nr 2 nog steeds een machine van mdf was, en ik geen hele lappen Alu kon gaan frezen met dat ding. Dus toen ik alle stukken platstaf had besteld op maat. freesde ik in een stuk hout exact een pocket waar het stuk platstaf voor het des betreffende onderdeel precies in paste, zo freesde ik alleen de dingetjes er uit die hoogst nodig waren en ik niet zelf met de boor kon doen, dus voor alle normale gaten liet ik hem alleen een pilot gaatje maken en deed ik de rest wel op de boor kolom :) ook een goedkoop prul ding trouwens.

Hier de eerste bewegingen van de Z en y as

het werk oppervlakte is 780 mm x 650 mm dus ruim kwart platen van de doet het zelver, voordeel is van de open achterkant dat ik wel kan door schuiven in de lengte/

https://www.youtube.com/watch?v=bkoa80ANfPs

Maken van wat PCB statoren voor electrostaten
https://www.youtube.com/watch?v=vefvQRBSvnk

Als laatste heb ik er een nieuwe Frees spindle op gezet een High frequency chinees :)
IMG_2270.JPG

IMG_2291.JPG
'
IMG_2279.JPG

Hier in actie waar ik kijk hoe snel ik door mdf kan, ik doe het daar nog met 4mm per keer tegenwoordig 18mm in een keer, wel ietsje minder snel als hier maar scheelt als nog gigantisch veel tijd. '

https://www.youtube.com/watch?v=PKd2kkeNaT0

En hier nog een houder gemaakt voor het meest gevaarlijk stuk gereedschap dat ik heb :) (ja ja ja dat lapje daar is vragen om problemen of een klem in mijn oog.)
Ik had dit gemaakt om kerf bending wat makkelijker te maken gezien ik geen zaag tafel heb :) maar had nog wel een pruts cirkelzaag motor uit son inimini hobby tafeltje.

IMG_2084.JPG

IMG_2087.JPG

En een life action filmpje :) van de zaag in actie hehe

https://www.youtube.com/watch?v=H_wJCVRtVHw
https://www.youtube.com/watch?v=NxAQnf86iX0

Ik gebruik mijn CNC erg veel en is de beste investering geweest ooit van al het gereedschap wat ik heb naast de schuifmaat :) ook het meeste werk denk ik :)

Ik ben langzaam maar zeker rustig wat onderdeeltjes aan het verzamelen voor een grotere frees met een bereik van 1200x1200mm dus halve platen, dat past nog net in mijn schuur met moeite en heb de geleiding al gescoord dus :)

IK vergeet vast nog dingetjes maar ach, merk dat ik veel foto;s kwijt ben helaas :(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

beijert

Re: Zelfbouw CNC 1 , 2, en de huidige NR 3 :)

Berichtdoor beijert » wo 13 jun 2018, 7:45

Leuk om te lezen! En te zien..

Misschien dat ik mij hier ook nog eens in ga verdiepen, wanneer ik het huis af heb.
Mark

satefan

Berichtdoor satefan » wo 13 jun 2018, 8:22

Heel gaaf. Ik ben ook altijd gefascineerd door dit soort apparaten. Zelfde als mn 3D printer staat te draaien. Portaalfrees zou ik ook graag nog willen hebben. Maar ja, tijd, ruimte, prioriteiten...
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 13 jun 2018, 10:53

Ja met het oog op luidsprekers dacht ik toen aan een frees :) vandaar dat dat het is geworden. 3d printer lijkt me ook wel interessant voor kleine onderdeeltjes die gewoon niet te maken zijn met een frees. ik zou graag een grote extruder willen hebben die met granulate gevoerd wordt, die ik ook de huidige setup zou kunnen plaatsen. dus niet zozeer detail maar eerder grote voorwerpen. dus met nozzle 0.5mm of meer

maar ik weet er helaas nog te weinig van. zonder granulaat vind ik het te duur in gebruik, granulaat gaat per kilo en kost geen drol

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 13 jun 2018, 11:29

Granulaat printen is op papier goedkoper maar in de praktijk moet je er (op dit moment) echt niet aan beginnen.
Er zitten enorme nadelen aan. De koppen zijn door alle toeters en bellen loodzwaar. Ergo, de machine word zwaar en je printsnelheid gaat drastisch omlaag.
Een 0.5 nozzle is erg optimistisch voor een granulaat printer. Denk meer aan 1-3mm en vergelijkbare laagdiktes. Ze printen "snel" omdat ze gewoon dikke lagen plastic neerleggen. Ironisch genoeg zal een lichtere reguliere printer met een lagere laagdikte even snel printen in een hogere resolutie.

Daarnaast kunnen granulaat printers niet retracten wat, zeker in combinatie met de lagere bewegingssnelheid, zorgt voor rommelige prints.
Granulaatprinters zijn er maar voor 1 doel. Hele grote, relatief grof geprinte modellen met dus ook relatief weinig details. Denk dan meer aan grote scheepsschroeven, enzo.

Kosten zijn zeker lager maar als ik kijk dat wij 7.5 kilo kopen voor 119,- (ex btw) en dat je echt wel je best moet doen om als hobbyist dat weg te printen dan zal ook dat wel meevallen lijkt me.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » wo 13 jun 2018, 11:31

Wij zijn nu ook bezig met experimenten voor een bedrijf om te printen met restafval van kunststof voetbalvelden... Dat kost 1 euro per kilo. :mrgreen:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 13 jun 2018, 13:47

satefan schreef:Heel gaaf. Ik ben ook altijd gefascineerd door dit soort apparaten. Zelfde als mn 3D printer staat te draaien. Portaalfrees zou ik ook graag nog willen hebben. Maar ja, tijd, ruimte, prioriteiten...

Als je cnczone.nl beetje uit legt wat je wilt maken krijg je daar gratis advies En er zit daar veel kenninis Stefan
En soms verslikt iemand zich in de hoop met werk En verkopen ze alles weer voor soms de helft kostprijs
Ik heb mijn frees opgebouwd uit Alum. rest materiaal van een Zagerij Dus wat in de container lag voor 2€ per kg
De rails en karretjes van uit uit preventief vervangen in een melk pakken fabriek
En de kogelomloop ook van zo iets
Motoren en breakoutboard nieuw idem drivers wel wat gedaan met kleinere motoren maar er ging wat fout en vertrouwde die niet De kleinste is 2,5 NM en de Andere 2 ZIJN 3 NM aandrijving xas direct en Y en Zas via tandriempjes
Dat laatste bevalt mij het best reduceert de trillingen lawaai en nagenoeg geen rek
Er moeten hier en daar nog wat puntjes op de I gezet worden maar ik heb simpel niet de kracht meer er voor
Dus gebruik zoals hij is
Er zit wel een zwaardere freesmotor op een kress 850 watt en dichte zijkanten
Bereik 550x300 en kan er redelijk nauwkeurig +/- 0.1 mm aluminium mee frezen
shit draadje vergeten :oops:

satefan

Berichtdoor satefan » wo 13 jun 2018, 15:48

Mijn wensen zijn beperkt...een eenvoudige tafelfrees zoals de StepCraft zou prima voldoen.

Dit kwam ik op t web tegen:
[ Bekijk op youtube ]

. Geniaal!

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 13 jun 2018, 16:56

satefan schreef:Mijn wensen zijn beperkt...een eenvoudige tafelfrees zoals de StepCraft zou prima voldoen.

Dit kwam ik op t web tegen:
[ Bekijk op youtube ]

. Geniaal!

ja ken hem maar is niet bepaald goedkoop :) ik ga toch liever voor een voledige :)

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 13 jun 2018, 16:57

Bert61 schreef:
satefan schreef:Heel gaaf. Ik ben ook altijd gefascineerd door dit soort apparaten. Zelfde als mn 3D printer staat te draaien. Portaalfrees zou ik ook graag nog willen hebben. Maar ja, tijd, ruimte, prioriteiten...

Als je cnczone.nl beetje uit legt wat je wilt maken krijg je daar gratis advies En er zit daar veel kenninis Stefan
En soms verslikt iemand zich in de hoop met werk En verkopen ze alles weer voor soms de helft kostprijs
Ik heb mijn frees opgebouwd uit Alum. rest materiaal van een Zagerij Dus wat in de container lag voor 2€ per kg
De rails en karretjes van uit uit preventief vervangen in een melk pakken fabriek
En de kogelomloop ook van zo iets
Motoren en breakoutboard nieuw idem drivers wel wat gedaan met kleinere motoren maar er ging wat fout en vertrouwde die niet De kleinste is 2,5 NM en de Andere 2 ZIJN 3 NM aandrijving xas direct en Y en Zas via tandriempjes
Dat laatste bevalt mij het best reduceert de trillingen lawaai en nagenoeg geen rek
Er moeten hier en daar nog wat puntjes op de I gezet worden maar ik heb simpel niet de kracht meer er voor
Dus gebruik zoals hij is
Er zit wel een zwaardere freesmotor op een kress 850 watt en dichte zijkanten
Bereik 550x300 en kan er redelijk nauwkeurig +/- 0.1 mm aluminium mee frezen

Ja ik zit ook op cnczone :) de NL en de engelse :) moet toch wat ideeen op doen en zo nu en dan loop je ergens tegen aan

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 13 jun 2018, 16:59

Vinculum schreef:Granulaat printen is op papier goedkoper maar in de praktijk moet je er (op dit moment) echt niet aan beginnen.
Er zitten enorme nadelen aan. De koppen zijn door alle toeters en bellen loodzwaar. Ergo, de machine word zwaar en je printsnelheid gaat drastisch omlaag.
Een 0.5 nozzle is erg optimistisch voor een granulaat printer. Denk meer aan 1-3mm en vergelijkbare laagdiktes. Ze printen "snel" omdat ze gewoon dikke lagen plastic neerleggen. Ironisch genoeg zal een lichtere reguliere printer met een lagere laagdikte even snel printen in een hogere resolutie.

Daarnaast kunnen granulaat printers niet retracten wat, zeker in combinatie met de lagere bewegingssnelheid, zorgt voor rommelige prints.
Granulaatprinters zijn er maar voor 1 doel. Hele grote, relatief grof geprinte modellen met dus ook relatief weinig details. Denk dan meer aan grote scheepsschroeven, enzo.

Kosten zijn zeker lager maar als ik kijk dat wij 7.5 kilo kopen voor 119,- (ex btw) en dat je echt wel je best moet doen om als hobbyist dat weg te printen dan zal ook dat wel meevallen lijkt me.

maar dat is precies wat interessant is vind ik grote voorwerpen. detail is niet zo belangrijk ik wil nog steeds eens ESL's printen omdat spuitgieten niet in mijn bereik valt :) ik had ergens een site en daar koop je toch echt wat meer kilo's voor dat geld. geloof ik rest partijen virgin en ook recycled :)

satefan

Berichtdoor satefan » wo 13 jun 2018, 18:07

WrineX schreef:
Vinculum schreef:ik wil nog steeds eens ESL's printen omdat spuitgieten niet in mijn bereik valt :) ik had ergens een site en daar koop je toch echt wat meer kilo's voor dat geld. geloof ik rest partijen virgin en ook recycled :)

Ik weet niet hoe groot de ESL's zijn, maar mijn ervaring tot nu toe met 3D printen is dat het echt laaaaaaaaaaaang duurt allemaal. Een baffle van een monitor printen gaat al makkelijk over de 24 uur heen....

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 13 jun 2018, 18:25

precies daarom dikke nozzle . enige wat ik zou willen printen is een EGG crate. waar je de draden op verlijmt. of beter nog draden spannen en frame omheen printen :)

satefan

Berichtdoor satefan » wo 13 jun 2018, 21:34

WrineX schreef:precies daarom dikke nozzle . enige wat ik zou willen printen is een EGG crate. waar je de draden op verlijmt. of beter nog draden spannen en frame omheen printen :)

Heb ik ook geprobeerd...met een dikke nozzle dat gaat aardig...scheelt idd qua tijdsduur...dus in plaats van laaaaaaaaaaang duurt t laaaaaang :rofl:

Satefan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 13 jun 2018, 21:46

3D printen schiet inderdaad niet op, het mooist is een CNC en een 3D printer.
Het 1 is makkelijker/sneller/beter te maken met CNC en het ander weer met een 3D printer :)

Trouwens wel gaat om te zien hoe je elke keer een stapje verder bent gegaan, eerst wou ik ook een CNC zelf bouwen uiteindelijk toch een gekocht via eBay zo'n Chineesje met een 3040 formaat. Aluminium heb ik er nog niet mee gefreesd wil ik nog steeds een keer proberen net als het graveren in aluminium.
Robert Jan

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 13 jun 2018, 22:18

rjmulder schreef:3D printen schiet inderdaad niet op, het mooist is een CNC en een 3D printer.
Het 1 is makkelijker/sneller/beter te maken met CNC en het ander weer met een 3D printer :)

Trouwens wel gaat om te zien hoe je elke keer een stapje verder bent gegaan, eerst wou ik ook een CNC zelf bouwen uiteindelijk toch een gekocht via eBay zo'n Chineesje met een 3040 formaat. Aluminium heb ik er nog niet mee gefreesd wil ik nog steeds een keer proberen net als het graveren in aluminium.

ja aldoende leert men :) ik maak nog steeds domme fouten en leer nog elke keer :), ook met de nieuwe cnc zal ook wel zat aan mankeren hehe

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 14 jun 2018, 8:34

Voor degene die voor relatief weinig geld in de CNC willen stappen is er dit weekend een mooie actie bij Openbuilds:
OpenBuildsCNC.png

OpenBuilds New Arrivals
(AVAILABLE THIS WEEKEND)

5 new amazing machines to upgrade your workshop
will be available in these popular sizes:

OpenBuilds WorkBee
20" x 40" (500 x 1000mm)
40" x 40" (1000 x 1000mm)
40" x 60" (1000 x 1500mm)

OpenBuilds Sphinx
20" x 20" (500 x 500mm)
40" x 20" (1000 x 500mm)

No guess work. Pick a bundle, use our easy build-a-long videos, and get started with HUGE SAVINGS THIS WEEKEND ONLY

The Workbee and the Sphinx are designed and shared openly by OpenBuilds members Ryan Lock and KYO. Props go out to these guys for sharing these great machines. Both have been widely adopted by the OpenBuilds Community and we are sure you're going to love them!

SALE STARTS THIS WEEKEND
BE THE FIRST!
Watch your e-mail for FATHER'S DAY SALE details

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » do 14 jun 2018, 14:33

Tof ! hier ook een cnc (sinds begin dit jaar) nog veel leren en oefenen
CNCzone vertoef ik ook wel, daar zitten lui die dat spul dromen, heel gaaf
Behulpzaam ook zeer zeker
Dit is mijn masjientje
20171108_112128_(1)[1].jpg

WrineX

Berichtdoor WrineX » do 14 jun 2018, 16:32

Toxiq schreef:Tof ! hier ook een cnc (sinds begin dit jaar) nog veel leren en oefenen
Dit is mijn masjientje

ziet er goed uit ! erg netjes !

molekuul

Berichtdoor molekuul » vr 15 jun 2018, 12:02

WrineX schreef:
maar dat is precies wat interessant is vind ik grote voorwerpen. detail is niet zo belangrijk ik wil nog steeds eens ESL's printen omdat spuitgieten niet in mijn bereik valt :) ik had ergens een site en daar koop je toch echt wat meer kilo's voor dat geld. geloof ik rest partijen virgin en ook recycled :)

Hmm....

thermoplastics en een constante spanning. Zal de viscoelasticiteit dan niet te veel roet in het eten gooien, waardoor de aangebrachte spanning teniet gedaan wordt door de kruip van de kunststof?

gr,

Joris

WrineX

Berichtdoor WrineX » vr 15 jun 2018, 14:36

molekuul schreef:
WrineX schreef:

Hmm....

thermoplastics en een constante spanning. Zal de viscoelasticiteit dan niet te veel roet in het eten gooien, waardoor de aangebrachte spanning teniet gedaan wordt door de kruip van de kunststof?

gr,

Joris

zo een frame bestaal meestal uit 2 gelijke delen, het recht blijven van zon paneel zal uiteindelijk toch het meest moeten komen van de super structure. de contstante sapnning is alleen het folie, bij een esl wil je toch al snel naar 3 micron als het hybride is. en zo heeel veel spaning creert dat niet .

Geen idee verder niet geprobeerd maar ik denk dat het wel zou moeten lukken. mischien iemand eens met een 3d printer lief aankijken :) klein test paneeltje maken. andere grappige optie is het gebruik van geleidende filiment...... maar dat is een lang verhaal. want het is geleiden tussen haakjes natuurlijk

WrineX

Berichtdoor WrineX » vr 15 jun 2018, 14:56

Toxiq schreef:Tof ! hier ook een cnc (sinds begin dit jaar) nog veel leren en oefenen
Dit is mijn masjientje

Bij de weg, is jou gantry 80x80 of is dat 160 160 ? ik heb namelijk problemen met mij U balk van 1cm dik alu ........ het tordeerd makkelijk. niet gedacht vandaar dat hij er zit maar ik moet daar ooit eens wat aan gaan doen :)

Walt

Berichtdoor Walt » za 16 jun 2018, 9:51

Open profielen, met doorsnede I, H. L, C, U zijn ook torsie slap. Als torsie stijfheid van belang is, neem dan een gesloten profiel zoals een buis, vierkante of rechthoekige open doorsnede.

WrineX

Berichtdoor WrineX » ma 18 jun 2018, 23:57

Walt schreef:Open profielen, met doorsnede I, H. L, C, U zijn ook torsie slap. Als torsie stijfheid van belang is, neem dan een gesloten profiel zoals een buis, vierkante of rechthoekige open doorsnede.

:) zover was ik ook ;) inmiddels hehe, net iets te laat overigens :)

m_cruiser

Berichtdoor m_cruiser » do 21 jun 2018, 0:25

Iemand ervaring met deze CNC's?
Rechtstreeks te importeren uit de States of is er reeds een tussenstation?

Vinculum schreef:Voor degene die voor relatief weinig geld in de CNC willen stappen is er dit weekend een mooie actie bij Openbuilds:
OpenBuildsCNC.png

OpenBuilds New Arrivals
(AVAILABLE THIS WEEKEND)

5 new amazing machines to upgrade your workshop
will be available in these popular sizes:

OpenBuilds WorkBee
20" x 40" (500 x 1000mm)
40" x 40" (1000 x 1000mm)
40" x 60" (1000 x 1500mm)

OpenBuilds Sphinx
20" x 20" (500 x 500mm)
40" x 20" (1000 x 500mm)

No guess work. Pick a bundle, use our easy build-a-long videos, and get started with HUGE SAVINGS THIS WEEKEND ONLY

The Workbee and the Sphinx are designed and shared openly by OpenBuilds members Ryan Lock and KYO. Props go out to these guys for sharing these great machines. Both have been widely adopted by the OpenBuilds Community and we are sure you're going to love them!

SALE STARTS THIS WEEKEND
BE THE FIRST!
Watch your e-mail for FATHER'S DAY SALE details

Terug naar “DIY-gereedschap”