Mijn eigen zelfbouw zaagtafel

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Mijn eigen zelfbouw zaagtafel

Berichtdoor Pjotr » za 26 dec 2009, 18:16

Ga je zelf een woofer bouwen, heb je geen zaagtafel! :?

Eens rondgekeken maar die dingen zijn of te klein of veel te duur voor die enkele keer. Bovendien staat zoiets het overgrote deel van de tijd behoorlijk in de weg (bij ons althans).

Daarom de afgelopen 2 dagen mij maar even kwaad gemaakt en er zelf een geklust van wat wit gelamineerd MDF en de handcircelzaag er onder geschroefd. Het blad is 1m x 1,2m, ruim voldoende voor het gemiddelde werk. Groter moet toch bij de timmerman op de verticale machine. De geleider is nu nog van betontriplex maar denk dat ik daar in de toekomst alu hoekprofiel voor ga nemen.

En opbergen is geen punt, gewoon verticaal plat tegen de muur. Totale kosten voor hout, schroeven en alu geleiderstrips ca €60,- 'Tis wat werk maar dan heb je ook wat :)
Bijlagen
Zaagtafel_dwars.jpg
Zaagtafel_langs.jpg

SARK

Re: Mijn eigen zelfbouw zaagtafel

Berichtdoor SARK » za 26 dec 2009, 19:08

Nice job en ook handig die alu-geleiders :idea:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 26 dec 2009, 19:28

Hah, handig! Die is iets luxer als mijn "zaagtafel". :D

Ik heb de handcirkelzaag op een met formica bekleed blad van 60 x 120 vastgeschroefd, en met wat forse schroeven een balkje parallel langs de zaagmachine geschroefd. In ongebruikte toestand staat het blad hier eveneens vertikaal tegen een wand. Heb ik een zaagtafel nodig, dan leg ik het geheel op de workmate en klem ik het balkje daartussen vast, waarna de zaagtafel gebruiksklaar is.

Dit was eigenlijk alleen voor erbij, zodat ik niet de zaagtafel naar buiten hoefde te slepen als ik snel iets wilde zagen. Uiteindelijk heb ik de echte zaagtafel een paar jaar geleden verkocht, omdat ik hem nooit meer gebruikte. Tot nu toe mis ik hem ook niet en ben ik blij met de vrijgekomen ruimte. O:)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 dec 2009, 21:17

Hier de zaagtafel aan het werk voor mijn sub in aanbouw met de paneeltjes die met ijzerplaat verzwaard worden:
ZT-Aan-het-werk.jpg

Het is dan wel watervast ocume maar tjonge wat trekt dat spul toch nog krom :( Komt wel weer goed als het verlijmd is.

Verder er een foto van de zaagmarkering in de geleider waarmee precies af te korten is:
Zaag-markering.jpg

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » vr 02 apr 2010, 15:08

Had je geen zaagtafel nodig om hem te maken ? :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 02 apr 2010, 15:31

MrCaBLeGuY schreef:Had je geen zaagtafel nodig om hem te maken ? :)

Slim zeg, had die vraag al eerder verwacht :lol: :lol: ;)

De losse platen/plaatjes zijn uiteraard bij de timmerman gezaagd op de verticale machine.

Dit is echt vele malen handiger (en goedkoper) dan een vaste profi zaagtafel als je hem maar af en toe nodig hebt en er niet alle ruimte er voor hebt.

Svartrose

Berichtdoor Svartrose » di 08 jun 2010, 19:09

Oeh, da's een mooie oplossing! Als mijn kluskamer af is wil ik ook een zaagtafel maken. Jouw oplossing vind ik een mooie! Ben je inmiddels nadelen tegen gekomen? Wat zou je anders doen als je die nadelen had geweten?

Verder ben ik nog opzoek naar een cirkelzaag... een goedkope of een duurdere? Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een Skil en een Makita? 190mm blad lijkt me in ieder geval prettig, zeker bij gebruik in een zaagtafel....

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 08 jun 2010, 22:26

Hoi, geen echte nadelen behalve dan dat zo'n plaat MDF toch nog behoorlijk zwaar is.

Wat ik wel merk dat, ook al is het MDF gelamineerd, het toch uitzet en krimpt door temperatuur en luchtvochtigheid. Dat heeft tot gevolg dat na verloop van tijd de geleiders stroever kunnen gaan lopen. De speling daarop is maar 0,1 mm ongeveer. Ik heb de geleideplank van betonmultiplex met epoxy verlijmd met de alu geleiders voor stabiliteit. Dat moet dus anders. Ik ga die plank vervangen door stevig alu hoekprofiel en dan alleen schroeven. Dan is het later na te stellen. Goed afgesteld zaagt het opmerkelijk nauwkeurig haaks en recht.

Waar je verder op moet letten is dat de zaagmachine geen speling op de lagers heeft. Bij de meeste bouwmarkt handcircelzagen, en ook bij de goedkopere merk-zagen, lijkt het wel of de lagers los in het kunststof huis liggen waardoor het zaagblad wiebelt. Verder een stofzuiger aansluiting anders zit in no time je hele werkplaats onder het zaagsel.

En héél belangrijk een voetschakelaar! Eentje die alleen contact maakt als je hem ingedrukt houdt. Zo'n zaag is een bloedlink levensgevaarlijk ding om mee te werken en moet dus onmiddellijk stoppen ingeval van nood. Je kunt n.l de schakelaar van de zaag zelf niet gebruiken omdat je daar niet meer bij kan. Daar moet je iets anders op verzinnen.

Svartrose

Berichtdoor Svartrose » di 08 jun 2010, 23:38

Dank! Hier kan ik wat mee.

Nog plannen om er ook nog een freestafel bij/van te maken?

sven

Berichtdoor sven » ma 26 jul 2010, 12:17

Hoi Pjotr,

Een kleine tip, als je geleiders stroef beginnen te lopen, neem een kaars en wrijf hiermee de alu profielen in. Je zal verbaasd staan hoe makkelijk deze nu schuiven.
Dit werkt trouwens ook bij hout tegen hout geleidingen, denk maar aan antieke kasten, daar smeerden ze was op de schuiflatjes.

mvg
Sven

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 26 jul 2010, 21:45

Ha Sven, bedankt voor de tip. Ik kende hem al :D

Probleem is niet zozeer dat het niet soepel loopt, dat doet het wel. De geleiders gaan klemmen doordat de groeven "aan de wandel" gaan door uitzetten/krimpen. Dat gaat overigens maar heel langzaam. Dus gewoon weer even goed afstellen na een tijdje opslag.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 21 jun 2011, 20:41

Omdat het lastig en veel werk blijft om de zaag precies onder 45 graden te zetten om verstek te zagen en het bijna geen doen is om dan ook nog eens driehoekige latten te zagen, heb ik afgelopen zondag maar eens even een zaaghulp geklust:
Verstekzaagmal.JPG

De linker zijkant van de zaag loopt precies gelijk met de hoek in de bodem van het alu profiel:
Verstekzaagmal_detail.JPG

Voor verstek zagen: Plank precies op de buitenmaat zagen en dan even afschuinen met deze mal. Driehoekige latjes hou je dan vanzelf over :mrgreen: Dit is toch aanzienlijk makkelijker en sneller dan steeds de zaag omstellen en die dan oog nog eens nooit precies onder 45 graden wil staan.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 21 jun 2011, 23:05

Ik vind het toch wel heel gewaagd dat jij in het kantoor gaat staan zagen...
Zonder gekheid: handige hulpjes. Voor die verstekbak zou je de linkerkant van de geleiding nog wat hoger moeten maken (of je hebt een wel heel vaste hand). En ik hoop dat je dat aluprofiel heel goed vastzet, anders lanceer je 'm nog eens door de werkplaats.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 21 jun 2011, 23:29

markbakk schreef: Voor die verstekbak zou je de linkerkant van de geleiding nog wat hoger moeten maken............

Dat is ook de bedoeling maar dat profiel had ik even niet bij de hand. De bedoeling is dat het 100mm x 50 mm wordt. Met dit gaat planken van 30 cm breed nog prima. Het is meer dat het niet te zwaar wordt. Overigens gaat het geleiden heel goed doordat je het nog niet gezaagde gedeelte van de plank onder in de gleuf duwt. Alleen het laatste stukje is dan even voorzichtig zijn.

B.t.w. hoe kom je erbij dat dit een kantoor is? Dit is een werkplaats/atelier. En of het profiel goed vast zit? Zou zeggen tel het aantal schroeven :mrgreen:

Terug naar “DIY-gereedschap”