[frezen] Stofafzuiging DIY?

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Berichtdoor Pjotr » za 07 jan 2012, 13:28

Denk dat je hem dan gewoon klein moet houden voor gebruik met de stofzuiger, iets van 100 - 120 mm. Dan kun je er wel niet de vloer mee zuigen maar is het wel voldoende voor de (hobby)zaagmachine, frees en schuurmachine.

Heb van de week eens naar die pylonen gekeken. Die dingen zijn van zacht rubberachtig plastic, niet echt handig materiaal i.c.m. een vacuüm. Van hard plastic heb ik ze nog niet gezien maar volgens mij moeten die er wel zijn.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » za 07 jan 2012, 13:57

Henkjan schreef:@Kees: het is nou net dat fijne stof dat t gevaarlijkste is voor je gezondheid

Tijdens het werken heb ik ook altijd mijn stofmasker/mijn veiligheidsbril en oorkappen op en in de stofzuiger zit een dubbel filter.. Voor de rest de deur dicht houden.. Zelfs mijn freesspindel heeft een kaboutermutsje om het meeste stof uit de motor te houden.
Vooral het merbau-stof (merbau bewerk ik het meest) is behoorlijk ongezond.
Ik hou er dus wel terdege rekening mee, voldoende hoop ik..8-[

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 07 jan 2012, 16:03

.
Het moeilijkste onderdeel is alvast gevonden:
75991_z1.jpg

http://instrulabo.nl/gebruiksartikelen- ... liter.html

Alleen levert deze club niet aan particulieren en komt er nog b.t.w. en 15 eu orderkosten bij. Wordt het toch weer aan de prijs :( Materiaal is SAN, dat is ook goed te lijmen.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 07 jan 2012, 16:39

Of je gaat aan de slag met een plaatje zink, wat zich prima laat vormen en solderen. Ik denk dat je het zelfs mooi voorgevormd krijgt door het te "walsen" met 3 bezemstelen van Action.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 07 jan 2012, 17:40

.
Jah, maar in het kader van het "onderzoek" is het wel leuk om te zien hoe goed ie het doet:

[ Bekijk op youtube ]

http://freeforum101.com/charlesneil/vie ... harlesneil

Christian

Berichtdoor Christian » za 07 jan 2012, 19:19

Ik heb vandaag dat ding van Thien gemaakt (uit het linkje van Peter http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm ). Werkt perfect, in ieder geval met zagen en schaven, zeker 99% blijft in de mayo-emmer. Schuurstof is volgens mij bijna niet te voorkomen in de stofzuiger omdat dat teveel zweeft.

Ook bij gebruik van die cycloon van Charles Niel zie je nog fijn stof in de stofzuiger zitten. http://freeforum101.com/charlesneil/vie ... harlesneil

Zijn er systemen die enkel na de cycloon "schone" lucht blazen?

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 07 jan 2012, 19:31

Je zou het resultaat nog kunnen verbeteren door er nog een aantal kleinere, parallel geplaatste cyclones achter te zetten. Door de hogere rotatiesnelheid worden nog kleinere stofdeeltjes nog naar de buitenkant geslingerd. "Helemaal" stofvrij wordt het pas als de lucht ook nog door een hepa filter* wordt gevoerd. Hier bestaan ook uitwasbare types van, bijv. deze.

* Als alternatief kan je volgens mij ook wel een oliebadfilter maken waar je de uitgeblazen lucht doorheen voert, maar da's weer minder milieuvriendelijk.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 07 jan 2012, 20:25

Christian schreef:Ook bij gebruik van die cycloon van Charles Niel zie je nog fijn stof in de stofzuiger zitten. http://freeforum101.com/charlesneil/vie ... harlesneil

Vergeleken met de berg ernaast is het wel heel weinig hoor. Overigens gebruik ik achter de stofvanger een gewone Aldi stofzuiger waar ook nog een apart motorfilter in zit en op de uitblaaskant een Hepa filter. Dus fijnstof wordt op zich niet terug de ruimte ingeblazen.

@Marp

Wat dacht je van om dan gelijk een imitatie Dyson als stofzuiger er achter te gebruiken? Die dingen zijn helemaal niet zo duur meer, rond de €60. Daar zitten een heleboel van die mini cycloontjes in.

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 08 jan 2012, 22:30

@ pjotr,

NIET DOEN! ik heb zon ding ongeveer 1 freesklus kunnen gebruiken ik mee een philips van MP af. Juist dat fijnstof icm met je hepa filters en dergelijke is een vacuum killer. De filters zijn in no time helemaal verzadigd en apparaat moet veel te hard gaan werken. resultaat ..... dooie stofzuiger. en als je die volle filters uit de lijn haalt blaast ie het fijne stof net zo hard er aan de achterkant weer uit. Deze apparaten pakken het hele fijne dus ook niet volgens het cycloonprincipe maar gewoon een Filter aan het eind van de lijn. ZELFS de echte Dysons.

Ik heb tegenwoordig een "Kirby" als het jullie wat zegt in de werkplaats staan en dat din is werkelijk perfect. Alleen ja de zakken zijn wel onwijs duur. De zak is nl geloof ik ook direct je hepa filter.

Voordeel van de machienes is dat de moter niets met het stof te maken krijgt omdat die helemaal vooraan in het zuigcirquit zit. Deze is op een of andere manier volledig weg gesloten en het schoepenrad wat normaal achteraan de lijn zit zit nu direct achter je slang. Wel oppassen met schroefjes en dergelijke want daar kunnen ze dan weer NIET tegen. Die slaan na verloop van tijd stukjes van je schoepenrad af.

Heb verder geen fotos van mijn cycloon die er voor staat maar die werkt op zich ook prima. Deze is opgebouwd uit een grote diameter rioolpijp met zo een dop er op waar in het midden dan weer een kleine diameter in steekt. Dus het cone principe alleen niet conisch maar idd het fijnstof he.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 08 jan 2012, 23:10

Goede tip! Ik had daar zelf eigenlijk ook al wel mijn twijfels over. Toch staan Philips zakloze stofzuigers als de beste aangeschreven qua betrouwbaarheid en prestatie, veel beter dan Dyson zelf. Maar dus duidelijk niet voor dit soort werkplaatswerk.

Op het moment gebruik ik weggooi stofzakken van een soort stevig filterdoek in een gewone stofzuiger en die houden al veel fijnstof tegen, veel meer dan papieren zakken. Zijn wel wat duurder. I.i.g. raakt het Hepa filter niet snel verstopt, eens in het half jaar uitwassen is voldoende. Blijven we dus voorlopig maar bij.

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 08 jan 2012, 23:55

Overigens die Kirby heb ik ooit eens voor 25 euro incl. verzenden van MP geplukt whehe. En dat voor een stofzuigert die nieuw 1.5k kost.
enige wat er aan mankeerde was dat het palletje aan de slang dat de beveiliging indrukt afgebroken was.

Deze zit daar namelijk omdat je hem anders aan kunt zetten zonder slang er voor en dan zit er dus een gat met daarachter een keramisch schoepenrad dat met tigduizend toeren in de rondte vliegt. (beetje gevaarlijk voor de kindertjes en mensen die niet weten dat je daar dus je vingers niet in moet steken =; :mrgreen: ).

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » ma 09 jan 2012, 0:14

Pjotr schreef:weggooi stofzakken van een soort stevig filterdoek .

Vroegah had ik eens een hersluitbare zak van dat spul gemaakt voor mijn dustsucker.. Even buiten, boven de vuilnisbak uitkloppen, dicht"ritsen" en weer verder zuigen met dezelfde zak..... helaas meegenomen door mijn ex.. net als de naaimachine......... maar ik heb weer een nieuwe, met naaimachine, die ik ook af en toe mag gebruiken.. Ja, er valt heel wat te naaien in de techniek...

Kees

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » ma 09 jan 2012, 12:37

audiomanics schreef:....een hersluitbare zak .... Even buiten, boven de vuilnisbak uitkloppen, dicht"ritsen" en weer verder .. met dezelfde zak.....
zoiets zit ook aan mijn Hitachi bandschuurder, werkt erg goed

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 09 jan 2012, 12:40

Ik weet niet of het nou Hitachi was of Makita maar ik zag laatst zo'n aanklik stofvanger voor een schuurder waar een klein cycloontje ingebouwd zat.

Ik heb trouwens mijn vlakschuurder met een stuk 32 mm PP isolatieslang van de bouwmarkt op mijn stofvanger aangesloten. Gaat toch een heel stuk beter. Zuigt door de gaten in de schuurzool ook veel beter het stof van het werkstuk af.

Christian

Berichtdoor Christian » ma 09 jan 2012, 16:05

Isolatieslang? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Heb je een plaatje?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 09 jan 2012, 17:19

06900XX.jpg

Ik noemde het isolatieslang maar het heet PE flexibele doorvoerbuis of mantelbuis. Wordt gebruikt als bescherming van leidingen in vloeren en wanden. Deze is iets van 29 mm binnen en 34 mm buiten. Past precies klem om de aansluiting van mijn schuurmachine. Het voordeel is dat het erg licht is en dus niet in de weg zit. Kost 12 euries voor 5 meter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 14 jan 2012, 15:07

Henkjan schreef:nu heb ik nog niet het hele stuk van die Bill doorgelezen, maar wat hij wel meteen duidelijk maakte is dat je een flink luchtdebiet nodig hebt om t fijne stof goed af te zuigen, oftewel met een gewone stofzuiger red je t niet...

Klopt, hij heeft het dan over de aansluiting op de stof generende machines. Daarvoor zou je dan iets van 800 CFM nodig hebben. Heb je slangen voor nodig van 15 cm diam. Hij heeft het daar niet over het scheidend vermogen van de cycloon zelf. Het blijft voor de hobby dus een beetje behelpen.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » za 14 jan 2012, 21:32

Mochten er nog mensen DIY-stofzuiging gaan bouwen en slangen zoeken:

kijk ook eens bij de lokale vijverbenodigdheden-boer, die lui hebben ook alle maten slangen, verloopstukken, klemmen en ook nog eens in verschillende materiaalsoorten.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 29 okt 2014, 19:10

FF afstoffen hier;
ik heb vandaag op het werk een Colourmax KCS-C400 op de kop weten te tikken met een defecte beveiliging; het ding deed het niet meer en moest de schrootbak in! Dus ff aan de beveiliging rommelen; doet het weer en een prachtsysteem;

KC-C400-pneumatic-loader.jpg

Onderin een prachtige trechter met een automatische aflaatklep; als er te veel gewicht op rust of de motor gaat uit, valt de klep open en valt het stof in een emmer of zak, ideaal!
Ding zuigt 400 kg pellets over 3m hoogte per uur dus zit wel snor, eens ff zien hoe ik dit op een frame fabriek en wat slang scoren :rock:

Terug naar “DIY-gereedschap”