[frezen] Stofafzuiging DIY?

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

MechanicalAnimal

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Berichtdoor MechanicalAnimal » wo 04 aug 2010, 14:54

AntonZ schreef:Ik heb geen goede aansluiting op mijn bovenfrees, dus daar kan ik ook geen goede ideeën voor aandragen. Wel gebruik ik op mijn hobby kamertje een cyclone. In minder dan een uurtje gemaakt van een oude emmer, wat stukjes hout, draadeind en buis. Het filtert het meeste stof uit de lucht voordat het de eigenlijke stofzuiger in gaat. Het eerste waar je aan denkt, is stofzuigerzak minder snel vol. Maar veel belangrijker: doordat de stofzuiger vrijwel schoon blijft, is de zuigkracht steeds optimaal totdat de emmer bijna vol is.

Afbeelding

Afbeelding

Briljant!

dat is de DIY-versie van die asemmer-tip

thanks for posting :)
BMW R1150GS Adventure

teacher

Berichtdoor teacher » wo 04 aug 2010, 16:09

Zoiets wil ik ook nog steeds knutselen. Heb je nog iets van filtering oid?
tjolk op het ZBA forum...

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » wo 04 aug 2010, 16:20

teacher schreef:Zoiets wil ik ook nog steeds knutselen. Heb je nog iets van filtering oid?

Het is een "Thien" cycloon, aangepaste versie van http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm . Vooral kleiner gemaakt, zodat het werkt met een gewone emmer. Geen verdere filtering, wel een filterzak in de stofzuiger. Bij houtbewerking komt daar bijna niks in. Ik heb hem ook eens gebruikt bij stofzuigen van boorstof toen ik in het fietsenschuurtje een heleboel gaten in de bakstenen muur geboord had. Dat was een minder goed idee. Best aardig wat in de emmer, maar ook nog heel wat in de motor van de stofzuiger terecht gekomen. Die klinkt sindsdien niet meer zo soepel :-$ Volgende keer toch maar stoffer en blik gebruiken.

(ook mijn originele post aangepast, en plaatjes opgeladen naar de forum server HJ)

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 04 aug 2010, 16:21

Lijkt me ook ideaal bij het boren in muren enzo. Van dat bouwstof is je stofzuiger binnen de kortste keren verstopt of echt naar de haaien.
Ben net verhuisd, had dit eigenlijk eerder moeten zien....

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 04 aug 2010, 17:00

Goede tip Anton, simpel te maken!
Peter de Jong

teacher

Berichtdoor teacher » wo 04 aug 2010, 21:31

AntonZ schreef:
teacher schreef:Zoiets wil ik ook nog steeds knutselen. Heb je nog iets van filtering oid?

Het is een "Thien" cycloon, aangepaste versie van http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm . Vooral kleiner gemaakt, zodat het werkt met een gewone emmer. Geen verdere filtering, wel een filterzak in de stofzuiger. Bij houtbewerking komt daar bijna niks in. Ik heb hem ook eens gebruikt bij stofzuigen van boorstof toen ik in het fietsenschuurtje een heleboel gaten in de bakstenen muur geboord had. Dat was een minder goed idee. Best aardig wat in de emmer, maar ook nog heel wat in de motor van de stofzuiger terecht gekomen. Die klinkt sindsdien niet meer zo soepel :-$ Volgende keer toch maar stoffer en blik gebruiken.

(ook mijn originele post aangepast, en plaatjes opgeladen naar de forum server HJ)

Ah kijk.. en dat extra "plateau" is om het stof een beetje te scheiden van de luchtstroom?

Overigens, mijn vorige bosch huis tuin en keuken stofzuiger heeft idd onze vorige verbouwing niet overleefd, die werd erg astmatisch. 8 jaar geleden een miele gekocht, en die gaat nog steeds als een speer.
tjolk op het ZBA forum...

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » do 05 aug 2010, 10:12

teacher schreef:Ah kijk.. en dat extra "plateau" is om het stof een beetje te scheiden van de luchtstroom?

Ja, het idee is om de stofopslag te scheiden van de werveling. Als de lucht hard wervelt boven het stof, dan blaast het dat ook weer terug omhoog. In deze uitvoering heb je bovenin een soort "wervelkamer". Door centrifugaal krachten blijven stof en spaanders aan de buitenrand rondcirkelen. In het midden zit daardoor relatief weinig rommel in de lucht, daar wordt het afgezogen. In dat deel van de wervelkamer waar de lucht trager gaat, is een opening langs de rand. Het relatief zware stof zit door centrifugaal effect aan de buitenkant en valt daar naar beneden.

Het werkt goed, maar steenstof is kennelijk toch te fijn. Stof en spaanders van houtbewerking gaat prima. Bladeren in de tuin ook, heb ik eens proefondervindelijk vastgesteld :lol:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 05 aug 2010, 11:06

als je een manier weet om een antieke lotus 123 .wk4 file open te krijgen, heb ik nog wel een ontwerpspreadsheet voor je om een stofcycloon mee te berekenen. 15 jaar geleden nog wel industriele cyclonen mee ontworpen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 aug 2010, 13:12

Hallo Henkjan,

Misschien handig als je een doodskistenfabriek wilt beginnen maar voor de hobby? :mrgreen: Dat linkje wat Anton gaf geeft voldoende info om even snel zelf zoiets te klussen van wat hout en afvoerbuis.
Peter de Jong

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 05 aug 2010, 15:47

Ziehier nog een leuk, doch uitgebreider huis-, tuin- en keukenfabrikaat:

[ Bekijk op youtube ]

Een vluchtige blik op de website toont geloof ik dat het fabrieksel d.m.v. trial & error tot stand kwam. Voor wat houtstof werkt dat al snel heel aardig. Wie er ook zwaarder en/of fijner stof mee te lijf wilt gaan kan het apparaat natuurlijk optimaliseren. Of je experimenteert met wat verschillende cyclones achter elkaar.

Als niet al teveel reststof wordt doorgelaten, kan een oliebadfilter of nat luchtfilter (in filterolie gedrenkt staalwol) een leuke aanvulling zijn. Ik had trouwens gewoon de stofzak in het systeem laten zitten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 aug 2010, 17:30

Ach, als je wat rond Googled kun je een heel forum vullen met die DIY centrifugaal stof scheiders :mrgreen:
Peter de Jong

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 05 aug 2010, 18:08

Absoluut, er zijn oneindig veel varianten te bedenken. Daar is Google niet eens voor nodig. Dat neemt niet weg dat dit voorbeeld met film een leuke inspiratiebron kan zijn voor wie met eenvoudige middelen een dedicated stofafzuiging wilt fabriceren.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 aug 2010, 21:43

Tja, zo te zien heb je niet veel meer nodig dan een emmer met deksel (gratis op te halen bij de snackbar :D ), wat PVC afvoer spul en een flinke maatbeker:

[ Bekijk op youtube ]

Deze is nog simpeler:

[ Bekijk op youtube ]
Daar zit je nou met je Festool :mrgreen:

Wat ik zo lees schijnen die conische toch het meest efficiënt te zijn.
Peter de Jong

Pjotr

Re: Bij de Aldi

Berichtdoor Pjotr » vr 30 dec 2011, 17:42

Punt blijft dat zo'n grote diameter alleen het grotere stof vangt maar niet het fijne. Dit schijnt een erg goed ding te zijn die ook het fijne stof goed afvangt

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... OPuyY-Mg0Q

In de VS kost die $39, maar in Europa nergens te vinden, nou ja hier http://www.sorotec.de/shop/index.php/ca ... y-297.html voor 75 euries :shock:
Peter de Jong

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » vr 30 dec 2011, 20:32

Geweldig :D

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 30 dec 2011, 20:54

En dat voor twee pijpjes in een maatbeker zonder bodem....
(dat moet toch niet heel moeilijk zijn om zelf te maken...)

Kees

Mod: stukje discussie overgeheveld vanuit hier.
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 30 dec 2011, 21:55

Pjotr schreef:Punt blijft dat zo'n grote diameter alleen het grotere stof vangt maar niet het fijne.
hoe groter de bak, hoe lager de luchtsnelheid, en dus hoe kleiner de deeltjes die niet met de lucht mee gaan. de truc is dan wel om de uitstroom van de lucht zo te hebben dat het eerder afgescheiden materiaal niet opnieuw wordt meegezogen. dat is ook de reden dat cyclonen zo lang zijn met de uitlaat bovenaan.

cyclonen ontwerpen is in principe niet lastig, er zijn maar een paar maten waar je rekening mee moet houden, o.a. de diameter van de inlaat is sterk bepalend voor de efficiëntie, en daar moet je dan wel ongeveer weten hoeveel lucht er wordt afgezogen. ik heb daar een spreadsheetje van, maar dat krijg ik niet meer open want t is in Lotus123 WK4 format :roll:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 30 dec 2011, 22:33

audiomanics schreef:En dat voor twee pijpjes in een maatbeker zonder bodem....
(dat moet toch niet heel moeilijk zijn om zelf te maken...)

Kees

Mijn idee, kijk voor 30 euries ga ik zelf niet klooien maar die prijzen zijn mij ook te bar. Punt is wel waar haal zo'n smalle en lange piramide vandaan? Maatbekers lijken mij te klein :D Anyway, all you need:

image00388.jpg

Een verkeerspyloon dus :lol: En dat spreadsheetje van HJ natuurlijk, dan krijg je zoiets:

image00393.jpg

N.b. Eigenlijk hoort deze discussie in dit draadje thuis: viewtopic.php?f=5&t=11625&start=50 Misschien kan HJ het laatste stuk over stofzuigen even daar naar toe verplaatsen? Eppe heeft hem al omhoog geschopt :D

<Edit>

Met wat rond googlen kwam ik op de site van Bill Pentz waar veel lezenswaardig staat te lezen als je echt een goede cycloon wilt maken: http://billpentz.com/woodworking/cyclone/

B.t.w. HJ bedoel je met die spreadsheet de Essco cylone calculator: http://www.enq.ufsc.br/disci/eqa5313/cyclone.xls
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: cyclonen ontwerpen

Berichtdoor Henkjan » zo 01 jan 2012, 17:47

Pjotr schreef:HJ bedoel je met die spreadsheet de Essco cylone calculator: http://www.enq.ufsc.br/disci/eqa5313/cyclone.xls
vergelijkbaar idd. Ik had die waar ik op doelde zelf ontwikkeld toen ik bij ICI werkte in de '90's op basis waarschijnlijk de zelfde theorie. Maar ik gebruikte tenminste fatsoenlijke eenheden :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 02 jan 2012, 0:53

Hier staat een spreadsheet met ook voor jouw begrijpbare maten HJ :mrgreen: : http://billpentz.com/woodworking/cyclon ... tingLayout Hier zit wel een "Air ramp" in en dat verlaagd de turbulentie van de inlaat waardoor de efficiëntie behoorlijk toeneemt.

Zo'n ding zit eigenlijk vrij simpel in elkaar, de verhoudingen liggen min of meer vast. Het maken is helaas weer wat minder simpel.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 07 jan 2012, 11:56

Hier dan de gemodificeerde Aldi-vergaarbak.
Eerst het lepeltje er uit geslepen en, omdat het gat naar de stofzuiger niet in het midden zat, een tussenruimte gemaakt om de aanzuig wel in het midden te krijgen. Stukje dun multiplex met een plastic randje.
Het systeem werkt.. slechts wat fijnstof komt er in de grote zuiger. Het filter loopt in ieder geval een stuk minder snel vol.

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 07 jan 2012, 12:33

Netjes Kees, dat is al heel wat.

Wel jammer dat ie het fijnstof niet tegen houdt. Volgens mij kun je dat nog wel verbeteren door om die twee afstandshoutjes een strip kunststof te nemen langs de omtrek om de lucht beter te geleiden en de aanzuiging dieper in de ton te maken. Dan zuig je de lucht midden in de "wervelstorm" af i.p.v. langs de rand.

Al denk ik wel dat de omtrek te groot blijft en de draaisnelheid van de "cycloon" daarmee te laag, met deze constructie om het fijne stof goed te kunnen scheiden.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 07 jan 2012, 12:59

Dat fijnstof is ook zo fijn dat het gewoon in de lucht blijft hangen.. Het dwarrelt zelfs neer op de plafondbalken.. Ik denk dat het hooguit een procent is van het totaal dus deze cycloon werkt dan voor 99%.. En dat is helemaal niet gek.
Ik kan er altijd eens een stukje hout voor nemen en dan de aanzuig door laten lopen tot het onderste compartiment. De tekening staat nog in de computer en het machien heeft het binnen een minuut klaar..

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 07 jan 2012, 13:10

Hmm ja, vraag mij af of je het sowieso wel beter kunt krijgen met deze constructie. Je houdt toch veel te veel wervelingen om het fijne stof de rust te geven om omlaag te vallen.

Zelf denk ik ik er nu toch hard over om zo'n cycloon van Bill Pentz te gaan maken. Bij mij stoft het filter van de stofzuiger toch wel snel dicht, vooral met schuren en MDF.

99% is al mooi maar 99,9% is al een factor 10 beter.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 07 jan 2012, 13:17

t lijkt me toch wel een leuke uitdaging om met makkelijk te vinden spullen zoiets te maken, dus bv met die verkeerspilon en wat emmers.. mss moet ik die oude theorie weer eens proberen terug te vinden :roll:

nu heb ik nog niet het hele stuk van die Bill doorgelezen, maar wat hij wel meteen duidelijk maakte is dat je een flink luchtdebiet nodig hebt om t fijne stof goed af te zuigen, oftewel met een gewone stofzuiger red je t niet...

@Kees: het is nou net dat fijne stof dat t gevaarlijkste is voor je gezondheid

Terug naar “DIY-gereedschap”