3D printer project

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

TubeHead

Re: 3D printer project

Berichtdoor TubeHead » za 03 aug 2013, 13:21

Jeeej... Hoe bijzonder ! Dadelijk Print je gewoon kasten ipv met hout aan de slag te gaan.

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » za 03 aug 2013, 20:51

Gaaf hoor die Aston!
Mijn printer heeft nu de afgelopen 3 dagen bijna constant gedraaid, zelfs 's nachts!
1 van de dingen die ik gemaakt heb is deze mini vaas. Helaas is hij op 80% losgekomen van de glasplaat dus hij is nog niet af. Vannacht nog een vaasronde.
Bijlagen
image.jpg
Gevuld met water en zonder lekken! ;)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 03 aug 2013, 21:01

Wanneer ga je slapen??? :shock: :shock: :shock:

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » za 03 aug 2013, 21:19

Het hele huis staat dadelijk vol met uitgeprinte prulletjes.
Dadelijk is de bank ook uitgeprint, en da kapstok, de trap leuning, de deurklinken...... :P :mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 03 aug 2013, 21:29

Z'n vrouw... :rofl:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 03 aug 2013, 21:57

K.nstK.t....... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

creon

Berichtdoor creon » za 03 aug 2013, 21:59

ik vind de print qualiteid echt erg netjes
je hebt een mooie stabile printer gemaakt

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » zo 04 aug 2013, 21:44

ds23man schreef:Wanneer ga je slapen??? :shock: :shock: :shock:

Gewoon normale tijden hoor. De grotere printen kosten enkele uren om te printen (de vaas bijv was 8 uur). Die zet ik dus 's avonds aan en 's ochtends is hij klaar.

@Creon
Dank je. Hij is nog niet perfect hoor. Ik zie wat speling her en der en ik heb nog veel moeite met overhangende delen. Ook faalt de extruder nog geregeld. Vandaag een hele grote Tie-Fighter geprint (bijna 10 uur printtijd) maar die is de laatste 20% mislukt door te weinig plastic aanvoer. Miss de hitte van buiten of iets anders. Geen idee. Ga nog wat dingen proberen.

Wel ga ik een andere printer bouwen want ik vind het glij-mechaniek niet stabiel genoeg. Er is ruimte voor speling. Nu heb ik 2 opties, de Kossel Mini wat mijn favoriet is en de Cerberus Pup.
Beide hebben voordelen en nadelen. De Kossel gebruikt een industriele glijlager wat dus zeer mooi is maar ze zijn slecht verkrijgbaar, zelfs in de USA. Er is nu ook een commerciele variant van en die schijnt de weinige voorraad die er is ook nog eens op te kopen. Deze heeft wel een automatische bed level ding wat extreem mooi is maar het is ook nog volop in ontwikkeling en dus nog geen documentatie. De Kossel Mini is wel de verbeterde versie van de printer die ik nu gebouwd heb en van dezelfde maker.
De Pup daarentegen gebruikt eenvoudigere en beter verkrijgbare onderdelen maar heeft niet de autolevel functie. De opbouw is aan de ene kant heel mooi en compact maar alle warmte genererende onderdelen zitten wel allemaal erg dicht op elkaar.
Allemaal plussen en minnen dus ik kijk wel even. Ondertussen blijf ik vrolijk met deze verder gaan om het onderste uit de kan te halen.

John P

Berichtdoor John P » zo 04 aug 2013, 21:50

De ervaring op het fablab is dat een goede afregeling en constante materiaalkwaliteit belangrijker zijn als de nieuwste mechaniek. Ook de software wordt steeds beter. Een goede ondersteuning bij overhangende delen blijft nog wel handwerk behalve bij de UP. Ook ronde of rechte vormen maken verschil voor de beste instellingen.

creon

Berichtdoor creon » zo 04 aug 2013, 22:07

volgens mij moet het mogenlijk zijn om de auto leveling van de kossel op alle andere delta printers toe te passen

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » di 06 aug 2013, 23:13

@JohnP
Klopt hoor. Materiaal is een big issue. Klein voorbeeldje: heb nu al 2x gehad dat hij gigantisch was vast gelopen omdat het materiaal niet goed op de rol gezet is. En wat denk je van een variërende dikte?

Mijn reden om een "nieuwe" te bouwen is omdat ik nu al veel geleerd heb van deze. Ook wilde ik zo snel mogelijk zelf onderdelen kunnen maken. Deze machine doet dat prima. Daarmee kan ik dus op mijn gemak dingen uitproberen voor de nieuwe. Die mogelijkheid had ik bij deze niet.

Overigens kan ik nu even helemaal niets meer printen. De controller van de extruder heeft de geest gegeven. De nieuwe is al besteld maar tot die tijd ligt het stil. Ik ga de bedrading helemaal omleggen voor een nettere look en makkelijkere afregeling.

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » do 08 aug 2013, 7:53

Tot de levering van de nieuwe controller nog even iets van vlak voor hij overleed. 1 goede en 1 nachtelijke 8,5 uur printjob die goed fout is gegaan.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » di 13 aug 2013, 10:01

Toch weer eens een updateje. Omdat hij toch even stil stond heb ik hem wat opgeschoond en handzamer gemaakt. In plaats van de kabelbende heb ik op de printer een mooie 36 polige D-sub connector gemaakt en aan de andere kant een mooi kabelboompje wat op de controller gaat.
2013-08-08_16.05.07.jpg
Connector

2013-08-09_20.21.51.jpg
Kabelboom in opbouw

De electronica is dus losgekoppeld van de printer. Dit maakt het geheel ook wat makkelijker om te verplaatsen en ook om eventueel wat aanpassingen te maken aan de electronica (zoals het aanpassen van de stroom per motor).

Ray5150 schreef:Z'n vrouw...

Om Ray maar even tevreden te stellen heb ik dat maar gedaan. Hier zegt ze:"Oh, je wil wat gaan printen? Zeker?". ;)
2013-08-12_16.19.47.jpg

2013-08-12_16.20.02.jpg

Dit is eigenlijk een pittige print. Ten eerste wilde ik iets proberen met meer hoogte, het grote voordeel van een delta printer. Daarnaast heeft deze dame maar een vrij kleine ondergrond, zeker gezien de hoogte. De kans van losraken is veel groter. De print zelf heeft veel hele kleine details zoals de naaldhakken en het haar. Dit model komt zo recht van de printer. Geen stringing en goede repetitie. Dus in nederlands: geen draadjes tussen bijv de knuppel en de benen (stringing) en geen grote verspringingen in de lagen (een koker is dus ook een koker). Enige minpuntjes zijn de kin die is gaan zakken en het allerlaatste stukje op het hoofd. Dit komt door net te weinig koeling waardoor de kin is gaan hangen (geen support) en bovenin zijn de onderliggende lagen wat gesmolten doordat de kop continu rondjes aan het draaien is op dezelfde plek. Beide issues zouden weg moeten gaan met de nieuwe koeling.

En ik heb ook geexperimenteerd met "supports". Dit is extra materiaal wat gebruikt word om extreme overhangs te ondersteunen of om een ondergrond te geven aan iets wat normaal in "in de lucht" geprint zou worden.
2013-08-12_17.46.25.jpg
Support material

Ik moet zeggen dat het best goed werkt. In dit specifieke geval kon ik het extra materiaal onder de vleugels zo weg breken zonder problemen. Heel bijzonder eigenlijk.

Hij print nu behoorlijk goed eigenlijk. Vandaag komen er nog 2 ventilatoren binnen die het plastic sneller laten afkoelen. Daardoor kan ik wat beter overhangende lagen printen of bruggen maken. Een brug is een overspanning tussen 2 punten zonder ondersteuning er onder. Hier zie je op joeptoep een heel erg mooi voorbeeld. Het plastic word zodra het uit de kop komt gekoeld tot het hard is en daardoor niet doorzakt.
http://www.youtube.com/watch?v=_b6hFFcLh_Q

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » wo 14 aug 2013, 19:27

Warpspeed!
Dit is realtime. Totale printtijd was 6 minuten.
http://youtu.be/y7u9kHTi8R4

creon

Berichtdoor creon » wo 14 aug 2013, 20:22

die gaat wel een beetje te snel
je kunt in het filmpje goed zien dat het kunstof mee beweegt tijdens het printen
beter koelen een optie

of op normale snelheid printen :wink:

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » wo 14 aug 2013, 22:29

Ja klopt. Voor zulke kleine prints moet de snelheid echt omlaag. Ik ga ook nog wat experimenteren met lagere temperaturen. Ik heb ook al wat groters geprint op deze snelheid en dat ging prima. Zag er hetzelfde zo niet beter uit dan de langzamere. Ook qua tijdwinst is het bij kleine prints niet effectief. Deze kikker op normale snelheid duurt 9 min, nu 6. De grotere haai duurt 43 min op normaal en nu 19. Mijn allereerste haai was 1:15 en nu 19 min. How far we've come... :mrgreen:

creon

Berichtdoor creon » do 15 aug 2013, 7:32

ik ken heel de software niet die je gebruikt
maar kun je misschien instellen,
hoe lang het minimaal moet duren voordat je weer op de zelfde positie print?

dan zou je toch max snelheid kunnen hebben, zonder dat je teveel warmte op 1 punt inbrengt

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » do 15 aug 2013, 8:09

Ja dat kun je instellen. Je kunt een minimale tijd instellen dat het maken van een laag mag duren. Maar er zit een haak aan.
Stel je print een rechte lijn. Dan werkt het prima want de hete printkop verwijderd zich van het warme plastic. Tegen de tijd dat hij terug is bij het startpunt is het plastic genoeg gekoeld om een stevige ondergrond te zijn voor de volgende.
Maar maak je een kleine circel, dan blijft de kop in de buurt en koelt het plastic niet genoeg. Dat zie je dus hier nu gebeuren. Miss als ik de temp een paar graden verlaag dan is het goed.

Maar zoals al gezegd, dit was een gimmick om de snelheid te laten zien. Deze hoge snelheid is prima voor grotere objecten waar het plastic tijd krijgt om te koelen maar niet voor deze priegelige kleine dingen. De kikker past op een euromuntje he?

creon

Berichtdoor creon » do 15 aug 2013, 8:31

dat die kikker klein was had ik begrepen ja :D

de snelheid is er iig wel
ben benieuwd of deze snelheid ook goed te doen is met een "normale" printen ipv een delta
ik zag ook dat je 2 ventilatoren op het bewegend deel gemaakt had

op http://www.thingiverse.com/ zie ik wel eens fanducts
daarmee kun je misschien wat beter koelen
en ze zien er wel grappig uit om te printen :wink:

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » vr 16 aug 2013, 13:09

Die site kende ik natuurlijk al. Bijna alles wat printbaar is staat op die site.
Ik heb idd 2 fans maar eerlijk gezegd zijn die primair niet voor de koeling van het plastic maar voor de koeling van het hele element. Ik heb nu bij een toren een grotere fan zitten. Bij de volgende iteratie denk ik aan een top mounted mini fan en 1 of 2 grotere (80mm) fans aan de poten. Bij grotere prints gaan deze 2 wat in de weg zitten.

Gisteravond heb ik iets heel gaafs geprint! Dit is 1 print zonder assemblage en wat je ziet is recht van de printer.

[ Bekijk op youtube ]

Dit kan alleen met een 3d printer gemaakt worden. Door de visgraat tandwielen is het niet mogelijk om de tandwielen er uit te halen (vandaar dat het alleen geprint kan worden) en vallen ze er niet uit. Tres kewl!
Voor Creool: deze print is dus ook gedaan op dezelfde snelheid als de kleine kikker. Omdat de print groter is werkt het hier prima. Printtijd: 90 min.

hans_b
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor hans_b » vr 16 aug 2013, 15:16

In de Intermediair die vandaag uitgekomen is staat een leuk stukje over 3D printen. http://www.intermediair.nl/weekblad/201 ... n=iw&e=1#6

Ik dacht dat is iets voor dit topic

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 16 aug 2013, 20:38

Vinculum schreef:Gisteravond heb ik iets heel gaafs geprint! Dit is 1 print zonder assemblage en wat je ziet is recht van de printer.

dit gaat me verstand echt te boven....wat een fenomenale uitvinding zo'n 3D printer.....ik loop de hele tijd al dingen te verzinnen die je zomaar ff uit zo'n printer kan laten rollen om een of ander probleem ff te tackelen...en ik heb niet eens zo'n ding :rofl:

ik ben echt heel benieuwd wat die prijzen van die machines gaan doen over een jaar of wat......volgens mij gaat dit héél snel gemeengoed worden in een huishouden.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 16 aug 2013, 21:31

Voor degenen die wel eens wat beleggen...investeren in bedrijven die 3D print spullenboel maken...ruim 100% rendement vorig jaar...

SuperR

Berichtdoor SuperR » wo 21 aug 2013, 13:57

@Vinculum
Heb jij enig idee wat de stijfheid is van dit materiaal in geprinte toestand? En zo niet, zou je dan misschien een proefje kunnen/willen doen om dit te achterhalen? Balkje printen en daar een aantal trekproefjes mee doen? Of een balkje printen en die haaks op de lengteas belasten?

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » wo 21 aug 2013, 14:04

De stijfheid zal heel sterk afhangen van de vulling. Een balkje massief zal anders reageren als een balkje 50% of 20%. En miss ook wel anders met rechte invulling of met octagonaal of rond. Ik voel hiermee een heleboel balkjes opkomen. Op dit moment staat mijn printer al even te stampen op een hoop onderdelen en ook ontwerpen van anderen. Als ik er aan toe kom binnenkort zal ik het eens testen. Wat ik wel kan zeggen is dat het verbazingwekkend sterk is! Een flinke mep met een hamer bijv levert maar een klein deukje op.

Hoe stel je een proef voor? Ik heb al een aantal reststukjes in een klem gehad maar dat wilde niet breken met normale krachten. Daarom de vraag, hoe stel je dit voor?

Terug naar “DIY-gereedschap”