Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr1

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

hrscharft

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Berichtdoor hrscharft » za 05 apr 2014, 22:08

Ik heb er ook niets mee van doen gehad hoor :) maar was toch een leuke klus geweest voor je? Of waren de platen voor jouw machien echt te groot?

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » za 05 apr 2014, 22:32

Mijn machien kan in en keer 60 x 90 cm aan. Doorschuiven is een optie, nogal bewerkelijk, maar het kan.. Ik moet het regelmatig doen voor wat grotere werkstukken, maar deze grote modellen is de machine van Rob beter geschikt. en voor hem ook meteen een leuke vingeroefening met zijn nieuwe machine.

Kees

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » za 05 apr 2014, 23:47

Dat doorschuiven hoe doe je dat eigenlijk precies?
Heb er wel eens wat naar gezocht maar kon niet echt een duidelijk antwoord vinden. Vooral niet over hoe je de machine vertelt dat ie op gegeven moment moet stoppen. Of maak je twee sets G-Code aan? In dat geval heb ik het probleem dat ik met de software die ik heb geen open lijnen kan laten frezen. Dan mekkert ie over dat de pline niet gesloten is.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » zo 06 apr 2014, 1:19

Ik maak twee toolpaths aan. Waar de een stopt moet de ander verder gaan. Stel ik moet een figuur uitfrezen van 1,5 meter lengte.
Normaal zou ik daar omheen frezen maar nu geef ik die vector eerst een offset van de halve freesdiameter naar buiten. Ik trek een lijn van 800,-10 naar 800,200 (als 200 boven mijn figuur uitkomt tenminste) Die lijn gebruik ik om de offset-figuur te splitten met open einden.
Het onderdeel boven de 800 verschuif ik nu 800mm naar links. Eventueel geeft ik van die twee lijnstukken aan waar het startpunt ligt en laat daar de frees overheen lopen.
Eerst laat ik het ene figuur frezen, en schuif vervolgens de plaat 800mm door. Zet 'm weer vast en frees het tweede gedeelte. goed uitlijnen is natuurlijk wel een pré.
opdelen.jpg

In dit plaatje zie het hele bord, de lijn op 800mm. de linker offset en de rechter offset die vervolgens 800mm naar links is verplaatst. De letters zijn 150mm naar links verplaatst omdat ik die dan wel in een keer kan frezen, anders had ik een paar letters ook 800 mm naar links verplaatst.
Over welke software heb je het?

Kees

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 06 apr 2014, 2:51

Ik heb hier het pakket van Vectric.

V-carve Pro.
Cut 3d.
Cut 2d.
En Aspire.

In het verleden heb ik het wel eens handmatig gedaan toen gebruikte ik nog de phlatprinter plugin voor sketchup en waren een paar vrij simpele delen maar wel ongeveer een keer te lang voor het bereik van de No Budget.
Ik heb toen echt de tekening in twee stukken gehakt en vervolgens in kladblok regels gaan toevoegen en verwijderen.
Ipv dat ie dus rond liep kwam er aan het einde eerst een commando Z omhoog, werkstuk oversteken Z weer naar beneden.

Het uitlijnen en opnieuw nullen was idd wel een redelijke put aangezien er op de no budget geen enkele referenties als homeswitches zaten.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » zo 06 apr 2014, 15:38

Met die programma's moet je echt wel een gewone vector kunnen volgen.. als ik 's tijd heb zal ik er eens een installeren en uitvogelen hoe je dat doet, als je er zelf niet uitkomt.. PB anders maar..

Kees

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 13 apr 2014, 0:20

Gewoon weer eens een plaatje...... Omdat het kan.
Bijlagen
DSC_0479.JPG

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » wo 16 apr 2014, 23:50

Vandaag de boel dusdanig gereed gemaakt dat we weer onderdelen kunnen maken.

[ Bekijk op youtube ]

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 17 apr 2014, 0:21

Gaaf dat gaat al heel aardig zo.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » do 17 apr 2014, 0:34

Ik weet niet wat je daar doet maar een bed vlakken met zo'n klein freesje en met die snelheid is meer een duurtest volgens mij..
gewoon met een 24mm vlakfrees en max (je kon toch enkele meters per minuut dacht ik?) dat schiet dan op als je 20mm overstep neemt.. 't is maar MDF hoor.
En 't wordt ook al tijd om een gordijntje op te hangen als ik al die vlokken door het beeld zie dwarrelen..

Kees

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » do 17 apr 2014, 1:27

Heb op het moment geen grotere frees dan die 6mm.

Snelheid was 2m/min overstep 85%
Al met al is ie ongeveer een uurtje zoet geweest.

Het is overigens geen MDF maar een plaat 18mm Multiplex dat ik nog had staan, volgens mij iets van hardhout.

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » vr 02 mei 2014, 19:01

Iets in me zegt dat het einde oefening is voor mijn bosch spindeltje....

Sorry kees, hij deed het zo goed....
Bijlagen
DSC_0509.JPG

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 02 mei 2014, 20:04

Misschien kan je hem nog lijmen? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » vr 02 mei 2014, 20:50

Als dat alles is zet je er voor een paar euro een nieuw lagertje op.. deze zijn toch al bijna 40 jaar oud, denk ik.. dus dan mag 't wel eens toch? kijk ook even naar je koolborsteltjes dan.

Kees

ds23man schreef:Misschien kan je hem nog lijmen? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hé grapjurk... ik heb je het laatse half jaar nog niets zinnigs zien posten..... kijk ik verkeerd misschien??

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 02 mei 2014, 21:20

audiomanics schreef:
ds23man schreef:Misschien kan je hem nog lijmen? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hé grapjurk... ik heb je het laatse half jaar nog niets zinnigs zien posten..... kijk ik verkeerd misschien??

Als je nou eens op een luisterdag zou langskomen, dan had je wel anders geluld........

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » vr 02 mei 2014, 22:14

ds23man schreef:Als je nou eens op een luisterdag zou langskomen, dan had je wel anders geluld........

Lullen lukt me aardig, maar op al die luisterdagen waar ik geweest ben heb ik je niet gezien (tenminste niet bewust)
Maar hier, online, is je bijdrage over het algemeen niet erg informatief.. En dat is niet alleen mijn indruk...
Maar 't gaat hier over een freesding dus laten we vrienden blijven en 't lekker zo laten.. Doe er je voordeel mee.

Kees

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 02 mei 2014, 22:22

Vergis je niet in Gerhard, Kees.
Hij komt misschien vaak over als een ontspoorde clown met ADHD,
Toch heeft hij aardig verstand van electronica en audio, zie bijvoorbeeld zijn Ultrazoom en Hypex DCLP topic's.

Ik ken jullie allebei, jullie zouden een aardig koppel vormen... :mrgreen:

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » vr 02 mei 2014, 22:31

Ik denk ook serieus dat we hele goed vrienden zouden kunnen zijn... Maar ik lees vaak over hem (onder andere in pb's) dat ik het nu toch tijd vond om even op de rem te trappen..
Nu ben ik al snel een allemansvriend die alles in goede banen wil leiden... Als ik ooit eens in de buurt van dat aardbevinggebied durf te komen moeten we maar eens wat bier gaan drinken :wink:
leuke anekdote: mijn meest hechte vrienden heb ik door ruzie leren kennen...

Kees

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 03 mei 2014, 8:26

audiomanics schreef:Ik denk ook serieus dat we hele goed vrienden zouden kunnen zijn... Maar ik lees vaak over hem (onder andere in pb's) dat ik het nu toch tijd vond om even op de rem te trappen..
Nu ben ik al snel een allemansvriend die alles in goede banen wil leiden... Als ik ooit eens in de buurt van dat aardbevinggebied durf te komen moeten we maar eens wat bier gaan drinken :wink:
leuke anekdote: mijn meest hechte vrienden heb ik door ruzie leren kennen...

Kees

Als je naar Breda komt, krijg je een potje bier van mij! :beer:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 03 mei 2014, 8:27

Harm, kun je een nummer op dat lager ontdekken? Zal wel een standaard SKF lagertje zijn.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » za 03 mei 2014, 21:43

Zelfs zonder enig nummer: bij http://www.detechnoshop.nl kun je met buitendiameter, asdiameter en dikte van het lager een heel eind komen. Dit zaakje is ook lekker goedkoop, ook met verzendkosten enzo..
extensies in de typeaanduiding slaan op stofdicht enzo.. Daar moet je dan de datasheets maar eens op na slaan. Info vind je ook wel sumier op dezelfde site trouwens.. Voor die oude beestje mogelijk niet zo relevant meer.. als er maar een leuk lagertje in zit.

@ds23man... Breda zal 'm niet worden.. te druk en ook nog eens veel in het buitenland rond die tijd.. Maar ik ben al druk bezig met je biertje ;-)

Kees

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » ma 05 mei 2014, 16:26

Het spindeltje is inmiddels naar de eeuwige freesvelden vertrokken en heb er nu een iets forsere spindel op staan icm met een VFD.

Het enige issue is nog dat ik bijna geen koppel heb....
Het is een 3 fasen motor en daar had ik toch wel wat meer koppel van verwacht, als ik een paar mm diep in een stuk eiken duik dan loopt het toerental binnen een paar cm bijna helemaal terug naar 0.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 05 mei 2014, 16:28

VFD? :think:

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » ma 05 mei 2014, 16:39

Frequentieregelaar

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » ma 05 mei 2014, 16:41

VFD > Google > Variable frequency drive...

Ik heb ooit op dat andere forum een bestand gepost met mijn instellingen (PD000 - PD0144 ofzo..)... Ik denk dat je ergens wat waarden verkeerd hebt staan.
Wat voor spindle heb je? en bij welk toerental een freesdiameter/steekdiepte kreeg je dit?
Weet je ook zeker dat je motor goed is aangesloten en niet maar op 1 of 2 fasen?? (dan draait hij ook maar inderdaad zonder kracht..)
Ik steek met mijn 1,5kw luchtgekoelde motor met een 24mm frees in een keer 5mm diep en voer dan met zo'n 1500mm/min..
't krijst verschikkelijk maar mijn stroom (op het display van de VFD) komt nauwelijks boven de 1,5A uit terwijl 7 de limiet is..

't kan dus ook best zijn dat je door de verkeerde parameters veeeel langzamer draait als dat je ingesteld hebt. Onder de 4000 toeren hebben de meeste HF-motoren niet veel koppel, maar toch altijd genoeg om een stuk hardhout te lijf te gaan..

Kees

Terug naar “DIY-gereedschap”