constructies om hoeken van 45graden te schaven

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

m_cruiser

constructies om hoeken van 45graden te schaven

Berichtdoor m_cruiser » wo 05 aug 2015, 10:59

Ik zit al een tijd te denken om mijn elektrische schaaf SKIL 1506 op een manier te voorzien van een houder zodat ik vrij nauwkeurig 45graden zou kunnen schaven.
Maar deze houder bestaat niet voor mijn schaaf, dus moet ik zelf iets maken.
Iets zoals hieronder bv. , maar dat vind ik nog redelijk onstabiel.
Ik dacht eventueel de schaaf in een tafelblad te integreren (bladen iets boven het oppervlak van de tafel) en een plank als steun/geleider op 45 graden of regelbaar?
Heeft iemand DIY oplossingen hiervoor?
LP_170.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Re: constructies om hoeken van 45graden te schaven

Berichtdoor pappaleo » wo 05 aug 2015, 11:18

Ik ben nu zelf met een constructie bezig om een hoek af te ronden met een radius van 30 mm. Dat valt nog niet mee. Ik gebruik dan wel geen schaaf maar een bovenfrees. In mijn geval is het het makkelijkst om het werkstuk naar een meubelmaker te brengen die ze even over een grotere freesbank haalt. Maar dat is mijn eer te na.

In jouw geval zou ik geen schaaf maar een bovenfrees gebruiken. Voor de goede orde: ik zeg niet dat jij dat moet doen, maar ik vertel hoe ik het ooit netjes voor elkaar gekregen heb. Ik heb er met de cirkelzaag al een 45° hoekje vanaf gezaagd, maar nog niet zover als uiteindelijk de bedoeling is. De rest heb ik met de bovenfrees gedaan.
Ik heb met lijmklemmen (en twee spijkertjes tegen het verschuiven) twee geleidebalkjes op gelijke afstand van de hoek geplaatst als geleiding van de zool van de frees. De frees op de juiste diepte instellen en het materiaal wegfrezen. Strakker wordt het niet.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 06 aug 2015, 22:59

Onlangs weer gedaan. Nu met foto's: viewtopic.php?f=3&t=21681&start=90
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 07 aug 2015, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Leon

Berichtdoor Leon » vr 07 aug 2015, 20:01

Of je pakt een gewone schaaf/rasp en doet het afschuinen met de hand. Ook afronden gaat trouwens best goed met een schaaf of met een rasp/vijl.
Kijk hier maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=qNl9YXHZcOo (voorbeeld van afschuinen/afronden begint rond 7:32)

m_cruiser

Berichtdoor m_cruiser » za 08 aug 2015, 19:45

Ik werk wel graag met de elektrische schaaf, ik kan me niet van de indruk ontdoen dat deze meer vergevingsgezind is en het resultaat beter. De bovenfrees daar moet je altijd mee oppassen, klein foutje en dat slaagt alle kant uit, ook met de hoogregeling maak je snel foutjes.

Ik ga de schaaf in de tafel inbouwen en een geleiderplaat maken waarvan ik de hoek kan instellen.

Houd jullie op de hoogte O:)

Terug naar “DIY-gereedschap”