Licht boven de werkbank

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Licht boven de werkbank

Berichtdoor ray5150 » ma 28 aug 2017, 21:51

Heb even een advies en wat ideeën nodig.

Ik heb vele jaren lang zo'n verstelbare bureaulamp aan de werkbank gehad. die is sinds kort is overleden van als gevolg van ouderdom en misbruik.
Een andere halen is zich geen probleem, er is zat te krijgen voor een paar tientjes.
Het punt is dat ik niks kan met een lampje van 40 Watt waar die moderne dingen voor gespecificeerd zijn.
De laatste jaren had ik er een 100 Watt halogeen pit in E27 fitting in zitten. eerlijk gezegd was dat ook maar net aan... :hide:
(mogelijk heeft dit te maken met een achteruitgang van mijn ogen, ik heb al sinds mijn jeugd -7, en laatste jaren heb ik ook al een leesbril op +1.75 nodig als ik voor mijn contactlenzen in heb.)

Wat ik dus zoek is een simpele en betaalbare oplossing die een flinke puist licht geeft op een oppervlakte van de werkbank van ongeveer 50 x 50 centimeter geeft, gemonteerd op hoogte van ongeveer 1 meter erboven.

LED verlichting is een optie, zoals bijvoorbeeld dit : https://www.hornbach.nl/shop/LUMAK-Pro- ... tikel.html
wat ik niet helemaal volg is de lichtopbrengst van die dingen, is bijna allemaal in Lumen aangegeven.
Ik heb geen flauw idee wat ik daarvan kan verwachten in vergelijken met de vorige lamp.
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 28 aug 2017, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

sevenup

Re: Licht boven de werkbank

Berichtdoor sevenup » ma 28 aug 2017, 21:55

Kwam dit tegen:

Gloeilamp: 10 Lumen / Watt
Halogeen: 7 Lumen / Watt
Spaarlamp: 55 Lumen / Watt
LED: 55 - 161 Lumen / Watt

100W hallogeen zal volgens deze tabel dus ongeveer 700 lumen zijn.

Misschien een idee om een paar led buizen te monteren?

2 van deze zou meer dan genoeg moeten zijn.

https://www.pollin.de/p/led-roehre-muel ... -t8-520945
Laatst gewijzigd door sevenup op ma 28 aug 2017, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 28 aug 2017, 21:58

Dat is soort van bouwlamp, komt giga veel licht af. Lijkt mij niet geschikt voor werkbankverlichting. Voor mijn gevoel kan je beter kijken naar led "tl-bakken".
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 28 aug 2017, 22:11

Ik zou kijken naar dag led lichtstrips. Die heb ik in de werkplaats ook.
Ik heb ook last van slechter zicht als het begint te schemeren. Bij die
dag leds is heerlijk te werken. Neem dan wel strips met 60 leds per meter.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 28 aug 2017, 22:14

ik volg dit even....

het is dus voor locale verlichting, boven je soldeerstation ofzo?
of is het voor op de hele bank als je met wat groters aan de slag gaat?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 28 aug 2017, 22:20

Tja, dat is dan weer het bekende grapje.
Wat een motor aan PK's levert komt ook niet altijd aan de achterwielen.

Lumen is hetgeen wat er aan licht wordt afgestraald, en waar het dan om gaat is hoeveel LUX heb je op je handen nodig om te werken.
Daar zijn normen voor, maar je kunt je voorstellen dat met hoe groter de afstand en reflectie van armatuur dan de mate van verlies op de werkplek van invloed is.
Vaak is dan op de verpakking aangegeven wat er overblijft op een standaard maat van 1 meter van het armatuur.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/licht
http://www.emilux.nl/cms/publish/conten ... ageid=2439

Dan hebben we het nog niet over de kleur temperatuur ( Kelvin) die herkenbaar maakt v.w.b. kleuren en vermoeidheid tegelijkertijd.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 aug 2017, 22:30

Dat giga veel valt wel mee hoor Jan. Maar het geeft vervelend licht. En van een matige wit-blauwe kleur meestal. Er zit wel een reflector aan maar het blijft een soort van puntbron en geeft echt vervelende slagschaduwen op je werkvlak

Wat ik dus zoek is een simpele en betaalbare oplossing die een flinke puist licht geeft op een oppervlakte van de werkbank van ongeveer 50 x 50 centimeter geeft, gemonteerd op hoogte van ongeveer 1 meter erboven.

Ach gossie, moet je het met een werkbank van 50cm x 50cm doen? :shock: Als werklicht boven een werkbank blijft tot nu toe gewoon 2x 36W TL buizen. Of 4x 36W. Maar dan wel liefst met een warmstart elektronische ballast! LED en TL ontlopen elkaar niet zo veel qua lumen/watt.

Tip: In juli was er bij de ALDI een aanbieding van een LED TL met armatuur voor €16! Wie weet ligt er nog wat? Af en toe liggen er bij de Aldi grote LED lampen ter vervanginning van een 75W standaard gloeilamp maar verbruiken iets van 12W. Kosten iets van een euro of 6. Ze geven erg mooi licht, vergelijkbaar met halogeen. Drie van die dingen onder een kapje boven je werkbank geeft ook goed licht.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 28 aug 2017, 22:33

Ik heb een 2x36w bak met elektronische ballasten en 865 (cool daylight) kleur lampen erin, aanrader! Kan led nog niet aan tippen. Op m'n werk gebruik ik veel Philips WT120C LED40/840 Bakken, dat is kleur 840 (cool white) en prima voor de meeste toepassingen, ik ben gewoon een fan van 865...

Pjotr schreef:Dat giga veel valt wel mee hoor Jan. Maar het geeft vervelend licht. En van een matige wit-blauwe kleur meestal. Er zit wel een reflector aan maar het blijft een soort van puntbron en geeft echt vervelende slagschaduwen op je werkvlak

Ach gossie, moet je het met een werkbank van 50cm x 50cm doen? :shock: Als werklicht boven een werkbank blijft tot nu toe gewoon 2x 36W TL buizen. Of 4x 36W. Maar dan wel liefst met een warmstart elektronische ballast! LED en TL ontlopen elkaar niet zo veel qua lumen/watt.

Tip: In juli was er bij de ALDI een aanbieding van een LED TL met armatuur voor €16! Wie weet ligt er nog wat? Af en toe liggen er bij de Aldi grote LED lampen ter vervanginning van een 75W standaard gloeilamp maar verbruiken iets van 12W. Kosten iets van een euro of 6. Ze geven erg mooi licht, vergelijkbaar met halogeen. Drie van die dingen onder een kapje boven je werkbank geeft ook goed licht.

+1 Peter

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 28 aug 2017, 22:38

De baseline armaturen van de praxis zijn trouwens met elektronische ballasten en erg vallue for money naar mijn mening.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 aug 2017, 22:43

Shadow schreef:De baseline armaturen van de praxis zijn trouwens met elektronische ballasten en erg vallue for money naar mijn mening.

Jawel, maar is dat met een warm start ballast? In dat goedkope spul zit meestal een cold start van een euro minder en die wil je liever niet hebben. En al helemaal niet in het schuurtje waar het 's-winters koud is.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 28 aug 2017, 22:44

Pjotr schreef:
Shadow schreef:De baseline armaturen van de praxis zijn trouwens met elektronische ballasten en erg vallue for money naar mijn mening.

Jawel, maar is dat met een warm start ballast? In dat goedkope spul zit meestal een cold start van een euro minder en die wil je liever niet hebben. En al helemaal niet in het schuurtje waar het 's-winters koud is.

leg eens uit, wat is t verschil?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 28 aug 2017, 22:46

Koud ? Er staat hier anders een heater van 2 KW onder de werkbank. O:)

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 28 aug 2017, 22:46

So far so good in de half steens schuur bij schoonmoe, in m'n eigen garage had ik armaturen van de gamma met philips electronische starters, nou die starten dus niet onder de 5 graden...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 28 aug 2017, 22:49

dus met een warm start ballast, start die beter als t koud is? :think:

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 28 aug 2017, 22:52

Nee de boel gaat langer mee, maar die elektronica is zo netjes en uitgebreid, dat is warme start hoor.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 aug 2017, 23:04

Heb je dat gecontroleerd? :lol: Een cold start geeft snel "zwart" branden van de buis net als een gewone ballast. En dat scheelt best wel in lichtopbrengst. Heb hier Philips warm start 2x 36W ballast in de schuur zitten. En nu na 10 jaar nog geen spatje zwart branden!
Peter de Jong

richard

Berichtdoor richard » ma 28 aug 2017, 23:22

Ik vond onlangs langs de weg een armatuur die door een mobiele kraan o.i.d. van de lichtmast was gereden. Het armatuur zelf was flink beschadigd en niet meer bruikbaar maar de leds en elektronica functioneert nog prima. De leds hebben wel een flink koellichaam nodig. Oh ja; het geeft ook behoorlijk wat licht.
Genoeg is beter.

Aaad

Berichtdoor Aaad » ma 28 aug 2017, 23:36

dubbel
Laatst gewijzigd door Aaad op ma 28 aug 2017, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Aaad

Berichtdoor Aaad » ma 28 aug 2017, 23:42

Gamma heeft volgens mij deze week 120cm LED buizen in de aanbieding in armaturen.
Ik zou eens kijken voor dubbele of 2 armaturen, ik denk dat die op 1 meter afstand behoorlijk wat(t) licht geven.
Dat 10 watt Led lampje dat je aanhaalt heb ik ook, geeft aardig licht voor bv boven een deur, maar boven een werkblad veel te weinig. Bigclivedunn heeft op youtube een filmpje hierover en de lamp komt niet aan de 10watt die erop staat.

Aad

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 28 aug 2017, 23:42

Bij Gamma betaal je de hoofdprijs voor dat spul, ook al is het een aanbieding.
Peter de Jong

Aaad

Berichtdoor Aaad » ma 28 aug 2017, 23:47

Als je voor weinig een led schijnwerper wil, kan je ook eens bij van Cranenbroek kijken.
Is uit den Haag wel even een ritje naar Dongen(dichtstbijzijnde).

Aad

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 29 aug 2017, 0:06

Dat spul koop je toch gewoon via Internet? Je wordt daar bijkans bedolven er mee.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 29 aug 2017, 0:22

Dat zijn een boel recties, dank hiervoor.
Ik zal er even een aantal langslopen en van commentaar voorzien.

sevenup schreef:Kwam dit tegen:

Dank voor het overzichtje. ik kan hier dus uit concluderen dat LED het meeste licht afgeeft per verstookte Watt.
Ik moet wel zeggen dat ik de lichtkleur van halogeen wel erg prettig vind om bij te werken.
Een LED armatuur zou een mogelijkheid kunnen zijn, mits de kosten binnen de perken blijven.

Leeuwarden schreef:Dat is soort van bouwlamp, komt giga veel licht af. Lijkt mij niet geschikt voor werkbankverlichting. Voor mijn gevoel kan je beter kijken naar led "tl-bakken".

ik zal je vertellen : ik heb een tijdje glasvezel gelast (FTTH) , cursus en examen gedaan in een mooie praktijk ruimte, aan de werkbank, goed licht, alles volgens de ARBO. dan kom je vervolgens bij de mensen thuis, in de meterkast, in de hal vaak. daar hangt dan zo'n zielig 25 Watt kooldraadje. en dan moet je daar dus vezels gaan lassen die dunner zijn dan een mensenhaar. hup naar de bus, om een 500 Watt halogeen breedstraler te pakken. in één woord, heerlijk, dat licht op een halve meter naast je.
Eindelijk kon ik zien wat ik aan het doen was. nu nog gebruik ik het vaak in de nieuwbouw waar ik in technische ruimtes moet zijn. vaak is het licht bij panden in aanbouw zwaar ondermaats.

Pjotr schreef:

Nee, slimme Harry. de werkbank is 230 cm breed en 50 cm diep, maar aangezien de zijkanten vol staan met voedingen, meet apparatuur, onderdelenkasten en PC is daar niet zoveel licht nodig. er hangt in de schuur ook een TL bak met 2 buizen, maar aangezien ik met mijn rug daarnaartoe zit heb ik daar niet zoveel aan.

Pjotr schreef:Tip: In juli was er bij de ALDI een aanbieding van een LED TL met armatuur voor €16! Wie weet ligt er nog wat? Af en toe liggen er bij de Aldi grote LED lampen ter vervanginning van een 75W standaard gloeilamp maar verbruiken iets van 12W. Kosten iets van een euro of 6. Ze geven erg mooi licht, vergelijkbaar met halogeen. Drie van die dingen onder een kapje boven je werkbank geeft ook goed licht.

Okee, maar dat is natuurlijk alweer een maand geleden, kans dat dat er nu nog is, is vrij klein. ik zal wel eens even gaan kijken.

@Shadow : liever geen TL bak, word qua afmetingen (met reflector) al gauw te groot om nog bij de opbergplanken te kunnen komen die boven de werkbank zitten.

Aaad schreef:Gamma heeft volgens mij deze week 120cm LED buizen in de aanbieding in armaturen.
Ik zou eens kijken voor dubbele of 2 armaturen, ik denk dat die op 1 meter afstand behoorlijk wat(t) licht geven.
Dat 10 watt Led lampje dat je aanhaalt heb ik ook, geeft aardig licht voor bv boven een deur, maar boven een werkblad veel te weinig. Bigclivedunn heeft op youtube een filmpje hierover en de lamp komt niet aan de 10watt die erop staat.

Pjotr schreef:Bij Gamma betaal je de hoofdprijs voor dat spul, ook al is het een aanbieding.

Eens, over het algeheel betaal je daar teveel voor een matige kwaliteit.

Aaad schreef:Als je voor weinig een led schijnwerper wil, kan je ook eens bij van Cranenbroek kijken.

De Hornbach zit hier een paar kilometer verderop, knappe zaak die dat verslaat...

beijert

Berichtdoor beijert » di 29 aug 2017, 8:41

Bauhaus heeft ook leuke led balken voor rond de €15,-
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 29 aug 2017, 9:53

ray5150 schreef:Dat zijn een boel recties, dank hiervoor.
Ik zal er even een aantal langslopen en van commentaar voorzien.

sevenup schreef:Kwam dit tegen:

Dank voor het overzichtje. ik kan hier dus uit concluderen dat LED het meeste licht afgeeft per verstookte Watt.
Ik moet wel zeggen dat ik de lichtkleur van halogeen wel erg prettig vind om bij te werken.
Een LED armatuur zou een mogelijkheid kunnen zijn, mits de kosten binnen de perken blijven.

Leeuwarden schreef:Dat is soort van bouwlamp, komt giga veel licht af. Lijkt mij niet geschikt voor werkbankverlichting. Voor mijn gevoel kan je beter kijken naar led "tl-bakken".

ik zal je vertellen : ik heb een tijdje glasvezel gelast (FTTH) , cursus en examen gedaan in een mooie praktijk ruimte, aan de werkbank, goed licht, alles volgens de ARBO. dan kom je vervolgens bij de mensen thuis, in de meterkast, in de hal vaak. daar hangt dan zo'n zielig 25 Watt kooldraadje. en dan moet je daar dus vezels gaan lassen die dunner zijn dan een mensenhaar. hup naar de bus, om een 500 Watt halogeen breedstraler te pakken. in één woord, heerlijk, dat licht op een halve meter naast je.
Eindelijk kon ik zien wat ik aan het doen was. nu nog gebruik ik het vaak in de nieuwbouw waar ik in technische ruimtes moet zijn. vaak is het licht bij panden in aanbouw zwaar ondermaats.

Pjotr schreef:

Nee, slimme Harry. de werkbank is 230 cm breed en 50 cm diep, maar aangezien de zijkanten vol staan met voedingen, meet apparatuur, onderdelenkasten en PC is daar niet zoveel licht nodig. er hangt in de schuur ook een TL bak met 2 buizen, maar aangezien ik met mijn rug daarnaartoe zit heb ik daar niet zoveel aan.

Pjotr schreef:Tip: In juli was er bij de ALDI een aanbieding van een LED TL met armatuur voor €16! Wie weet ligt er nog wat? Af en toe liggen er bij de Aldi grote LED lampen ter vervanginning van een 75W standaard gloeilamp maar verbruiken iets van 12W. Kosten iets van een euro of 6. Ze geven erg mooi licht, vergelijkbaar met halogeen. Drie van die dingen onder een kapje boven je werkbank geeft ook goed licht.

Okee, maar dat is natuurlijk alweer een maand geleden, kans dat dat er nu nog is, is vrij klein. ik zal wel eens even gaan kijken.

@Shadow : liever geen TL bak, word qua afmetingen (met reflector) al gauw te groot om nog bij de opbergplanken te kunnen komen die boven de werkbank zitten.

Aaad schreef:Gamma heeft volgens mij deze week 120cm LED buizen in de aanbieding in armaturen.

Pjotr schreef:Bij Gamma betaal je de hoofdprijs voor dat spul, ook al is het een aanbieding.

Eens, over het algeheel betaal je daar teveel voor een matige kwaliteit.

Aaad schreef:Als je voor weinig een led schijnwerper wil, kan je ook eens bij van Cranenbroek kijken.

De Hornbach zit hier een paar kilometer verderop, knappe zaak die dat verslaat...

Zeg Ray, zit jij in een assertiviteitstraining of zo? :-&
Peter de Jong

Terug naar “DIY-gereedschap”