Licht boven de werkbank

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

TubeHead

Re: Licht boven de werkbank

Berichtdoor TubeHead » di 27 mar 2018, 21:47

Hoe bevalt de ledverlichting inmiddels Ray?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 27 mar 2018, 22:24

Pjotr schreef:
Bert61 schreef:
FR_Aad schreef:Alleen een CRI waarde van 80 :(

Wat is het orobleem met cri ?
Waar staat die afkorting voor :?:

Bij een lage CRI heeft iedereen een lijkkleurtje. Bovendien zit in die LED verlichting bovenmatig veel blauw wat extra vermoeiend is voor de meeste mensen: https://www.led-strip.nl/producten/crir ... ed-strips/

Wil je echt prettig/aangenaam licht, neem dan een kleurtemperatuur van 3000K - 4000K met een CRI van > 90. Dan zit je aardig richting de kwaliteit van halogeen verlichting. Maar dat is wel duurder dan de bulk die goedkoop aangeboden wordt.

Ah je had het al gelezen Peter :oops:
Ik dacht ik kijk ff op wikipedie
Dus mijn vraag eigenljk direct gewist in een minuut of zo :P
Dat licht geeft mijn LED TL buis en je ziet sommige dingen niet
Vandaar dat ik er moeite me heb en een gewone 2x60 watt bij mn werktafel heb gehangen
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 28 mar 2018, 11:49

I.d.d. Bert, met een lage CRI-waarde zijn de kleuren op weerstanden b.v. slecht te zien. Afhankelijk van de kleur van de ondergrond is het verschil tussen rood en bruin of blauw en groen niet of nauwelijks te zien. Grappig is dan wel dat de goedkope LED "peren" van de Aldi weer wel goed scoren.
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 28 mar 2018, 14:44

Pjotr schreef:I.d.d. Bert, met een lage CRI-waarde zijn de kleuren op weerstanden b.v. slecht te zien. Afhankelijk van de kleur van de ondergrond is het verschil tussen rood en bruin of blauw en groen niet of nauwelijks te zien. Grappig is dan wel dat de goedkope LED "peren" van de Aldi weer wel goed scoren.

Ja ik vond het zo raar Licht zat en toch slecht zien ermee 8-[
Dus moet met zoeken, kijken naar een hoge cri waarde !
shit draadje vergeten :oops:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 28 mar 2018, 14:52

Pjotr schreef: Maar als ik je een tip mag geven: Kijk ook eens naar losse LED strip. Werkt op een 12V (of 24V) Meanwell schakeldinges en is eventueel ook goed te dimmen.
ik heb dat zo op een paar plekken thuis gedaan (in een alu U profiel gestopt), maar (duh) die hele goedkope van DX.com zijn geen aanrader, kleur is niet jofel, levensduur ook niet. heb jij tips voor kwalitatief goede strips op 12V?

en dimmen van die dingen: gewoon de spanning omlaag?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 28 mar 2018, 20:00

Er zit enorm kwaliteitsverschil in die strips. Hier geldt wel een beetje, alle waar naar zijn geld. Maar als je Googelt op "Ledstrip RA95" kom je wel het nodige tegen. En dat is dus niet het spul van de Ikea of bouwmarkt e.d. Ik heb zelf laatst deze onder de keukenkastjes geplakt, waren ook redelijk van prijs: http://www.topledshop.nl/LED-strip-14W/ ... meter.html 14W/m is echt behoorlijk wat licht! Geven ze een CRI voor op van >90 en ze geven erg aangenaam licht. Ze verkopen daar trouwens ook kortere lengtes. Heb er dit dimmertje/schakelaar bij http://www.topledshop.nl/Dimmers-voor-L ... touch.html Werkt op 12V en zet je tussen de 12V en de strip in. Past ook prima in een u-profieltje. Als je een 12V voeding mee bestelt, bestel er dan eentje met minstens het dubbele vermogen van wat je werkelijk nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 28 mar 2018, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 28 mar 2018, 20:45

Ziet er goed uit. €10 per meter is nog wel te doen
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

sjons

Berichtdoor sjons » do 29 mar 2018, 14:32

Henkjan schreef:en dimmen van die dingen: gewoon de spanning omlaag?

Ledjes dimmen doe je met PWM, niet met spanningsverhoging/laging...

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 29 mar 2018, 21:56

Dat hangt er vanaf wat de fabrikant aan driver bedacht heeft, philips heeft ze dimbaar met een ‘trafodimmer’ gemaakt, met elektronische dimmers gaat het juist slechter...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 30 mar 2018, 0:22

Shadow schreef:Dat hangt er vanaf wat de fabrikant aan driver bedacht heeft, philips heeft ze dimbaar met een ‘trafodimmer’ gemaakt, met elektronische dimmers gaat het juist slechter...

We hebben het hier over 12V ledstrips. Een elektronische trafo daarvoor komt in 2 smaken. Met een AC uitgang a la een halogeen trafo. Die zijn alleen ouderwets dimbaar aan de primaire kant met een standaard dimmer. Daarnaast zijn er de elektronische trafo's mer 12V DC uitgang (of 24V). Die komen ook weer in 2 smaken: Dimbare, daar hoef je alleen een stuurspanning of potmeter op aan te sluiten, en niet dimbare. Daar moet je dan zelf een 12V dimmer achter zetten. Beide laatsten zijn PWM gedimd en dimmen i.d.d. wel fraaier/vloeiender.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 30 mar 2018, 18:51

TubeHead schreef:Hoe bevalt de ledverlichting inmiddels Ray?

Ja, goed. niks mis mee. mooi helder licht waardoor ik alles scherp zie wat ik aan het doen ben.
Misschien dat ik er nog een derde armatuur bij plaats.

Een foto van de bestaande tl bak.

20180327_220544.jpg

Ik heb geen idee wat voor VSA er in zit. zie dat die LED buizen fors duurder zijn dan conventionele.
Denk dat ik gewoon een setje ouderwetse met 2 nieuwe starters erin zet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 30 mar 2018, 19:48

Of doen wat Joram zei: 230V buizen kopen en de VSA en starter er uit slopen. Die zijn i.d.d. wel flink duurder dan een standaard TL, je bespaart op termijn enorm. Dacht dat je met een jaar de stroomkosten er al uit hebt en de vervangingskosten zijn verder nihil. Met een ouderwetse ballast gaat een TL ook maar 5K uur mee. En oh ja: In een koud schuurtje geen last met startproblemen!
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 30 mar 2018, 20:22

Nou daar heb je een goed led armatuur voor Peter dus waarom zou ie?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 30 mar 2018, 21:18

Shadow schreef:Nou daar heb je een goed led armatuur voor Peter dus waarom zou ie?

Kosten, daar is Ray nog al kien op en de reflector zit al in de buis. Nou ja reflector, leds stralen van zichzelf maar 1 kant op.
Peter de Jong

Terug naar “DIY-gereedschap”