rookafzuiging

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

rookafzuiging

Berichtdoor Splinter226 » vr 30 mar 2018, 12:01

Ik wilde al een tijdje wat doen aan de rookafzuiging die ik nu niet heb.
Ik werk aan een tafel vlakbij de tuindeur die toch meestal op een kier staat om de jonge kater des huizes te behagen, maar na een dagje boven de bout hangen voel ik het toch wel.

Ik had voor dit doel eerst een stofzuiger bij t grofvuil geplukt, maar van de week werd in de straat een hele keuken in de container gegooid, ( dat koopt hier huizen voor een miljoen en dan mot ook de hele keuken met alles erop en eraan nieuw) en daar zat zo'n enorm luxe afzuigkap bij. Ding deed het ook gewoon en met een heel acceptabel geluidsniveau. De uitgang had met gemak het jurkje van Marilyn Monroe op doen waaien. :lol:

P1060952.JPG

P1060951.JPG

P1060953.JPG

Eigenlijk hoef ik vrij weinig te doen.
Ik moet kijken naar de losse filters en hun grootte en de uitgang daarop aanpassen.

Ik denk dat ik deze dubbelloops ventilator in een grote chromen bol ga zetten, (ook van bij t grofvuil) want die kap is me te groot.

Het enig wat ik dus nodig heb is een filter en eventueel een verloopstuk voor op de afvoer uit de bouwmarkt. En ik moet de chromen bol ehr zijn nieuwe rol opdwingen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In het land der blinden....

Barry2001
Algemene moderator

Re: rookafzuiging

Berichtdoor Barry2001 » vr 30 mar 2018, 12:56

Ik gebruik zelf deze: https://www.conrad.nl/p/soldeer-rookafz ... -mh-588688 Kreeg hoofdpijn na langere soldeersessies, je zit natuurlijk ook zwaar giftige dampen te inhaleren. Loodhoudend he :mrgreen: Voordeel van dit ding is wel dat als je 'm niet gebruikt je de arm van je af kunt duwen.
Bevalt goed, las reviews dat de afzuiging niet voldoende is, heb die ervaring niet, hoofdpijn na het solderen is verdwenen. Ding maakt wel herrie, je zit met je snuffert ook vlakbij de ventilator. Misschien nog eens wat fabrieken waarbij de motor wat verder wegzit. De filters zijn los verkrijgbaar, misschien dat je daar wat mee kunt. https://www.conrad.nl/p/toolcraft-79-72 ... lig-588546

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 30 mar 2018, 13:29

Barry2001 schreef:Ik gebruik zelf deze: https://www.conrad.nl/p/soldeer-rookafz ... -mh-588688 Kreeg hoofdpijn na langere soldeersessies, je zit natuurlijk ook zwaar giftige dampen te inhaleren. Loodhoudend he :mrgreen: .........

Dat is dus niet waar en uitgebreid onderzocht. De enige damp die je inademt is van de flux. Is niet zwaar giftig maar wel behoorlijk irriterend en niet gezond. Dampafzuiging is beslist wel zo nuttig/nodig! Tenminste als je dagelijks of vaak soldeert. Voor af en toe een speakerkabeltje is het wat overdreven. En er komt geen lood en tin damp in de lucht, daarvoor moet je het soldeer boven de 600 graden stoken :relax:
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 30 mar 2018, 14:10

Dan is het flux, je wilt die zooi gewoon niet binnen hebben.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 30 mar 2018, 14:23

De een is er gevoeliger voor dan de ander, klopt. En beroepsmatig is afzuiging ook terecht verplicht van de ARBO. Maar voordat iedereen nou gelijk naar de Conrad rent.... O:)
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 30 mar 2018, 14:26

Je kunt het goed zelf maken, zoals TS van plan is. Kun je de motor ook wat wegzetten, dempen, heb je minder last vd herrie. In de tijd dat ik beroepsmatig nog wel eens achter het soldeerijzer zat was er een slangsysteem op een centrale afzuiging, flexibel, kon je naar je toe trekken als je het nodig had. Die hoorde je ook nauwelijks.

Terug naar “DIY-gereedschap”