Perslucht leiding

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

beijert

Perslucht leiding

Berichtdoor beijert » zo 29 jul 2018, 12:31

Iemand bekend met een vaste perslucht aansluiting?

Welke diameter? Materiaal?

Ik zat zelf te denken aan meerlagenbuis aangezien ik een perstang heb voor unipipe e.d.
Mark

Shadow

Re: Perslucht leiding

Berichtdoor Shadow » zo 29 jul 2018, 22:53

Als dat die druk kan hebben, prima, gebruik waar je makkelijk aan komt zeg ik dan, ik kom makkelijk aan instrumentatieluchtleiding, da’s koper in een rubber jas zeg maar. Polyflow idem. Ik heb het ook wel gezien met gewoon waterleiding gesoldeerd en dan 10 bar erop, het kan schijnbaar...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 29 jul 2018, 23:20

Van oudsher ijzeren gasbuis? :twisted: Wat is je normale werkdruk? 8 bar? Zou gewoon PVC PN16 of beter als je het krijgen kunt, PN25 PVC drukleiding. En dan een courante maat wat betreft hulpstukken als bochten e.d. Meestal is dat 20mm als kleinste gangbare courante maat.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 29 jul 2018, 23:43

Yep, goede drukbestendige buis nemen, er kan flink wat energie in gaan zitten. Basseer je op de max druk die je compressor kan leveren, en dan de druk klasse ruim daar boven. Afpersen als t kan met water. Ik zou moor minstens 25mm, liever 40mm gaan vanwege stevigheid, kleiner buigt snel door
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 29 jul 2018, 23:45

Waarom zo dik? Als je met slagmoersleutels enzo gaat werken dan snap ik het, maar de meeste hobby mensen hebben aan 10mm genoeg toch?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 30 jul 2018, 0:34

Sterkte? Weerstand? Zoals HJ aangeeft? Hangt ook af wat je er mee wilt en hoeveel lucht je nodig hebt. Een vaste leiding leg je meestal in een werkplaats als je een lange lengte moet overbruggen en meerdere gebruikers tegelijk bedient. Anders neem je meestal gewoon een slanghaspel :D
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 30 jul 2018, 6:58

CV buis gaat ook prima.
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 30 jul 2018, 8:57

Pjotr schreef:Sterkte? Weerstand? Zoals HJ aangeeft? Hangt ook af wat je er mee wilt en hoeveel lucht je nodig hebt. Een vaste leiding leg je meestal in een werkplaats als je een lange lengte moet overbruggen en meerdere gebruikers tegelijk bedient. Anders neem je meestal gewoon een slanghaspel :D

Leg eens uit waarom een grotere leiding sterker zou zijn, want dan doen we toch iets verkeerd in die fabriek hier ben ik bang...
En vaste leiding voor de hobbyisyt lijkt me nou niet door 2 man of meer tegelijk gebruikt te gaan worden...

ds23man schreef:CV buis gaat ook prima.

Zeker en omdat hij over een tang beschikt om uponor te krimpen zou ik eerst kijken wat voor druk je daar op kan zetten...
Oh kijk eens;
https://www.nathan.be/uploads/public/up ... llatie.pdf
Bladzijde 18;
Toelaatbare bedrijfsdruk van MLCP-D leiding; 12 Bar, max 16 Bar.

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 30 jul 2018, 9:39

Ik heb uit gemakzucht gewoon 15mm koperen leiding gebruikt. Totaal ca. 30 mtr. Om de 3 mtr zit een knel t-stuk met een snelkoppeling. Ik kan dus op diverse plekken in de werkplaats inpluggen. Hier staat al zo'n 15 jaar 10 bar op. Ik denk dat gewoon cv leiding ook prima te gebruiken is.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » ma 30 jul 2018, 9:49

Met metalen leidingen een beetje oppassen met vocht. Dat condenseert in perslucht en kan op termijn corrosie problemen geven met metalen perslucht leidingen. Minder als je compressor ook een luchtdroger heeft, maar dat is niet zo gangbaar bij thuisgebruik.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 30 jul 2018, 11:36

toetertje schreef:Ik heb uit gemakzucht gewoon 15mm koperen leiding gebruikt. Totaal ca. 30 mtr. Om de 3 mtr zit een knel t-stuk met een snelkoppeling. Ik kan dus op diverse plekken in de werkplaats inpluggen. Hier staat al zo'n 15 jaar 10 bar op. Ik denk dat gewoon cv leiding ook prima te gebruiken is.

Jup, gewoon koperen waterleidingspul is wel het makkelijkste. Maar ook wel het duurste. Dan wel met knelfittingen en niet solderen! Anders vreet het soldeerzuur binnenin door. Dat wordt normaliter met water wel schoongespoeld.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 30 jul 2018, 13:13

TS Geeft aan dat hij een Uponor tang heeft, lijkt me het beste om die maar aan het werk te zetten dan :lol:

beijert

Berichtdoor beijert » ma 30 jul 2018, 13:36

Ja, dan zal ik daar eens naar kijken. De standaard buizen zijn te gebruiken tot 10 bar maar volgens mij niet continu. Kan het nu even niet controleren.

De meeste compressors voor thuis gebruik houden met een 8 bar wel op trouwens.

Het gaat bij mij om hooguit 15 meter lengte omdat de compressor centraal staat opgesteld maar wel in verschillende ruimtes en een fatsoenlijke haspel kost mij minstens zo veel als wat stukjes buis met koppelingetjes.

Voor het oppompen van bandjes heb ik eerst nog wel een Topcraft haspel liggen.
Laatst gewijzigd door beijert op ma 30 jul 2018, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 30 jul 2018, 14:11

Shadow schreef:TS Geeft aan dat hij een Uponor tang heeft, lijkt me het beste om die maar aan het werk te zetten dan :lol:

Yeah, en hij zal vast ook wel nog ergens een schaar hebben :yeah: Maareh, normaliter draait dat CV spul op ca. 2 bar. Lijkt mij wat krapjes voor perslucht voor gereedschap.
Peter de Jong

beijert

Berichtdoor beijert » ma 30 jul 2018, 14:19

Nou, een autoband heb ik dan al voor 90% op spanning..

Ik zal even achter een blauwe uitvoering van Uponor aan, kijken of dat ook met de hand perstang mag om te voldoen aan de systeem specificaties.
Voor gas niet namelijk en ik wil het niet hoeven vervangen wanneer ik een zwaardere compressor op de kop tik.
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 30 jul 2018, 14:32

Ik heb hier een Italiaans Concorde hobby compressortje staan. Die draait dik over de 10 bar. Zou ik dat CV spul toch niet voor durven gebruiken voor een permante aanleg. Toch minimaal PN16 spul.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 30 jul 2018, 15:16

Een paar posts hierboven heb ik de gegevens van die persluchtleiding van Uponor gezet, mag gewoon 12 bar werkdruk hebben...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 31 jul 2018, 18:46

als dan de veiligeheidsklep van de compressor (ruim) beneden de 10bar(g) staat zou t goed moeten gaan.

over die diameter: tubing is leuk voor het korte stukje naar je regelklep, maar als je een header leiding wil aanleggen dan wordt er ook in Terneuzen gewoon 150# stalen buis van minstens 1" gepakt. kleiner is gewoon kwetsbaarder, als je er eens met een stevige plank tegenaan stoot bv, of een langere afstand wil overbruggen. kan je m goed ondersteunen en afschermen dan kan (mits de capaciteit t toelaat) je wel wat kleiner gaan.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

beijert

Berichtdoor beijert » di 31 jul 2018, 20:34

Ik kan tot 20mm persen. Dat zou toch voldoende moeten zijn voor de afstand die ik af moet leggen?

Voor het gereedschap kom ik op een meter of tien met een enkele koppeling er tussen, de rest is hooguit een blaaspistool en bandenpomp.

Voor nominale druk geven ze 16 bar aan.
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 31 jul 2018, 20:44

beijert schreef:Ik kan tot 20mm persen. Dat zou toch voldoende moeten zijn voor de afstand die ik af moet leggen?

Voor het gereedschap kom ik op een meter of tien met een enkele koppeling er tussen, de rest is hooguit een blaaspistool en bandenpomp.

Voor nominale druk geven ze 16 bar aan.

'Tis ook meer hoeveel lucht je gaat gebruiken. Voor een doorsnee hobby compressor van zeg 200L/min heb je aan 12mm wel genoeg. Als dat de nominale werkdruk is gaat dat wel goed. Normaliter staat de pressostaat van je compressor tussen de 8 en 9 bar.
Peter de Jong

beijert

Berichtdoor beijert » di 31 jul 2018, 21:03

Dat Airpress ding wat ik nu heb geeft 375 liter aan.

Mocht ik te kort komen dan zal ik toch wat anders gaan zoeken. Het is dan niet de bedoeling dat ik het leidingwerk moet aanpassen.
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 31 jul 2018, 21:29

Hmm, 'tis ook wat Henkjan aangeeft. Ik zou zelf naar 20mm gaan dan
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 31 jul 2018, 22:33

Henkjan schreef:als dan de veiligeheidsklep van de compressor (ruim) beneden de 10bar(g) staat zou t goed moeten gaan.

over die diameter: tubing is leuk voor het korte stukje naar je regelklep, maar als je een header leiding wil aanleggen dan wordt er ook in Terneuzen gewoon 150# stalen buis van minstens 1" gepakt. kleiner is gewoon kwetsbaarder, als je er eens met een stevige plank tegenaan stoot bv, of een langere afstand wil overbruggen. kan je m goed ondersteunen en afschermen dan kan (mits de capaciteit t toelaat) je wel wat kleiner gaan.

Waar heb jij het over? Als hij vanaf z’n compressor een stuk leiding door z’n werkplaats heen legt en daar 3 aftappunten op maakt, dan hebben we het toch niet over een header met tig gebruikers á 100l/min.

Pjotr schreef:Ik zou zelf naar 20mm gaan dan

Psies.

beijert

Berichtdoor beijert » di 31 jul 2018, 22:41

20mm it is then.

Als ik de blauwe uitvoering ergens vandaan kan plukken uiteraard.
Mark

Terug naar “DIY-gereedschap”