Mijn eigen CNC frees

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3948
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B

Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor asterduc » ma 02 okt 2006, 10:05

Henkjan schreef:zo, da's al CNC bank #3....

ff een typische Hollandse vraag: wahkozdahnou?


HenkJan,

Voor de ernstige DHZ is een CNC frees eigenlijk een must-have.
Hiermee kun je dingen doen waar je voordien slechts van kon dromen.

Of het ook rendabel is betwijfel ik, maar ik bekijk het meer als een hobby, en hobbies zijn niet altijd gratis!

Je hebt vandaag verschillende low-budget CNC frezen.
Mijn voorkeur ging uit naar de Cut 3000 van Haase, maar die kostte 8000 Euro. Omdat ik geen ervaring heb met dergelijke toestellen heb ik besloten om met een instapmodel te starten. Een keuze die ik me nu een beetje betreur.

Voor dit instapmodel ging mijn keuze naar de

High-Z 1000 van CNC-step
http://www.cnc-step.com/

en de Cut 2000 van Haaze
http://www.team-haase.de/

Deze toestellen kosten rond de 3000 Euro. De prijs wordt vooral ook bepaald door de opties en software die je erbij koopt.

Het toestel dat ik heb gekozen is de High-Z van CNC-step met volgende opties: stofafzuiging, 4 verschillende spankoppen, enkele 3mm frezen voor hout en metaal, de PCNC Win economy software.
Tevens moet je ook nog een freesmotor hebben. CNC-step verkoopt ook via eBay en dan krijg je er gratis de freesmotor en een snijkop (voor stikkers e.d., bij. Ik vroeg de verkoper of ik die er ook bij kon krijgen. Jazeker, maar dan moest ik via eBay kopen, wat ik dan ook gedaan heb.

Totale som was 2881,89 Euro + 16% btw.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4133
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » ma 02 okt 2006, 10:20

Kijk, dat ziet de koningin graag!!
Best spindeltje hoor die Kress..
Ik neem aan dat je de frees aangesloten hebt op je parallel-poort (dus geen eigen controller)
Heb je ook de mogelijkheid tot feedrate overide met die configuratie?

Als je nog een adresje moet hebben van iemand die, naar mijn mening, goedkoop, snel en hele goede freesjes levert met een schacht van 3,175 (=1/8") weet je me te vinden...
Ervaringen heb ik ook wel voor je..


Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3948
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B

Berichtdoor asterduc » ma 02 okt 2006, 11:13

audiomanics schreef:Kijk, dat ziet de koningin graag!!
Best spindeltje hoor die Kress..
Ik neem aan dat je de frees aangesloten hebt op je parallel-poort (dus geen eigen controller)
Heb je ook de mogelijkheid tot feedrate overide met die configuratie?

Als je nog een adresje moet hebben van iemand die, naar mijn mening, goedkoop, snel en hele goede freesjes levert met een schacht van 3,175 (=1/8") weet je me te vinden...
Ervaringen heb ik ook wel voor je..


Kees


Hey Kees,

bedankt voor je aanbod. Freesjes was ik inderdaad nog aan het zoeken.
Ik heb enkele 3mm frezen mee aangekocht, maar die zijn beperkt in lengte. Ik kan er hooguit 18mm diep mee.
Voor de 25mm frontplaat van Robbiedobbie's subwoofer heb ik een normale 6mm frees gebruikt. Oorspronkelijk dacht ik dat dit op de kleine CNC frees niet ging lukken, maar met dieptestappen van 5mm per frezing liep dat niet verkeerd.

De sturing gaat inderdaad via de PC com poort. Een eigen controller was misschien de betere optie, maar dan verhoogde de prijs met 700 Euro.

De voeding kan ik via de software regelen. Er is een preset voorzien en tijdens het frezen kun je gewoon via de muisknop de snelheid verhogen of verlagen.
De max snelheid die hij al frezend aankan is 13 mm/sec. Met een 6mm frees en een freesdiepte van 5mm is dit perfect.

Groeten,
Ed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 02 okt 2006, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Berichtdoor sietse » ma 02 okt 2006, 11:31

Is ook handig voor het maken van freesmallen voor de bovenfrees,voor het verzinken van luidsprekerunits. Zou je dat willen als er om zou worden gevraagd? Tegen vergoeding van kosten uiteraard.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 7547
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster

Berichtdoor SSassen » ma 02 okt 2006, 11:33

Prachtig, maar da's nogal een investering en volgens mij kom je daar zelf ook wel uit voor de helft van die prijs en wat alu profielen en iemand die al een dergelijke frees heeft voor de alu houders van de diverse motoren etc.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3948
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B

Berichtdoor asterduc » ma 02 okt 2006, 11:38

sietse schreef:Is ook handig voor het maken van freesmallen voor de bovenfrees,voor het verzinken van luidsprekerunits. Zou je dat willen als er om zou worden gevraagd? Tegen vergoeding van kosten uiteraard.


Dat is ook zo. Vorige week heb ik een freesmal gemaakt voor en kennis die een Ref Monitor SE heeft gebouwd. Dat was het eerste werk op deze frees. De Sub van Robbiedobbie wilde ik oorspronkelijk ook zo doen, maar we hebben maar gelijk de hele plaat eronder gelegd.

Voor derden: ik kan moeilijk "neen" zeggen als iemand een dienst vraagt.
Het probleem is echter mijn acuut tijdsgebrek!
Je kunt mijn frees komen gebruiken, als je mij maar niet van mijn bezigheden afhoudt. en dat is meestal moeiijk als je niet weet hoe ze te gebruiken.
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 02 okt 2006, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4133
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » ma 02 okt 2006, 11:47

Vreemd dat die bank niet harder kan.. Op de foto zie ik toch double-deck-steppers zitten.. Zo op de gok (ik weet niet wat voor steppers het zijn) kun je spoelstromen van 5A er wel op loslaten.. Je stepperdrivers moeten dat ook wel aankunnen. Vaak gebruiken ze van die IC's (ik dacht even uit mijn hoofd de L298). Die kunnen, zwaar gekoeld 4A aan maar die kun je ook gewoon parallel zetten zodat je al aan 8..12..16A komt.
Snelheid kun je ook halen door de voedingspanning op die drivers te verhogen naar (voor deze L298) max 45V. Dikke buffer elco's etc.
Ik peuter er zonder stapfouten 25mm/sec uit, ook schroefspindels.
Wel heb ik banen met wagentjes gebruikt. Die hebben wat mender speling en zijn torsie-stijver..Lopen iets zwaarder..

http://stores.ebay.com/CARBIDE-PLUS heeft veel leuke freesjes. Kyocera hebben een enorme standtijd.
Gebruik 2-flutes voor aluminium en kunsstoffen. 4-flutes zijn goed voor staal en ijzer, niet voor aluminium!
Laat de frees ook langzaam draaien.. Er moeten mooie chips van af vliegen. Daarmee haal je de meeste warmte uit de frees.

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4133
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » ma 02 okt 2006, 11:51

sietse schreef:Is ook handig voor het maken van freesmallen voor de bovenfrees,voor het verzinken van luidsprekerunits. Zou je dat willen als er om zou worden gevraagd? Tegen vergoeding van kosten uiteraard.


Die diensten had ik ook al heel lang aangeboden.. heb echter nog niet veel gehoord.. Ja wel gehoord maar nooit uit hoeven voeren.. :roll:

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3948
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B

Berichtdoor asterduc » ma 02 okt 2006, 11:54

SSassen schreef:Prachtig, maar da's nogal een investering en volgens mij kom je daar zelf ook wel uit voor de helft van die prijs en wat alu profielen en iemand die al een dergelijke frees heeft voor de alu houders van de diverse motoren etc.


dat klopt ook Sander.
Vroeger had ik voldoende tijd en moest ik sparen om centen bij elkaar te krijgen. Daarom bouwde ik alles zelf.

De laatste jaren is dat door mijn beroepssituatie gewijzigd. Stel dat ik 1500 Euro bespaar door de machine zelf te bouwen, maar daardoor, ik noem maar wat, 40 werkuren verspeel (en daar ben je snel door zoekwerk, montage, foutzoeken, e.d.). Dan heb ik 37,5 Euro verdiend. Op zich niet slecht. Maar,
- ik heb die 30 werkuren momenteel niet ter beschikking.
- die besparing verdien ik via mijn beroep op een comfortabelere manier.
- de machine koop ik via een bonus systeem, daardoor bespaar ik 50% van de aanschafprijs.

Je zult mijn motivatie dus wel begrijpen.
Moest ik voldoende tijd hebben en alles aan volle prijs moeten betalen dan zou ik de CNC frees in zelfbouw wel zeker hebben overwogen. Je bent DHZ of je bent het niet!
Maar het is toch opletten hoor.
Een duitse kennis van mij is hiermee aangevangen in 2001, hij is nu nog steeds aan het bastelen, want het ding heeft nog niet naar behoren gewerkt.

Groeten,
Ed.

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3948
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B

Berichtdoor asterduc » ma 02 okt 2006, 11:58

audiomanics schreef:Vreemd dat die bank niet harder kan.. Op de foto zie ik toch double-deck-steppers zitten..


Kees,

als ik de motoren manueel laat draaien krijg ik de snelheid naar 38 mm/sec.
In de software waar de voedingssnelheid wordt ingegeven stopt ie echter op 13 mm/sec. Een hogere waarde aanvaard hij niet.
Hoedanook, voorlopig is dit voor mij voldoende.


Welke frezen zou je voor MDF aanraden? want dat is het eerste project (Concave) dat ik er mee gaan doen.

Groeten,
Ed.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4133
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » ma 02 okt 2006, 12:02

Echt goedkoper uit zijn door het zelfbouwen valt ook wel tegen..
Het aluminiumprofiel is niet eeens zo het probleem. Steppers ook niet. Waar erg veel geld in gaat zitten zijn de electronica, de schroefspindels en de geleidingen.
Mijn bankje (250 kilo zwaar) kostte me compleet toch zo'n 9000 euro. Helemaal zelf bedacht en gemaakt in een paar maanden tijd.
Daarbij waren de electronica, de schroefspindels en geleidingen toch wel de grootste post.

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 7547
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster

Berichtdoor SSassen » ma 02 okt 2006, 12:20

Voor de schroefspindels is zeker geen RVS draadeind te gebruiken? En de geleidingen zijn zilverstaal met koperen bussen neem ik aan?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4133
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » ma 02 okt 2006, 12:28

SSassen schreef:Voor de schroefspindels is zeker geen RVS draadeind te gebruiken?

Schroefspindels hebben een nauwkeurige gelijkloop over de hele lengte.
Bovendien hebben de moerblokken (mits met kogels) die daarbij gebruikt worden "geen" speling (Backlashfree).
Het speling verhaal gaat ook op voor de geleiding. Wagens op rails hebben een vrijwel spelingloos verloop. Bronzen bussen over een zilverstalen stang lopen lichter maar zijn gevoeliger voor stof en corrosie. Ook hebben die een grotere speling en minder torsie-stijfheid. Ze zijn echter wel voor een fractie van de prijs te krijgen.

Als speling en torsie stijfheid niet zo belangrijk zijn, zoals voor sommige houtbewerkers worden er ook wel banken gemaakt met draadeinden en geleiders van keukenlades. Die halen daar toch ook redelijke resultaten mee, voor een paar euro..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3948
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B

Berichtdoor asterduc » ma 02 okt 2006, 15:06

audiomanics schreef:

Wagens op rails hebben een vrijwel spelingloos verloop. Bronzen bussen over een zilverstalen stang lopen lichter maar zijn gevoeliger voor stof en corrosie. Ook hebben die een grotere speling en minder torsie-stijfheid. Ze zijn echter wel voor een fractie van de prijs te krijgen.
Kees


en daarmee noem je het verschil tussen de frees die ik oorspronkelijk wou (de Haase Cut 3000 aan 8000 Euro) en de goedkopere modellen zoals de Cut 2000 of mijn CNC-step.

De draadstangen zijn ingevet en dus zeer gevoelig voor omgevingsstof.
Ik heb een plexi scheiding aangebracht en de machine van een goede stofafzuiging voorzien.
Het resultaat is boven verwachting.
Ik zou dit freeswerk zelfs in de woonkamer kunnen doen. Natuurlijk als mevrouw niet thuis is! anders sta ik de volgende dag op straat met m'n frees!!!

Ed.

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 7547
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster

Berichtdoor SSassen » ma 02 okt 2006, 15:12

Ed,

Ik zou dit freeswerk zelfs in de woonkamer kunnen doen. Natuurlijk als mevrouw niet thuis is! anders sta ik de volgende dag op straat met m'n frees!!!


Mja, kans is groot :D

Niettemin een prachtig stuk gereedschap!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4133
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » ma 02 okt 2006, 16:15

Ik ken er zeker twintig die stik jaloers op je zijn met zo'n speeltje.
Maar euh, ik had even over een vraag heen gelezen.
Voor MDF kun je het beste gewoon een vlakke snijkant gebruiken of een zgn down-cut.. Bij up-cut freesjes krijg je een raffeltje dat zich overigens makkelijk laat wegschuren met een schuurpapiertje 60.. dus bij gebrek aan houtfreesjes kun je wel een up-cut gebruiken..
Door de lijm in MDF gaat je freesje wel snel heet worden...devies is daarom snel voeren en langzaam draaien.
Je kunt conventioneel en klimfrezen. Voor hout kun je beter klimfrezen. De krachten in hout zijn iets minder en je materiaal breekt niet zo snel af. Voor zwaarder materialen is conventioneel frezen beter. de frees wordt dan wat minder opzij gezet (gevolg vibraties).
Als je een mooie snijkant wilt hebben bereken je twee keer hetzelfde toolpath. Een met de beoogde freesdiameter en een met de freesdiameter plus 0,1 mm. Deze laatste laat eerst over het werkstuk gaan en vervolgens de eerste. De krachten die optreden zijn enorm en bij grotere banken gaat de hele constructie torderen onder dat geweld al is het maximaal maar 0,1 mm.
Ik kan mijn bank ook niet tegenhouden (voordeel van schroefspindels tov tandheugels. tandheugels zijn wel veeeeel sneller)
Ik heb al eens gehad dat hij tegen een RVS bout M8 op liep. Die ging zonder pardon gewoon om!

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3948
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B

Berichtdoor asterduc » ma 02 okt 2006, 20:02

wow, wat een informatie Kees.

audiomanics schreef:
Voor MDF kun je het beste gewoon een vlakke snijkant gebruiken of een zgn down-cut.. Bij up-cut freesjes krijg je een raffeltje dat zich overigens makkelijk laat wegschuren met een schuurpapiertje 60.. dus bij gebrek aan houtfreesjes kun je wel een up-cut gebruiken..


als ik nu eens wist wat een down-cut en een up-cut was, dan zou ik je kunnen volgen.
In ieder geval heb ik een duidelijke rafel, dus neem ik aan dat ik met een zogenaamde up-cut.

audiomanics schreef:
Door de lijm in MDF gaat je freesje wel snel heet worden...devies is daarom snel voeren en langzaam draaien.


dat heb ik gemerkt ja. De voedingssnelheid staat met de 6 mm frees op max, dus 13 mm.sec en de spinsnelheid ergens tussen min en max, ik schat zo'n 13.000 trn.

audiomanics schreef:
Je kunt conventioneel en klimfrezen. Voor hout kun je beter klimfrezen. De krachten in hout zijn iets minder en je materiaal breekt niet zo snel af. Voor zwaarder materialen is conventioneel frezen beter. de frees wordt dan wat minder opzij gezet (gevolg vibraties).


ook hier kan ik niet goed volgen. Wat is klimfrezen en wat is conventioneel frezen?

audiomanics schreef:
Als je een mooie snijkant wilt hebben bereken je twee keer hetzelfde toolpath. Een met de beoogde freesdiameter en een met de freesdiameter plus 0,1 mm. Deze laatste laat eerst over het werkstuk gaan en vervolgens de eerste.


goeie tip. Ga ik eens uitproberen.

Ik merk dat jij volgende zaterdag niet van de partij bent. Wat jammer, anders hadden we hier wat over kunnen praten.

Groeten en bedankt voor de tips.
Ed.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4133
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » ma 02 okt 2006, 20:17

Ok,
Normaal draait een frees rechtsom. (vanuit de spindle gezien)
het snijvlak vormt meestal een spiraaltje. Als je de frees ronddraait wordt het materiaal naar boven afgevoerd.. Dat is up-cut. Als je freesjes hebt die bij die ronddraaiende beweging naar beneden snijden en afvoeren heet dat down-cut (zie je overigens erg weinig)
Nu je die zelfde frees van je af beweegt, als hij aan de linkerzijde het materiaal weg snijdt heet dat conventioneel.. Aan de rechter zijde is dat klimfrezen. De frees hakt dan echt in het materiaal waarbij de spaan steeds dunner wordt.
Je kunt je frees ook rustig op 1 door het materiaal trekken (als je die Kress 900W spindle hebt) Voorwaarde is wel dat hij scherp is natuurlijk.
13mm is vrij langzaam voor hout namelijk..
Steek ook niet veel dieper per keer als de freesdiameter. Als maximum geldt 1,5 x de diameter maar dat is voor zachte materialen. Bij aluminium gebruik ik meestal maar 1mm voor een 1/8 freesje dus 30%. Staal nog minder..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 696
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Boppo84 » ma 02 okt 2006, 21:23

Een ruimer, die snijdt down-cut. Daardoor wordt volgens mij het weggesneden materiaal beter weggevoerd van het snijvlak.
beter laat dan nooit!

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3948
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B

Berichtdoor asterduc » ma 02 okt 2006, 21:57

audiomanics schreef:Ok,
Normaal draait een frees rechtsom. (vanuit de spindle gezien)
het snijvlak vormt meestal een spiraaltje. Als je de frees ronddraait wordt het materiaal naar boven afgevoerd.. Dat is up-cut. Als je freesjes hebt die bij die ronddraaiende beweging naar beneden snijden en afvoeren heet dat down-cut (zie je overigens erg weinig)
Kees


ach zo, nu begrijp ik het.

Mijn freesje is dan een cut-straight denk ik, want dat is een gewone frees met 2 rechte hardmetaal messen op. Een klassieke bovenfrees frees dus.
Is die dan minder geschikt voor CNC freeswerk?

Ik heb ook eens naar die eBay site gekeken.
http://cgi.ebay.com/1-4-Kyocera-Tycom-c ... dZViewItem
Deze is een leuke, weinig geld voor een 3" lange frees.
Zou die ook voor hout en MDF kunnen?

Groeten,
Ed.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4133
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » di 03 okt 2006, 7:25

deze frezen zijn uitstekend geschikt voor epoxie en een aantal kunsstoffen
Of het ook in MDF goed werkt?? laat 't even weten. zou best wel kunnen..

Die klassieke bovenfrees-frees, waar je over schrijft:
Als er een geleidings-lagertje op zit kun je 'm niet gebruiken op je bank. Dat zal wel duidelijk zijn.
Wat je ook in de gaten moet houden is dat niet alle frezen "center-cut" zijn. Als je die rechtstandig in het materiaal laat duiken snijden alleen de zijkanten. De zaak loopt dan onherroepelijk vast. Deze frezen moet je met een zgn ramping-move van ca 10 graden in het materiaal laten duiken. Ik hoop dat je software dat aankan..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op di 03 okt 2006, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8233
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel

Berichtdoor Wowly » di 03 okt 2006, 10:31

Ik sprak onlang nog een meubelmaker, en die klaagde steen en been over het feit dat zijn messen met mdf zo snel naar de gallemiezen gingen. Schijnbaar is mdf een echte aanslag op een frees, maar waarom? Tochg niet vanwege dat kleine beetje lijm?

Jan

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4133
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » di 03 okt 2006, 10:40

Wowly schreef:Ik sprak onlang nog een meubelmaker, en die klaagde steen en been over het feit dat zijn messen met mdf zo snel naar de gallemiezen gingen. Schijnbaar is mdf een echte aanslag op een frees, maar waarom? Tochg niet vanwege dat kleine beetje lijm?

Jan

Jawel.. Ik weet niet hoeveel lijm er in MDF zit maar dat is niet een klein beetje.. Als ik twee dagen in MDF aan het hakken ben heb ik een week koppijn.. En om nu in een duikuitrusting bij die bank te gaan staan....

Vermoedelijk laat hij zijn frees veel te snel draaien en voert hij te langzaam. Op die Kress die ik als spindle gebruik (en zo te zien asterDucati ook?) zet ik 'm in de eerste stand (ca 8000 rpm) en voer met 25mm/sec.. Dan blijft de frees redelijk koel. Ligt ook aan het type frees. Een Upcut loopt blauw aan. Maar omdat ik vrijwel uitsluitend carbide frezen gebruik gaat dat heel lang goed.. Wel bij blijven ivm brandgevaar!
Geldt ook voor multiplex en Trespa overigens..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 7547
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster

Berichtdoor SSassen » di 03 okt 2006, 10:57

Wat je ook in de gaten moet houden is dat niet alle frezen "center-cut" zijn. Als je die rechtstandig in het materiaal laat duiken snijden alleen de zijkanten. De zaak loopt dan onherroepelijk vast. Deze frezen moet je met een zgn ramping-move van ca 10 graden in het materiaal laten duiken. Ik hoop dat je software dat aankan..


Dit is toch het zelfbouw forum? Gewoon even voorboren :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4133
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Berichtdoor audiomanics » di 03 okt 2006, 12:41

SSassen schreef:Gewoon even voorboren :)



Zit je weer met precies uitmeten, centreren en vooral niet te diep boren..
Daar heb je nou juist zo'n bankje voor staan... ben je daar eindelijk eens van af..... gewoon tekenen op de computer en rammelen..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----


Terug naar “DIY-gereedschap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten