Mijn eigen CNC frees

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Arno

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor Arno » zo 03 jan 2010, 16:35

Marp schreef:De oplossing van Amanda lijkt me ook niet gek, en vooral praktisch. OK, het snijden dient wel handmatig te gebeuren, maar volgens mij is daarmee sneller een hele serie gesneden dan dat een andere oplossing wordt verwezenlijkt.

Ik denk dat de meesten het er wel mee eens zijn dat op de een of andere manier handmatig langs twee mallen de snelste oplossing is. Dit is ook al meerdere malen geopperd.
Maar ik dat het voor Ed toch meer een uitdaging/leerproces is. Ik werk dagelijks met een cnc-frees, en ik ben ook wel eens wat langer met iets bezig omdat ik het persé op de cnc wil doen. Maar dat zijn wel de leerzaamste momenten. En als het dan eenmaal goed lukt, dan is het zo heerlijk reproduceerbaar.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 03 jan 2010, 17:30

Okay, ik heb even niet de tijd om alles aandachtig in me op te nemen. Excuses als ik door vluchtig lezen zaken herhaalde die al genoemd waren.

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » zo 03 jan 2010, 19:06

Marp schreef:Maar zou het samengeperst niet beter te frezen zijn?

Precies, die test heb ik nu gedaan en geeft het beste resultaat tot nu toe.

Eerst heb ik een aandrukmal gefreesd. Er ontstaat een binnen en buitenmal die ik door kleine bruggen op gelijke afstand van elkaar houd.
Dan komt het schuim op de freestafel en de mal wordt precies terug op dezelfde plaats gelegd. De dikke maffieve balk dient als referentielijn.
De mal heeft een aantal gaten voor de aanspanschroeven.
Diezelfde gaten maak ik nu ook in het schuim dmv de soldeerbout (die heb ik dan niet voor niets gekocht :D )

Nu komen de schroeven er in. Als de gaten niet voorgebrandt zouden zijn trek je met de schroeven zo een stuk uit het schuim

De plaat schuim kan nu door de aanspanschroeven tot een dikte van enkele mm teruggebracht worden.

Dan gaat de frees erover. Ik heb een tweesnijder van 3 mm genomen en laat ze op hoge snelheid draaien. Aanvoersnelheid 30 tot 60mm / sec.

Na het freeswerk gaan de schroeven eruit en komt het schuim onmiddelijk in zijn bijna originele dikte terug. Bijna zeg ik, het scheelt een dikke mm.

Dit lijkt dus te werken en is zelfs nog niet echt omslachtig. Het werkt ook relatief snel, zeker in vergelijking met de smelten.

Nu nog finetunen, want perfect is het nog niet. De afmetingen van het gefreesde schuim zijn iets oversized omdat het schuim nog meegeeft, vooral in de bochten.

Ed.
Bijlagen
015 [1024x768].JPG
014 [1024x768].JPG
001 [1024x768].JPG
010 [1024x768].JPG
011 [1024x768].JPG

Arno

Berichtdoor Arno » zo 03 jan 2010, 19:49

Heb ik nu wat gewonnen O:)

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » zo 03 jan 2010, 20:04

Arno schreef:Heb ik nu wat gewonnen O:)

audiomanics schreef:met een lange dunne up-cut viersnijder, hoge toeren, moet 't lukken.. Met de vingertjes de zaak plat houden..of anders een drukvoetje..
Kees

Kees was jou op eigenlijk al voor :lol:

Arno

Berichtdoor Arno » zo 03 jan 2010, 20:06

Welverdraaid, dan gaat de prijs naar hem.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » zo 03 jan 2010, 21:20

EppeRRR schreef:Misschien een idee om er een plaatje triplex bovenop te leggen en af te klemmen?

Bij ons op werk frezen we alleen hout op de Trima (= 3 assige cnc met een bed van +/- 2 bij 4 meter :D), maar met materiaal wat snel splintert tijdens frezen dan leggen we er een plaat op of onder zodat het niet splintert.

En met zagen op de zaagtafel werkt het ook super om er eerst een triplex plaatje half in de zagen en dan af te klemmen om zo zonder splinters (zacht) materiaal op de zaagtafel te zagen met scherpe snedes :D

suc6

Ik quote mezelf even, maar ik herken er in zekere zin mijn tip ook in :D :P

Maar mooi om te horen dat het nu wel werkt :D

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » zo 03 jan 2010, 22:33

Misschien toch interessant om eens te kijken wat een laser vermag. Meestal is het onbekend = onbemind. Misschien valt het mee?

jan

fluppie
Contacteer:

Berichtdoor fluppie » ma 04 jan 2010, 2:28

Wowly schreef:Misschien toch interessant om eens te kijken wat een laser vermag. Meestal is het onbekend = onbemind. Misschien valt het mee?

jan

Volgens mij heb je al gauw een laser van een >10 Watt nodig om te kunnen snijden ( en dan mag het materiaal al niet te dik zijn ) en goedkoop zijn die dingen niet !

Boppo84
Contacteer:

Berichtdoor Boppo84 » do 21 jan 2010, 12:31

Eerst het schuim in de vriezer, zou dat niet voldoende stijfheid geven? :D

k.p.
Contacteer:

Berichtdoor k.p. » do 21 jan 2010, 17:42

Als je het met water doordrenkt ;)

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » vr 22 jan 2010, 21:00

had ik reeds geprobeerd maar het Technocell neemt zo goed als geen vocht op.
Het freesresultaat werd er amper beter door.

Boppo84
Contacteer:

Berichtdoor Boppo84 » ma 25 jan 2010, 16:33

had ik reeds geprobeerd

Jij gaat ook niets uit de weg :D wonderbaarlijk.

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » ma 25 jan 2010, 20:32

Boppo84 schreef:
had ik reeds geprobeerd

Jij gaat ook niets uit de weg :D wonderbaarlijk.

haha, die tip had ik gekregen van Frank, de hobby partner van het Nautilus / Pacific project.
Die weet meestal op alles raad.

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 25 jan 2010, 21:33

heb je het al geprobeerd met stikstof? :D

amanda
Contacteer:

Berichtdoor amanda » ma 28 jun 2010, 22:56

Afgelopen weekend naar een of ander Discovery channel gekeken... How It's made of zo'n soort programma :roll:
Ging over schuim snijden ten behoeve van koffers. Er is maar 1 manier om deze precies op maat te krijgen en dat is een met een zaag welke onder enorme spanning (geen voltage!) staat en heel veel omwentelingen maakt. Op deze manier kunnen ze ook bochten maken etc...
Tevens lieten ze zien hoe ze egg foam snijden, eigenlijk heel simpel dmv een soort plunjers op een cilinder de schuim indrukken en dan gewoon de plaat door midden zagen.
Nou ja lekker duidelijk toch :^o :lol:

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » di 29 jun 2010, 7:41

amanda schreef:Tevens lieten ze zien hoe ze egg foam snijden, eigenlijk heel simpel dmv een soort plunjers op een cilinder de schuim indrukken en dan gewoon de plaat door midden zagen.
dat lijkt me inderdaad nog een optie ja. Ik heb een miniatuur snijmesje dat gelagerd zit in een spanbus. Het mesje is een 'meeloper'. Dwz dat hij zich altijd met de scherpe kant in de richting van de rijbeweging zet, net zoals het mesje in een 'jokari'). Ze gebruiken deze meeloper om 'belettering' te snijden op een plotter.
Het mesje zelf is 3mm hoog. Als ik daar een bus met ronde onderkant rond plaats en dan zou dit systeem wel eens kunnen werken.

In het SATelite topic heeft een duitser de Technocell later waterstraal snijden. Vlijmscherpe omranding!!!

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » di 29 jun 2010, 9:30

Ik ben bang dat je materiaal gaat opstropen met die bus. MAAR ik heb (hopelijk) een betere oplossing voor je uit mijn dikke duim gezogen, zojuist:
Als je twee redelijk grote lagers neemt en die aan weerszijden van de frees het materiaal laat indrukken, eventueel veerbelast, Kun je er ook eenvoudig de bocht mee om.. Je moet toch een minimale radius draaien anders is je meeloopmesje de weg kwijt.. Scherpe punten snijden is een kwestie van lussen volgen..capito?
Nu alleen nog even een constructie bedenken....

Kees

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » di 29 jun 2010, 21:58

audiomanics schreef:Als je twee redelijk grote lagers neemt en die aan weerszijden van de frees het materiaal laat indrukken, eventueel veerbelast, Kun je er ook eenvoudig de bocht mee om..
nee, snap ik niet.
Hoedanook, bij de akoestiekwinkel hebben ze een cnc gestuurde watersnijmachine. Als ik een dxf file aanlever, net zoals ik bij die duitser heb gedaan, komt het ook in orde zonder dat ik mijn kelder onder de rook en water moet zetten en zonder dat mijn Z-as eraf gerukt wordt :lol:
Nu nog hopen dat het betaalbaar is!

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 05 jul 2010, 19:02

amanda schreef:Ging over schuim snijden ten behoeve van koffers. Er is maar 1 manier om deze precies op maat te krijgen en dat is een met een zaag welke onder enorme spanning (geen voltage!) staat en heel veel omwentelingen maakt. Op deze manier kunnen ze ook bochten maken etc...

Het allerbeste gaat dat met een waterjet. Maar dat is hier helaas geen optie geweest geloof ik.

Boppo84
Contacteer:

Berichtdoor Boppo84 » do 22 jul 2010, 12:09

En ponsen? Je zou aan een stalen strip een randje kunnen slijpen, deze in de gewenste vorm buigen aan de hand van een mal en dan door het schuim heen drukken.

Zoiets dus:
Afbeelding

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » do 22 jul 2010, 22:10

Boppo84 schreef:En ponsen? Je zou aan een stalen strip een randje kunnen slijpen, deze in de gewenste vorm buigen aan de hand van een mal en dan door het schuim heen drukken.

klopt, die techniek gebruik ik voor kleine rubber stukken.
Ik heb het met Technocell geprobeerd. Kleine stukjes ging wel maar op de grootte van de kastschijven was het niet eenvoudig.
Als ik de stempel beter maak moet wel lukken, maar je heb een drukvaste drukmat nodig, een grote pers en voor elk design heb je een andere stempel nodig.

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » zo 20 feb 2011, 20:52

de voormalige High-Z importeur heeft nog wat oude stock op marktplaats gezet.
Kan misschien interessant zijn voor één van jullie.

http://verkopers.marktplaats.nl/1009727

Terug naar “DIY-gereedschap”