Mijn eigen CNC frees

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » di 20 mar 2007, 12:26

Ook hele leuke speeltjes daar.. Ook heel lief geprijsd. :^o (al eens info over ingewonnen.. een beetje bankje zit je al snel op 10000 euro..
Maar wel gelikt.. Heb je trouwens gezien dat er geen onderdeel echt is op die site.. alles tekeningen

Kees

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » vr 23 mar 2007, 21:08

De Scheppach stofafzuiging die ik gebruik voor mijn Zaag- en schaafmachine heeft een doekfilter. Dit doek zit bij het CNC frezen van MDF zeer snel vast. Tevens komt er nog veel stof door het doek heen.

De Metabo multifunctionele stofzuiger die ik voor mijn bovenfrezen gebruik(te) heeft slechts een 25 liter opvangcapaciteit en een 20 cm vouwfilter. Het resultaat op de CNC is dat de opvangbak onmiddelijk vol zit en ook het filter volledig dichtglipt binnen het uur.

Vandaar ben ik op zoek gegaan naar een stofafzuiging die geschikt was voor het CNC freeswerk. Dus een hoge opvoerdruk heeft, veel stof kan opvangen en een enorm groot filteroppervlak bezit met een redelijk kleine Mesh.

In Duitsland heb ik een goede basis gevonden.

Dit toestel heeft een radiaalventilator, net zoals de Scheppach, maar met een hogere opvoerhoogte en een groot vouwfilter.
Dit vouwfilter is tevens voorzien van een draaiinrichting waarmee het filter eenvoudig kan worden uitgeklopt.
De dichtheid van het vouwfilter zou dermate fijn moeten zijn dat er geen stof meer doorkomt.
Volgens de verkoper zal dit type filter binnenkort zelfs verplicht worden bij toestellen voor stofafzuiging.

Ed.
Bijlagen
stofafzuiging1.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 02 jan 2008, 0:03, 1 keer totaal gewijzigd.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » za 24 mar 2007, 8:30

Ik snapte al niet dat je met een grote stofzuiger uitkwam..
Mooi apparaat. Ik heb er zelf een van EinHeil ofzo.. Kwaliteit Ferm zegmaar.. Maar inderdaad een hele puike afzuiging waarbij alleen het aller allerfijnste stof misschien nog wel een beetje door de zak heen zou kunnen blazen.. Wel lekker als je in een keer een zak stof hebt van 50 kilo...

Kees

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » za 24 mar 2007, 12:12

Flop!

We leren met vallen en opstaan.

Ik was al bang dat hij de reductie van 100mm naar 30 mm niet goed zou verdragen, en zo is het ook.

Als ik de slang van 100 mm naast de freeskop hou, dan gaat alle stof mooi weg.
De afzuigadapter op de freeskop heeft echter een aansluiting van slechts 30 mm.
Daardoor is de drukval te hoog voor deze ventilator waardoor hij niet genoeg druk meer over heeft om het stof weg te krijgen.

Ik had nog een driedubbel zo grote radiaal ventilator liggen (3000 m³/hr). Die heb ik er nu aangehangen, maar ook hier hetzelfde probleem. Niet genoeg opvoerdruk.

De Metabo alleszuiger heeft een opvoerdruk van 170 mBar, daarbij doet ie 200 m³/hr. Dat is minstens nodig.
Ik vermoed dat die grote centrifugaal ventilatoren slechts een 50 tot 100 mBar kunnen opbrengen bij een diameter van 100 tot 130 mm.

Ik ga nu op zoek naar een alternatief. Een soort drukpomp. Zo'n 300 mBar lijkt me wel minstens nodig, en een volume van tussen de 500 en 1000 m³/hr.
De afzuigadapter op de freeskop zal ik dan ook zelf moeten maken zodanig dat er minstens een 40mm afzuigslang op past. Nu is slechts 28 mm mogelijk.

Het filter en de zak op zich zijn wel in orde.
De opvangzak heeft 60 liter inhoud. Dit is een linnen zak waar je best een plastic afvalzak insteekt. De linnen zak beschrmd de plastic zak tegen scheuren.
En de plastic zak voorkomt dat er langs die weg toch nog fijn stof naar buiten gaat.

Het patroonfilter is 36cm doorsnede en 50 cm hoog. Heeft een vouwratio van 4:1.
Dat is dus een dikke 2 m² filteroppervlakte.
Met het eenvoudige borstelsysteem en af en toe eens uitblazen zou dat voor de komende 10 jaar toch voor een stofvrije werkruimte moeten zorgen.

Ed.
Bijlagen
bernardo2.jpg
bernardo1.jpg

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » zo 25 mar 2007, 10:59

Ventilator capaciteit:

ik ben net volgende informatie tegengekomen van de gebruikte ventilator in de Bernardo stofafzuiging.

Er staat statische druk in H2O 14,5
Air volume 1020 m³/U

De H2O opgave neem ik aan dat ze daar druk waterkolom bedoelen.
De 14,5 zou dan in dat geval een hoogtemaat kunnen zijn.

Met andere woorden 14,5 ??? druk waterkolom.

10 meter waterkolom = 1 bar als ik mij goed herinner.
Die 14,5 zouden dan cm kunnen zijn.
Dat geeft dan 14,5 mBar.
Dat is zo goed als niets! en kan verklaren dat de ventilator niet werkt bij het verkleinen van de sectie van de aanzuigslang.

Die 14,5 zou ook dm kunnen zijn. Dat zijn dan 145 mBar, is geloofwaardiger als ventilator, maar dan zou hij bijna zo goed moeten werken als de Metabo alleszuiger. En dat doet ie niet.

Ik ga er dan maar vanuit dat het 14,5 mBar onderdruk is.
Opgave is dan om een ventilator te plaatsen die 15 keer !!! zo sterk is wat druk betreft. Volume mag halveren.
Ben bang dat dit een moeilijke opgave gaat worden.!

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » zo 25 mar 2007, 11:51

Nog niet geprobeerd, maar probeer eens een andere aanzuig te maken.. de dikte van de slang naar je frees zal je wel worst zijn, als het maar zuigt.
Je moet eens proberen, tijdelijk, iets in elkaar te zetten dat de aanzuigopening groot blijft. ..
Als je aan de achterzijde van de frees de aanzuig opening houdt, ter grootte van de slang en aan de voorzijde het kantelvenster dat bij je Kress geleverd is, dan zal het vermoedelijk behoorlijk afzuigen..
Nogmaals, ik spreek niet uit ervaring maar dit is een experimentje..
Ik zit ook te denken aan een aanzuigbuffer.. Een trommel van een liter of 10-20 met een kleine ingang en een grote uitgang.. Ook dit heb ik nog niet geprobeerd.. dus ook weer een experiment..

Kees

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » zo 25 mar 2007, 15:16

Dat heb ik gisteren ook geprobeerd Kees en je hebt daar wel gelijk in.
Bij een opening van 100 mm gaat er wel aardig wat stof weg, maar nog steeds minder als met die hogere zuigdruk.
Het verschil is goed te zien bij de opening tussen de freesmotor en de freeshouder.

De Metabo met zijn hogere druk zorgt ervoor dat er geen stof ontsnapt doordat de luchtsnelheid zo groot is vanaf de freespunt naar de zuigmond.

Bij de grote aanzuigslang wordt er zeer veel omgevingslucht nog mee aangezogen, maar daar zit geen concentratie van stof tussen.
Je merkt dan dat er nog een aanmerkelijk deel stof tussen de houder doorkomt terwijk je om en rond het werkstuk de lucht met omgevingsstof naar de zuigmond ziet gaan.

Het eindresultaat is dat bij de hogere druk de machine nog proper is.
Bij afzuiging met de lagere druk en hoger volume hangen de spindels wel vol stof.

Een bijkomend punt is dat bij gebruik van een stofopvang adapter, alleen met een kleine doorsnede kan gewerkt worden omdat daar gewoon te weinig plaats voor beschikbaar is, om en rond de frees.

Ed.

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » vr 30 mar 2007, 23:38

na verschillende experimenten ben ik tot de volgende conclusie gekomen.

Dit is het resultaat van mijn zoektocht naar de voor mij ideale afzuigventilatie.
Ik weet niet zeker of deze informatie kompleet en juist is, advies is natuurlijk altijd welkom.

Om stof weg te zuigen direct aan de frees heb je een hoge luchtsnelheid nodig. Zeg maar een veelvoud van de omtreksnelheid van de frees of de aanspanmoer. Pas dan kan een perfecte luchtstroom worden gecreëerd.

Om die hoge luchtsnelheid te bekomen is een dunne aanzuigmond nodig.

Om het benodigde luchtvolume door die kleine aanzuigslang te krijgen is een sterke onderdruk nodig. Dit luchtvolume is vooral afhankelijk van de hoeveelheid lucht die nog bij wordt gevoegd doordat de afzuigmond te ver boven het freesvlak staat. Dat stijgt kwadratisch! Dus zo dicht mogelijk bij het spaanvlak wegzuigen.

Vooral die hoge onderdruk gepaard met het relatief hoge luchtvolume vraagt om een speciale ventilator of drukpomp.

Dat kan zijn, een:

- radiaal ventilator met een grote schoep.
Voordeel: hoog luchtvolume, stof en spanen mogen door ventilator
Nadeel: grote schoep (>700 mm) en zwaar motorvermogen (> 3,3 kW)

- 2 of meerdere stappen radiaalventilator die op hoge snelheid draait (10.000 toeren).
Voordeel: goede combinatie luchtstroom, overdruk.
Nadeel: reductie, ventilator draait op hoge toeren (lawaai). Duur.

- een meerdere schijven ventilator zoals de typische industriële Nilfisk motoren.
Voordeel: zeer prijsgunstig. Hoge onderdruk.
Nadeel: laag luchtvolume, veel lawaai, mag alleen gefilterde lucht door.

- een zijkanaal drukpomp. Ik denk dat die volgens het Vortex princiepe werken, maar ben niet zeker.
Voordeel: zeer hoge onderdruk mogelijk, redelijk hoog volume.
Nadeel: Duur, mogen geen spanen door, zeer luidruchtig.

Voor mijn toepassing heb ik volgende ventilator als beste keuze gevonden. De Ventur SC20C-110S of 150S.
Levert een fors volume bij een enorme aanzuigdruk.
http://www.ventur.se/content/att/06_SC_eng.pdf

De filter zal ik moeten ombouwen omdat er geen spanen door de ventilator mogen.
Daarom moet de ventilator na het filter worden geplaatst.
Het filter moet daarom ingesloten worden in een luchtdichte behuizing.
Ik heb een tekening gemaakt om het wat duidelijker te maken.

Ed.
Bijlagen
Filter.jpg

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » vr 30 mar 2007, 23:39

en nog wat informatie met betrekking tot de ventilator.

De rare blok onder de motor is een ingebouwde in- en uitlaat geluidsdemper.
Dit zou wel degelijk nodig zijn omdat de ventilator zoveel lawaai maakt.
Bijlagen
Ventur2.jpg
Ventur1.jpg

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » za 31 mar 2007, 14:24

De Kress frees is een goedkope frees die heel wat aankan.
Hij is echter niet voor industrieel werk gemaakt.

Bewijs daarvan is dat ik vorige week de spindelvergrendeling heb overgedraaid.
Ik had er wel een lange ringsleutel opgezet, zonder het te weten heb je natuurlijk een kanon van een hefboom waar de Kress niet tegen bestand is.

Om de spindel en de spantangen te sparen heb ik besloten om enkele extra motoren aan te schaffen.
Toevallig een setje van 4 gebruikte motoren kunnen kopen.

Elke freesmotor krijgt zijn eigen type frees.
Als ik dan moet wisselen van frees (van 6mm naar 3mm of naar een punt en graveerfrees) kan ik nu gewoon de motor wisselen. Dat gaat zeer eenvoudig op deze manier.

De motor heeft bovenaan een stekkerbus, die kan gewoon los.
De motor kan dan door het lossen van de spanring op de CNC machine houder (1 bout van M6 een kwart toer verdraaien) weg worden genomen en de andere motor kan erin.
Hoogte afstellen en klaar.
De stofafzuiging hoeft er nu niet meer af bij het wisselen van de frees.
Bijlagen
Kress1.jpg
Kress2.jpg

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 31 mar 2007, 15:16

Ed,

Toe maar, da's luxe! Ik zou wel even kijken of je speling hebt op de gebruikte freesmotors, vooral als ze toch veel te verduren hebben gekregen heb je al gauw speling op de lagers. Meestal hoor je 't ook wel bij onbelast draaien, maar goed, met jouw achtergrond hoef ik je dat niet te vertellen. Ik hen zojuist m'n Kress FME 1050 ontvangen en kan dus volgende week eens wat proefstukken gaan maken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » za 31 mar 2007, 17:06

SSassen schreef:Ed,
Ik zou wel even kijken of je speling hebt op de gebruikte freesmotors, vooral als ze toch veel te verduren hebben gekregen heb je al gauw speling op de lagers.

Dat klopt Sander, maar dat wist ik bij de aankoop.

Eén motor heeft een defecte toerental regeling. Draait steeds op volle toeren.
Een andere motor heeft defecte lagers.
De andere 2 zijn in goede staat.

De lagers zijn volgens mij niet moeilijk te vervangen en het zijn ook gewoon verkrijgbare lagers, dus geen speciaal fabrikaat.
Als ik ze ga vervangen post ik wel wat fotos hoe het boeltje er binnenin uitziet.

Twee van de motoren hebben ook een defecte asvergrendeling maar die gebruik ik toch niet meer. Liever met 2 sleutels de spanschroef vastzetten.

Groeten,
Ed.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » za 31 mar 2007, 19:37

asterduc schreef:Eén motor heeft een defecte toerental regeling. Draait steeds op volle toeren.

Ed, let op...: http://cnc-plus.de/index.php?cat=c59_Zubeh-r.html

al gevonden voor jou..

Het is sowieso beter om met twee sleutels te werken.. Die vergrendeling had ik ook binnen een maand al kapot.. Ook zo'n toerentalregeling..(door zwaar te overbelasten... 24mm, 5mm diep door hout is wat veel kennelijk)

Kees

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » za 31 mar 2007, 21:33

Kees,

je bent geweldig.

Prima link voor de koolborstels.

Ook de electronica blijken ze te hebben en wel in 2 afzonderlijke toerentallen waaronder ene van 1000 tot 18000 toeren. Da's pas een goede optie. Je weet nooit dat ik eens met een paddestoelfrees van 20 cm diameter aan de slag ga :roll:

Groeten,
Ed.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 31 mar 2007, 21:36

Ed,

Hou wel in de gaten dat je 't toerental kunt regelen maar niet automagisch opeens koppel krijgt bij lage toerentallen. Immers de motor is gebouwd voor hoge toerentallen en daar is de koppelkromme ook op aangepast, e.e.a. hangt samen met de manier van wikkelen, de opbouw van de statoren etc. Dus bij lage toerentallen, cq. <10.000-rpm, kan je een duidelijke reductie in koppel verwachten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » za 31 mar 2007, 21:48

Sander,
Dat is juist wat me bij de Kress opviel: het lijkt bijna dat je ook bij de laagste toerentallen met hetzelfde koppel ronddraait.. Die toerentalregeling is kennelijk niet gewoon met een recht-toe-recht-aan regelaartje gedaan.. Natuurlijk zit er minder energie in dorr het lagere toerental maar het valt gelukkig erg mee..
Hoe zich dat zal houden bij een toerental van 1000rpm, met die aparte regeling, weet ik ook niet....

Kees

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » za 31 mar 2007, 21:55

begrijp ik Sander.

Hoedanook, die oudere versies FM 6990E die ik heb, draaien meestal op de laagste stand in mijn CNC frees.
Ik heb het nog niet meegemaakt dat ze iets lieten merken van een te zware belasting. Je hoort ze niet minderen in toerental als de frees plots in het materiaal gaat en ook de koppelbeveiliging gaat niet aan (als die er tenminste inzit).

Dat het bij 1000 trn een ander verhaal gaat worden kan ik mij best voorstellen.

Maar ik wil alleen maar zeggen dat die Kress frees een aanzienlijk koppel afleverd, ook bij 8000 toren.
Dat zul je volgende week zelf wel ondervinden!

Dat van die 20 cm diameter was natuurlijk niet ernstig bedoeld.
Een bolfrees van 80 mm breedte daarentegen wel!
Met een 2-snijder krijg je bij 1000 toeren een snijsnelheid van 800 cm/sec.
Hoe ver zou je met een dergelijke frees mogen gaan?

Ed.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 31 mar 2007, 23:25

Mja, ik heb geen idee hoe die aansturing is gedaan, als dat op basis is van bv. de hoeveelheid joule per puls ipv. fase-aansnijding of gewoon een oridinare lineare regelaar kan je ook bij lage toerentallen toch aanzienlijk wat koppel halen. Alleen kan je natuurlijk niet verwachten dat een frees die bedoeld is voor >10.000-rpm bij 1000-rpm hetzelfde koppel houdt, je kan namelijk niet om bepaalde wetmatigheden heen. Maar e.e.a. lijkt me zeker voor hout toereikend, maar de proof of the pudding is the eating zoals men zegt, da's een andere wetmatigheid die altijd opgaat. Kress doet geen mededelingen over deze alternatieve regelaars en ik kan d'r zo ook geen info over vinden, dus het blijft van mijn kant giswerk, alhoewel met een snufje ervaring en een toefje achtergrondinfo over motorsturingen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » za 31 mar 2007, 23:55

SSassen schreef:Mja, ik heb geen idee hoe die aansturing is gedaan, als dat op basis is van bv. de hoeveelheid joule per puls ipv. fase-aansnijding of gewoon een oridinare lineare regelaar kan je ook bij lage toerentallen toch aanzienlijk wat koppel halen.

Ik zal hem bij gelegenheid eens op de dyno zetten en een koppelcurve trekken! 8)

Die lage toeren regeling ga ik bestellen. Heb er toch ééntje nodig om die defekte te vervangen. Laat het dan wel weten of het iets is.

Groeten,
Ed.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » zo 01 apr 2007, 8:52

Sander, als je ook zo'n regeling wil aanschaffen.. Deze is voor een fm6990... ik denk niet dat die zo in de 1050 gaat passen..
Maar als je er een besteld mag je er voor mij ook wel een meebestellen. Ook als je daar wat ander spul wil bestellen (collets en moeren enzo)..
Gebruikelijke afhandeling..

Kees

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » zo 01 apr 2007, 13:28

audiomanics schreef:Maar als je er een besteld mag je er voor mij ook wel een meebestellen.

Is dat naar Sander of naar mij bedoeld?

Als het naar mij is, dan gaat hetr om de 6990 neem ik aan.
Heb je ook de koolborstels nodig?

Ed.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 01 apr 2007, 16:20

Naar mij Ed, hij had mij een verlanglijstje gegeven met wat spullen die hij graag omgestuurd wilde hebben naar z'n nieuwe adres.

Ps. is dr. Livingstone alweer terug uit Afrika?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 01 apr 2007, 22:39

asterduc schreef:Om stof weg te zuigen direct aan de frees heb je een hoge luchtsnelheid nodig. Zeg maar een veelvoud van de omtreksnelheid van de frees of de aanspanmoer. Pas dan kan een perfecte luchtstroom worden gecreëerd.

Om die hoge luchtsnelheid te bekomen is een dunne aanzuigmond nodig.....

dat eerste klopt, dat 2e alleen als je de snelheid in de mond neemt... en je wil een hoge snelheid op tafel. dus gewoon een enorme hoeveelheid lucht afzuigen, netjes in een ring rondom de frees. en dan verder een zo groot mogelijke doorsnede van het leidingwerk gebruiken. drukval is dan verder vrij eenvoudig uit te rekenen. let wel op dat je de benodigde drukval bij de gewenste luchthoeveelheid goed afstemt op de ventilator

btw: is die toerenregeling niet gewoon een frequentie regeling met een AC motor?

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » ma 02 apr 2007, 0:00

Henkjan schreef:
asterduc schreef:Om stof weg te zuigen direct aan de frees heb je een hoge luchtsnelheid nodig. Zeg maar een veelvoud van de omtreksnelheid van de frees of de aanspanmoer. Pas dan kan een perfecte luchtstroom worden gecreëerd.

Om die hoge luchtsnelheid te bekomen is een dunne aanzuigmond nodig.....

dat eerste klopt, dat 2e alleen als je de snelheid in de mond neemt... en je wil een hoge snelheid op tafel. dus gewoon een enorme hoeveelheid lucht afzuigen, netjes in een ring rondom de frees. en dan verder een zo groot mogelijke doorsnede van het leidingwerk gebruiken. drukval is dan verder vrij eenvoudig uit te rekenen. let wel op dat je de benodigde drukval bij de gewenste luchthoeveelheid goed afstemt op de ventilator

ik begrijp je bewering niet goed Henk Jan.

Bedoel je dat de afzuigslang tussen aanzuigmond en filter groter mag zijn waardoor je iets minder aanzuigdruk nodig hebt. Of bedoel je dat de aanzuigmond groter mag zijn?

Ed.

GeertJ
Contacteer:

Berichtdoor GeertJ » ma 02 apr 2007, 17:16

wat je wilt is dat je aanzuigmond groot genoeg is, voor het debiet van je ventilator, neem je je aanzuigmond te groot ga je geen snelheid opbouwen waardoor het stof gewoon zal blijven liggen, Neem je je aanzuigmond te klein dan krijg je een vervelend effect wat we (althans toch in de luchtvaart noemen) pompen noemen. Je ventilator kan niet genoeg lucht zuigen waardoor we een te groot vacuum creeeren en dat uiteindelijk resulteert in het omkeren van de luchtstroom, vacuum valt weg en luchtstroom keert weer om, vacuum neemt toe en.... enzovoort. Volgens mij komt het er dus op aan om een beetje te experimenteren met de diameter, of de doorsnede van de aanzuigmond (groter/kleiner). Probeer ook in je aanzuigdarm zo weinig mogelijk scherpe bochten te gebruiken, immers, iedere bocht betekent een luchtdrukdaling....

de vraag blijft of dat je met een aanzuigmond langs een kant voldoende hebt, immers draait de frees rond, en worden het stof/spanen beetje langs alle kanten verspreidt...
Moest ik voor een dergelijk probleem staan zou ik het proberen anders op te lossen. Aangezien je met een CNC frees in principe weet wat je frees gaat doen is er niet echt een probleem om rond je frees een kap te maken (desnoods in plexiglas ofzo). Wanneer je in deze kap ook de afzuiging plaatst lijkt me dat je een minder grote luchtsnelheid nodig hebt. laat je afkapping wat over het stuk zweven zodanig dat je langs daar verse lucht aanzuigt. Doordatje langs de onderkant van je kap lucht aanzuigt gaat het stof/spanen langs daar meegezogen worden naar de aanzuiging die je dan ergens langs de bovenkant plaatst, voordeel erbij is dat het stof nog in de lucht is en je het stof zo beter kan mee trekken dan wanneer deze op het stuk ligt en de bewegende lucht er minder pak op heeft... is mijn idee een beetje duidelijk?

Terug naar “DIY-gereedschap”