Mijn eigen CNC frees

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3866
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor asterduc » zo 27 dec 2009, 9:07

meanman64 schreef:Wat met scalpelmesjes zijn in ieder geval vlijmscherp.Hoeft er volgens mij maar langs te scheren en het schuimrubber gaat al open staan.

een mes snijdt slechts in één richting Patrick.
Het tool moet in alle richtingen snijden!

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor meanman64 » zo 27 dec 2009, 9:18

asterduc schreef:
meanman64 schreef:Wat met scalpelmesjes zijn in ieder geval vlijmscherp.Hoeft er volgens mij maar langs te scheren en het schuimrubber gaat al open staan.

een mes snijdt slechts in één richting Patrick.
Het tool moet in alle richtingen snijden!

Juist niet aan gedacht :oops:
Wat als je het messenhoudertje zo maakt dat deze volledig kan ronddraaien met een rollagertje van een oude Harddisk?
Oude HD's heb ik nog wel liggen als je wil proberen.
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 27 dec 2009, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3866
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor asterduc » zo 27 dec 2009, 9:47

zou het eens willen proberen met één van deze twee prijsgunstige oplossingen

Weller Therma-boost, warmt op tot 500°C in 45 sec. Kent iemand dit toestel? werkt het met een verwarmingselement of met een trafo/weerstandsdraad.
Afbeelding
http://shop.conrad.nl/gereedschap/solderen/soldeerbout-soldeerstation/soldeerbout-elektro/588486.html

of deze


300W voor 30 euro = warm genoeg en 10 cent / watt!
Afbeelding
http://shop.conrad.nl/gereedschap/solderen/soldeerbout-soldeerstation/soldeerbout-elektro/588356.html

WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor WMC » zo 27 dec 2009, 11:54

Is een hete lucht straal anders geen idee? Een verbrander met regelbare temperatuur en een versmallend hulpstuk misschien?

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3866
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor asterduc » zo 27 dec 2009, 15:40

WMC schreef:Is een hete lucht straal anders geen idee? Een verbrander met regelbare temperatuur en een versmallend hulpstuk misschien?

met mijn oude B&D verfbrander en een straal van 5mm gaat het in ieder geval niet.

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor meanman64 » zo 27 dec 2009, 16:04

asterduc schreef:
WMC schreef:Is een hete lucht straal anders geen idee? Een verbrander met regelbare temperatuur en een versmallend hulpstuk misschien?

met mijn oude B&D verfbrander en een straal van 5mm gaat het in ieder geval niet.

Ge zult daar een Leister voor moeten nemen

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3866
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor asterduc » za 02 jan 2010, 10:58

Frank (Pacific project) had mij een tip gegeven om het schuim in te vriezen en dan te frezen.
Geweldig idee.
Alleen, het schuim heeft zo weinig vochtopname dat het hoegenaamd niet harder werd door het invriezen.

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3866
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor asterduc » za 02 jan 2010, 11:14

Het smelten lukt min of meer.
De Weller heeft een lange op maat gemaakt stift bekomen en het magnetische afschakelsysteem is verwijderd. De stift blijft nu heel het traject materiaal wegsmelten.
Aanvoersnelheid is 10mm/sec. De temperatuur aan de stift is het laagst op de punt. Raar, ik dat altijd dat warmte naar de punt stroomde en de punt daarom het heetst was. Niet dus!
Hoedanook, met 130°C aan de punt en 200°C bovenaan de stift smelt het PU schuim zuiver recht af.

Alleen, na zo'n 20 cm smeltweg begint de stift smeltresten te verzamelen waardoor de smeltweg breder begint te worden en ook de randen minder mooi glad beginnen worden.
Bijlagen
016.JPG
018.JPG
025.JPG

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3027
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor Arno » za 02 jan 2010, 11:19

asterduc schreef:
Arno schreef:Een bepaalde veerdruk duwt dit staafje naar beneden op een metalen plaat die op de freestafel ligt. Op het staafje zet je dan de plus, en op de metalen plaat de min.

lukt niet want de PF schuimplaat is onderaan voorzien van een zelfklevende laag waardoor ze vast op het werkblad blijft liggen.


Als je dan tussen het metaal en het schuim een plaatje 3mm mdf legt waar het traject reeds uitgefreesd is, moet het wel lukken lijkt me.

Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 696
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor Boppo84 » zo 03 jan 2010, 3:03

waarom niet een mal freezen en daar een gloeidraad langshalen? nauwkeuriger lukt volgens mij niet...

negatieve mal, dan kun je nooit te veel weghalen.

[edit] twee mallen boven elkaar, dan houd je ook een mooie rechte rand. Het schuim dus sandwichen. [/edit]

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 688
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor holco » zo 03 jan 2010, 8:54

smelt je de open structuur aan de zijkant op deze manier niet dicht waardoor je eigenlijk de plank een beetje mis slaat vwb de toepassing?

Wellicht zou je de vingers kunnen smelten en de zijdes die richting de unit staan gewoon snijden zodat je daar de open structuur behoud.

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3866
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor asterduc » zo 03 jan 2010, 9:31

holco schreef:smelt je de open structuur aan de zijkant op deze manier niet dicht
Wellicht zou je de vingers kunnen smelten en de zijdes die richting de unit staan gewoon snijden zodat je daar de open structuur behoud.

Helemaal juist.
Om die reden heb ik ook de voorkant met rechte lijnen gemaakt zodat die, indien nodig, met de hand kunnen worden bijgesneden.

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3866
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor asterduc » zo 03 jan 2010, 9:33

Boppo84 schreef:waarom niet een mal freezen en daar een gloeidraad langshalen?

wegens gebrek aan een andere werkende methode zal het op die manier wel gaan gebeuren.

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 6130
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor Leeuwarden » zo 03 jan 2010, 12:09

Geen idee, of het realiseerbaar is, maar is er niet iets te verkrijgen in de vorm van een laser oid?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3027
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor Arno » zo 03 jan 2010, 12:44

Hoe ver kan je dat schuim samendrukken? Is het een beetje vergelijkbaar met polyetherschuim?

Als je het tijdens het frezen plat zou kunnen persen (tussen 2 x 12mm mdf bijvoorbeeld), kun je het waarschijnlijk wel beter frezen.

Ik zal het eens proberen op de cnc op de zaak.

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3866
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor asterduc » zo 03 jan 2010, 13:01

Arno schreef:Als je het tijdens het frezen plat zou kunnen persen (tussen 2 x 12mm mdf bijvoorbeeld), kun je het waarschijnlijk wel beter frezen.

dat is zeker de moeite om uit te proberen. 40 mm kan zonder moeite naar 4mm en met wat druk tot 1mm dik.
Het Technocell vlakschuim is vergelijkbaar met Pritex, maar dan zonder noppen.

Rien Kleinjan
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor Rien Kleinjan » zo 03 jan 2010, 13:32

Ik denk dat het tijd wordt voor een waterstraal ...... volgens mij de enige juiste manier om dit materiaal te snijden. Ik weet het, het zal niet of nauwelijks gaan op deze freesbank, maar met een beetje creatief denken kom je een heel eind. Volgens mij snij je het met 200 bar makkelijk door (spuitmond 1 mm of kleiner ?). Een beetje hogedrukreiniger haalt dat makkelijk. Misschien gaat het zelfs met veel minder druk, wie weet.

Gebruikersavatar
amanda
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor amanda » zo 03 jan 2010, 13:40

Misschien nog een ander idee :idea:
De vorm 2x uitfrezen in bv mdf of wat anders, dan het schuim sandwichen met de plaatjes en dan met een mes snijden. Theoretisch lijkt me het goed te doen :wink:

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 6130
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor Leeuwarden » zo 03 jan 2010, 13:44

Ik blijf erbij: een laser zou moeten kunnen....

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 3866
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor asterduc » zo 03 jan 2010, 14:08

Water, plasma of laser snijders.
Dat is makkelijk uitgesproken, maar ligt het voor hobbydoeleinden ook binnen bereik? ik bedoel dan zowel financeel als opbouw!

Wat houden deze opties in en welke zijn hun onderlinge verschillen.

Kan iemand daar een eenvoudige opsomming van maken zodat ik geen hele dag moet gaan googlen.

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4111
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor audiomanics » zo 03 jan 2010, 14:13

Of een opgevoerde karcher langs een mal halen...Buiten dan wel en een dik regenpak aan :wink: ..
Op zich zijn die stukken niet zo groot, dus het moet mogelijk zijn om een beugel te maken met een pen aan een zijde die in de spindel vast komt en tussen de uiteinden van die beugel een gloeidraad te spannen. Foam op een paar balkjes hout fixeren en smeltzagen maar...Motortje wel uitzetten natuurlijk

Kees
snijbeugel.jpg
Laatst gewijzigd door audiomanics op zo 03 jan 2010, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 6130
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor Leeuwarden » zo 03 jan 2010, 14:19

Enige wat ik kan zeggen van watersnijden is dat het een dikke puinhoop wordt als je daar niet een geschikte machine/plek voor hebt. Plasma ken ik niet en zo'n beetje de eerste hit via Google leverde deze link op: http://www.instructables.com/id/Laser-c ... er-50-dol/
Voordelen die ik me kan bedenken bij laser is dat er niets kleeft aan de straal, schoon dus, straal vervormt niet, straal heeft (dacht ik) overal dezelfde temperatuur... Als ik dat filmpje mag geloven is een laser ook niet het duurste artikel.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3027
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor Arno » zo 03 jan 2010, 15:21

Leeuwarden schreef:Enige wat ik kan zeggen van watersnijden is dat het een dikke puinhoop wordt als je daar niet een geschikte machine/plek voor hebt. Plasma ken ik niet en zo'n beetje de eerste hit via Google leverde deze link op: http://www.instructables.com/id/Laser-c ... er-50-dol/
Voordelen die ik me kan bedenken bij laser is dat er niets kleeft aan de straal, schoon dus, straal vervormt niet, straal heeft (dacht ik) overal dezelfde temperatuur... Als ik dat filmpje mag geloven is een laser ook niet het duurste artikel.


Dat lijkt idd nog niet eens zo lastig als je in eerste instantie zou denken. Ik vind het zonder meer de tofste oplossing. 8)

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 6430
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor Marp » zo 03 jan 2010, 15:44

Laseren ziet er inderdaad uit als een mooie oplossing, als daarmee niet de cellen dichtsmelten. De oplossing van Amanda lijkt me ook niet gek, en vooral praktisch. OK, het snijden dient wel handmatig te gebeuren, maar volgens mij is daarmee sneller een hele serie gesneden dan dat een andere oplossing wordt verwezenlijkt.

Samenpersen en dan smelten kan tegenvallen als blijkt dat de samengesmolten buitenrand niet meer in zijn vorm terugkomt. Maar zou het samengeperst niet beter te frezen zijn?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3027
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eigen CNC frees

Berichtdoor Arno » zo 03 jan 2010, 16:29

Arno schreef:Hoe ver kan je dat schuim samendrukken? Is het een beetje vergelijkbaar met polyetherschuim?

Als je het tijdens het frezen plat zou kunnen persen (tussen 2 x 12mm mdf bijvoorbeeld), kun je het waarschijnlijk wel beter frezen.

Ik zal het eens proberen op de cnc op de zaak.


Terug naar “DIY-gereedschap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten