Mijn eigen CNC frees

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 02 apr 2007, 21:20

asterduc schreef:
Henkjan schreef:
asterduc schreef:Om stof weg te zuigen direct aan de frees heb je een hoge luchtsnelheid nodig. Zeg maar een veelvoud van de omtreksnelheid van de frees of de aanspanmoer. Pas dan kan een perfecte luchtstroom worden gecreëerd.

Om die hoge luchtsnelheid te bekomen is een dunne aanzuigmond nodig.....

dat eerste klopt, dat 2e alleen als je de snelheid in de mond neemt... en je wil een hoge snelheid op tafel. dus gewoon een enorme hoeveelheid lucht afzuigen, netjes in een ring rondom de frees. en dan verder een zo groot mogelijke doorsnede van het leidingwerk gebruiken. drukval is dan verder vrij eenvoudig uit te rekenen. let wel op dat je de benodigde drukval bij de gewenste luchthoeveelheid goed afstemt op de ventilator

Bedoel je dat de afzuigslang tussen aanzuigmond en filter groter mag zijn waardoor je iets minder aanzuigdruk nodig hebt. Of bedoel je dat de aanzuigmond groter mag zijn?

ja 8)

hoe hoger de snelheid, hoe meer drukverlies. dus je wil alleen daar snelheid waar je t nodig hebt, en dat is waar t stof wordt geproduceerd. op alle andere plaatsen mag t best wat minder zijn zolang t stof maar mee gaat.

waar ik aan dacht (sorry dat ik t niet opschreef) was iets van een ring rondom je frees waarop de slang zit aangesloten. deze ring dicht op de tafel zodat de luchtsnelheid daar groot is. dit idee is na flink wat R&D *) in het olthuis lab ontstaan :wink: zoiets zit er op m'n Metabo bovenfrees en dat werkt verrassend goed. ik zal eens kijken of ik t goed op de foto krijg.

oh ja, over snelheid gesproken: voor de goede werking van de cycloon die stap 1 is in de stofafscheiding is de snelheid van de toegevoerde lucht het belangrijkste criterium (sterker nog, bij een gegeven type cycloon is dit wat de maten bepaalt), dus ik denk dat je daar moet starten met het vastleggen van je ontwerp. de rest van t leidingwerk bepaalt dan de drukval, en die 2 samen dus de eisen aan je ventilator. Als je de snelheid in de cycloon te hoog maakt of te laag dan zal die niet goed afscheiden, en dan zit in no time je filter vol.

*) rip-off & duplicate

WMC

Berichtdoor WMC » ma 02 apr 2007, 22:08

Ik heb hier een dictaat liggen waar verschillende formules en verliesfactoren in staan die geschikt zijn voor je cycloon en het verlies in je leidingen. Ik weet niet of er aan te komen is voor buitenstaanders, maar het is een dictaat van de sectie Proces Technische Constructies van de TU/e. Zo geldt voor leidingen bijvoorbeeld:

drukval = [ (K+f*L/D)*rho*v^2 ]/2

Hier is K een functie van de versmallingen, bochten, instoomopeningen en andere dingen die in de buis zitten. "f" Is een functie van het Reynoldsgetal (rho*v*D/mu) en de relatieve ruwheid van je buis. De wrijvingscoefficient is dan uit een Moody-diagram af te lezen.

Voor een cycloon is een soorgelijke formule beschikbaar, maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd. Ook de 100% afscheidings grootte is te berekenen, maar dan moet je redelijk wat parameters van je cycloon weten.
HT-zelfbouwfan

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 02 apr 2007, 22:27

als we echt zelf gaan ontwerpen, dan heb ik nog wel een 123 sheet (sorry, het is wat minder recent dat ik dit zelf deed) voor cycloon ontwerp liggen. en een sheet voor berekening van leidingverliezen kan ik vast ook nog wel aan komen.

simpele formules voor een cycloon, ook met afscheiding, zijn er wel, maar dan wel onder eenvoudige aannames zoals 1 deeltjes grootte.

maar ik vermoed dat er in de documentatie van die filter/cycloon combi die Ed wil kopen wel een drukval en efficientie gegeven zal zijn :D

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 02 apr 2007, 22:43

pfff, wat een theorie zeg. Daar had ik helemaal niet om gevraagd hoor! :roll:

De Filter en Cycloon heb ik reeds.
Dat zijn die chinese dingen in dit topic beschreven, enkele weken terug.

De ventilator moet een steviger exemplaar worden. Dat is op de vorige bladzijde te vinden.

De afzuigslang adapter heb ik net op eBay gekocht, voor dat geld kon ik hem zelf niet maken.
Foto is bijgevoegd.
De slangadapter zal inwendig 30 of 32 mm hebben.

Als ik de raad van Henk Jan volg dan zou ik een aanzuigslang kunnen nemen van 40 of max 50 mm. Groter gaat onhandig worden op de freesbank.

Ed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 02 apr 2007, 23:13

asterduc schreef:pfff, wat een theorie zeg. Daar had ik helemaal niet om gevraagd hoor! :roll:
af en toe kan ik het niet laten om te laten zien dat ik ooit nog wel eens wat geleerd heb :lol: sorry

asterduc schreef:De afzuigslang adapter heb ik net op eBay gekocht, voor dat geld kon ik hem zelf niet maken.
Foto is bijgevoegd.
da's een mooi ding Ed, zoiets bedoelde ik dus

asterduc schreef:Als ik de raad van Henkjan volg dan zou ik een
aanzuigslang kunnen nemen van 40 of max 50 mm. Groter gaat onhandig worden op de freesbank.
idd, kijk wat t dikste is dat nog goed handelbaar is.

WMC

Berichtdoor WMC » di 03 apr 2007, 17:32

Je wilt natuurlijk ook niet een te grote slang gebruiken, anders gaat je slang als gravitatie scheider werken, waardoor het stof zich zal verzamelen op de onderkant van de slang. (dit zal altijd optreden, als de deeltjes maar klein genoeg zijn).
HT-zelfbouwfan

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 01 mei 2007, 9:35

Ter informatie:
ik merk net via CNCZONE.NL dat er in Nederland een dealer zit voor de High-Z freestafel.

http://www.tebi.nl/cnc_machines_nl

Ed.

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 05 jan 2008, 23:12

het probleem met de stofafzuiging lijkt opgelost.

Ik heb een nieuwe zuiger aangeschaft.
Het toestel (B151) verzet 250 m³/hr bij een aanzuigdruk van 245 mBar.

http://www.kiekens.nl/folders/Heavy_Duty_NL_08-03.pdf

De zuiger is relatief stil (70db). dat geluid kan nog omlaag omdat de uitlaatkast eenvoudig kan voorzien worden van Pritex. Het geluid komt hoofdzakleijk daar vandaan.

De motor, een 1500W turbofan (2traps centrifugaal, Vortex princiepe) heeft een bypass om te koelen indien de slang verstopt raakt.

De stofopvangzak heeft een inhoud van 70 liter. Genoeg om 110 schijven van de Concave te frezen :D
Er is ook een voorfilter geplaatst om de grote delen tegen te houden.

Ik heb gelijk ook het aluminium aanzuigstuk (zie vorige posts) aan de freeskop aangepast en gemonteerd.
Gaatjes geboord, M4 in getapt, zodat het demontabel is en niet tijdens het frezen gaat lopen.

In het aanzuigstuk heb ik een dunwandige inoxbuis geplaatst die onderaan is uitgezaagd om het stof door te laten. Daarop komt dan de afzuigslang.
Het staat nu allemaal stabiel en er zijn geen lekken te bespeuren.
Wel maakt het aanzuigdeel een pak kabaal omdat de luchtsnelheid aanzienlijk versneld in de kleine cycloon. De slang gaat namelijk van 45mm doorsnede over in een ovaal van 20 bij 40.

Onder het aanzuigstuk heb ik een soepele rand gemaakt net zoals ik met het vorige aanzuigdeel heb gedaan.
Dit is nodig om de efficientie van de afzuiging te vergroten. Als de spleet te groot is, is de aanzuigdruk ontoereikend om het stof van richting te laten veranderen.
Die soepele rand heb ik nu met een doorzichtige gaffaband gemaakt, daardoor kan ik nu zien wat er daar allemaal gebeurd. Bij de warte tape was dat niet mogelijk.
De doorzichtige tape is tegelijkertijd van een fiberband voorzien om diet onmiddelijk af te scheuren ale er een scherp deel achter blijft hangen.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 06 jan 2008, 0:25

sjonge jonge, een pro zou jaloers zijn zeg. ik als amateur trouwens ook :D
mooi werk zeg!!!

jan

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » zo 06 jan 2008, 0:56

Mooi werk Ed!

Het begint aardig op `n speakerfabiek te lijken :wink:

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 14 jul 2009, 13:37

dat het ding ook kapot kan, is hierbij bewezen.
Vorige week is de Z-as vast gelopen.
Vermoedelijk is een HDPE spaander tussen de draadbus en de spindel van de Z-as gekomen. Die draadbus is nml uit teflon gemaakt en daardoor gevoelig voor schade.

CNC-step opgebeld die op hun beurt een volledige Z-as hebben opgestuurd ter omruiling.
Prachtige service van die mannen.

De nieuwe Z-as is dikker en heeft een 10mm groter bereik waardoor nu nog hogere stukken kunnen gefreesd worden.

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 17 jul 2009, 12:02

asterduc schreef:De nieuwe Z-as is dikker en heeft een 10mm groter bereik waardoor nu nog hogere stukken kunnen gefreesd worden.

... maar mijn motor past er jammer genoeg niet op.

CNC-step opgebeld, geen probleem, ze hebben woensdag gelijk een nieuwe grotere zwaardere motor opgestuurd met een nieuwe spindel eraan en nieuwe magneetschakelaar, montagemateriaal en dergelijke.
Net gemonteerd en hij loopt terug als nieuw. Nu, alles is dan ook nieuw :lol:

Waren alle fabrikanten maar zo service minded, het leven zou er niet moeilijker op worden!.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 17 jul 2009, 14:12

idd, niet verkeerd! met gesloten buidel?

jan

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 17 jul 2009, 14:58

Wowly schreef:met gesloten buidel?

euhh :-k bedoel je gratis en voor nix?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 17 jul 2009, 17:46

Ja, dat bedoelt hij..(denk ik)
Goeie service, dat wel!
En nu een stofkapje er op fabrieken?

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 17 jul 2009, 17:58

het draait bij jullie Hollanders ook altijd om geld!
Ik heb niet over kost gepraat, dat zie ik straks wel als ze de faktuur opsturen! maar daar heb ik het volste vertrouwen in.
Belangrijkste is dat het ding terug werkt.

Stofkap staat er ook al rond, de oude paste perfect.
Alleen de motor komt er nu bovenuit, maar die is volledig gesloten, maakt volgens mij dan ook niets uit.

Arno

Berichtdoor Arno » vr 17 jul 2009, 18:07

Ze sturen jou dus iets toe wat eigenlijk niet geheel compatibel is met de machine die zij jou geleverd hebben, en dan is het goede service dat je bij hun een nieuwe motor mag kopen :?

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 17 jul 2009, 20:11

Arno schreef: ... en dan is het goede service dat je bij hun een nieuwe motor mag kopen :?

argwanend ook al.
Maar jongens toch, jullie moeten meer vertrouwen en begrip hebben :D

Arno

Berichtdoor Arno » vr 17 jul 2009, 20:41

Ik was niet argwanend, ik was sarcastisch :twisted:

Maar ik geloof heus dat je goede ervaringen met de service hebt hoor. Ik vond dit alleen niet een sprekend voorbeeld.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 17 jul 2009, 22:15

Eerlijk gezegd zou ik het ook een beetje typisch vinden als ik iets terug krijg wat niet origineel is, daardoor iets anders niet past en ik daardoor weer iets anders moet vervangen.

Maargoed als ze dat verder compenseren in de kosten, zou ik weer tevreden zijn.

Het is niet dat het altijd om geld draait, maar helaas heb ik geen geldboom en het groeit ook niet op mijn rug. :lol: :lol: 8)

(daarnaast is het een beetje een principekwestie denk ik)

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 17 jul 2009, 23:17

b_force schreef:Eerlijk gezegd zou ik het ook een beetje typisch vinden als ik iets terug krijg wat niet origineel is, daardoor iets anders niet past en ik daardoor weer iets anders moet vervangen.

Ach, orgineel is het wel en je kan het ook zien als een ontwikkeling. Het mannetje van High-Z (ongeveer dezelfde lengte als onze Asterduc gok ik) heeft daar vast een tijdje over nagedacht.. en dan is dit dus eigenlijk een upgrade...
Enfin, Ed heeft weer jaren plezier en interessante projecten voor ons...

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

b_force

Berichtdoor b_force » za 18 jul 2009, 0:01

Het ging er mij meer om dat je ongevraagd zomaar een upgrade krijgt.

Maargoed vaak kan dat prima uitpakken hoor. 8)

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 18 jul 2009, 9:11

ach, ik zal effe snel het hele verhaal doen, dan begrijpen jullie het wel.

HDPE spaander tussen spindel en moer.
Moertje loopt stroef en slaat af en toe vast.

Ikke vraag op vrijdag tegen sluitingstijd een nieuwe moer om alles terug vlot te laten lopen. Ik kan ze onmiddelijk komen ophalen of ze sturen ze maandag op.

Maandag belt service man, inderdaad zowat mijn lengte Kees :lol: , mij terug en zegt dat dit niet goed gaat komen als ik zelf de moer erin pers, want dat moet met speciale techniek, anders verkleind de binnendiameter en loopt alles terug stroef.
Daarop stelt hij voor dat hij gelijk een volledig nieuwe uitgelijnde Z-as opstuurd en dat ik dan maar mijn Z-as moet terugsturen.
So far so good.

Complete Z-as komt toe, ik wil monteren maar merk dat mijn motor niet compatibel is. Bel het CNC manneke terug op. "Sch...se, Sie haben noch denn alten Motor".
Hij kan een andere Z-as bezorgen, maar die ligt niet in het rek en duurt 2 weken om te leveren.
Ik merk dat de nieuwe Z-as dikker en langer is en dat de motor 2 keer zo groot is. Natuurlijk wil Asterduc deze niet meer afgeven.

CNC-step vraagt mij de configuratie in de bediensoftware na te kijken of de spindel een "sechs'er steigerung" heeft. Dat heeft ie. Goed, dan stelt hij voor om gelijk de grote motor erop te monteren. Het ombouwen van de motor op de spindel ziet hij weer als 'tricky', waarop hij beslist om een complete nieuwe motor/spindel combinatie te sturen. Ik moet de oude dan maar terugsturen.

2 dagen later wordt hij afgeleverd, inclusief duidelijk aansluitingsplan, connectoren, magneetschakelaar, iets langer schroeven, nieuw aansluitkastje. Kortom, alles wat ik nodig heb om zonder problemen de nieuwe motor te monteren. Die kerel heeft hierover nagedacht.

Over kosten hebben die lui niet gesproken. Zij hebben in de eerste plaats gezorgd dat mijn machine perfect en feilloos werkt.

De eerste die nu nog zegt dat dit geen service is, weet absoluut niet waarover hij het heeft.

De zon laat zich vandaag niet zien, een mooie dag om het zaakje in te draaien!

Ed

b_force

Berichtdoor b_force » za 18 jul 2009, 13:07

Maar Ed, dit verandert het hele verhaal toch? :lol:

Ik had het idee dat ze zomaar iets deden zonder overleg. Bedankt voor de verheldering :)

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 19 jul 2009, 22:26

de oude en nieuwe naast elkaar.

Terug naar “DIY-gereedschap”