Nog een CNC frees

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 28 mar 2007, 20:51

Sander, hij is geweldig!

Btw wat ga je er mee maken?

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » wo 28 mar 2007, 20:56

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » wo 28 mar 2007, 21:41

Nils_vn schreef:waarom denk ik nu aan zo iets:
http://www.segis.de/frameset.html?targe ... ml&lang=de

Een slagboormachine??? Maakt een gewone frees al niet genoeg herrie? Sinds dat jij hoorns thuis hebt staan moet het ook alleen maar harder he? ... zot :wink:

Kees

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » wo 28 mar 2007, 23:34

SSassen schreef:
Het verschil tussen mijn nieuwe en oude frees zit hem in de kogelomloopmoeren ipv Nylon moeren. De Nylon moeren laten het geheel resoneren. De kogelomloopmoeren hebben daar aanzienlijk minder last van.
Aangezien jouw X en Y assen iets korter zijn zal dat probleem bij jou minder aktief zijn. Tevens zit je ook met de 5mm dikkere geleidingsstangen, dat kan ook een verschil maken. Ik ben in ieder geval benieuwd welke snelheid je daarmee halen kunt.

Ja, juist door jouw verhaal heb ik hier lang over zitten dubben. Toch heb ik besloten om de Nylatron moeren te proberen, als 't niet gaat dan gaan ze d'r resoluut weer uit en kogelomloopmoeren erin.

op de foto lijken jouw spindels ook veel dikker.
Dat kan het resultaat natuurlijk wel positief beinvloeden.
Ik vermoed dat je max snelheid door de dikkere en kortere geleiders en spindels ergens tussen 30 en 40 mm/sec zal liggen.
Doorboven vergroot je de kans dat hij "steps" gaat overslaan.

SSassen schreef:Ik ga denk ik ook naar PFTE (teflon) toe.
Als je nog suggesties hebt voor een goede droge siliconen die niet té vloeibaar is hou ik me aanbevolen overigens. Gewoon minimaal smeren is het devies en goed schoonmaken na gebruik.

Op mijn machine ga ik de geleidingsstangen en de spindel in een Plexi U-profiel steken.
Dan gaat er minder stof en spaanders op vliegen en kan toch vet of olie overwogen worden.
Ik dacht eerst om er nog een bewegende schuif bovenop te maken die aan de 4 uiteinden naar beneden buigt.
Maar als de afzuiging efficient is denk ik niet dat dit nodig gaat zijn.

SSassen schreef:
Stofafzuiging: ik heb zelf wat experimenten achter rug. Het is niet eenvoudig om hier een goed resultaat te bekomen.

De grap is volgens mij dat je precies in de baan van de wegvliegende spaanders moet gaan zitten met je mondstuk, maar ik zal ook eerst nog wel wat moeten experimenteren. Toch is afzuiging een must, alleen al om je machine stofvrij te houden en je werkplaats uiteraard.

Zoals Kees aangeeft vliegen de spaanders naar alle kanten.
Centrale afzuiging en zo dicht mogelijk op de aktie is de boodschap.
Een borstel rond de afzuigadaptor lijkt mij daarvoor het best geschikt.
Ik heb dat nu met lederen stukjes gedaan, maar die gaan in de luchtstroomrichting staan zodra de ventialtor op gaat.

SSassen schreef:
Oooh, was jij die zoveelste Nur Links die op mijn pad lag. Sorry!

Kan me geen Audi herinneren met Belgisch kenteken, anders had ik zeker even getoeterd :)

"Vorsprung durch Technik" is voor mij verleden tijd. Die "Vorsprung" heeft mij 3 versnellingsbakken gekost binnen 200.000 km.

Heb nu "Spass am Fahren", dus toch die BMW!

Groeten,
Ed.

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » do 29 mar 2007, 14:55

audiomanics schreef:
Nils_vn schreef:waarom denk ik nu aan zo iets:
http://www.segis.de/frameset.html?targe ... ml&lang=de

Een slagboormachine??? Maakt een gewone frees al niet genoeg herrie? Sinds dat jij hoorns thuis hebt staan moet het ook alleen maar harder he? ... zot :wink:

Kees

Je weet zelf toch al te goed wat je toeters met mensen doet hé ;)

Maar ik doelde eerder op het 'stof-afzuiging-systeempje' dat er op zit. Zuigt rondom de boor het boorstof weg... creatievelingen zouden zoiets toch voor een frees moeten kunnen knutselen ?

gvy

Berichtdoor gvy » di 03 apr 2007, 21:05

Hoy Sander,

Als DIYer en ESL liefhebber/bouwer zoek ik al een tijdje naar een mooie manier om (draad)statorhelften uit 1 stuk netjes en nauwkeurig te kunnen vervaardigen uit MDF.
CNC frezen lijkt mij hier een mooie oplossing.

Ik ken er niets van , maar jouw toestel lijkt mij wel een vrij robuust en mooi gebouwd ding. (asdiktes etc)

Op EBAY vond ik niet direkt links naar jouw leverancier?
Tipje van de sluier? Prijsindicatie?

Ik stootte wel op volgende 2ehands aanbieding, maar ik weet niet of dit iets is?
http://cgi.ebay.de/Portalfraese-CNC-Fra ... dZViewItem

of

http://cgi.ebay.de/3D-CNC-Fraesmaschine ... dZViewItem
Vriendelijke groet
Geert

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 04 apr 2007, 9:19

Geert,

Nee, daarmee kom je d'r niet, deze machines zijn prima geschikt voor graveerwerk, maar voor maatnauwkeurig CNC frezen in hout en aluminium heb je toch wel wat anders nodig. Vooral in 't eerste geval is e.e.a. gebouwd met de verkeerde materialen door iemand die geen kaas gegeten heeft van de benodige eisen voor een nauwkeurige CNC freesbank. Reken dat je voor een CNC freesbank toch minimaal zo'n 2500-euro kwijt bent, daar komt de freesmotor nog bij, software, etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Terug naar “DIY-gereedschap”