Nog een CNC frees

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Nog een CNC frees

Berichtdoor SSassen » ma 26 mar 2007, 15:40

Tsja, ik moest er toch ook aan geloven, maar vond in 't reguliere aanbod van de diverse kant-en-klare firma's geen frees die aan mijn wensen voldeed. Via eBay kwam ik bij een Oostduitse 'mechaniker' terecht die op bestelling CNC frezen bouwt en zodoende iets kon maken wat goed aansloot bij mijn eisenpakket. Na grondig overleg, oa. dmv. mijn middelbare school Duits over de telefoon, heb ik afgelopen weekend m'n machine opgehaald ver weg in Duitsland. Hieronder een indruk, incl. een aantal foto's, let op 't velletje A4 bij de machine, dat geeft een indruk van de schaal.

Afbeelding

Het is een portaalfrees geworden, netzoals de machine van Ed, of die van Kees. In mijn geval is het bereik van de machine niet zo groot als bij Ed om afwijkingen en torderen van de machine te voorkomen, ik wil namelijk ook aluminium kunnen frezen met hoge precisie. Werkbare oppervlak van mijn machine is 800x500x100-mm en kan eenvoudig vergroot worden door de machine over het werkstuk te verplaatsen icm. een tweetal te boren referentiepunten voor 2D en een hoogtereferentiepunt voor 2.5D frezen.

Ik heb gekozen voor 80x80 aluminium kokerprofielen voor de basis, dit voorkomt torderen van 't frame bij hoge snijsnelheden of bij het voorzetten van veel materiaal. Het frame zelf wordt in mijn geval vast verbonden met een 22-mm MDF scrapplate dmv. T-nut moeren die in de sleuven van de profielen vallen. De geleiders zijn 25-mm diameter van gehard en geslepen machinestaal, meestal wordt hier 16 of 20-mm gebruikt. De 25-mm geleider is 4x zo stijf als de 20-mm variant. De schroefstangen zijn 16-mm met een spoed van 4-mm. Voor de voortbeweging heb ik gekozen voor Nylatron moeren ipv. kogelomloopmoeren, dit zou een bevredigend resultaat moeten geven en ook onderhoudsvriendelijk moeten wezen.

Afbeelding

Lagering van de wagens op de geleiders is dmv. lagerbussen met overlangs snede zodat de bussen exact passend gemaakt konden worden, zodoende is e.e.a. spelingsvrij. Smering met siliconenolie. Maar ik opteer op SilberGleit te gaan gebruiken, een niet-vet smeermiddel speciaal voor stoffige machines, oa. houtbewerking. Ik wacht alleen nog even op een akkoord van de fabrikant van 't goedje, of er geen chemische reactie optreedt met m'n kunststof moeren, of de geleiders etc.

Afbeelding

Aandrijving dmv. een drietal 1.65-nm stappenmotoren van Sanyo Denki. Waarbij de tweede schroefstang voor X-as aangedreven wordt dmv. dezelfe motor en een tandriem, zodoende loopt dit altijd 100% synchroon. Alle motoren zijn voorzien van speciale koppelingen die evt. niet juist uitlijnen compenseert en gelijk voorkomt dat de schroefstangen kunnen gaan resoneren bij hogere toerentallen. Aansturing dmv. een driekanaals stappenmotorsturing op de PC. Waarbij ik gelijk de frees en de afzuiging in kan schakelen als de freesklus begint.

Op de to-do lijst staat alleen nog de aanschaf van een freesmotor en het bouwen van een nette oplossing voor stofafzuiging, maar daar ga ik volgende week mee aan de slag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » ma 26 mar 2007, 16:06

Ik vind 't een mooi machien.. Nu maar hopen dat hij snel "vuil" wordt :D

Kees

sietse

Berichtdoor sietse » ma 26 mar 2007, 16:12

Mooi ding. Valt me qua afmetingen nog wel mee.

WMC

Berichtdoor WMC » ma 26 mar 2007, 17:37

Ziet er mooi uit, zeker! Nu moet nog blijken of hij effectief is, ik zit alleen nog wel met een aantal vraagjes:

- De riemoverbrenging, is die stijf genoeg. Ik kan me voorstellen door rek in de riem dat de ene kant iets achter kan lopen op de andere kant waardoor er een Abbe afwijking kan optreden. Dit zal echter wel voorkomen worden door een goede geleiding natuurlijk (wat ik op deze machine wel zie).

- Wordt er nooit gebruik gemaakt van terugkoppeling bij freesmachines? Bij simpele desktop printers wordt dit al toegepast, maar ik zie hier geen terugkoppeling zitten, is dit niet nodig of gewoon een dure optie?

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 26 mar 2007, 17:43

WMC,

- De riemoverbrenging, is die stijf genoeg. Ik kan me voorstellen door rek in de riem dat de ene kant iets achter kan lopen op de andere kant waardoor er een Abbe afwijking kan optreden. Dit zal echter wel voorkomen worden door een goede geleiding natuurlijk (wat ik op deze machine wel zie).

Ja, da's waar, maar binnen de stapgrootte van de machine, in dit geval 4-mm/1600 is dat te verwaarlozen volgens opgave van de fabrikant van de tandriem. Je kunt ook een tweede stappenmotor nemen en beide schroefassen aansturen, alleen is dan de gelijkloop natuurlijk van nog meer variabelen afhankelijk, oa. de aansturing van beide motoren.

- Wordt er nooit gebruik gemaakt van terugkoppeling bij freesmachines? Bij simpele desktop printers wordt dit al toegepast, maar ik zie hier geen terugkoppeling zitten, is dit niet nodig of gewoon een dure optie?

Nee, kan wel, maar in dit geval zijn de variabelen redelijk bekend, oa. de omkeerspeling van de Nytralon moeren. Als je deze meet dan kan je daarvoor in de software compenseren. Zo doet me dat in software voor printers e.d. ook. De optie van een aparte optische encoder op de assen etc. zie je tegenwoordig niet meer zo vaak.

Ps. Kees en Sietse, dank voor de complimenten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 26 mar 2007, 17:44

Yo sander!

gefeliciteerd man! Da's nog eens een leuk kadootje voor jezelf. Scheelde het veel inprijs met de reguliere cnc-handel?

Jan

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 26 mar 2007, 17:53

Jan,

Dank je, vond heen en weer rijden over de Autobahn ook wel weer eens leuk, wanneer krijg je nou in Nederland de kans om lange tijd met de versnelling in z'n zes en je gaspedaal helemaal op de grond te rijden?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » ma 26 mar 2007, 17:57

mooi "speelgoed" Sander!

wel eens van de afsluitdijk gehoord? :twisted:

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 26 mar 2007, 17:59

Henkjan,

wel eens van de afsluitdijk gehoord?

Ja, laatst nog bijna geflitst, had 170 op de teller staan toen ik wat verdachts zag in de berm, toch maar even m'n remmen opgewarmd toen. In Duitsland is 't lachen, rij je 210 op de linkerbaan, kijk je in je binnenspiegel komt er bv. een dikke BMW aan die d'r voorbij wil met iets van 250km/u.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

WMC

Berichtdoor WMC » ma 26 mar 2007, 18:21

SSassen schreef:
Nee, kan wel, maar in dit geval zijn de variabelen redelijk bekend, oa. de omkeerspeling van de Nytralon moeren. Als je deze meet dan kan je daarvoor in de software compenseren. Zo doet me dat in software voor printers e.d. ook. De optie van een aparte optische encoder op de assen etc. zie je tegenwoordig niet meer zo vaak.

Dan is de printer waar we een casus over hebben gehad toch wat ouder :). Het was niet makkelijk voor dat systeem een fatsoenlijke regelaar te ontwerpen, blijkbaar is de dynamica van het systeem een stuk verbeterd sindsdien (printer was uit 2000 o.i.d.) als je met feed forward alleen een goed lopend systeem kunt halen.

Wat voor eigen frequenties heeft je systeem eigenlijk? Dus eigenlijk met wat voor snelheden/ramps kun je omdraaien? Als ik het me goedherinner had die printer een probleem boven de 350 rad/s omdat de riem dan ging klapperen en ook de terugkoppeling.

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » ma 26 mar 2007, 18:39

Een printer wordt ook wel vaak uitgerust met een "normale" motor, een synchro, zogezegd.. Voordeel van een synchro is dat je hele hoge snelheden kan halen, zelfs met een behoorlijke vertraging... nadeel dat ze niet zo heel sterk zijn bij hetzelfde formaat. Bij dit soort motoren moet je een optische encoder monteren om te weten hoeveel je moet draaien om een positie te bereiken..
Als er op steppers optische encoders zitten worden deze bijna uitsluitend gebruikt om misstappen te detecteren. Afhankelijk van de controller wordt er bij het missen van een stap nog een stappuls gegeven.. Als het aantal gemiste stappen een bepaald tresholdlevel overschreidt krijg je een foutmelding.. Dan is de zaak meestal ergens vast gelopen. Het is een extra zekerheid maar als je de zaak niet to-the-max voert zit zo'n encoder al de tijd niets fuctioneels te doen..
Je mag trouwens blij zijn als je een 1,8 graden stepper meer als 5 omwentelingen per seconde kan laten draaien.. er is dan nauwelijks kracht meer over om wat aan te drijven.. Zelfs niet bij een dikke 900 oz.in Nema34..

Kees

SARK

Berichtdoor SARK » ma 26 mar 2007, 18:54

Nice toy :!:

Christian

Berichtdoor Christian » ma 26 mar 2007, 21:23

Mooi ding zeg. 't Is bijna zonde om 'm vies te maken. Veel klusplezier ermee!

StevenW

Berichtdoor StevenW » di 27 mar 2007, 3:59

Sander,

Ik ben jaloers! Grrrr...

Als je het spul aan de praat hebt, mag ik je dan vragen een aantal dingen voor mij te doen? Uiteraard tegen betaling, maar je bent iemand aan wie ik mijn materiaal wel toevertrouw.

In ieder geval wens ik je veel plezier met je nieuwe machine. Ik kijk uit naar je producten!

Groet,

Steven

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Berichtdoor Geenius » di 27 mar 2007, 8:26

Heel mooi! :)

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 27 mar 2007, 13:20

Oh Sander, wat is hij groot! :o

Zonder gekheid, dat is zeker een mooie machine. Ik heb ook wel eens over een frees zitten denken maar zoiets krijg ik er in mijn garage niet meer bij.

Wanneer is de vuurdoop?

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 27 mar 2007, 13:25

Oh Sander, wat is hij groot!

Ik heb die kreet in m'n leven al wat vaker gehoord, maar nog nooit van een man, m'n vriendin roept dat bijvoorbeeld regelmatig 8)

Maar even zonder gekkigheid, ik wacht nog op de levering van m'n frees zodra die binnen is moet ik mijzelf eerst wegwijs maken met de software en dan kan ik eens wat zaken gaan proberen te frezen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

voodooless
Contacteer:

Berichtdoor voodooless » di 27 mar 2007, 15:17

Leuk speeltje joh! =D>

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 27 mar 2007, 17:33

SSassen schreef:
Oh Sander, wat is hij groot!

Ik heb die kreet in m'n leven al wat vaker gehoord, maar nog nooit van een man, m'n vriendin roept dat bijvoorbeeld regelmatig 8)

Maar even zonder gekkigheid, ik wacht nog op de levering van m'n frees zodra die binnen is moet ik mijzelf eerst wegwijs maken met de software en dan kan ik eens wat zaken gaan proberen te frezen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik kon me ook voorstellen dat je vriendin dat brulde toen je die freesmachine in huis haalde. :D Bovendien had ik voor de lunch al 3 vreselijke vergaderingen achter de rug en daar wordt je knap melig van.

Ondanks dat de garage "mijn" is ben ik bang dat ik zo'n formaat frees hier thuis niet aan de orde komt. Voorlopig ben ik eerst bezig om een groter zaagtafel door de welstandscommissie te leiden

Jan-Willem
Contacteer:

Berichtdoor Jan-Willem » di 27 mar 2007, 17:52

VET 8)

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » di 27 mar 2007, 22:32

SSassen schreef:..... komt er bv. een dikke BMW aan die d'r voorbij wil met iets van 250km/u.
ja vervelend hè die begrenzers 8) :lol:

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » wo 28 mar 2007, 19:46

Wow Sander, jij laat er ook geen gras over groeien zeg.

SSassen schreef:
Het is een portaalfrees geworden, netzoals de machine van Ed, of die van Kees. In mijn geval is het bereik van de machine niet zo groot als bij Ed om afwijkingen en torderen van de machine te voorkomen
Werkbare oppervlak van mijn machine is 800x500x100-mm

Het kiezen van de grootte van het freesoppervlak vond ikzelf een moeilijke keuze omwille van de criteria die je noemt. Oorspronkelijk had ik mijn frees met een Xas lengte van 1200 mm besteld, maar ben daar toch van teruggekomen omwille van de angst op doorbuiging en resonanties.
800 x 500 is zeker een mooie maat voor het meeste werk.

SSassen schreef:Ik heb gekozen voor 80x80 aluminium kokerprofielen voor de basis
De geleiders zijn 25-mm diameter van gehard en geslepen machinestaal

80 x 80 is inderdaad een stevige basis. Als daar de MDF plaat nog tussen komt geschroefd is het geheel zeker stabiel genoeg.
Die geleiders van 25mm vind ik een zeer goede keuze. Die zijn bij mij 20mm en ze buigen niet echt, maar 25mm geeft wel iets meer vertrouwen.

SSassen schreef:Voor de voortbeweging heb ik gekozen voor Nylatron moeren ipv. kogelomloopmoeren, dit zou een bevredigend resultaat moeten geven en ook onderhoudsvriendelijk moeten wezen.

Het verschil tussen mijn nieuwe en oude frees zit hem in de kogelomloopmoeren ipv Nylon moeren. De Nylon moeren laten het geheel resoneren. De kogelomloopmoeren hebben daar aanzienlijk minder last van.
Aangezien jouw X en Y assen iets korter zijn zal dat probleem bij jou minder aktief zijn. Tevens zit je ook met de 5mm dikkere geleidingsstangen, dat kan ook een verschil maken. Ik ben in ieder geval benieuwd welke snelheid je daarmee halen kunt.

SSassen schreef:Smering met siliconenolie. Maar ik opteer op SilberGleit te gaan gebruiken, een niet-vet smeermiddel speciaal voor stoffige machines, oa. houtbewerking.

Zeer interessant.
Momenteel gebruik ik PTFE. Heb ook gedacht aan Silver Gleit (dat spul gebruik ik op mijn schaafmachine), maar ik heb nog niet het lef gehad om het op de CNC te gebruiken.

SSassen schreef:Aandrijving dmv. een drietal 1.65-nm stappenmotoren van Sanyo Denki. Waarbij de tweede schroefstang voor X-as aangedreven wordt dmv. dezelfe motor en een tandriem, zodoende loopt dit altijd 100% synchroon.

2 motoren op de Xas kunnen inderdaad problemen geven.
Ik heb dit op mijn machine ervaren dat het portaal schuin komt te staan. Maar dat was op de eerste machine waarbij de snelheid te hoog was ingesteld en er resonantie optrad. Op de nieuwe freestafel heb ik nog geen problemen mee gehad.
Volgens mij is de mechanische tandriem verbinding op een dergelijke freestafel ook de betere oplossing. Maar het is natuurlijk af te wachten hoe de riem zich op termijn gaat gedragen.
Als het niet moest lukken kun je vooralsnog een motor aanbrangen op de andere Xas.

SSassen schreef:Aansturing dmv. een driekanaals stappenmotorsturing op de PC. Waarbij ik gelijk de frees en de afzuiging in kan schakelen als de freesklus begint.

Zeer doordacht Sander, die sturing van freesmotor en afzuiging.
Die optie ik via PCNC nog bijgekocht. Zeer handig, als het mee in de CNC software kan ingepprogrammeerd worden, dan kun je de motoren stilleggen als het frezen beindigd is. Op mijn optionele kaart heb ik nog een derde uitgang voorzien voor het sturen van een triller op de afzuiging. Na het uitschakelen van de afschuining kan een triller het filter uitkloppen.

SSassen schreef:Op de to-do lijst staat alleen nog de aanschaf van een freesmotor en het bouwen van een nette oplossing voor stofafzuiging

Stofafzuiging: ik heb zelf wat experimenten achter rug. Het is niet eenvoudig om hier een goed resultaat te bekomen.
Ik heb nu echter de oplossing gevonden denk ik.
Zodra ik wat tijd extra heb beschrijf ik het in mijn CNC frees topic.
Kan ook voor jou interessant zijn.

SSassen schreef:In Duitsland is 't lachen, rij je 210 op de linkerbaan, kijk je in je binnenspiegel komt er bv. een dikke BMW aan die d'r voorbij wil met iets van 250km/u.

Oooh, was jij die zoveelste Nur Links die op mijn pad lag. Sorry!

Nogmaals gefeliciteerd en veel succes ermee.
Ben zeer benieuwd hoe je de software gaat opbouwen.

Groeten,
Ed.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 28 mar 2007, 20:18

Ed,

Wow Sander, jij laat er ook geen gras over groeien zeg.

Nee, dit soort zaken moet je gewoon resoluut aanpakken, je goed inlezen, info inwinnen bij kenners en dan wat knopen doorhakken.

Het verschil tussen mijn nieuwe en oude frees zit hem in de kogelomloopmoeren ipv Nylon moeren. De Nylon moeren laten het geheel resoneren. De kogelomloopmoeren hebben daar aanzienlijk minder last van.
Aangezien jouw X en Y assen iets korter zijn zal dat probleem bij jou minder aktief zijn. Tevens zit je ook met de 5mm dikkere geleidingsstangen, dat kan ook een verschil maken. Ik ben in ieder geval benieuwd welke snelheid je daarmee halen kunt.

Ja, juist door jouw verhaal heb ik hier lang over zitten dubben. Toch heb ik besloten om de Nylatron moeren te proberen, als 't niet gaat dan gaan ze d'r resoluut weer uit en kogelomloopmoeren erin.

Momenteel gebruik ik PTFE. Heb ook gedacht aan Silver Gleit (dat spul gebruik ik op mijn schaafmachine), maar ik heb nog niet het lef gehad om het op de CNC te gebruiken.

Ik ga denk ik ook naar PFTE (teflon) toe, Silbergleit wordt door de fabrikant toch niet aanbevolen voor dit soort toepassingen. Als je nog suggesties hebt voor een goede droge siliconen die niet té vloeibaar is hou ik me aanbevolen overigens. Gewoon minimaal smeren is het devies en goed schoonmaken na gebruik.

Zeer doordacht Sander, die sturing van freesmotor en afzuiging.
Die optie ik via PCNC nog bijgekocht. Zeer handig, als het mee in de CNC software kan ingepprogrammeerd worden, dan kun je de motoren stilleggen als het frezen beindigd is. Op mijn optionele kaart heb ik nog een derde uitgang voorzien voor het sturen van een triller op de afzuiging. Na het uitschakelen van de afschuining kan een triller het filter uitkloppen.

Ik heb vier relais ingebouwd zitten, ik had namelijk vier datalijnen over, twee schakelen twee stopcontacten op 't front, de andere twee kan ik voor andere zaken gebruiken, dus wellicht koeling bij het frezen van alu bv.

Stofafzuiging: ik heb zelf wat experimenten achter rug. Het is niet eenvoudig om hier een goed resultaat te bekomen.
Ik heb nu echter de oplossing gevonden denk ik.
Zodra ik wat tijd extra heb beschrijf ik het in mijn CNC frees topic.
Kan ook voor jou interessant zijn.

De grap is volgens mij dat je precies in de baan van de wegvliegende spaanders moet gaan zitten met je mondstuk, maar ik zal ook eerst nog wel wat moeten experimenteren. Toch is afzuiging een must, alleen al om je machine stofvrij te houden en je werkplaats uiteraard.

Oooh, was jij die zoveelste Nur Links die op mijn pad lag. Sorry!

Kan me geen Audi herinneren met Belgisch kenteken, anders had ik zeker even getoeterd :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » wo 28 mar 2007, 20:29

SSassen schreef:als 't niet gaat dan gaan ze d'r resoluut weer uit en kogelomloopmoeren erin.

Weet je dat zeker?? de spindles voor kogelomloopmoeren horen anders geslepen te zijn dan die voor trapeziummoeren.. Maar het kan natuurlijk zijn dat deze duitse meneer moeren gemaakt heeft die over "kogelomloopspindels" lopen.... zou ik even navragen bij 'm

De grap is volgens mij dat je precies in de baan van de wegvliegende spaanders moet gaan zitten met je mondstukquote]

Dat is heel knap want spaanders vliegen alle kanten op.. Dat heeft meer te maken met welke richting je op gaat.. bij een cirkel frezen liggen je spaanders dus rondom..

Kees

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 28 mar 2007, 20:36

Weet je dat zeker?? de spindles voor kogelomloopmoeren horen anders geslepen te zijn dan die voor trapeziummoeren.. Maar het kan natuurlijk zijn dat deze duitse meneer moeren gemaakt heeft die over "kogelomloopspindels" lopen.... zou ik even navragen bij 'm

Nee, maar die optie heb ik wel heel hard geroepen, maar goed, anders wordt 't én kogelomloopmoeren én nieuwe spindles.

Dat is heel knap want spaanders vliegen alle kanten op.. Dat heeft meer te maken met welke richting je op gaat.. bij een cirkel frezen liggen je spaanders dus rondom..

Ja, ik bedoel meer dat je moet proberen zo dicht mogelijk op de frees te gaan zitten met je mondstuk, misschien iets vergelijkbaars als wat je ziet bij normale bovenfrezen, zo'n telescopische constructie die rondom afzuigt en ook afdicht langs het te frezen materiaal, da's voor 2D werk wel te doen, voor 3D wordt 't lastiger.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Terug naar “DIY-gereedschap”