Antonz'cirkelgeleider

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 4070
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor markbakk » ma 02 jan 2012, 12:54

Pjotr schreef:Verder het onderplaatje breder maken, kan best van 30 mm breed 3 mm alu strip zijn, ruimte zat daar en eenzelfde stukje strip aan de bovenkant wat je niet verzinkt.

Heb dit ding nagebouwd. 3mm dik alu is niet genoeg, de centerpen krijgt dan teveel speling. Strip aan de bovenkant klemt inderdaad veel beter dan carosseriering.
Freesgeleider.jpg

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1386
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor hrscharft » wo 04 jan 2012, 4:15

Als je nog een Oude of goedkope frees hebt liggen om eenmalig die sleuf er uit te frezen zou je dit hele apparaat ook goed in aluminum kunnen bouwen. Dan zou je met een dikte van 6 of 8 mm toe kunnen. als je dan vervolgens in de schuif een boutje monteert met een "grote/brede" kop ben je ook je speling op je centerpin kwijt doordat je die tegen de plaat klemt.

Hmmm misschien moet ik dit even verduidelijken met een tekening.

Groet,

Harm.
Bijlagen
expl.jpg
frees1.jpg
frees2.jpg

HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor HVB83 » wo 18 jan 2012, 10:20

Pjotr schreef:Ja, wat ik niet snap waarom ie versmald is. Is wel mooi maar maakt het ook minder stevig.


Omdat hij niet de constructie heeft met de draadstangen die sommigen gebruiken, wordt hij ook niet in de lengte belast. Het geheel 2x zo breed laten zou dan ook weinig effect hebben, tenzij je heel erg aan je frees loopt te trekken.

Anyway, ik vond hem er heel handig uit zien en heb hem besteld. Voor dat geld kan je je geen buil vallen en aangezien ik die Boschfrees heb, komt dat perfect uit.

pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor pieha » wo 01 feb 2012, 23:34

Heel erg bedankt voor deze ideeen voor een cirkelgeleider.
Ik schroefde zelf een dun plaatje onder de freeszool en boorde dan op de goede afstand een centerpunt, werkt goed, geen verloop, maar niet opnieuw instelbaar en moeilijk om precies de goede straal te frezen. Jullie oplossing, welke vorm het ook wordt, is een prima oplossing.

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor EppeRRR » za 25 feb 2012, 10:09

Was net even aan het surfen op internet, en vond deze link

http://www.popularmechanics.com/technol ... ps/4274625

Even een upload naar het forum voor een voorbeeld, mocht de link hierboven ooit niet meer werken ;)

speaker-1-0808.jpg


Opzich ook een leuke variant op het fenomeen cirkelgeleider :D

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17043
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Pjotr » za 25 feb 2012, 11:18

Ja, die heb ik ook al eens eerder gezien in een andere variant. Een cirkelvormige plaat met daarin een spiraal van gaatjes op steeds 0,5 mm verder van het center. Dat ging er dan vanuit dat je een spijker in het werkstuk slaat (en waarvan je de kop af knipt) waar omheen de freesmachine kan draaien. Heeft zoiets niet lang geleden in de K&T gestaan?

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 4070
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor markbakk » za 25 feb 2012, 13:44

Volgens mij is die Jasper Circle Jig gewoon te koop, of bij Madisound of bij Partsexpress.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17043
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Pjotr » za 25 feb 2012, 14:11

Nadeel van die Jasper was meen ik dat hij er alleen in inch maten is en dat je je nog al snel in het juiste gaatje kon vergissen.

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 3843
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Zweitse » za 25 feb 2012, 14:43

Heb deze gehad, maar was geen succes. Het is heel slecht te zien welke diameter er ingsteld staat. Verder nadeel is dat het plastic snel breekt waar de mal aan de freesvoet is gemonteerd. :evil:

Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor resetter » zo 11 mar 2012, 22:47

Heb vanmiddag even een frees geleend bij een goede vriend van mij, ik heb gewoon een stuk multiplex van 6mm als onderkant gebruikt en even een stukje mdf er boven op gelijmt en wat spijker tags er in schoten, metalen pennen aftekenen die bij de normale geleider zaten en er tussen gezet.

Werkt perfect voor de 4 snedes die ik nodig was.

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Jag » ma 06 okt 2014, 22:51

Even een oud topic een schop geven. Ik heb ook een cirkel geleider gemaakt na dit topic gelezen te hebben :)

IMG_20140930_222558.jpg


Van het weekend ingezet voor het frezen van gaten voor 6,5inch woofers. En waar ik nog niet echt een sluitende oplossing voor had, was dat de freesmachine boven de center pin zit als je kleine gaten maakt. Dus eerst afstellen en dat vastzetten is er niet bij. Ik heb de positie maar afgetekend en dan vastgezet, maar toch komt dit de precisie niet ten goede (het kwam gelukkig precies goed). Iemand daar een slimme truc voor?

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 5752
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor pappaleo » ma 06 okt 2014, 23:06

Soms gebruik ik een passer en soms meet ik aan meerdere kanten van het centergaatje de straal af en zet een merkstreepje. Daarna zet ik de cirkelgeleider (weer) vast in het centergat en stel ik de afstand van de freesmachine in met gemonteerde frees. Dat controleer ik bij alle 3 of 4 de merkstreepjes door het ronddraaien van de cirkelgeleider.

Daarna frees ik pas. Altijd binnen een halve mm nauwkeurig. Even rustig de tijd voor nemen en niet te gehaast zijn is hier het devies.

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 3843
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Zweitse » ma 06 okt 2014, 23:10

De mijne heb ik voorzien van een handig instelmechanisme.
Bijlagen
07.jpg

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 3912
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Kappa7 » ma 06 okt 2014, 23:29

Ik maak het benodigde gat altijd iets kleiner dan in nodig heb.
Meet dan het verschil en stel dat bij en maak dan de ring op de juiste maat en frees dan pas het gat door en door.
Dat kan met de instel schroef van de Metabo tot op 0.1mm nauwkeurig.
verstandig is dan nog om dat in 2x te doen dus eerst 2mm ongeveer laten staan dan 1mm groter (=0.5mm vertellen) meten en dan het verschil bij stellen dan heeft je frees de laatste 2 ronden de zelfde druk en dus ongeveer dezelfde afwijking.

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Jag » di 07 okt 2014, 0:22

Ja zo geavanceerd is mijn cirkelgeleider niet :P. Ik heb geen indicatie voor de straal erop. Dus ik meet eerst aan de onderzijde de straal op, probeer dat op een proefstukje, stel desnoods bij, en teken dat dan af op de cirkelgeleider. Vervolgens haal ik hem los en zet ik hem vast op het centerpunt en daarna zet ik hem op zijn makering vast. Omslachtig, maar het kwam wel binnen 1mm uit. Ik kan helaas ook niet goed meer zien wat er op de baffle afgetekend is met de cirkelgeleider erop.

Gelukkig zijn de volgende gaten allemaal 10inch (8x :rock: ), die zijn makkelijker.

barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor barrymossel » zo 03 jul 2016, 19:08

Is er nog iemand die tegen geringe betaling een dergelijk apparaat wil maken en kan toesturen?

De mijne werkte. Twee keer. Maar het liefste zou ik er één van metaal hebben.

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 3843
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Zweitse » zo 03 jul 2016, 19:20

barrymossel schreef:Is er nog iemand die tegen geringe betaling een dergelijk apparaat wil maken en kan toesturen?

De mijne werkte. Twee keer. Maar het liefste zou ik er één van metaal hebben.

Wat dacht je hier van, niet van metaal, maar volgens mij wel degelijk.
Cirkelgeleider

herbieferbie
Ook commercieel actief
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 14:22

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor herbieferbie » do 06 apr 2017, 16:03

Hier mijn eigen versie, van 3 cm tot en met 60 cm, evt kan het ook nog onder een hoek, en tot 18 mm diep, als center een spijker van 2, 8 mm dus ff 2,5 voorboren en dan zit het perfect.
Ach het kan altijd beter maar hij werkt fijn is goed af te stellen en heeft nergens speling
Bijlagen
20170406_153136.jpg
20170406_153151.jpg
20170406_153203.jpg
20170406_153213.jpg
20170406_153317.jpg

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 688
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor holco » do 06 apr 2017, 17:22

Mooie oplossing zo :goedzo:

herbieferbie schreef:Hier mijn eigen versie, van 3 cm tot en met 60 cm, evt kan het ook nog onder een hoek, en tot 18 mm diep, als center een spijker van 2, 8 mm dus ff 2,5 voorboren en dan zit het perfect.
Ach het kan altijd beter maar hij werkt fijn is goed af te stellen en heeft nergens speling

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17043
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Pjotr » do 06 apr 2017, 17:42

Ook al is de vraag al jaren oud, kennelijk geen antwoord nog :mrgreen:

Jag schreef:.................Iemand daar een slimme truc voor?

Yup door geen spijker als draaipunt te nemen maar een stalen draaipin van 10mm rond. Ik gebruik een ronde verlengmoer daarvoor die aan de cirkelgeleider vast geschroefd zit. In het werkstuk wat uitgefreesd moet worden een gat van 10mm boren waar de draaipin in valt. Je kunt nu heel nauwkeurig de mal instellen door tussen de frees en draaipin te meten met de schuifmaat. Zo lukt het mij wel op 0,2mm nauwkeurig kleine gaten te frezen in hout.

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30.45", +4° 32' 45.58"

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor anonamemouse » vr 07 apr 2017, 10:28

Jammer dat het projectje van meanman blijkbaar een beetje doodgebloed is... Ik ben ook in de markt voor een goede geleider, en denk dat het prototype dat hij had geweldig had gewerkt.

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor meanman64 » wo 19 apr 2017, 7:17

anonamemouse schreef:Jammer dat het projectje van meanman blijkbaar een beetje doodgebloed is... Ik ben ook in de markt voor een goede geleider, en denk dat het prototype dat hij had geweldig had gewerkt.

Zal het eens nieuw leven inblazen .


Terug naar “DIY-gereedschap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten