Antonz'cirkelgeleider

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Berichtdoor CarloPJB » do 17 apr 2008, 20:05

markje schreef:
AntonZ schreef:Wel zie ik een nadeel dat die van mij ook heeft: een vrij dikke bodemplaat, waardoor je niet diep genoeg komt als je in dikke materialen freest. Je komt daarmee niet door een 18mm bafle heen.



Is dat niet op te lossen door het gedeelte waar de frees opstaat dunner te maken? In principe heb je alleen dikte nodig waar de centerpin zodat die ook bij flink wat geweld recht blijft zitten.

Of met een blokje wat je op de rest lijmt/last/of zo?


Groeten Mark


Dit is geen optie.

De centerpin zit vaak tijdens het fresen van cirkels tot 15 a 20 cm nog onder de zool.............!

mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Berichtdoor mipo » do 17 apr 2008, 21:00

Ik zou de plaat niet te dun maken.. als deze iets door kan buigen
heb je kans dat de frees niet helemaal loodrecht op je werk staat.

Ik kan het weten want de Jasper die ik sinds kort heb kan relatief makkelijk buigen, zaak is dus om niet te snel aan je machine te trekken/duwen.

3 mm is wel erg dun volgens mij
Wat ik doe bij wat dikker mdf etc is het freesje
iets verder uit het houdertje trekken en weer vastdraaien.

Haal ik toch bijna 25 mm mee..

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » do 17 apr 2008, 21:19

3mm buigt in geen geval.Je moet de plaat natuurlijk niet breder maken dan nodig.Ik ga zelf een prototype maken en dan zien we wel verder.Als hij moest buigen in de lengte richting dan voorzie ik wel een opkantje.

RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Berichtdoor RSQ8P » do 17 apr 2008, 23:42

En nog even voor Sander S.:
Een aan twee zijden ingeklemd draadeind kun je nog steeds met een kracht in het midden doen buigen. Alleen zal de doorbuiging minder zijn dan bij een eenzijdig ingeklemde variant. Realiseer je alleen wel dat er sprake is van twee parallel lopende draadeinden: laat daar de eindige elementen methode maar eens op los. Dus jouw redenering snijdt/freest ook geen hout...
En heb je voorts wel eens de afwijking gemeten die een aan één zijde ingeklemd draadeind veroorzaakt? Ik wel, en dan praten we over honderdsten van milimeters. Lekker belangrijk!!!

Verder erg mooie freescirkels door de forummers bedacht en gemaakt!!

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » vr 18 apr 2008, 21:04

Vandaag op het werk alle gegevens doorgegeven en maandag word alles uitgelasert.

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8127
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » vr 18 apr 2008, 21:16

Ben benieuwd wat er word gefabriekt daar in het zonige zuiden. Heb je een tekening meanman?

jan

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » vr 18 apr 2008, 21:36

Wowly schreef:Ben benieuwd wat er word gefabriekt daar in het zonige zuiden. Heb je een tekening meanman?

jan


Het is op basis van Henkjan zijn voorbeeld.Wat de tekening betreft die heb ik niet en weet ook niet hoe ik er aan moet beginnen :oops:
Als ik de onderdelen heb heb zal ik zeker foto's nemen.Ik kan het mss ook op het werk vragen dat ze er even een uitprint van maken.

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » do 24 apr 2008, 23:11

Kleine update,op de volgende foto's zie je de aparte onderdelen.Er zal nog wat moeten gelast worden met name de centerpin en bevestigingsmoer.De bovenplaat word dmv bouten bevestigt welke aan de onderkant verzonken worden.Voor de bovenplaat word een nieuw exemplaar gemaakt daar deze fout is.
Bijlagen
bovenplaatfrees.jpg
hoofdplaatfrees.jpg
verschuifplaat centerpin.jpg
cirkelgeleiding proto 004.jpg
cirkelgeleiding proto 005.jpg

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21599
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 24 apr 2008, 23:32

hoe wordt deze nou aan de voetplaat vastgemaakt? of gaat het (zoals ik hoop) met de copieerhuls?

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » do 24 apr 2008, 23:38

Op mijn freeszool zitten in het midden 2 gaten om de kopieerhuls te bevestigen die gaten gebruik ik om de zool op de plaat te bevestigen.Het bevestigen zal voor iedere frees anders zijn.Als dit systeem moest werken dan zal het custom made zijn.Gelukkig kost me dit prototype niks :lol:

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » wo 30 apr 2008, 0:07

Heb de handel ineen geschroefd,centerpin geplaatst.Nu nog iets maken om de verschuifbare centerpin vast te zetten.Ik heb wel al een voorlopige oplossing zodat ik enkele testen kan doen.De resultaten hiervan zullen volgen.
Bijlagen
cirkelgeleiding proto2 001.jpg
cirkelgeleiding proto2 002.jpg

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8127
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » wo 30 apr 2008, 15:34

Ik heb het eens goed bekeken, maar ik vind het erg vernuftig bedacht!!

In eerste instantie dacht ik "wat is dát nou weer voor iets, allemaal losse platen", maar alle eerlijkheid gebied me te zeggen dat nou ie in elkaar zit hij erg praktisch en handzaam is. Ik zou denk ik de beide platen op elkaar verlijmen in plaats van de boutjes die aan de apparaatzijde uitsteken, maar de constructie van de glijdende centerpin die vlákbij de het freesbitje kan komen welke makkelijk word geklemd op de bovenplaat (de metalen plaat die aan de apparaatzijde zit)....erg goed gemaakt.

Ik hoop dat ie goed werkt in de praktijk, want zo eentje wil ik ook wel!

Jan

PS: mocht de radius die je wil maken te groot zijn voor deze geleider, dan kun je het blokje met de centerpin nog omdraaien zodat de pin nóg verder van het freesbitje komt.

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » wo 30 apr 2008, 18:19

Zoals hij er nu uit ziet kun je een cirkel van ongeveer 40cm fresen.Jan, ik hoop de volgende dagen wat testen te doen.Ik ben ook nog van plan om er een schaalvedeling op te zetten.Eerst kijk ik wat de kleinste(zonder het freesje te raken)diameter is en van dat punt ga ik verder.Ik denk dat het met boutjes veiliger is dan met lijmen.Ik kan wel van die moeren gebruiken met bolle kop das mooier.

AntonZ
Berichten: 433
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Berichtdoor AntonZ » vr 02 mei 2008, 1:15

Helemaal met Jan eens, het ziet er vernuftig en handig uit inderdaad. Ik ben benieuwd naar je praktijkervaringen. Hoe veel dikte voegt dit toe onder de zool van je frees?

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » vr 02 mei 2008, 5:13

AntonZ schreef:Helemaal met Jan eens, het ziet er vernuftig en handig uit inderdaad. Ik ben benieuwd naar je praktijkervaringen. Hoe veel dikte voegt dit toe onder de zool van je frees?


3mm van de onderste plaat waar de freeszool op bevestigd is.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21599
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 02 mei 2008, 11:57

kom jij naar de luisterdag in Breda? kunnen we t ding daar eens goed bekijken/voelen/testen 8)

AntonZ
Berichten: 433
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Berichtdoor AntonZ » vr 02 mei 2008, 11:58

meanman64 schreef:
AntonZ schreef:Helemaal met Jan eens, het ziet er vernuftig en handig uit inderdaad. Ik ben benieuwd naar je praktijkervaringen. Hoe veel dikte voegt dit toe onder de zool van je frees?


3mm van de onderste plaat waar de freeszool op bevestigd is.


Dat is mooi, dan kun je daarmee dus een stuk dieper frezen dan met mijn geleider.

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » vr 02 mei 2008, 12:17

Henkjan schreef:kom jij naar de luisterdag in Breda? kunnen we t ding daar eens goed bekijken/voelen/testen 8)


Spijtig genoeg was ik te laat met inschrijven of ik moet het met mijn gebuur rho meegeven.

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » vr 02 mei 2008, 13:53

Eerste cirkels gefreesd,resultaat mooi rond :lol:
Perfecte cirkel,toen ik volledig rond was sloot dit perfect aan met het punt waar ik de freesbit op diepte zette.Nu nog testen of het overal even diep is.

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » zo 25 mei 2008, 13:37

Henkjan schreef:kom jij naar de luisterdag in Breda? kunnen we t ding daar eens goed bekijken/voelen/testen 8)


Henkjan,heb je de geleider zaterdag kunnen bekijken en voelen?
Zoja,wat zijn uw bevindingen

Patrick

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 21599
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 25 mei 2008, 13:51

:oops: ook al gemist... z'n dag is ook veels te kort

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 1858
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Berichtdoor meanman64 » za 31 mei 2008, 12:30

Hier een nieuwtje http://www.lautsprechershop.de/deutsch/index_hifi.htm
Is op het zelfde principe gemaakt als de mijne maar dan dikker van plaat
Bijlagen
fraeszirkel_bosch_lautsprecher.jpg
fraeszirkel_halbprofil.jpg

Johannis
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 14:35

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Johannis » vr 30 dec 2011, 14:41

Kijk dit bedoel ik nou, een geleider van de bovenste plank!!!

Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Mphus » vr 30 dec 2011, 15:32

ha die heb ik... op zich wel oke, maar beetje kwetsbaar

groeten Daan

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17039
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Antonz'cirkelgeleider

Berichtdoor Pjotr » vr 30 dec 2011, 15:40

Ja, wat ik niet snap waarom ie versmald is. Is wel mooi maar maakt het ook minder stevig. Verder het onderplaatje breder maken, kan best van 30 mm breed 3 mm alu strip zijn, ruimte zat daar en eenzelfde stukje strip aan de bovenkant wat je niet verzinkt.


Terug naar “DIY-gereedschap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast