Antonz'cirkelgeleider

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » wo 16 jan 2008, 23:06

Op mijn hulpstukje voor frezen van cirkels heb ik aan de onderzijde een dwarsgroefje gefreesd, en daar een alu stripje in gedaan. Daar gaat het centreerpinnetje in, een 3mm boutje. Die zit dus altijd ruim onder de zool van mijn frees.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edo
Forum Sheriff
Contacteer:

Berichtdoor Edo » wo 16 jan 2008, 23:12

Netjes zo, en reuze makkelijk. En simpel maar doeltreffend in elkaar gezet.
Even oefenen en gaan met de frees... :)

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » wo 16 jan 2008, 23:28

Edo schreef:Netjes zo, en reuze makkelijk. En simpel maar doeltreffend in elkaar gezet.

Dank voor de complimenten :)
Een aspect om in de gaten te houden: het grondplaatje van mijn constructie wordt snel te dik en dan kun je niet diep genoeg meer frezen als je een beetje stevige baffle hebt. In dat opzicht is de oplossing van meanman beter, hij kan dieper frezen. In mijn versie zou ik nog de zwarte onderkant van de bodem van mijn frees kunnen verwijderen om een paar mm te winnen, maar dan zitten de geleidestangen eigenlijk weer te hoog. T'is ook altijd wat :lol:

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » wo 16 jan 2008, 23:40

AntonZ schreef:
Edo schreef:Netjes zo, en reuze makkelijk. En simpel maar doeltreffend in elkaar gezet.

Dank voor de complimenten :)
Een aspect om in de gaten te houden: het grondplaatje van mijn constructie wordt snel te dik en dan kun je niet diep genoeg meer frezen als je een beetje stevige baffle hebt. In dat opzicht is de oplossing van meanman beter, hij kan dieper frezen. In mijn versie zou ik nog de zwarte onderkant van de bodem van mijn frees kunnen verwijderen om een paar mm te winnen, maar dan zitten de geleidestangen eigenlijk weer te hoog. T'is ook altijd wat :lol:

Dat is het eerste wat ik ook dacht, dat je te weinig diepte kon gaan frezen....Hoe je het ook wend of keert, die as-pin moet zo min mogelijk uitsteken maar zo goed mogelijk vastzitten.....en da's een lastige combinatie ben ik al vaker achter gekomen..

Wowly

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » do 17 jan 2008, 8:20

@ moderatoren: kunnen hier wat posts verwijderd worden?
Het is heel vriendelijk dat iedereen mij wil helpen met de freesmal. En heb weer wat ideeën, als deze constructie niet werkbaar is.

Maar ik wou het toch graag tot een showcase willen behouden die tot de constructie van de speaker bijdragen zonder de andere dwaalsporen die we nu aan het op gaan zijn.

No offence voor alle posters, alle hulp is welkom!

*edit* deze posts zijn uit mijn topic weg gehaald.
Laatst gewijzigd door SpikyTim op do 17 jan 2008, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » do 17 jan 2008, 8:39

Hey Spiky,

Laat me iets weten als je speakers moeten worden gemeten.

mipo

Berichtdoor mipo » do 17 jan 2008, 11:10

.....Daar gaat het centreerpinnetje in, een 3mm boutje. Die zit dus altijd ruim onder de zool van mijn frees....

Zo kun je heel kleine cirkels fresen ! Waar ik wel mijn bedenkingen bij
heb is de stevigheid/ stijfheid en stabiliteit van het centreerpinnetje..

Ook zie ik bij anderen dat de twee geleide stangen aan beide kanten
op het platform vastzitten, lijkt me net wat betrouwbaarder.

Nadeel is dat het in en uit elkaar halen wat meer tijd kost.

edit: nog iets waar ikzelf tegen aanloop is dat het schroefdraad van het centreerpennetje het gat tijdens het fresen aldoor ruimer maakt waardoor
de cirkel uiteindelijk niet 100% mooi rond is.

vigier

Berichtdoor vigier » do 17 jan 2008, 12:16

Hi,

ik heb zelf een geleider van aluminium profielen&klinknagels gemaakt, maar de opzet is precies hetzelfde als die van AntonZ (volgens mij komt die van mij uit HH of K&T)
Het "probleem" van de schroef/bout, dat het gat steeds groter wordt kun je oplossen door ipv een schroef een spijkertje van 1,2/1,5 mm diameter te gebruiken. Tenminste, ik heb er nog geen "uitloop" mee gehad.

Groeten, Joris
Bijlagen
FreesGeleider.jpg
Laatst gewijzigd door vigier op do 17 jan 2008, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

teacher

Berichtdoor teacher » do 17 jan 2008, 12:18

Idd had ik eerst ook een "snel gemaakte" geleider van hout. Liep ik ook tegen de diepte problemen aan.

Deze gebruik ik nu:
Afbeelding

Soundexcel
Contacteer:

Berichtdoor Soundexcel » do 17 jan 2008, 14:27

Ik merkte dat mijn frees toch nog te veel bewegings ruimte had.

Om dit tegen te gaan heb ik de twee stukken draadeind aan beide zeiden van de freesmal vast gemaakt.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » do 17 jan 2008, 14:45

Posts verwijderen waarom ???
Het gaat toch allemaal over je geleider ?

(en op een forum gaan mensen nu eenmaal offtopic zo af en toe, daar is het een forum voor)

Die van teacher vind ik ook zeer fraai gedaan. Het zet jij hem vast, want die gaatjes zitten niet helemaal lekker in het midden ?

PN

Berichtdoor PN » do 17 jan 2008, 15:34

b_force schreef: .......zet jij hem vast, want die gaatjes zitten niet helemaal lekker in het midden ?

Dat is toch helemaal niet nodig. De afstand tussen het centerpunt en de frees bepaald de diameter, dat is nu het handige van rond :-)
Het kan hoogstens iets makkelijker zijn als je een maatverdeling op geleider wil zetten.

mipo

Berichtdoor mipo » do 17 jan 2008, 15:44

Ik vraag me eerder af hoe je je stift of schroef vastzet aan de plaat,
deze is zo dun ?

SpikyTim

Berichtdoor SpikyTim » do 17 jan 2008, 17:25

b_force schreef:Posts verwijderen waarom ???
Het gaat toch allemaal over je geleider ?

(en op een forum gaan mensen nu eenmaal offtopic zo af en toe, daar is het een forum voor)

Die van teacher vind ik ook zeer fraai gedaan. Het zet jij hem vast, want die gaatjes zitten niet helemaal lekker in het midden ?

Ik had dit gevraagd toen dit nog in mijn showcase van mijn speakers stond. Dit is nu dus niet meer van toepassing. Verder vond ik het niet erg dat er off topic werd gegaan. Maar ik wou de "showcase" zo proper mogelijk houden.
Daar is toch niets mis mee hoop ik.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » do 17 jan 2008, 17:36

Maakt het wel allemaal wat langer maar zo worden er nieuwe ideën geboren en leren we nog eens wat bij.
Langs de andere kant heb jij daar ook een punt,Spiky.
Hier is mijn geleiding
Bijlagen
frees geleiding 003.jpg
frees geleiding 001.jpg

teacher

Berichtdoor teacher » do 17 jan 2008, 20:24

b_force schreef: Het zet jij hem vast, want die gaatjes zitten niet helemaal lekker in het midden ?
Afbeelding

In het plaatje metaal zit een extra gaatje waar schroefdraad in getapt zit.
M3 boutje erin, vastgesoldeerd en kop eraf geslepen.

Het is geen topwerk, maar gemaakt uit een restje plaatmateriaal wat ik nog had uit een ehh Kuchzenderhoest project :)

mipo

Berichtdoor mipo » do 17 jan 2008, 20:41

aha.. dat moet redelijk vast zitten dan.. maare, waarom heb je niet
gelijk een draadloze pen erin gelast ? Nu heb je nog frictie van de
schroefdraad in het hout.

Martijn v

Berichtdoor Martijn v » do 17 jan 2008, 22:50

Dit is hoe ik het heb gedaan;
Pin van 6mm en wat niet op de foto is te zien is dat de geleiders met borgboutjes vast zitten, dus erg makkelijk uit elkaar te halen.
Bijlagen
17012008279.jpg
17012008277.jpg

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » do 17 jan 2008, 23:05

ik ga binnenkort ook maar eens een goeie maken :P

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » vr 18 jan 2008, 9:19

Soundexcel schreef:Ik merkte dat mijn frees toch nog te veel bewegings ruimte had.

Om dit tegen te gaan heb ik de twee stukken draadeind aan beide zeiden van de freesmal vast gemaakt.

Dat kan inderdaad gebeuren. Je hebt hier sneller last van als er meer beweging in de stukken draadeind zit. Bij mij zitten ze in een blokje hout in heel precies passsende gaatjes. Ik heb nog geen problemen met de precisie gehad. Op de omgebogen metalen constructie van Teacher (die wel meer diepte toelaat) zitten de draadeinden in een dun stukje plaatmetaal. Dat geeft meer speling, denk ik. Een combinatie van deze versies zou dan zijn een metalen grondplaat (dieper frezen), met op het uiteinde een stevig blokje hout en daar het draadeind in (weinig speling en dus meer precisie, terwijl je toch de frees er makkelijk vanaf haalt).

Nog een idee: de frees die ik gebruik is de goedkoopste die ik kon vinden. Voor die prijs kan ik nog wel eens een tweede kopen. Dan heb ik er eentje voor cirkels die gewoon vast in een cirkelmal zit, en eentje voor het overige werk.

mipo

Berichtdoor mipo » vr 18 jan 2008, 9:26

Dat ziet er stevig en strak uit Martijn..

Jammergenoeg heb ik niet de handigheid en spullen om met metaal te werken.
Is er niet iemand bereid om een stel cirkel geleiders te maken alla Martijn
en deze te verkopen aan een aantal zelfbouwaudio leden ?

Ik heb daar in ieder geval wel een goed bedrag voor over.

Hieronder mijn geleider.
Bijlagen
029.JPG
028.JPG

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 18 jan 2008, 9:34

Tsja, allemaal kansloos, omdat de frees kan bewegen tov. de centerpunt door buiging in de stukken draadeind, dus dan heb je een flinke afwijking te pakken, dus nog één keer de referentie van ondergetekende, draadeinden inklemmen aan beide kanten is 't devies.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

meanman64

Berichtdoor meanman64 » vr 18 jan 2008, 10:37

SSassen schreef:Tsja, allemaal kansloos, omdat de frees kan bewegen tov. de centerpunt door buiging in de stukken draadeind, dus dan heb je een flinke afwijking te pakken, dus nog één keer de referentie van ondergetekende, draadeinden inklemmen aan beide kanten is 't devies.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Dat probleem heb ik dus niet met mijn geleider,mijn freeszool past als gegoten kan geen vin verroeren.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 18 jan 2008, 10:49

Dat probleem heb je ALTIJD als je niet de geleiders aan beide kanten vastzet, zo eenvoudig is 't nu eenmaal. Door niet in te klemmen aan beide kanten krijg je torsie en doorbuiging en dat vertaalt zich naar afwijkingen in je freeswerk. Maar goed, je kan natuurlijk lekker je eigen dingen doen, ik spreek als mierenneuker-van-de-bovenste-plank uit jarenlange ervaring.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » vr 18 jan 2008, 11:49

SSassen schreef:Dat probleem heb je ALTIJD als je niet de geleiders aan beide kanten vastzet, zo eenvoudig is 't nu eenmaal.

Kijk nog eens goed naar de constructie van meanman. Bij hem zit de frees aan de zijkanten ingesloten door de construcie. Het is dus niet het draadeind wat de frees op zijn plek houdt. En dan kun je best 1 eind van het draadeind vrijhouden.

Afbeelding

Terug naar “DIY-gereedschap”