PCBshopper.com

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: PCBshopper.com

Berichtdoor Pjotr » vr 27 apr 2018, 12:32

De lol gaat er wel van af zo hè :lol: Of eigenlijk toch juist niet.... :)
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 27 apr 2018, 19:38

Kan er ook maar weer 1 zo'n opmerking maken he. Hardy, tip; laat silk die relevant is buiten de component outline. Dus bv de + van elco's, zie je ook na assemblage dat 'ie goed om zit. Is hier goed te volgen, bij een grotere print kan het handig zijn. Verder keurig hoor =D>

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 27 apr 2018, 20:22

Eh, er is er ook maar eentje daar daar dan weer zonodig wat van zeggen moet :P Nadere uitleg voor Barry: Het ging er meer om dat printjes tegenwoordig meer componenten zijn van een paar euri die je op de hoek van de straat bestelt, dan dat het een kunstwerk is. In die zin heeft Ray wel een punt: "Waar blijft het noeste zweet, vlijt ambacht"?

Verder is het zinvol om consequent pin1 een vierkante/rechthoekige pad te geven en de rest van de pinnen rond/ovaal. Zit meestal al default zo in de library. Dan zie je ook aan de onderkant wat de oriëntatie is. Ook wel handig met meten later.
Peter de Jong

hardy

Berichtdoor hardy » vr 27 apr 2018, 22:07

Barry2001 schreef:Kan er ook maar weer 1 zo'n opmerking maken he. Hardy, tip; laat silk die relevant is buiten de component outline. Dus bv de + van elco's, zie je ook na assemblage dat 'ie goed om zit. Is hier goed te volgen, bij een grotere print kan het handig zijn. Verder keurig hoor =D>

Bedankt voor de hint Barry, zal ook hierop de volgende keer proberen letten.

Pjotr schreef:Verder is het zinvol om consequent pin1 een vierkante/rechthoekige pad te geven en de rest van de pinnen rond/ovaal. Zit meestal al default zo in de library. Dan zie je ook aan de onderkant wat de oriëntatie is. Ook wel handig met meten later.

Peter hoe doe ik dit eenvoudig in eagle, gewoon extra pad erop zetten lukt niet, dus zou ik steeds het component in de library moeten aanpassen, of bestaat er toch nog een eenvoudigere manier.

Hardy

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 27 apr 2018, 22:16

Ik ben geen Eagle expert. Daar zijn andere beter in. Maar in Protel kun je van een component de shape gewoon editen en terug saven. Ook van de pads, pad selecteren en de properties editen. Lijkt mij dat dat in Eagle ook niet moeilijk moet zijn.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 28 apr 2018, 13:30

Is vrij simpel. ik heb net alle handelingen ervoor uitgevoerd, en overal printscreens van gemaakt.
Zal er straks even een workaround of hoe dat in moderne taal ook heet van schrijven.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 28 apr 2018, 13:33

In Eagle moet je eerst het bestaande component in een aparte library zetten, anders kun je aanpassingen niet saven.
Fusion Filterdesign

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 28 apr 2018, 13:38

hardy schreef:https://jlcpcb.com/

JLCPCB heb ik ook hele goede ervaringen mee. Denken mee, luisteren naar je, geven je zelfs tips. Voor iemand die voor het eerst printjes LAAT maken is dat wel erg fijn.. Ik ben 200% tevreden met JLCPCB.. (stuurden zelfs een print teveel op, 6 stuks ipv 5 die ik besteld en betaald had)

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 28 apr 2018, 13:50

Alle PCB-bakkers maken er wat extra voor het geval er wat faut gaat (gebroken boortje of zo). Anders kunnen ze het aantal niet garanderen. Die extra sturen ze meestal mee naar de klant, goed of fout. Het ziet er i.d.d. goed uit. Heb ze bij mijn bookmarks gezet! Ook 4 - 6 layer is net van prijs. En ook wel fijn dat ze de ontwerpfiles van Eagle kunnen verwerken. Hoef je zelf niet te puzzelen met Gerbers!
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 28 apr 2018, 14:37

Pjotr schreef:En ook wel fijn dat ze de ontwerpfiles van Eagle kunnen verwerken. Hoef je zelf niet te puzzelen met Gerbers!

Waar zie jij dat dan aangegeven staan ?

Schermopname (41).png

:think:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 28 apr 2018, 14:53

Sorry Ray :oops: dacht het tegen kwam maar het blijkt een handleiding te zijn hoe je Gerbers in Eagle maakt: https://support.jlcpcb.com/article/43-h ... rber-files

Anyway, Gerber en Excellon drill files zijn de default standaard bij PCB fabricage. Gewoon die handleiding volgen. Zo moeilijk is het niet. Het is meer even goed opletten en goed aangeven wat welke laag is. Daar kan het nog wel eens fout gaan.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 28 apr 2018, 14:59

Okee, blij gemaakt met een dooie mus. het zij zo.

Voor uitleg over aanpassen van pad's : viewtopic.php?p=1881144#p1881144

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 28 apr 2018, 15:04

Yep, Duiffisssdoodt zei Toon al. Waarom die vrees voor Gerbers toch Ray? Ze bijten niet hoor.. zijn gewoon bitjes in een zip file die je kunt mailen. En die files checken ze op fouten. Dus als je een foutje maakt krijg je het te zien.
Peter de Jong

hardy

Berichtdoor hardy » za 28 apr 2018, 16:24

ray5150 schreef:Okee, blij gemaakt met een dooie mus. het zij zo.

Voor uitleg over aanpassen van pad's : viewtopic.php?p=1881144#p1881144

Bedank Ray, ga ik proberen te doen zo, en voor jou, die gebers maken stelt inderdaad niks voor, was ook voor mij de eerste keer, wordt goed uitgelegd op de site, alleen maakt hij ook twee filetjes aan (*.gpi en *.dri), waar jlcpcb niks mee kan, die dus niet meesturen, je krijgt anders een fout te zien bij de controlle.
Ik heb even een zip bijgevoegd van mijn cam proccesor, gewoon deze file je cam map van eagle vervangen, en alles staat dan gewoon direct goed volgens mij.
Je kunt het op de site ook allemaal gewoon eerst testen.
gerb274x.zip

Hardy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 28 apr 2018, 18:54

Weet ik, Peter. is gewoon een beetje koudwatervrees van mijn kant. gaat nog wel goed komen.
Hardy, ik heb het gedownload en zal het in eagle inladen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 28 apr 2018, 19:15

Je kunt gewoon niet veel fout doen als je de files eerst checkt met een goede Gerber viewer: https://www.pentalogix.com/t/software-products/viewmate Is gratis. Ga er gewoon eerst eens mee spelen. Genereer een paar van die Gerbers en Drill files en kijk of je die in ViewMate kunt inlezen. B.t.w. in ViewMate doe je dat niet door door de files te openen maar door ze te importeren. Je kunt daar weinig mee verprutsen. ViewMate heeft wel een specifieke user interface. Hierbij is de handleiding wel van nut, zeker even doorlezen. Maar als je het eenmaal door hebt werkt het wel prettig. En uiteraard geeft jlcpcb.com ook feedback. Als het daar goed er uit ziet kun je er wel van uit gaat dat je ook goede printen door de brievenbus krijgt.
Peter de Jong

Terug naar “Solderen, etc”