0603 SMD solderen zonder flux?

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

0603 SMD solderen zonder flux?

Berichtdoor KILLorBE » vr 18 jun 2010, 19:23

Ik moet 3x een 0603 zekering solderen maar ik heb geen flux in huis, is dat een beetje te doen?

Het is voor mij de eerste keer dat ik zulke kleine SMD componenten ga solderen en ik doe het liever meteen goed dan dat het niet lukt en ik alsnog moet wachten.

Ik heb overigens wel wat ervaring met SMD solderen, ik heb goede tin (met lood) in huis, een vaste hand, geduld en goede ogen (Maak meestal wel een macro foto om zeker te zijn dat het goed zit).

Wel of niet proberen?
Of kan ik beter wat flux kopen? Zo ja, welke/waar? of maakt dat niet zoveel uit?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 0603 SMD solderen zonder flux?

Berichtdoor daniel » vr 18 jun 2010, 22:25

weerstanden en condensatoren (weliswaar 0805) soldeer ik gewoon met dun harskern tin/lood soldeer. Daarvoor heb je helemaal geen flux nodig. Flux is pas nodig als je tqfp'tjes oid gaat solderen.

Als het niet goed vloeit kun je altijd een beetje extra soldeer toevoegen. Dan heb je meteen je flux. Overschot aan soldeer daarna eventueel weer weghalen met wat litze.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17037
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 0603 SMD solderen zonder flux?

Berichtdoor Pjotr » vr 18 jun 2010, 23:54

Hangt helemaal van je soldeer kunsten af :D

Maar wil je dat zonder extra flux doen dan heb je wel superdun flux-cored soldeer nodig (0,4mm of zo) en dat is niet goedkoop. Ik gebruik zelf bij zulke kleine weerstandjes meestal toch wel no-clean flux, niet alleen om het beter te laten vloeien maar de flux zorgt ook voor een betere warmte overdracht.

http://nl.farnell.com/cif/f42202/no-cle ... dp/1643121

Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: 0603 SMD solderen zonder flux?

Berichtdoor KILLorBE » za 19 jun 2010, 16:15

Bedankt voor de reacties.

Pjotr schreef:Hangt helemaal van je soldeer kunsten af :D

Dat is ook waar, m.a.w. probeer het gewoon en verbeter je kunsten indien nodig :wink:

Ik ga het gewoon proberen met 0,75/0,8mm harskern soldeer, €20+ voor wat flux die ik zelden gebruik vind ik iets teveel van het goede voor een projectje van nog geen €40 (OK flux kan altijd van pas komen, maar dat is iets voor een andere keer).

Als het gelukt is laat ik het wel weten (Met foto).

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 17037
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 0603 SMD solderen zonder flux?

Berichtdoor Pjotr » za 19 jun 2010, 16:52

Hoi,

Als je dat met dikker harskern doet: Sla het soldeer platter met een hamer of in de bankschroef ofzo. Probleem is meestal dat je al snel een te dikke klodder soldeer krijgt met dat kleine spul.

Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: 0603 SMD solderen zonder flux?

Berichtdoor KILLorBE » za 19 jun 2010, 17:34

Goed idee, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, als ik het soldeer plat genoeg sla kan ik het misschien ook nog splijten met een schaartje of mesje :idea:

Waarschijnlijk ga ik het morgen proberen.

Nogmaals bedankt!


Terug naar “Solderen, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast